KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Ik vind een MT09 ook een geweldige motor, en dan met name vanwege de 3 cilinder. Tracer staat ook op mijn verlanglijst maar qua budget zit het er nog niet in. Grote nadeel van de MT09 vind ik vooral de slappe vering. Dat kan niet tippen aan het WP paket op de SM's. Hangend in een bocht over een drempel knallen zorgt geheid voor een ongezonde stoot adrenaline op een MT. Brrrrr. En als je niet in het fileverkeer hoeft mee te sjokken is het KTM blok bruter dan het MT blok. Maar goed, het zijn beide fijne fietsje. :]

Dat was het voordeel van de XSR900's, die hadden in elk geval al af fabriek betere vering dan de MT-09's, al is het wel minder dan de WP, eerlijk is eerlijk.
Als ervaringsdeskundige met 50k op een 990SMT en nu iets van 11k op een XSR900 is er qua "Umph" / bruutheid geen noemenswaardig verschil.
Wel zijn rotondes in lage versnellingen nu wat beter te nemen :+
 
Effe wat anders...
Het is een beetje swearing in ze church :P want ziet er uit als een japaner blabla etceteraetcetera ...Tijdje geleden op vakantietripje toevallig tijdens de perstest van de 790Duke het ding echt in levende lijve gezien en gehoord en het was liefde op het eerste gezicht :+
Heb m'n dealer, Motor2000 in Heinkenszand, gebeld en er 1 besteld, had kunnen gaan shoppen maar kom al 17 jaar bij de lui en bevalt me nog steeds uitstekend. Had al een afspraak gemaakt voor een grote beurt van de SMT (staat op 32.000km) en kreeg belletje dat de 790 klaarstond. 990 gebracht, 790 meegenomen.
Wat kan ik ervan zeggen....het is 1 groot feest, wat een gaaf apparaat. Stuurt echt als een scheermes :} :} :} Blok is ook super, slipperkoppeling, dus terugschakelen onder remmen gaat geweldig, als ik hetzelfde doe met de 990 staat gelijk het achterwiel dwars, ook gaaf....als je er op voorbereid ben ;)
De quickshifter is echt genifukkingjaal het lijkt gvd wel een automaat. Ding klinkt standaard al geweldig, met Akra klinkt ie slechter :') , dus de standaardpijp blijft er lekker op zitten. Aan de vering/demping is behalve voorspanning op schok niets in te stellen, maar dat hoeft in mijn geval ook niet. De remmen zijn wel van het minder krachtige soort.
Afgelopen donderdag de 790 weggebracht voor z'n 1000km beurt en de SMT weer meegenomen. Naast de oliewissel heeft de 790 ook een carterpakkingswissel nodig ding lekte beetje olie. Maar ja dit is m'n 5e KTM en de 4 vorige waren geen van alle 100% vloeistofdicht _O- ;)

[afbeelding]

Wat een goed verhaal, ik ben heel benieuwd naar die 790!
Helaas te klein voor mij, maar ben wel benieuwd naar blok. En dan hopen dat de 790 adv net zo goed presteert!
 
Dat was het voordeel van de XSR900's, die hadden in elk geval al af fabriek betere vering dan de MT-09's, al is het wel minder dan de WP, eerlijk is eerlijk.
Als ervaringsdeskundige met 50k op een 990SMT en nu iets van 11k op een XSR900 is er qua "Umph" / bruutheid geen noemenswaardig verschil.
Wel zijn rotondes in lage versnellingen nu wat beter te nemen :+

Schijnt voor een groot deel opgelost zijn met de SP als ik dat her en der lees. Maar inderdaad, de 990 is überklasse, mijn SMR sowieso ook qua uiterlijk...heerlijk die lijnen...
 
Dat was het voordeel van de XSR900's, die hadden in elk geval al af fabriek betere vering dan de MT-09's, al is het wel minder dan de WP, eerlijk is eerlijk.
Als ervaringsdeskundige met 50k op een 990SMT en nu iets van 11k op een XSR900 is er qua "Umph" / bruutheid geen noemenswaardig verschil.
Wel zijn rotondes in lage versnellingen nu wat beter te nemen :+

Moet je gewoon beetje meer gasgeven jonguh ;)

Da's nou juist de kick bij die 990's, het is niet zo makkelijk, maar als je er mee om kunt gaan is de voldoening des te groter.
Ik ga me steeds meer afvragen of ik ooit afstand zal kunnen doen van mijn SMT :')
daar heb ik helaas wel vaker last van
 
Ik zit eraan te denken een open luchtfilter te nemen, iemand ervaring? Ik ben dan vooral geïnteresseerd in vermogenswinst en geluid :)
 
Moet je gewoon beetje meer gasgeven jonguh ;)

Da's nou juist de kick bij die 990's, het is niet zo makkelijk, maar als je er mee om kunt gaan is de voldoening des te groter.
Ik ga me steeds meer afvragen of ik ooit afstand zal kunnen doen van mijn SMT :')
daar heb ik helaas wel vaker last van

Ik heb dat met mijn SMR...elke keer als ik de garage in loop, elke keer dat ik er op stap...denk ik...WOW...
 
Ik heb dat met mijn SMR...elke keer als ik de garage in loop, elke keer dat ik er op stap...denk ik...WOW...

En dat is eigenlijk goed zo, dat een ontwerp van 2009 (iig wat beteft SMT, SMR weet ik niet) nu nog steeds mooi/gaaf is.
Ik had de hoop dat KTM met het 1090 blok nog iets moois ging doen en dat er een 1090SMT zou komen, maar het blijft helaas bij de lompe Adventures.
Maakt ook niet meer uit, m'n SMT heeft z'n grote beurt gehad dus die kan nog wel een paar jaar mee *O*
 
Qua tank en zadel, druk met je linkerhand hard op de tankdop en draai met je andere hand aan de sleutel. Zadel idem, druk hard op de achterkant en draai aan de sleutel. Dit mag niet te veel kracht van de sleutel vragen.
Omschrijf de pieptoon eens? Is dat een mechanisch geluid, waar komt het geluid vandaan, tankontluchting in orde?


Zo heb ik het eigenlijk al geprobeerd, zadel krijg ik gewoon niet los.
Tankdop wel na een hoop gewurm...

Pieptoon is behoorlijk hoog en veranderd af en toe ook van frequentie, er zit alleen geen regelmaat in..
Geluid is zelfs zo hoog dat ik het rijdend hoor terwijl ik oordoppen draag en er geen db killers in de uitlaat zitten.
 
Laatst bewerkt:
Was hier nu iemand die sas block off plates kan watersnijden?
Ik heb al een paar pagina's terug gelezen maar kan de persoon niet vinden, maar ik heb wel belang bij een paar van die plaatjes. :)
 
Op dat tweede moet ik nederlaag erkennen. De olie lekt er nog in hetzelfde tempo uit. Na controle komt het niet uit de oliedruksensor, maar waar het wel uit komt kan ik niet ontdekken.
Ik denk er over om hem maar naar naar Eibergen te brengen.

Balen zeg. Olie kan echt uit naden komen waar je het niet verwacht, de rijwind doet de rest.
Post eens een foto, je zal heus niet de eerste zijn met een oliezweempje. Moet bekend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het eigenlijk al geprobeerd, zadel krijg ik gewoon niet los.
Tankdop wel na een hoop gewurm...

Pieptoon is behoorlijk hoog en veranderd af en toe ook van frequentie, er zit alleen geen regelmaat in..
Geluid is zelfs zo hoog dat ik het rijdend hoor terwijl ik oordoppen draag en er geen db killers in de uitlaat zitten.


Mmmmmm..... Al even lekker met WD40 de boel ingezeept? Anders even de boel los halen en alles even afzonderlijk reinigen/bij buigen. Oude rubbers vervangen, kabeltje smeren. Tankdop slot gangbaar maken los in de hand. Dan loopt er ook geen smurrie in je tank. Succes.
 
Zou het? Motor loopt in 1 streep door naar de begrenzer zonder dip, knalt ook nauwelijks bij afremmen op de motor.
Hij stinkt wel behoorlijk, loopt hij dan juist niet te rijk?

Ik vind de bochten anders behoorlijk blauw, dat duidt op extreme hitte, in de regel het gevolg van een te arm mengsel...kan natuurlijk zijn dat er later een rijkere mapping ingeladen is.
 
Balen zeg. Olie kan echt uit naden komen waar je het niet verwacht, de rijwind doet de rest.
Post eens een foto, je zal heus niet de eerste zijn met een oliezweempje. Moet bekend zijn.

Ik ben gisteren al naar Eibergen geweest. Ondanks dat ik op m'n knieën en zaklamp al het hele blok rond was gegaan niks kunnen vinden. Daar hebben ze hem even op de brug gezet en het werd al snel duidelijk dat het euvel waarschijnlijk bij de startmotor lag. Er hingen druppels bij de aansluiting tussen het blok en de startmotor. De O-ring die daar zit is waarschijnlijk aan het lekken. Vanuit het midden stroomde de olie dan alle kanten op waardoor het erg lastig was om nou te zien waar het vandaan kwam. Als het die O-ring is dan is dat mooi gunstig. Zou de goedkoopste optie zijn.

Zelf was ik aan het twijfelen om de startmotor los te halen omdat ik nog niet heel veel ervaring met het sleutelen aan motoren heb. En om de startmotor los te halen moet een koelingsslang weggehaald worden en ik had niet zo veel zin om alle koelvloeistof er uit te halen.

Nu staat hij dus bij MTC Eibergen. Ik ben er weer lekker op tijd mee (not), want ik wil 'em met hemelvaart mee op vakantie nemen. Werd krap werd mij gemeld, dus we wachten het maar af.

Nu toch een keer kijken naar een hefbrugje, want zo'n ding is echt handig om goed op alle plekken te kunnen kijken.
 
Zo heb ik het eigenlijk al geprobeerd, zadel krijg ik gewoon niet los.
Tankdop wel na een hoop gewurm...

Pieptoon is behoorlijk hoog en veranderd af en toe ook van frequentie, er zit alleen geen regelmaat in..
Geluid is zelfs zo hoog dat ik het rijdend hoor terwijl ik oordoppen draag en er geen db killers in de uitlaat zitten.

Ik rij al heel wat jaren motor maar die piep toon van jou kan ik moeilijk duiden. Maar wat het ook is, als het zo hard is dan doe je er verstandig aan even naar een garage te rijden ipv af te gaan op gebedoelde hulp op afstand. Mischien is er iets in de soep aan het draaien in je blok.

Zadel, is het slot uberhaupt nog wel verbonden aan het sluitingsmechanisme? Kabeltje los mss? Ik heb zelf een SMT dus weet ff niet hoe het bij een SMR zit, denk hetzelfde.
 
Ik neig ook naar een losse kabel, zie je nergens een kabel hangen? Zou er net zo uit moeten zien als de remkabel van je fiets:
000000184235-1.jpg

Aan het losse eind zit je slot normaal verbonden.

Wat betreft het geluid zou ik toch ook even langs iemand rijden die er echt verstand van heeft, een goede motorzaak is uiteraard het beste.
 
Mmmmmm..... Al even lekker met WD40 de boel ingezeept? Anders even de boel los halen en alles even afzonderlijk reinigen/bij buigen. Oude rubbers vervangen, kabeltje smeren. Tankdop slot gangbaar maken los in de hand. Dan loopt er ook geen smurrie in je tank. Succes.

Na een hoop "getrek" met zijn tweeën kwam het zadel eindelijk los. Het slotje zat los onder het zadel..
Zou het kunnen zijn dat het rode rubber van de tankdop uit is gezet, hier loopt hij namelijk klem op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan