Kawasaki Z1 900 Deel 9

Deze carbs nog te redden ? :+ [afbeelding]

Jesus,zonde van die motor,ben wel benieuwd wat het uiteindelijke resultaat wordt.
Dacht dat ik een aardige bouwval had aangeschaft maar bij deze vergeleken is de mijne nog "netjes"
full


Aangeschaft voor spare-parts en de meeste van het vehikel is alreeds verkocht in onderdelen aan de liefhebbers in binnen en buitenland.
full

blok,carbs,remmen en wat klein spul is overgebleven en dat gaat van het jaar weer netjes worden (hoop ik)............wordt vervolgt
 
Daar ik ff door de griep was geveld,was een van de motormaten verder gegaan met de carbs.
full

er zat geen gom in maar keiharde bruine troep
full

met beitel en later met een houten spatel heeft hij de boel eruit geharkt
full

alles in de thinner en laten weken maar.....
full

dat gaf al een beter resultaat en de carb.bodys waren sneller "schoon" daarna alles in de ultrasoon...
full

2xmaal het oplosmiddel verversen want er kwam nogal wat zooi vanaf
full

hierna heeft hij alles met zeeeeeeeeer lage druk en gebruikt glasparel weer alles netjes gemaakt
full

zo zag alles eruit
full

en dit ziet er al veeeeeel beter uit
full

van buiten
full

en netjes van binnen
full

aardig schoon maar het kan netter
full

kijk...........nu wordt het wat
full

nogmaals alles in de ultrasoon voor de laatste korreltjes en dan alles doorblazen
full

ondertussen het werk weer overgenomen dus revisiesetjes erin en alles weer monteren
full

vlotterhoogte afstellen en alles vastschroeven en voilá...ik heb weer een net setje carburateurs.......nu alleen het motorblok nog doen en de remmen....wordt vervolgt
 
vakmanschap! vind het mooi dat je zoveel plaatjes bij de behandelingen toevoegt, dan weet ik tenminste naar wat voor resultaat ik kan streven / mag verwachten bij elke stap :t :t
 
Hallo mannen,ik zit thans in mijn schrijfmodus en er vloeit weer allemaal onzin uit mijn pen.
Bijna 40jaar als motorrijder op lands wegen onderweg geweest en dan maak je wel eens wat mee.
Natuurlijk ook in het buitenland loop je wel eens tegen een gebeurtenis aan.
Veelal Zed gerelativeerd en ook HD,XS650 of ander merken maar dat is voor een ander forum.
In mijn woonkamer staat een kast met allerlei hebbedingetjes en op de onderste etage staan wat zuigers geparkeerd.
Vooraan uit het brommer tijdperk en achteraan deels Zed en de andere motormerken moeten ooit nog eens een plekje krijgen.
Dit verhaal gaat over de tweede zuiger van rechts.
full

Vanaf zomer 1979 en later in 1980 reed ik lekker rond op mijn Z1A en het leven was goed.
Beetje onderhoud en weinig problemen eigenlijk en de motor was toentertijd in onderhoud bij Motor West in Heemstede.
Augustus 1980 gaf de monteur mij de hint dat hij sommige kleppen maar zozo vond en dat er toch eens wat aan gedaan moest worden want er zat flinke speling en elke keer moesten er andere stelplaatjes in.
Maarja je bent jong en die “reparatie” moest maar in de wintermaanden gedaan worden,want het was nu mooi weer en ik wilde lekker er nog van genieten.
Begin Oktober reed ik met een vriend achterop vanaf IJmuiden naar Haarlem met pakweg 140km/h (dat kon in die tijd nog) en bij afslag Rottepolderplein richting Haarlem gebeurde het.
Een klap,een gebonk in het vooronder,achterwiel die blokkeerde dus gelijk de koppelingshandle ingetrokken en toen zakte het toerental maar wel met een gerammel en getik ergens bij de cilinderkop................
Einde oefening en langzaam zijn we de invoegstrook afgereden tot zo ver mogelijk en later zijn we op de vluchtstrook gestopt.
Met de kickstarter het blok ronddraaien ging bijna niet en het enige wat we hoorden was een gerammel.
GSM en smartphone waren er in die tijd nog niet dus dan maar een stukje lopen tot het moment dat er drie bevriende motorrijders stopten om ons te helpen.
Vriend bij een achterop en een ander sleepte me naar huis omdat ik mij aan zijn zadelbeugel kon vast houden.
Twas maar twee of drie km dus wel te doen.
Motor thuis geparkeerd en meteen aan de slag gegaan met een biertje erbij.
full

Ik had wel veel aan brommers gesleuteld maar zo'n grote vier cilinder was toch wat nieuws voor me.
Mijn vriend was in de leer voor automonteur en die was wat praktischer dan ik.
Werkplaats handboek erbij dus hadden we genoeg info.
Tank eraf,bobines eraf,kleppendeksel eraf,nog niets te zien,carburateurs en uitlaat eraf en daarna de cilinderkop gedemonteerd zodat we de cilinder inhoud konden zien.
MmmmmMMmm toen de kop eraf was zagen we een grote ravage bij cilinder twee.
Uitlaatklep gebroken en die had tussen de zuiger en cilinderkop flink huis gehouden en een hoop schade veroorzaakt.
Deuken in de verbrandingsruimte,inlaat klep krom en een gigantisch groot gat in de zuiger waar de uitlaatklep olijk zijn kopje uit stak.
full

Helaas heb ik geen foto's meer kunnen vinden uit die tijd dus geen sfeerplaatjes maar jullie begrijpen dat motorrijden nu ff niet meer mogelijk was.
Eerst maar ff sparen en op zoek naar een ander blok,zei mijn vader.
En zo kwam er een einde aan mijn geluk …......... wordt vervolgt.
 
Hallo mannen,ik zit thans in mijn schrijfmodus en er vloeit weer allemaal onzin uit mijn pen.
Bijna 40jaar als motorrijder op lands wegen onderweg geweest en dan maak je wel eens wat mee.
Natuurlijk ook in het buitenland loop je wel eens tegen een gebeurtenis aan.
Veelal Zed gerelativeerd en ook HD,XS650 of ander merken maar dat is voor een ander forum.
In mijn woonkamer staat een kast met allerlei hebbedingetjes en op de onderste etage staan wat zuigers geparkeerd.
Vooraan uit het brommer tijdperk en achteraan deels Zed en de andere motormerken moeten ooit nog eens een plekje krijgen.
Dit verhaal gaat over de tweede zuiger van rechts.
[afbeelding]
Vanaf zomer 1979 en later in 1980 reed ik lekker rond op mijn Z1A en het leven was goed.
Beetje onderhoud en weinig problemen eigenlijk en de motor was toentertijd in onderhoud bij Motor West in Heemstede.
Augustus 1980 gaf de monteur mij de hint dat hij sommige kleppen maar zozo vond en dat er toch eens wat aan gedaan moest worden want er zat flinke speling en elke keer moesten er andere stelplaatjes in.
Maarja je bent jong en die “reparatie” moest maar in de wintermaanden gedaan worden,want het was nu mooi weer en ik wilde lekker er nog van genieten.
Begin Oktober reed ik met een vriend achterop vanaf IJmuiden naar Haarlem met pakweg 140km/h (dat kon in die tijd nog) en bij afslag Rottepolderplein richting Haarlem gebeurde het.
Een klap,een gebonk in het vooronder,achterwiel die blokkeerde dus gelijk de koppelingshandle ingetrokken en toen zakte het toerental maar wel met een gerammel en getik ergens bij de cilinderkop................
Einde oefening en langzaam zijn we de invoegstrook afgereden tot zo ver mogelijk en later zijn we op de vluchtstrook gestopt.
Met de kickstarter het blok ronddraaien ging bijna niet en het enige wat we hoorden was een gerammel.
GSM en smartphone waren er in die tijd nog niet dus dan maar een stukje lopen tot het moment dat er drie bevriende motorrijders stopten om ons te helpen.
Vriend bij een achterop en een ander sleepte me naar huis omdat ik mij aan zijn zadelbeugel kon vast houden.
Twas maar twee of drie km dus wel te doen.
Motor thuis geparkeerd en meteen aan de slag gegaan met een biertje erbij.
[afbeelding]
Ik had wel veel aan brommers gesleuteld maar zo'n grote vier cilinder was toch wat nieuws voor me.
Mijn vriend was in de leer voor automonteur en die was wat praktischer dan ik.
Werkplaats handboek erbij dus hadden we genoeg info.
Tank eraf,bobines eraf,kleppendeksel eraf,nog niets te zien,carburateurs en uitlaat eraf en daarna de cilinderkop gedemonteerd zodat we de cilinder inhoud konden zien.
MmmmmMMmm toen de kop eraf was zagen we een grote ravage bij cilinder twee.
Uitlaatklep gebroken en die had tussen de zuiger en cilinderkop flink huis gehouden en een hoop schade veroorzaakt.
Deuken in de verbrandingsruimte,inlaat klep krom en een gigantisch groot gat in de zuiger waar de uitlaatklep olijk zijn kopje uit stak.
[afbeelding]
Helaas heb ik geen foto's meer kunnen vinden uit die tijd dus geen sfeerplaatjes maar jullie begrijpen dat motorrijden nu ff niet meer mogelijk was.
Eerst maar ff sparen en op zoek naar een ander blok,zei mijn vader.
En zo kwam er een einde aan mijn geluk …......... wordt vervolgt.
Geweldig! Mooi verhaal! :}
 
nu alleen het motorblok nog doen en de remmen....wordt vervolgt
Je carbs zijn super netjes geworden. Hoe wil je het met je motorblok doen? Bij mij was glasparel op een gemonteerd blok geen succes. Misschien dat anderen dat wel voor elkaar krijgen, maar ik doe dat nooit meer. Ik kon alsnog het blok demonteren.
 
Je carbs zijn super netjes geworden. Hoe wil je het met je motorblok doen? Bij mij was glasparel op een gemonteerd blok geen succes. Misschien dat anderen dat wel voor elkaar krijgen, maar ik doe dat nooit meer. Ik kon alsnog het blok demonteren.

Ik heb op you-tube diverse filmpjes gezien dat mensen hun blokje in de tuin parkeren en dan deze met soda of zand gaan stralen.............later gaat er een spuitbusje VHT overheen.
Ff snel hup en het zal allemaal wel..........maar dat is niet mijn manier van werken.
Alles wordt gedemonteerd,ontvet en apart gestraald en later blank gelaten of van een verflaagje voorzien.
Denk dat alles deze keer zwart wordt want het blok is flink "aangevreten" door de corrosie.
wordt vervolgt.....
 
Mooi rijtje, :9~

Als ik kijk naar de remleiding-verdeler op het T-stuk heeft de 73er ook dubbele schijven.
Zie tenminste 2 remleidingen aangesloten erop.
Ik wou dat ik zo een rijtje in de garage had.. :Y
 
Ja hoor, die ook. Is wel niet origineel maar ik kom graag stop en vind het tevens mooier.

Bedankt voor de complimenten allemaal!

Het heeft niet met origineel te maken, het was voor al de Z1,s een optie.
Je kon de complete set kopen met de montage handleiding van Kawasaki er bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan