Het grote Honda VTR SP 1 & 2 Topic deel 34

Status
Niet open voor verdere reacties.
bougie voor is wat last,maar met de originele gereedschapset een makkie. dan past de boegiesleutel precies, misschien wel even olie koeler naar voren klappen (twee m6 boutjes bovenin)
 
originele gereedschapset heb ik erbij mocht het niet met mijn eigen doppenset(heb een hele uitgebreide doppeset)lukken.
ik ben nu de filters aan het spoelen met de geleverde reiniger. voor de bougies moet ik even tijd maken maar ik heb een beetje chronisch tijd te kort. nog 1 week werken en dan ben ik 3,5 week vrij, dan moet het gaan lukken :Y
bougie voor is wat last,maar met de originele gereedschapset een makkie. dan past de boegiesleutel precies, misschien wel even olie koeler naar voren klappen (twee m6 boutjes bovenin)
 
Na 10 jaar besloten om mijn motorverzameling wat in te krimpen en mijn zilveren Sp1 te verkopen.
Heeft net 26K gelopen en is in hele mooi originele staat.
Wie eventueel interesse heeft kun je mij een PM sturen dan vertel ik er wat meer over.
 
hallo vtr-rijders,

Graag zou ik me ook bij de club willen voegen. Ik heb de kans om een sp-1 uit 2000 met bijna 60.000 op de teller over te nemen voor een lage prijs. Van wat ik lees zouden deze hoeveelheden km's geen probleem moeten zijn voor het blok. Het enige waar ik mee zit is dat er totaal geen onderhoudsgeschiedenis bekend is en de motor is hevig onderhanden genomen met aftermarket onderdelen. Daarnaast vermoed ik dat ermee geracet is, omdat de semi-slicks die eronder zitten bijna tot het randje gegumd zijn.

De eigenaar wilt er 2700 voor hebben en de motor heeft veel eigenaren gehad. Ik weet dat het lastig te zeggen is of ik deze motor zou moeten laten staan maar ik ben vooral benieuwd wat jullie ervaringen zijn met sp-1's waarmee geracet zijn en wat zijn specifieke sp1 punten waarop ik moet letten tijdens de bezichtiging?

Alvast bedankt
 
60000 km, geen bekend onderhoud en geracet, dan zou ik misschien toch liever een andere nemen. aan de andere kant is men er dan wel eerlijk in en heeft niet voor een prikkie nieuwe banden erop gelegd.
als je er een proefrit mee kan maken moet je opletten of de versnellingen goed pakken en niet in neutraal springen


hallo vtr-rijders,

Graag zou ik me ook bij de club willen voegen. Ik heb de kans om een sp-1 uit 2000 met bijna 60.000 op de teller over te nemen voor een lage prijs. Van wat ik lees zouden deze hoeveelheden km's geen probleem moeten zijn voor het blok. Het enige waar ik mee zit is dat er totaal geen onderhoudsgeschiedenis bekend is en de motor is hevig onderhanden genomen met aftermarket onderdelen. Daarnaast vermoed ik dat ermee geracet is, omdat de semi-slicks die eronder zitten bijna tot het randje gegumd zijn.

De eigenaar wilt er 2700 voor hebben en de motor heeft veel eigenaren gehad. Ik weet dat het lastig te zeggen is of ik deze motor zou moeten laten staan maar ik ben vooral benieuwd wat jullie ervaringen zijn met sp-1's waarmee geracet zijn en wat zijn specifieke sp1 punten waarop ik moet letten tijdens de bezichtiging?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Morrege!


Ik kocht mijn SP2 met 56k op de teller; kleppen waren bij 50 gecontroleerd (factuur aanwezig en die heb ik ff geverifieerd).


Er zaten ook supersport pirellis onder met de schaamrandjes eraf.... Hij vertelde dat dit afdankers van zijn maten waren die wel op het circuit reden.... Dat was dus een kwestie van geloven of niet

Aftermarket is een kwestie van smaak, en wat er op gezet is. Hendels van PAZZO of China, dat is ff een verschil. als er gloednieuwe hendels en stuurgewichtjes opzitten en de rest heeft sleet, dan is een valpartij zeker niet uitgesloten.


Als er nog de originele vering onder ligt, dan is die met die km stand wel op. Vering moet zowieso na 20.0000? km uit elkaar en geserviced worden. Als er mee geracet is zou het zo maar kunnen dan dit ooit gedaan is.


Ja je wilt bezichtigen, maar je wilt er ook op rijden (brokken is dokken). Je wilt bij zeg 70 het stuur los kunnen laten en laten rollen om te zien of ie als een malle gaat slaan. Je wilt ff (goed recht naar voren blijven kijken) een flinke noodstop willen maken. Trillen de remmen?
Ik zou willen dat de kont er ff afgaat om de spanningsregelaar te zien (linksachter) of de 3 geel draden nog geel zijn en niet zwart geblakerd.
Als deze verkoper ermee geracete heeft zou ie heel handig moeten zijn in het verwijderen van het bodywork. apropos bodywork is dit OEM of aftermarket China

2700 klinkt als een "goede" prijs, maar alleen jij kan dat besluiten.

Ik ging met open ogen mijn SP tegemoet, wetend dat ik nieuwe banden, revisie Ohlins achter, upgrade voorvork, balhoofdlager, andere uitlaten etc etc Was is zo 2,000 euro verder...


als je al wat foto's hebt maar deze niet hier wilt posten stuur dan een PM als je wilt
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt allebei. ik zal zeker een goede proefrit doen anders koop ik de motor in kwestie niet. Ik ga alle versnellingen controleren bij (de)acceleratie en verder alle punten controleren die jullie aangeven.

Hopelijk is het een degelijke motor wat betreft mechanica. Cosmetisch is die niet meer top. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Proefrit gedaan. Wat een bruut apparaat zeg. Binnen no time op de 200 :'). Ik weet nog niet helemaal zeker of het em wordt maar ik wil even mijn observaties delen en horen wat jullie denken.

De vtr in kwestie (2000, bijna 60.000km) heeft 1 eigenaar gehad, niet geïmporteerd maar er is totaal geen onderhoudshistorie. Het is overduidelijk dat de fiets op z'n minst omgevallen is op de rechterkant en ooit een flinke schuiver heeft gemaakt op de linkerkant. Er zit 1 demper op (aan de rechterkant) en deze knalt heel veel en belachelijk hard bij de-acceleratie. Volgens de eigenaar is dit normaal maar wanneer je de koppelingshendel intrekt klinkt het soms alsof er een shotgun in de uitlaat zit :') Ook stinkt de rechterkant van mijn jas en mijn tas naar uitlaatgassen na een stukje rijden.

Andere opvallenddheden:
- start alleen in neutraal, zijstandaard stopt wel de motor waneer je deze uitklapt.
- voelt alsof voorrem een heel klein beetje trilt bij hard remmen
- roest op vrijwel alle bouten
- vuil onder de tankdop, geen roest maar het leek op aarde. (niet in de tank zelf maar het vuil lag om het gaatje heen als het ware)
- grootlicht en mist werkt niet
- zowat alle kuipdelen hebben scheurtjes in de plastic rondom de bevestigingspunten of zitten losjes
- shifter zit losjes
- achterveer ziet er bijzonder slecht uit en de delen waar je aan moet draaien om het te verstellen zijn verroest. Ook maakt het klikkende geluiden bij induwen van de achterkant.
- Rubbers ringen van voorpoten zijn gescheurd
- koppelingsvloeistof is bijna zwart
- beetje schade op het randje van de wielen

Verder rijdt, remt, schakelt, koppelt de motor goed. Banden, schijven + pads, ketting en kettingwielen zijn ok. Hij is stabiel, ook zonder handen aan het stuur. Alle versnellingen lijken naar behoren te werken, ook bij harde acceleratie en terugschakelen bij hoge toeren. Plasje water op de grond, motor overheen en hij laat 1 streep achter.

De eigenaar doet hem niet weg voor minder dan 2500 dus er kan eigenlijk niks van de vraagprijs af, wat ik erg vreemd vind aangezien de staat van de fiets. Volgens hem kan hij de fiets anders weg doen in onderdelen. Ben ik onredelijk of is hij gwn stug aan het onderhandelen?

Ohjah, ik had wel meer powerrr verwacht van de sp1. Hij accelereert snel, begrijp me niet verkeerd, maar ik had verwacht dat de voorkant licht zou worden of zou steigeren bij lomp aan het gas trekken. Is dit normaal of lijdt de motor aan powerverlies?

ben benieuwd wat jullie denken. :)
 
Laatst bewerkt:
Harde klappen uit de uitlaat is meestal klepspeling.

Andere opvallenddheden:
- start alleen in neutraal, zijstandaard stopt wel de motor waneer je deze uitklapt.
- voelt alsof voorrem een heel klein beetje trilt bij hard remmen
- roest op vrijwel alle bouten
- vuil onder de tankdop, geen roest maar het leek op aarde. (niet in de tank zelf maar het vuil lag om het gaatje heen als het ware)
- grootlicht en mist werkt niet
- zowat alle kuipdelen hebben scheurtjes in de plastic rondom de bevestigingspunten of zitten losjes
- shifter zit losjes
- achterveer ziet er bijzonder slecht uit en de delen waar je aan moet draaien om het te verstellen zijn verroest. Ook maakt het klikkende geluiden bij induwen van de achterkant.
- Rubbers ringen van voorpoten zijn gescheurd
- koppelingsvloeistof is bijna zwart
- beetje schade op het randje van de wielen

-Zou ook met koppeling en zijstandaard in vanuit versnelling moeten starten
-Kromme schijven komt op een gegeven moment bij alle SP1's voor, klein beetje trillen is niet zo erg.
-Buiten gestaan
-Ook te herleiden aan lang buiten staan
-boeie, nieuwe lampjes erin. Vaak halen ze die bij racen eruit, trilt toch kapot.
-China kuipwerk, past net niet dus gaat er strak op = scheuren. Cosmetisch niet zo mooi, bij monteren vaak onhandig.
-Weet ik eigenlijk niet, je versnellingspedaal zit klem in de fitting, zou dus niet los moeten zitten.
-Klikkende geluiden is oppassen, dat kan van de hefboom constructie zijn onder je schokbreker, die moet je bij groot onderhoud altijd controleren, liefst uit elkaar halen en invetten. Waarschijnlijk nooit gebeurd. Kan scheuren op een gegeven moment.
-Ook te herleiden aan lang buiten staan
-Achterstallig onderhoud
-Schuifpartij

Al met al: Motor met een grote onderhoud achterstand. Als ik hier mee zou willen rijden zou eigenlijk alles moeten gebeuren. Ik geloof niet dat de motor ooit groot onderhoud heeft gehad of er sowiezo aandacht voor de algemene staat is geweest. Is meer als weg-werp product is ingezet. De motor zelf zou het wel uithouden, versnelling ook.
 
En waarschijnlijk is de koppeling hendel aftermarket, dan mist er een piepeltje dat de schakelaar bedient.
Niet Zichtbaar van buitenaf, of de schakelaar is misschien stuk.
 
Laatst bewerkt:
Harde klappen uit de uitlaat is meestal klepspeling.-Zou ook met koppeling en zijstandaard in vanuit versnelling moeten starten
-Kromme schijven komt op een gegeven moment bij alle SP1's voor, klein beetje trillen is niet zo erg.
-Buiten gestaan
-Ook te herleiden aan lang buiten staan
-boeie, nieuwe lampjes erin. Vaak halen ze die bij racen eruit, trilt toch kapot.
-China kuipwerk, past net niet dus gaat er strak op = scheuren. Cosmetisch niet zo mooi, bij monteren vaak onhandig.
-Weet ik eigenlijk niet, je versnellingspedaal zit klem in de fitting, zou dus niet los moeten zitten.
-Klikkende geluiden is oppassen, dat kan van de hefboom constructie zijn onder je schokbreker, die moet je bij groot onderhoud altijd controleren, liefst uit elkaar halen en invetten. Waarschijnlijk nooit gebeurd. Kan scheuren op een gegeven moment.
-Ook te herleiden aan lang buiten staan
-Achterstallig onderhoud
-Schuifpartij

Al met al: Motor met een grote onderhoud achterstand. Als ik hier mee zou willen rijden zou eigenlijk alles moeten gebeuren. Ik geloof niet dat de motor ooit groot onderhoud heeft gehad of er sowiezo aandacht voor de algemene staat is geweest. Is meer als weg-werp product is ingezet. De motor zelf zou het wel uithouden, versnelling ook.
Ik gok ook dat de motor nooit goed onderhouden is. Ik heb ook gezocht naar zaken die erop kunnen duiden dat het een circuitfiets is geweest maar dat was eigenlijk niet duidelijk te zien. Koelvloeistof was blauw en bouten hadden geen gaatjes erin om ze te borgen.

Bij harde klappen uit 1 van de uitlaten denk ik eerder aan een lekke grafietpakking in een van de uitlaatbochten
Er zit letterlijk één demper op de motor dus 2 naar 1. Zou dit de reden kunnen zijn voor de klappen?

En waarschijnlijk is de koppeling hendel aftermarket, dan mist er een piepeltje dat de schakelaar bedient.
Niet Zichtbaar van buitenaf, of de schakelaar is misschien stuk.
Ok, er zit inderdaad een aftermarket hendel op.

Wat betreft de power, dat zou de voor partij toch wat lichter moeten maken tijdens accelereren,
Zit de juiste tandwiel verhouding er nog op?
Ik weet niet welke verhouding tandwielen er gebruikt worden, er is een heleboel onduidelijk over de motor. Zou het misschien door mijn gewicht kunnen komen? Ik weeg ongeveer 110 met volle gear.
 
Ik rij met 15/42 en weeg ook zo'n 110 kg, standaard is 16/40.

Wat ik zo lees, dan is 2500 te veel, je zal er zeker min nog zo'n 1500 in moeten investeren of je moet alles zelf kunnen doen....
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met 15/42 en weeg ook zo'n 110 kg, standaard is 16/40.

Wat ik zo lees, dan is 2500 te veel, je zal er zeker min nog zo'n 1500 in moeten investeren of je moet alles zelf kunnen doen....
En trekt jou vtr power wheelies als je het gas opentrekt?

Ik kan steeds meer zelf doen, met voldoende tijd en hulp vanuit forums etc maar ik zou graag willen dat de prijs naar beneden gaat of dat er het een en andere gecontroleerd/vervangen wordt voor de vraagprijs. Hierover ga ik nog contact opnemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het niet, maar het kan zeker wel.
Zijn meerdere mannen hier die regelmatig op één wiel rijden.
 
Ik vind het prima rijden, trekt lekker, top gebruik ik toch nooit.
1 gebruik ik bijna niet meer, rotonde gaat in 2 nu.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok ook dat de motor nooit goed onderhouden is. Ik heb ook gezocht naar zaken die erop kunnen duiden dat het een circuitfiets is geweest maar dat was eigenlijk niet duidelijk te zien. Koelvloeistof was blauw en bouten hadden geen gaatjes erin om ze te borgen.Er zit letterlijk één demper op de motor dus 2 naar 1. Zou dit de reden kunnen zijn voor de klappen?Ok, er zit inderdaad een aftermarket hendel op.Ik weet niet welke verhouding tandwielen er gebruikt worden, er is een heleboel onduidelijk over de motor. Zou het misschien door mijn gewicht kunnen komen? Ik weeg ongeveer 110 met volle gear.


Volgens mij heb ik dat ding eens op een verkoopsite zien staan, enkele jaren terug.
(Mat) zwart soms?
 
Laatst bewerkt:
Proefrit gedaan. Wat een bruut apparaat zeg. Binnen no time op de 200 :'). Ik weet nog niet helemaal zeker of het em wordt maar ik wil even mijn observaties delen en horen wat jullie denken.

De vtr in kwestie (2000, bijna 60.000km) heeft 1 eigenaar gehad, niet geïmporteerd maar er is totaal geen onderhoudshistorie. Het is overduidelijk dat de fiets op z'n minst omgevallen is op de rechterkant en ooit een flinke schuiver heeft gemaakt op de linkerkant. Er zit 1 demper op (aan de rechterkant) en deze knalt heel veel en belachelijk hard bij de-acceleratie. Volgens de eigenaar is dit normaal maar wanneer je de koppelingshendel intrekt klinkt het soms alsof er een shotgun in de uitlaat zit :') Ook stinkt de rechterkant van mijn jas en mijn tas naar uitlaatgassen na een stukje rijden.

Andere opvallenddheden:
- start alleen in neutraal, zijstandaard stopt wel de motor waneer je deze uitklapt.
- voelt alsof voorrem een heel klein beetje trilt bij hard remmen
- roest op vrijwel alle bouten
- vuil onder de tankdop, geen roest maar het leek op aarde. (niet in de tank zelf maar het vuil lag om het gaatje heen als het ware)
- grootlicht en mist werkt niet
- zowat alle kuipdelen hebben scheurtjes in de plastic rondom de bevestigingspunten of zitten losjes
- shifter zit losjes
- achterveer ziet er bijzonder slecht uit en de delen waar je aan moet draaien om het te verstellen zijn verroest. Ook maakt het klikkende geluiden bij induwen van de achterkant.
- Rubbers ringen van voorpoten zijn gescheurd
- koppelingsvloeistof is bijna zwart
- beetje schade op het randje van de wielen

Verder rijdt, remt, schakelt, koppelt de motor goed. Banden, schijven + pads, ketting en kettingwielen zijn ok. Hij is stabiel, ook zonder handen aan het stuur. Alle versnellingen lijken naar behoren te werken, ook bij harde acceleratie en terugschakelen bij hoge toeren. Plasje water op de grond, motor overheen en hij laat 1 streep achter.

De eigenaar doet hem niet weg voor minder dan 2500 dus er kan eigenlijk niks van de vraagprijs af, wat ik erg vreemd vind aangezien de staat van de fiets. Volgens hem kan hij de fiets anders weg doen in onderdelen. Ben ik onredelijk of is hij gwn stug aan het onderhandelen?

Ohjah, ik had wel meer powerrr verwacht van de sp1. Hij accelereert snel, begrijp me niet verkeerd, maar ik had verwacht dat de voorkant licht zou worden of zou steigeren bij lomp aan het gas trekken. Is dit normaal of lijdt de motor aan powerverlies?

ben benieuwd wat jullie denken. :)

Klinkt als een boel werk, zonder dat je alles hebt gevonden wat er mee is..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan