Het grote Honda VTR SP 1 & 2 Topic deel 34

Status
Niet open voor verdere reacties.
As for 2-1 on our bikes...........
Dit van het RC51forum (USA)



The 2-1 exhaust fad

I disagree with the entire premise of this more midrange power with a 2-1 which keeps popping up on RC51 forums
update: the dyno charts are proving me right...

I have seen many 2-1 systems yield better topend hp & weaken the mid-range like on the Erion Superhawk & numerous Hawk GT systems. That's not to say that with enough piping & tubing you could get just about any result ya want, but it will most likely be a point of diminishing return as the overall power output will most likely be significantly lower (if you were to purposely build an exhaust just to prove a point)

I firmly believe that on the HRC Superbikes that the extra length of piping is taking the jerk out of the mid-range making it a less powerful hit of power & thus more useable, but not "more" mid-range power. Along with that I suppose that top-end may be suffering some, but with 190hp on tap I guess you could stand to lose a couple here or there.

Either way I think alot of people are going to be dissapointed when the final product comes around & it doesn't give you this miraculous mid-range power gain that you have all been dreaming about.

Several manufacturers tried their hand at replicating the 2-1 exhaust for the RC51, none made a product truly worth mentioning in that regard.

Update 06/05/02: The Erion 2-1 full exhaust on the 02 bike is producing dismal power curves even worse than stock & has several issues with overheating the motor as well as scorching the single cannister.

Update 07/18/02: dyno charts of the Erion 2-1 with a terrible mid-range dip

Jardine has admitted that they are having problems with the mid-range with their 2-1 system & Arrow is being very tight lipped about their 2-1 after having made a big showing of the prototype many months ago which to me is most likely indicative of their failed attempts or at least performance issues stemming from the design.

UPDATE: Jardine has released their 2-1 full system & the performance numbers aren't bad, nothing spectacular, but no major drops in performance either. A few owners have commented that it leaves a flat spot in the mid-range, but overall with a retail price tag of $499 it sounds like a pretty good deal for those that want more performance than stock, less weight (credible reports have it at a whopping 19lbs of weight savings & a real world price of $390) & something fairly unique dyno chart for Jardine 2-1 another dyno chart for Jardine 2-1 supplied by an actual owner (the mid-range dip is pretty severe on this one). There have also been numerous issues of the welded tab breaking off on them as seen here 2-1 Jardine broke
 
Je moet ff niet vergeten dat je voor €2500,- geen perfect onderhouden geheel originele SP1 zal vinden,
het zal een keuze moeten zijn, meer geld meenemen of een optisch niet zo'n mooie kopen.
 
Bedankt voor de extra info omtrent 2-1 uitlaten. Dit zou ik dan ook moeten aanpassen denk ik. Ik zou overigens de motor niet cosmetisch noemenswaardig opknappen dus dan bespaar ik hopelijk kosten.

Voor hetzelfde geld kan ik ook voor een oude tuono gaan maar ik lees dat die altijd aan een optimate moeten hangen wanneer je niet rijdt. Is dit ook het geval met de sp1, aangezien het ook een dikke v-twin is?
 
Ik heb 'm alleen maar tijdens de winterstop aan de optimate hangen, verder niet.

Edit: Dit doe ik trouwens standaard met alle motoren....
 
Laatst bewerkt:
speling op schakelpookje.....heb ik ook gehad, was gewoon een beetje versleten op het asje van het vele schakelen.

joyce heeft ook een 2 in 1. ik dacht ook van jardine, en idd die klapt ook behoorlijk.

optimate gebruik ik niet, rijdt er ongeveer nog 1 keer per 2 weken mee. wel een originele yuasa accu er in.

arde onder de tankdop kan van buitenstaan zijn....bij mij groeide er zelfs mos in....en reed toch echt bijna elke dag.


kuipdelen kun je makkelijk controleren of ze origineel zijn.
origineel zijn de bevestigingspunten een geheel met dedelen.
china werk...dan zit dat er tegenaan geplakt.
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw onderhandeld. Prijs ging ietwat naar beneden maar niet voldoende naar mijn mening dus we zijn er niet uitgekomen. So i walked and didn't look back ;)

Voorlopig moet ik nog even door tuffen op de f650 :') en doosparen. Waarschijnlijk voor een andere motor. Het was mijn eerste keer op een V2 en ik vond het indrukwekkend dus misschien ga ik kijken naar tl1000s o.i.d (wel met andere vering want widowmaker).

Nogmaals bedankt allen voor het meedenken en jullie adviezen. :t
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen mn ketting en tandwielen vervangen op de sp1.
Ging allemaal goed maar ik zag dat er geen borging zat op het voorste tandwiel.
Heb alles met de juiste momenten vastgedraaid en een proefrit ging ook goed.
Iemand ervaring met tandwielen vervangen moet er nog locktite tussen of zijn er aftermarkt borgingen te koop ofzo?
 
Vanmorgen mn ketting en tandwielen vervangen op de sp1.
Ging allemaal goed maar ik zag dat er geen borging zat op het voorste tandwiel.
Heb alles met de juiste momenten vastgedraaid en een proefrit ging ook goed.
Iemand ervaring met tandwielen vervangen moet er nog locktite tussen of zijn er aftermarkt borgingen te koop ofzo?

Is links draad toch, op moment en dan loopt dat echt niet los.
Je kan evt een borgdraad monteren.
 
Laatst bewerkt:
De bout draait zichzelf vast idd maar is wel gewoon rechtse draad, tandwiel draait linksom.
Zelf sleutelen is wel leuk, maar bij het proefrijden verwachten dat de ketting breekt, het voorste tandwiel eraf loopt, en de oliedruk van de koppeling wegvalt is wel spanndend ha ha
Heb alles wel 3 keer gecontroleerd zal wel goed zijn.
Koppeling deed het ook niet meer was lucht in de leiding gekomen, dus ook die olie moeten verversen.
 
waarom dan niet een Firestorm?
Van de sp1 vond ik de power erg prettig en dit was dus meteen mijn nieuwe standaard voor de volgende motor. De firestorm heeft op papier een stuk minder pk's. Ook heeft de firestorm geen injectie en dit is wel een harde eis voor mij.

Een aantal dagen nadat ik de sp1 had proefgereden kreeg bericht van de verkoper dat hij akkoord zou gaan met mijn bod. Dit was goed nieuws aangezien dit bod ruim 500 onder de vraagprijs lag. Diezelfde dag zou ik op een x11 gaan rijden. Nadat ik de x11 geprobeerd had was ik er al snel uit. Het is dus de x11 geworden. Dit omdat deze motor net zo snel voelde, comfortabeler was en in een betere staat verkeerde. Ja het extra gewicht was merkbaar maar ik vond het wel een lekker gevoel, zo'n zware motor, ook voelde het lekker stabiel. Daar waar de sp1 nerveus was op de lagere snelheden was de x11 gewoon relaxed en eigenlijk poeslief, totdat je aan het gas ging hangen en dan veranderde het in een monster. Het karakter van de x11 past dan ook beter bij mijn rij-style en het dagelijkse rijden.
 
Gefeliciteerd; ik denk dat je een goede beslissing genomen hebt. Want een tot "streetfighter" verneukte SP1 om (denk ik valschade te verhullen) is toch echt not done! :-)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd; ik denk dat je een goede beslissing genomen hebt. Want een tot "streetfighter" verneukte SP1 om (denk ik valschade te verhullen) is toch echt not done! :-)
Bedankt :t
Ben wel blij dat ik de sp1 overwogen heb. Wanneer die dingen over een aantal jaren in de musea staan kan ik zeggen dat ik er een keer op gereden heb :]
 
Musea??



Heb net een setje business kaartjes besteld voor mijn consultancy bedrijf...
Dit staat er op de achterkant... :]





full


(Begin jaren 90 de VP van ons kantoor in Japan gesproken; die had een foto achterop zijn kaartje dat ie stond te vliegvissen :+ . Dat ben ik nooit vergeten...)
 
Laatst bewerkt:
Musea??



Heb net een setje business kaartjes besteld voor mijn consultancy bedrijf...
Dit staat er op de achterkant... :]





[afbeelding]

(Begin jaren 90 de VP van ons kantoor in Japan gesproken; die had een foto achterop zijn kaartje dat ie stond te vliegvissen :+ . Dat ben ik nooit vergeten...)
Ik bedoelde dat het een collecters item gaat worden.

Goed idee voor business kaarten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan