Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Wij hadden op de MTS 14 conventionele draaibanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 2 CNC draaibanken.
M.b.t. frezen hadden wij 12 conventionele freesbanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 4 CNC draaibanken.
En dat op 30 leerlingen per klas.

Dit was de MTS Hendrick de Keyser afd. fijnmechanica in Amsterdam in de jaren tachtig/negentig.

Ik ben aan het denken of MTS Enschede toendertijd nog conventionele banken had?
Fijnmechanica hadden ze volgens mij niet, alleen Werktuigbouw en Elektro.

Opleding afgerond in 1991 of 92. In de derde blijven zitten. De school is een aantal jaren geleden gesloopt.
Na MTS Werktuigbouw volgde de dienstplicht van een jaar. Eerst uitverkoren als hospik :? , na uitstel aangevraagd als monteur toren YPR. Dat was best wel een leuke en leerzame opleiding van een maand in Soest. Ging voornamelijk over hydrauliek.
Hierna gestationeerd in Ermelo bij de stoottroepen 8-) O-) _O- :z
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden op de MTS 14 conventionele draaibanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 2 CNC draaibanken.
M.b.t. frezen hadden wij 12 conventionele freesbanken met aut. voeding en digitale aflezing plus 4 CNC draaibanken.
En dat op 30 leerlingen per klas.

Dit was de MTS Hendrick de Keyser afd. fijnmechanica in Amsterdam in de jaren tachtig/negentig.
Allemaal wegbezuinigd. De werkgevers wilden mensen met theoretische basiskennis. En een modern machinepark kost een vermogen Zeker als het up to date moet blijven. Dus scholen investeren liever in kopietjes, digiborden en studiedagen.
En nu klagen de werkgevers weer dat Nederland geen vakmensen levert |( Nu moeten er plots weer buitenlanders ingehuurd worden.
 
Allemaal wegbezuinigd. De werkgevers wilden mensen met theoretische basiskennis. En een modern machinepark kost een vermogen Zeker als het up to date moet blijven. Dus scholen investeren liever in kopietjes, digiborden en studiedagen.
En nu klagen de werkgevers weer dat Nederland geen vakmensen levert |( Nu moeten er plots weer buitenlanders ingehuurd worden.
Ik kreeg laatst een baan aangeboden bij een vakbedrijf. Metaalbewerking. Ken de werknemers, en idd, vaklui.

Maar nu hebben ze twee nieuwe apparaten, die moeten geprogrammeerd worden. Geen enkele van de aanwezige lassers en metaalbewerkers heeft trekt in de wekenlange cursus....

' ik ben niet goed met een draaibank, zeker in vergelijking met jou'
'ja, maar jij bent toch goed met computers, dus..'
 
Met wat goedkopere hobby banken heb je overal speling.
Als je dan de steekbeitel iets onder centerhoogte zet druk in principe je slede wat vaster op de geleidingen waardoor je wat stabieler wordt.

Iets onder centerhoogte zetten is eigenlijk niet juist , maar je moet wat.

En af en toe een druppel olie voorkomt dat de beitel vast loopt in de groef.
Meerdere hobby draaibanken in de loop van de jaren gehad.
Op deze altijd de speling bij kunnen stellen.
Die er nu staat kwam hier voor een paar honderd eu , er zat overal flinke speling op.
Geheel uit elkaar gehaald , alles schoon en opnieuw in een goede olie
Kreeg er we een kist met onderdelen bij, bijna alles wat er na uitzoeken overbleef waren nieuwe onderdelen.

Kan zeggen kost wel veel moeite.
Heb er een kleine maar erg nauwkeurige draaibank met langs en dwarsvoeding aan over gehouden.

afsteken hier gaat ook moeizaan veel olie en rustig stukje bij beetje.
Gebruik veel beitels met plaatjes van HBM.
Haal daar voor de draaibank en de freesbank de materialen vandaan.
 
Ik heb hier een gegalvaniseerde carrosseriering van M10 voor mij liggen.
Gat 10,7 buitendiameter 19,5 met een dikte van 2,4
Carrosseriering nr 2 = 2,6 mm
De derde is weer 2,4
De vierde 2.35

Alles gemeten met een schuifmaat.
 
Laatst bewerkt:
Meerdere hobby draaibanken in de loop van de jaren gehad.
Op deze altijd de speling bij kunnen stellen.
Die er nu staat kwam hier voor een paar honderd eu , er zat overal flinke speling op.
Geheel uit elkaar gehaald , alles schoon en opnieuw in een goede olie
Kreeg er we een kist met onderdelen bij, bijna alles wat er na uitzoeken overbleef waren nieuwe onderdelen.

Kan zeggen kost wel veel moeite.
Heb er een kleine maar erg nauwkeurige draaibank met langs en dwarsvoeding aan over gehouden.

afsteken hier gaat ook moeizaan veel olie en rustig stukje bij beetje.
Gebruik veel beitels met plaatjes van HBM.
Haal daar voor de draaibank en de freesbank de materialen vandaan.

De speling daargelaten, ik weet dat je kunststof het beste kunt boren met een boor met een positieve vrijloop (boor voor metaal heeft een negatieve vrijloophoek)
Het zou dus kunnen dat je bij verschillende materialen verschillende afsteekbeitels moet gebruiken.
Maar dat is een gok, ik heb ze nooit gezien.

Bij zachte materialen hapt een negatieve vrijloophoek.
 
Ik heb hier een gegalvaniseerde carrosseriering van M10 voor mij liggen.
Gat 10,7 buitendiameter 19,5 met een dikte van 2,4
Carrosseriering nr 2 = 2,6 mm
De derde is weer 2,4
De vierde 2.35

Alles gemeten met een schuifmaat.
Probeer het nog eens met een punt schuifmaat?
Die ringen worden gestanst en zijn dus zo hol als wat. Ik gok dat ze allemaal (mits uit dezelfde batch) allemaal aan de kleine kant van de 2,4 zitten.
Gewoon er tussen zetten, je drukt ze wel plat.
 
Probeer het nog eens met een punt schuifmaat?
Die ringen worden gestanst en zijn dus zo hol als wat. Ik gok dat ze allemaal (mits uit dezelfde batch) allemaal aan de kleine kant van de 2,4 zitten.
Gewoon er tussen zetten, je drukt ze wel plat.

Dat klopt, maar er is ook een 2,6 mm bij.

Ik draag ook alleen maar een ideetje voor, misschien kun je exact dezelfde diktes bij elkaar zoeken uit een batch van honderd.
En de overige maatvoering moet een beetje uitkomen.

Op het werk hebben we veel verschillende sluitringen en carrosserieringen. Verschillende maatvoeringen in sluitringen in M10 en ook carrosserieringen.
 
Onlangs hier ook 2 ringen laten maken om mijn remschijven 1,5 mm naar buiten te brengen.Had 2 gefreesde vorkvoeten uit Italie meegenomen en hoewel het originele maten moeten zijn klopte dit niet helemaal.
Heb bij titanium shop plaat titanium gekocht(ze hebben toch restpartijtjes voor weinig)van 2 mm,kon ook 1,5 mm wat ik moest hebben maar wist niet of plaat helemaal vlak was en vervolgens ringen laten watersnijden.
Vervolgens naar de frezer gebracht om plaat terug te brengen op 1,5mm en zijn nu op de honderdste mm nauwkeurig.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan