Belgentopic > Wieke-Tingels > deel 164 > Eindelijk

CC1750_F2-_A3_C5-4673-_AE44-75_BFF74_FDBAA.jpg
 
Uit het Motogp-stemtopic:

Tussenstand na Race 2:

1. Bartvh 14 punten
2. Jimmeh 10 punten
3. Nameless 8 punten
4. Polymorph 5 punten
5. Sheldon 4 punten

 
Eerder deze week in de Standaard:

Termas de Rio Hondo, Argentinië. De Spanjaard Marc Marquez is achteruitgeslagen en is bezig aan een inhaalrace tijdens deze GP. Marquez is het gewend om zijn limieten op te zoeken en schuwt de risico’s niet. Want op die manier heeft hij de voorbije jaren meermaals de wereldtitel op zijn machine op twee wielen gepakt. Deze keer tikt hij in de eindfase zijn eeuwige rivaal Valentino Rossi aan. De Italiaanse veelvoudige wereldkampioen komt in het gras ten val en briest het nadien uit.
Dat hij oké is, zegt hij eerst. Dat iedereen in de fout kan gaan en iemand zo kan aantikken. Maar dan begint het. ‘Bij hem is er geen sprake van een foutje. Hij doet dat bewust, niet alleen bij mij, maar bij veel motorrijders. En hij doet het altijd zo dat hij zelf niet crasht en jij net wel. Het ergste is dat hij al een tijdje zo bezig is. Het is niet de eerste keer dat hij dit doet. Alleen is het dit seizoen nog erger. Altijd probeert hij je bang te maken en je uit te schakelen.’
De conclusie, aldus Rossi: ‘Als je zo rijdt, rijd je gevaarlijk. Als iedereen zo rijdt, wordt het nog gevaarlijker. Op die manier maakt hij de sport kapot.’
‘Als hij zich komt excuseren, is dat altijd samen met zijn manager. Hij heeft het lef niet om alleen te komen’VALENTINO ROSSI
Hij, voor wie het nog niet duidelijk zou zijn, is Marc Marquez. De Spanjaard is zich van geen kwaad bewust. ‘Ik reed niet roekeloos. Ik kwam veel sneller aan dan hij en verwachtte niet dat hij op die plek zou remmen. Mijn voorwiel blokkeerde bovendien op een natte plek. Ik geef toe dat ik hem aanraakte. Ik probeerde nog sorry te zeggen.’
Die boodschap komt niet echt aan. Ook niet toen Marquez, een Hondarijder, na de wedstrijd naar de renstal van Yamaha trekt om zijn excuses aan te bieden. Hij raakt niet eens tot in de buurt van Rossi, want het Yamahapersoneel stuurt hem wandelen. Rossi is nog kwader door het gebaar van zijn rivaal. ‘Dat is allemaal pr-praat. Altijd komt hij samen met zijn manager, terwijl alle camera’s draaien. Hij heeft het lef niet om alleen te komen. Ik wil hem niet zien, omdat ik weet dat hij zijn excuses toch niet meent.’
Ook de managers van beide teams gooien zich in de strijd. Alberto Puig, de manager van Marquez: ‘Het was Marcs beslissing om zich te excuseren. We willen ons verontschuldigen, maar als ze die niet willen aanvaarden, kunnen we niets doen.’ En Yamahamanager Lin Jarvis: ‘Als je tegen 300 kilometer op een circuit vlamt, moet je je concurrenten respecteren.’
‘Ik reed niet roekeloos. Ik verwachtte niet dat hij daar zou remmen. Ik probeerde nog sorry te zeggen’MARC MARQUEZ
Het is het zoveelste akkefietje tussen de twee. Want ook Rossi is zeker niet heiliger dan de paus. Argentinië 2015: Marquez vertrekt van de poleposition maar wordt op twee rondes van het einde gepasseerd door Rossi. Marquez zet de achtervolging in en raakt de achterkant van de Italiaan. De Spanjaard beschuldigt Rossi ervan dat hij hem bewust heeft gehinderd. Datzelfde jaar in Nederland is het letterlijk een lijf-aan-lijfgevecht tussen de twee. Het is onbegrijpelijk hoe ze overeind blijven, maar hoewel ze elkaar aantikken, wil geen van de twee afgeven. Uiteindelijk wint Rossi voor Marquez. Op het circuit van Maleisië gaan ze nog iets verder. Ook nu is het een aanhoudend gevecht tussen de twee, tot Rossi Marquez een kniestoot geeft. Hij wordt gestraft, in de volgende GP moet hij van de laatste plaats vertrekken.
Er was nochtans een tijd dat de beide snelheidsduivels in vrede naast elkaar leefden, zij het een gewapende. Rossi was zelfs Marquez’ vroegere idool en tot vorig jaar, na het incidentrijke 2015, schudden ze elkaar nog de hand.
En zo gaat de haat-liefdeverhouding voort tussen de twee haantjes van een sport die niet bepaald voor doetjes is, waarin het minste akkefietje een vonk kan worden die tot een nieuwe explosie kan leiden. Het is ook de sportieve rivaliteit tussen de leermeester die door zijn leerling op de hielen wordt gezeten. Tussen Rossi – The Greatest of All Time genoemd – en Marquez, die op termijn de Italiaan van die troon wil stoten. In zijn eerste jaar in de Moto GP werd de Spanjaard meteen wereldkampioen in de koninginnenklasse, met zijn twintig jaar de jongste ooit. Over enkele weken, in Texas, treffen de kemphanen elkaar opnieuw. Mogelijk voor een zoveelste aflevering van de oorlog tegen driehonderd kilometer per uur.
 
Rossi heeft al lang de krron van motogp dramaqueen verdient hoor :')

Hopelijk heeft het niet veel invloed op de rest van het seizoen want zo'n drama is enkel maar negatief.
 
Rossi heeft al lang de krron van motogp dramaqueen verdient hoor :')

Hopelijk heeft het niet veel invloed op de rest van het seizoen want zo'n drama is enkel maar negatief.


:^

Als hij schrik heeft moet hij maar op pensioen gaan, den bleiter...

Heb dat interview trouwens gezien, ik dacht eerst dat hij te lang in benzinedamp gestaan had ofzo, wat een zever kwam er daar allemaal uit die zijn bek :') :r :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan