VT500 inlaatrubbers issues

Gummiebeer

Die hard MF'er
2 apr 2013
313
69
Enschede
Hallo hallo!

Al een tijdje in bezit van een VT500C '83 die al sinds dag 1 mij ontzettend met mij loopt te kutten.
Eerst vergomde carbs door roestende tank, daarna volledig van het padje met de synchronisatie en daarna gekloot met het luchtmengsel. Nu is dit alles weer goed gekomen en looptliep het ding zowaar mooi!

Totdat die na een tijd rijden wordt weggezet en dan is het gebeurd met de grote pret. Weigert om te starten. Standaard al startkabels in de tas want van dat doorstarten wordt de accu weer niet blij van. :')

Met dat doorstarten is het wel een beetje genant. Grote klappen uit de uitlaat dus iedereen kijkt om :$ Als dat hok nou eens startte was het niet erg, dan kan je nog als een malle volgas wegblaffen. 8-)
Maar helaas, dat lukt niet dus sta ik met een rooie kop voor Jan Lul op de plek met een motor die het niet doet.
Na een half uurtje start het kreng wel opeens, alsof er niks aan de hand is! :+

Ik verdenk toch wel heel erg de inlaatrubbers als schuldige hieraan! Logisch nadenken. Koud, inlaatrubbers zijn gekrompen dus luchtdicht. Warm, rubbers zetten uit, haarscheurtjes, valse lucht!

En nu komt het! Nergens fucking rubbers te bekennen! |( Ja, in de VS met absurde prijzen of Aliexpress, wat ik niet zo vertrouw met rubbers..

En aangezien ik vast niet de enige ben die een (semi)klassieker heeft en rijdend houdt is mijn vraag, hoe komen jullie aan passende inlaatrubbers? Betalen jullie absurde prijzen of is er een adres die dit soort dingen kan reproduceren?
 
Laatst bewerkt:
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog.

aanvulling Zeroground

Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken
Geldt ook hier op MF..
 
Als je bedenkt dat met dezelfde logica carburateurs vergomd zijn door een roestige tank valt het wel mee...
:')

Vergomd door ouwe peut en verstopt door roest.
Is het verdomme zo moeilijk? Echt alles voorkauwen? :(

Maar eureka! Opeens zijn er wel inlaatrubbers verkrijgbaar via dealert! *O* 4 maanden geleden waren ze van goud, nu betaalbaar.

Dank aan (een beetje dan) RockyK.
 
Laatst bewerkt:
TS wilde naar mijn mening gewoon inlaat rubbers voor een goede prijs. Vond t verhaal te lang om te lezen... ;)

Wie heeft er met de luchtmengels schroef lopen spelen :)
 
Poeh!

Verbrande kleppen??
Benzinekraan??
Luchtmengselschroef??

Nee, daar snap ik de ballen niet van hoor!

*sarcasme uit*

Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben gelukkig :)
De rubbers zijn zo uitgedroogd en met een warm blok sluiten zo ook niet lekker aan vertelde de remreiniger spuitbus mij.

Maar goed:

waar waar waar???? O-)

Een dooie mus bij Edgar in Enschede helaas. Orgineel niet meer te krijgen! Schijnt een bedrijfje in Oosten des lands te zijn die ze namaakt, daar is het nog op tegenbericht wachten.. :Z
 
Waarom open je een topic met vragen waarop je het antwoord zelf al weet?

Als je een kick krijgt van advies van andere in de wind te slaan kan je ook gewoon zelf gaan aanbellen bij de jehova getuigen :W
 
Oh ja. Rubber bestaat uit lange ketens van polymeren. Bij kou "relaxen" deze en zet rubber uit.

Bij warmte gaan, zoals bij elk soort materiaal, de moleculen trillen. Omdat rubber bestaat uit lange ketens trekken ze samen door de trillingen en krimpt de boel juist.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de oude rubbers problemen, ik heb de mijne (2 scheurtjes in de 4 valt mee ) opgeschuurd en er fietsplakker lijm(vulkaniseerd) en fietsplakkers opgedaan, werkt prima.

Als ze ooit verder slecht worden kan ik of dure nieuwe bestellen op ebay of (en dat is de mooiste low budget oplossing) ze sealen met een 40-50 mm krimpkous met lijm dat snij je na het inkrimpen bij en ze zijn als een nieuwe.. google oplossing noem ik dit...lang leve internet en creatieve mensen die alles delen!
 
Als je last hebt van roest in de tank dan zou ik altijd een standaard benzine filtertje tussen je tank en de carbs opnemen in de benzineslang. Zon filter kun je eenvoudig vervangen indien nodig en beschermt de carbs tegen vuil.

Overigens denk ik niet dat haarscheurtjes in de inlaatrubbers startproblemen mogen geven. Denk eerder aan slechte ontsteking of andere elektronische verstoringen zoals corrosie bij stekkerverbindingen en slechte massaverbinding.

Ik heb 12 jaar een motor gehad met alle 4 inlaatrubbers vol met haarscheurtjes maar altijd direct starten en mooi lopen, nooit problemen daarmee gehad ! Ik reed alleen de winter niet dus zowel met droog als nat weer moeiteloos starten en rijden.
 
Laatst bewerkt:
Roest zit er niet meer in, tank heb ik vorig jaar al behandeld evenals reinigen van de carbs.
Ondertussen nieuwe inlaatrubbers erop! De oude waren wel heel erg vervormd dus daar kan het niet meer aan liggen.
En nog steeds niet willen starten als die warm gelopen is..
Wat ik gedaan heb tot nu toe:
Tank ontroest en behandeld
Carburateurs laten reinigen
Bobines doorgemeten, primair en secundair = ok (koud gemeten)
Bougies vervangen
Veertjes vervangen van chokeplunjers
Kleppen gecontroleerd

Gisteren aan het lopen gekregen, koude start geen probleem, slaat gelijk aan. Nog een rondje mee gereden en de pilotscrew in fabriekstand gezet. Daarna was de planning om te synchroniseren, tank eraf gehaald daarvoor en weer niet willen starten.

Bobines wil ik nog gaan testen als ze warm zijn, misschien slaan ze dan wel door?
Een andere optie is om een revisiekit te halen voor de carbs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan