Frame te strak voor het wiel

Canvas

Rookie
12 jul 2017
24
1
Amsterdam
Tijdens het vervangen van de achterband bleek mijn achterwiel erin zetten een stuk lastiger dan eruit halen.
Het zal wel onder fabriekstolerantie vallen, maar het is kennelijk mogelijk dat een achterframe in ontspannen toestand eerder te krap dan te ruim is. Zo kwam ik 2 mm speelruimte tekort om de originele opvulbus tussen wiel en frame (en waar je de achteras doorheen steekt) terug te plaatsen. Dat lijkt weinig, maar zonder hulp van buitenaf is het onmogelijk om de benodigde ruimte te creëren.

En dan moet je creatief zijn. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals op zoek gaan naar een 2 mm kortere opvulbus, maar zelf bedacht ik bijgaande oplossing, zie foto:
1 Steek een bout (A) die lang genoeg is om de remschijf te bereiken door een montage-gat van de achterremklauw, en plaats aan de binnenkant een ring (ter bescherming ) en een moer (B).
2 In principe fungeert de remschijf als afzet, maar omdat je die evenmin wilt beschadigen en om de druk te verdelen plaats je tussen schijf en bout en een metalen plaat (C) of iets dergelijks (wil je het perfect doen, dan maak je vooraf ook nog een ondiepte boorholte op de plek waar de bout de plaat raakt; hierdoor blijft de plaat beter op zijn plaats).
3 Draai de moer aan en voorkom tegelijk dat de bout meedraait. Hierdoor zet je de boel onder spanning en verkrijg je de benodigde speelruimte.
full
 
Het is niet het wiel maar de opvulbus, en die viel er niet spontaan uit maar moest ik eruit tikken nadat ik achteras verwijderd had.

Ik weet niet hoe je het lager eruit getikt hebt. Langs binnen via de ander kant?
Misschien het lager wat verschoven?

De bus wel schoongemaakt en kwam het dan ook weer diep genoeg?
 
Laatst bewerkt:
Is een van de busjes aan 1 kant niet konisch en heb je die om gewisseld
Ook wel eens gehad bij mijn monster , doe je maar 1 keer fout
Bij de Burgman is feitelijk sprake van 3 opvulbussen. Een ervan is zo breed dat je het eerder een pijpje kunt noemen en moet je om de as monteren voordat je het wiel plaatst. Deze is niet conisch maar heeft wel een variabele dikte en is maar op 1 manier te monteren, anders krijg je het wiel er niet eens in. Aan de buitenkant (dus tussen wiellager en achterbrug) heb je twee opvulbussen van ieder ongeveer een duimdikte breed waarvan 1 met een kraagje. En de laatste is dus problematisch. Niet alleen bij montage, maar dat was al het geval bij demontage. Als ik de achteras eruit trek zou je verwachten dan zo'n bus er spontaan uit valt maar dat doet het dus niet, in mijn optiek een duidelijke indicatie van een iets te krap gegoten achterbrug - alle wijsneuzen hier ten spijt.
 
in mijn optiek een duidelijke indicatie van een iets te krap gegoten achterbrug - alle wijsneuzen hier ten spijt.

@ wijsneus :

geen enkele wijsneus zou jouw Soes met zo'n achterbrug hat fabriek laten verlaten, of denk je dat ze de lopende band even stil gelegd hebben opdat de arbeider toch een manier vond om het wiel er in te krijgen?
volgens mij heeft er ooit een wijsneus het wiel gemonteerd met wat te weinig onderdelen en de as toch vast gezet en zo de brug bijeen geplooid.

groeten,
van een wijsneus.
 
Bij de Burgman is feitelijk sprake van 3 opvulbussen. Een ervan is zo breed dat je het eerder een pijpje kunt noemen en moet je om de as monteren voordat je het wiel plaatst. Deze is niet conisch maar heeft wel een variabele dikte en is maar op 1 manier te monteren, anders krijg je het wiel er niet eens in. Aan de buitenkant (dus tussen wiellager en achterbrug) heb je twee opvulbussen van ieder ongeveer een duimdikte breed waarvan 1 met een kraagje. En de laatste is dus problematisch. Niet alleen bij montage, maar dat was al het geval bij demontage. Als ik de achteras eruit trek zou je verwachten dan zo'n bus er spontaan uit valt maar dat doet het dus niet, in mijn optiek een duidelijke indicatie van een iets te krap gegoten achterbrug - alle wijsneuzen hier ten spijt.

Je kan hier een hoop mensen een wijsneus noemen maar ondertussen ben jij degene die een wiel gedemonteerd heeft en deze om de 1 of andere miraculeuze manier niet meer terug geplaatst krijgt :W
 
Laatst bewerkt:
Bij de Burgman is feitelijk sprake van 3 opvulbussen. Een ervan is zo breed dat je het eerder een pijpje kunt noemen en moet je om de as monteren voordat je het wiel plaatst. Deze is niet conisch maar heeft wel een variabele dikte en is maar op 1 manier te monteren, anders krijg je het wiel er niet eens in. Aan de buitenkant (dus tussen wiellager en achterbrug) heb je twee opvulbussen van ieder ongeveer een duimdikte breed waarvan 1 met een kraagje. En de laatste is dus problematisch. Niet alleen bij montage, maar dat was al het geval bij demontage. Als ik de achteras eruit trek zou je verwachten dan zo'n bus er spontaan uit valt maar dat doet het dus niet, in mijn optiek een duidelijke indicatie van een iets te krap gegoten achterbrug - alle wijsneuzen hier ten spijt.


Bij mijn normale motorfiets valt het smalle deel van deze bus precies in de keering, het "kraagje" steunt af tegen de achterbrug.
Als je de bus andersom probeert te monteren is inderdaad de ruimte tussen de achterbrug te smal.
Dus mijn vraag, monteer je alles wel op de juiste wijze?
 
@ wijsneus :

geen enkele wijsneus zou jouw Soes met zo'n achterbrug hat fabriek laten verlaten, of denk je dat ze de lopende band even stil gelegd hebben opdat de arbeider toch een manier vond om het wiel er in te krijgen?
volgens mij heeft er ooit een wijsneus het wiel gemonteerd met wat te weinig onderdelen en de as toch vast gezet en zo de brug bijeen geplooid.

groeten,
van een wijsneus.

:^

Deze wijsneus heeft van tientallen burgmannen achterwielen ge(de)monteerd, en dit nog nooit meegemaakt. Zo is hij echt niet uit de fabriek gekomen.
 
Bij de Burgman is feitelijk sprake van 3 opvulbussen. Een ervan is zo breed dat je het eerder een pijpje kunt noemen en moet je om de as monteren voordat je het wiel plaatst. Deze is niet conisch maar heeft wel een variabele dikte en is maar op 1 manier te monteren, anders krijg je het wiel er niet eens in. Aan de buitenkant (dus tussen wiellager en achterbrug) heb je twee opvulbussen van ieder ongeveer een duimdikte breed waarvan 1 met een kraagje. En de laatste is dus problematisch. Niet alleen bij montage, maar dat was al het geval bij demontage. Als ik de achteras eruit trek zou je verwachten dan zo'n bus er spontaan uit valt maar dat doet het dus niet, in mijn optiek een duidelijke indicatie van een iets te krap gegoten achterbrug - alle wijsneuzen hier ten spijt.

ik probeer het echt te snappen, (en mee te denken) maar snap de variabele dikte niet.

btw. als er eens gemonteerd is met een te smalle of zelfs geen bus:
(zoals ik gezien heb bij een kawa waarbij na 3 kilometer het achterwiel volledig vastliep door ontbrekende bus:..na demontage was de brug gewoon weer normale breedte -om het er met bus wel in te passen- dus kromtrekken door verkeerde montage lijkt mij ook geen mogelijkheid)

is het al gelukt?...WPHB er bij gehad?...misschien eens verkeerde bussen gemonteerd door voorgaande eigenaar/monteur?....


en even over de bus met kraagje,...valt er meestal juist niet uit omdat deze enigzins vastgeklemd zit door de stofring die in je wiel zit, samen met wat vet wat daar hoort te zitten.

enig wat voor mijn gedachte overblijft is dan....schade fiets?...val partij achterbrug krom?..
 
Laatst bewerkt:
als er eens gemonteerd is met een te smalle of zelfs geen bus:
(zoals ik gezien heb bij een kawa waarbij na 3 kilometer het achterwiel volledig vastliep door ontbrekende bus:..na demontage was de brug gewoon weer normale breedte -om het er met bus wel in te passen- dus kromtrekken door verkeerde montage lijkt mij ook geen mogelijkheid)

dus omdat het toen niet zo was, is het onmogelijk dat het ooit wel zou kunnen ...
 
Je kan hier een hoop mensen een wijsneus noemen maar ondertussen ben jij degene die een wiel gedemonteerd heeft en deze om de 1 of andere miraculeuze manier niet meer terug geplaatst krijgt :W
"op een of andere miraculeuze manier iets niet teruggeplaatst krijgen" moet zijn: op een weinig miraculeuze manier iets wel terug geplaatst krijgen. Ik hou het er maar op dat je een slecht lezer bent met iets te lange tenen, en een slecht schrijver. *O*
 
ik probeer het echt te snappen, (en mee te denken) maar snap de variabele dikte niet.

btw. als er eens gemonteerd is met een te smalle of zelfs geen bus:
(zoals ik gezien heb bij een kawa waarbij na 3 kilometer het achterwiel volledig vastliep door ontbrekende bus:..na demontage was de brug gewoon weer normale breedte -om het er met bus wel in te passen- dus kromtrekken door verkeerde montage lijkt mij ook geen mogelijkheid)

is het al gelukt?...WPHB er bij gehad?...misschien eens verkeerde bussen gemonteerd door voorgaande eigenaar/monteur?....


en even over de bus met kraagje,...valt er meestal juist niet uit omdat deze enigzins vastgeklemd zit door de stofring die in je wiel zit, samen met wat vet wat daar hoort te zitten.

enig wat voor mijn gedachte overblijft is dan....schade fiets?...val partij achterbrug krom?..
Ik zou mijn wiel weer moeten demonteren om een foto te nemen, maar met variabele dikte bedoel ik een pijpje dat halverwege wat smaller wordt, dus niet conisch maar getrapt. Dit pijpje is zichtbaar en uitneembaar uit de achterbrug nadat je het wiel verwijderd hebt. Door de vorm is dit pijpje maar op een manier te plaatsen; zou je het andersom doen, dan krijg je het wiel er niet eens in. Voorts kan ik garanderen dat mijn fiets 100% schadevrij is.
Een verkeerde bus gemonteerd door voorgaande eigenaar/monteur zou kunnen, maar we hebben het maar over 2 mm - dat is echt heel weinig. Als ik over een extra handje zou hebben beschikt, zou ik dit onderwerp niet eens hebben gepost.
Voorts pleeg ik al 30 jaar het meeste onderhoud aan mijn motor zelf en rij ik al 10 jaar dit model, dus ik weet echt wel waar ik het over heb, alle sneren van sommige heren hier ten spijt.
Toch word ik ook nog wel eens verrast door een fenomeen waar ik geen antwoord op heb. Bijvoorbeeld het laatste half jaar kreeg ik geleidelijk last van stuur slingeren rond 60 km/u. Diverse mogelijke oorzaken heb ik al afgevinkt: de wiellagers zijn in orde, er is niks mis met voorvering, ik voel geen stuurspeling, ik hoopte dat dit met montage van een nieuwe achterband tot het verleden behoorde, maar helaas is dat niet het geval, n.b. motor heeft 30.000 gelopen). Ik moet bekennen, al schrijvende, dat ik nog niet met de voorspanning van de achtervering heb geexperimenteerd, en anders neem ik maar aan dat het met slijtage van de voorband heeft te maken die nu ongeveer halverwege haar levensduur is; andere suggesties welkom.
 
Bij mijn normale motorfiets valt het smalle deel van deze bus precies in de keering, het "kraagje" steunt af tegen de achterbrug.
Als je de bus andersom probeert te monteren is inderdaad de ruimte tussen de achterbrug te smal.
Dus mijn vraag, monteer je alles wel op de juiste wijze?
Op zich vind ik dit een gerechtvaardigde vraag, maar heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen. Ik gebruik weliswaar geen WPHB maar laat me altijd uitgebreid voorlichten door LeDude, de koning van het Burgman onderhoud op Youtube. Bij ingewikkelder reparaties fotografeer altijd vooraf het object. Uiteraard hoort het kraagje naar buiten gemonteerd te worden, maar zo zit deze ook (niet op de foto te zien).
 
Overigens, het schijnt de meesten te ontgaan wat de intentie mijn posting was. Ik vind het jammer dat uitloopt op gekibbel over of het achterframe wel of niet zo de fabriek heeft verlaten, of dat iets juist of onjuist gemonteerd is. In feite doet dat niet ter zake. Mijn punt is: mocht je om wat voor reden ook je achterbrug iets moeten verwijden bijvoorbeeld montage te vergemakkelijken, dan is dit mijn eenvoudige oplossing. Doe er je voordeel mee, of niet. In ieder geval, had ik er baat bij, en het denkwerk koste meer tijd dat de uitvoering ervan.
 
Overigens, het schijnt de meesten te ontgaan wat de intentie mijn posting was. Ik vind het jammer dat uitloopt op gekibbel over of het achterframe wel of niet zo de fabriek heeft verlaten, of dat iets juist of onjuist gemonteerd is. In feite doet dat niet ter zake. Mijn punt is: mocht je om wat voor reden ook je achterbrug iets moeten verwijden bijvoorbeeld montage te vergemakkelijken, dan is dit mijn eenvoudige oplossing. Doe er je voordeel mee, of niet. In ieder geval, had ik er baat bij, en het denkwerk koste meer tijd dat de uitvoering ervan.

omdat het sowieso een heel slechte oplossing is : er zit konstant een zekere spanning op de achterbrug die er niet hoort te zijn. ik snap heel goed dat je geen nieuwe brug wil steken als hij voor de rest goed rijdt, maar ik zou een afstandsbus afdraaien zodat er geen spanning meer op zit en hetr wiel er op een normale manier in en uit kan.
 
omdat het sowieso een heel slechte oplossing is : er zit konstant een zekere spanning op de achterbrug die er niet hoort te zijn. ik snap heel goed dat je geen nieuwe brug wil steken als hij voor de rest goed rijdt, maar ik zou een afstandsbus afdraaien zodat er geen spanning meer op zit en hetr wiel er op een normale manier in en uit kan.
Bij mijn volgende demontage ga ik zeker op zoek naar een iets smallere opvulbus (niet iedereen heeft een draaibank in zijn schuurtje), maar tot die tijd ervaar ik een 'spanning' van 2 mm op een totaalafstand van pakweg 25 cm (dus minder dan 1%) niet echt als problematisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan