Triumph Speed Triple Topic Deel 52

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beetje pech gehad met mijn speed triple . Onlangs reed ik op de snelweg ongeveer 120 a 130km/uur . ik kijk op n teller en zie meteen dat het rode controlelampje van de oliedruk flikkert . Ik gebruik meteen mn koppeling en de kilswitch en laat me uitbollen op de pechstrook . Starten durfde ik niet meer nochtans ik niks abnormaals gehoord had .Het kon dus ook gewoon loos alamr zijn , maar dat lampje kon zowel nog maar net flikkeren alsook al 2 minuten. wie kijkt er nu ook elke moment op zijn teller . Blok open en het zat dus inderdaad goed fout . Kettinggeleider van de nokkenasketting was stilaan aan het uitbrokkelen en de pulp viel in het carter waar het werd aangezogen door de oliezeef en die daardoor op zijn beurt verstopte . Gevolg / middelste krukaslager uitgevreten en krukas stuk . Ik heb me dan op ebay een tweedehands sprint st1050 blok gekocht . Dat is identiek hetzelfde blok , alleen moet je bij montage in een speed triple frame het rechter boven ophangpunt doorboren omdat de sprint dit niet gebruikt . De pk verschillen tussen beide blokken zijn enkel te wijten aan het verschil in ecu tussen speed en triple . Voor mij was de keuze snel gemaakt . Een sprint blok kost tweedehands zowat de helft van een speed triple blok . Het zit er onder en alles werkt zoals zou moeten . me dus happy again ;)

[afbeelding]

Dat zijn geen leuke dingen, hoeveel km had je speed triple gedraaid toen het fout ging.
 
Beetje pech gehad met mijn speed triple . Onlangs reed ik op de snelweg ongeveer 120 a 130km/uur . ik kijk op n teller en zie meteen dat het rode controlelampje van de oliedruk flikkert . Ik gebruik meteen mn koppeling en de kilswitch en laat me uitbollen op de pechstrook . Starten durfde ik niet meer nochtans ik niks abnormaals gehoord had .Het kon dus ook gewoon loos alamr zijn , maar dat lampje kon zowel nog maar net flikkeren alsook al 2 minuten. wie kijkt er nu ook elke moment op zijn teller . Blok open en het zat dus inderdaad goed fout . Kettinggeleider van de nokkenasketting was stilaan aan het uitbrokkelen en de pulp viel in het carter waar het werd aangezogen door de oliezeef en die daardoor op zijn beurt verstopte . Gevolg / middelste krukaslager uitgevreten en krukas stuk . Ik heb me dan op ebay een tweedehands sprint st1050 blok gekocht . Dat is identiek hetzelfde blok , alleen moet je bij montage in een speed triple frame het rechter boven ophangpunt doorboren omdat de sprint dit niet gebruikt . De pk verschillen tussen beide blokken zijn enkel te wijten aan het verschil in ecu tussen speed en triple . Voor mij was de keuze snel gemaakt . Een sprint blok kost tweedehands zowat de helft van een speed triple blok . Het zit er onder en alles werkt zoals zou moeten . me dus happy again ;)

[afbeelding]
Wel balen dat het blok in de soep is gelopen maar fijn dat je het zelf kon oplossen :)
Uit interesse: wat kost zo'n blok dan ongeveer?

Ik had eerder dit jaar ook een nieuwe oliekoeler nodig. Die van een Tiger is ook precies hetzelfde en voor de helft van het geld als van een Speed :')
 
Volgens mij Wel haha dat zwarte ding linksonder..
Ik woon in Lelystad
Ik zie het nu ook. Toen ik het vroeg zat ik met m'n telefoon in de volle zon en zag het niet *D

Lelystad is me helaas een beetje te ver weg.
 
Vrijdag ook maar een proefritje gemaakt op de Tracer en idd.........het blok is top.
Had eigenlijk een iets lichter Speed blok verwacht, maar het Tracer blok is agressiever (zowel qua vermogen als geluid) en geen "fluiten" van het blok zoals ik dat van de Speed gewent was, meer een 4-in lijn geluid.

Erg licht en wendbaar sturen (iig lichter dan mijn GS, maar ook de Speed) , maar wel lastiger van snel links naar rechts, maar dat kan een set-up dingetje zijn.
Het verschil in kg's is op papier al duidelijk, in de praktijk lijkt het zelfs groter.......voor mijn gevoel wel minder motor tussen de benen (zekers in vergelijking met de GS, maar ook de Speed)

Vanuit een bocht het gas er op zetten geeft duidelijk beweging in de lijn van de motor.
Vond de knippers wel een beetje verborgen.

Maar de zithouding vind ik duidelijk minder.
Voor de rest erg veel motor voor dat geld..............positieve ervaring.

Probeer eens een 2016-> speed of Tiger, die hebben een beduidend lichtere koppeling. Daarnaast lijkt het blok wat minder rauw te lopen.
 
Heb een aanbieding van een KTM dealer ontvangen voor inruil op een nieuwe Super Duke GT. Ze geven €7000 terug voor mijn Speed. Daar bovenop is er nu een actie op de KTM met €2000 inruilbonus en een gratis kofferset twv bijna €800. Lijkt me een goede deal :)
 
Dat is een behoorlijk bedrag wat je nog terugkrijgt van de dealer. Erg netjes. Uiteraard zit er wel marge op die dingen, maar dan nog.

Was je direct trigger happy, of heb je koeltjes gereageerd met 'ik moet er even over slapen, want het is toch een boel geld' _O-

Succes met de keuze!
 
Dat is een behoorlijk bedrag wat je nog terugkrijgt van de dealer. Erg netjes. Uiteraard zit er wel marge op die dingen, maar dan nog.

Was je direct trigger happy, of heb je koeltjes gereageerd met 'ik moet er even over slapen, want het is toch een boel geld' _O-

Succes met de keuze!
Ik had zelf de hoop dat ze 7000 zouden bieden dus ik heb wellicht niet tactisch genoeg gereageerd _O- :')
Vind het wel een net aanbod iig :)

Maar ik krijg vast nog wel wat van de prijs voor een Akra slip-on afgeluld hoop ik *D
 
Ik snap mijn Triumph niet meer..... :+ *D

Heb vorig jaar spanningsregelaar en dynamo vervangen. Alles werkte weer perfect. Tot 4 maanden geleden. Na een rit van meer dan 15 minuten startte de motor niet meer als je hem langer dan 10 minuten uit had gezet. Startmotor ging rond maar geen vonk/ benzine leek het telkens op. Na 20 keer proberen te starten ging hij dan in eens wel aan. Accu was ook bij elke keer koud starten voor een rit nagenoeg dood. Dus er was ook nog een lek spanning. De druppellader pakte hem ook met moeite op om bij te laden. Dus de accu was echt leeg leeg telkens.

Had 2 maanden niet meer gereden en de accu ook niet aan de druppellader gehad. Wilde toch maar weer eens gaan rijden dus als eerste maar een nieuwe accu gehaald. Want die was zekers dood na twee maanden stilstaan dacht ik zo.

MAAR EEN WONDER: pak de motor (met oude accu en start gewoon normaal :o :o :o :? :? :? ) heeft niet aan de lader gelegen en is ruim 2 maanden niet gebruikt. Dus mijn triumph maakt en laad zichzelf _O- :+ Ook startte hij telkens na elke tussenstop weer O-) Echt zo'n haat liefde ding met hem :P Dus nu weer de liefde.... maar wil graag de oorzaak vinden.

Nu lees ik dat er vaker problemen zijn met de starterkrans van de speeds. Wat merk je dan? hij geeft wel eens een lomp "klak" geluid bij het starten? maar zijn er nog andere symptomen of kenmerken?
 
Ik snap mijn Triumph niet meer..... :+ *D

Heb vorig jaar spanningsregelaar en dynamo vervangen. Alles werkte weer perfect. Tot 4 maanden geleden. Na een rit van meer dan 15 minuten startte de motor niet meer als je hem langer dan 10 minuten uit had gezet. Startmotor ging rond maar geen vonk/ benzine leek het telkens op. Na 20 keer proberen te starten ging hij dan in eens wel aan. Accu was ook bij elke keer koud starten voor een rit nagenoeg dood. Dus er was ook nog een lek spanning. De druppellader pakte hem ook met moeite op om bij te laden. Dus de accu was echt leeg leeg telkens.

Had 2 maanden niet meer gereden en de accu ook niet aan de druppellader gehad. Wilde toch maar weer eens gaan rijden dus als eerste maar een nieuwe accu gehaald. Want die was zekers dood na twee maanden stilstaan dacht ik zo.

MAAR EEN WONDER: pak de motor (met oude accu en start gewoon normaal :o :o :o :? :? :? ) heeft niet aan de lader gelegen en is ruim 2 maanden niet gebruikt. Dus mijn triumph maakt en laad zichzelf _O- :+ Ook startte hij telkens na elke tussenstop weer O-) Echt zo'n haat liefde ding met hem :P Dus nu weer de liefde.... maar wil graag de oorzaak vinden.

Nu lees ik dat er vaker problemen zijn met de starterkrans van de speeds. Wat merk je dan? hij geeft wel eens een lomp "klak" geluid bij het starten? maar zijn er nog andere symptomen of kenmerken?
Lijkt me iets met een kabeltje dat nu ineens wel weer goed zit :?
 
Lijkt me iets met een kabeltje dat nu ineens wel weer goed zit :?

ja zoiets ja. Heb al een keer een draad uit de kabelboon moeten solderen (nabij het balhoofd).

Heb 3 maanden terug wel ongeveer alle stekkerverbindingen losgehaald en schoongemaakt. Maar had destijds geen effect.
 
Oh ooh, dat wordt een mooie zoektocht door je kabelboom. Problemen kort na vochtige periode (dat is niet heel moeilijk de laatste tijd) en starten na de hele warme dagen?

En FD mag het oranje vaantje al uit :? :P Ik wacht nog op mijn offerte al had ik al meegekregen dat het even kon duren...

Wat is jullie mening over het volgende: op dit moment worden veel demos te koop gezet door de dealers. Soms staat er amper 1000km op de teller maar gaat er toch echt serieus geld af van de nieuwprijs. Genoeg om bijv hele dikke ohlinsveren of whatever erop te zetten... En met de 2 jr fabrieksgaranties enzo. Inrijden is zeer waarschijnlijk niet netjes gedaan, maar vaak zien ze eruit als nieuw en was toch al die tijd bij de dealer... Zou zo'n blok er echt te veel onder geleden hebben?
 
ja zoiets ja. Heb al een keer een draad uit de kabelboon moeten solderen (nabij het balhoofd).

Heb 3 maanden terug wel ongeveer alle stekkerverbindingen losgehaald en schoongemaakt. Maar had destijds geen effect.

mijn oude speed (T509) had een alarm/startonderbreker die ook dit soort kuren vertoonde...de zooi eruit gehaald en probleem op gelost }) *D
 
Oh ooh, dat wordt een mooie zoektocht door je kabelboom. Problemen kort na vochtige periode (dat is niet heel moeilijk de laatste tijd) en starten na de hele warme dagen?

En FD mag het oranje vaantje al uit :? :P Ik wacht nog op mijn offerte al had ik al meegekregen dat het even kon duren...

Wat is jullie mening over het volgende: op dit moment worden veel demos te koop gezet door de dealers. Soms staat er amper 1000km op de teller maar gaat er toch echt serieus geld af van de nieuwprijs. Genoeg om bijv hele dikke ohlinsveren of whatever erop te zetten... En met de 2 jr fabrieksgaranties enzo. Inrijden is zeer waarschijnlijk niet netjes gedaan, maar vaak zien ze eruit als nieuw en was toch al die tijd bij de dealer... Zou zo'n blok er echt te veel onder geleden hebben?
Bijna ;) Ga er vanmiddag ff langs.

Zo'n demomodel is uiteraard niet netjes ingereden. Echter worden blokken tegenwoordig zo ontzettend precies geproduceerd, dat inrijden eigenlijk al een beetje achterhaald is. Dus ik weet niet of je er veel waarde aan moet hechten. Zolang het ding maar wel een 1000 km beurt gehad heeft die in het systeem van Yamaha geregistreerd staat ivm garantie.

Ik denk dat als KTM nu niet die actie met inruilbonus op een nieuwe KTM zou hebben dat ik dan wel een demomodel of eentje van een jaar oud zou hebben genomen.
Over hoeveel goedkoper tov een nieuwe hebben we het dan bij zo'n Tracer?
 
Dat varieert per dealer en het aantal kms maar kan maar zo rond de 1500 zijn. Ik denk dat je daarvoor vrij nette vering kan kopen enzo.
Andere optie mocht het de tracer worden is eentje uit 2015 met 15dkm waar al hyperpro onderzit.

Maar we naderen zo wel gestaag het najaar en rijden door pekel doe ik niet. Dus de afweging om uit te stellen naar het nieuwe jaar komt dichterbij _O-
 
Dat varieert per dealer en het aantal kms maar kan maar zo rond de 1500 zijn. Ik denk dat je daarvoor vrij nette vering kan kopen enzo.
Andere optie mocht het de tracer worden is eentje uit 2015 met 15dkm waar al hyperpro onderzit.

Maar we naderen zo wel gestaag het najaar en rijden door pekel doe ik niet. Dus de afweging om uit te stellen naar het nieuwe jaar komt dichterbij _O-
€1500 op een prijs van 12k is natuurlijk een mooie korting voor een bijna nieuwe. Dan zou ik voor het nieuwe model gaan en dan dus een demo. Niet té lang wachten met een deal maken want dan zijn straks alle demomodellen al verkocht :P

Misschien kun je wel regelen dat ie pas in 2018 op kenteken wordt gezet, maar je huidige motor wel alvast inruilt eind september. Dan betaal je in de wintermaanden ook niks voor verzekering en wegenbelasting.
 
Laatst bewerkt:
Oh ooh, dat wordt een mooie zoektocht door je kabelboom. Problemen kort na vochtige periode (dat is niet heel moeilijk de laatste tijd) en starten na de hele warme dagen?

En FD mag het oranje vaantje al uit :? :P Ik wacht nog op mijn offerte al had ik al meegekregen dat het even kon duren...

Wat is jullie mening over het volgende: op dit moment worden veel demos te koop gezet door de dealers. Soms staat er amper 1000km op de teller maar gaat er toch echt serieus geld af van de nieuwprijs. Genoeg om bijv hele dikke ohlinsveren of whatever erop te zetten... En met de 2 jr fabrieksgaranties enzo. Inrijden is zeer waarschijnlijk niet netjes gedaan, maar vaak zien ze eruit als nieuw en was toch al die tijd bij de dealer... Zou zo'n blok er echt te veel onder geleden hebben?

Denk dat het zeker te doen is. Ik heb ook een demo gekocht ( Tiger Sport), kreeg daar toen de volledige garantie op en het fictieve voordeel, van een jongere fiets (bouwjaar 2013, op kenteken 2014). Doordat ik de motor zonder inruil in december kocht en de beste dealer er graag vanaf wilde, heb ik wel wat van de prijs afgekregen :t
 
Laatst bewerkt:
Krijg volgende week een echte offerte, maar het ziet er naar uit dat ik begin 2018 een nieuwe Super Duke GT op ga halen *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan