Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.141
10.705
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar als het dezelfde kwaliteit is van voetpompen waar zij hun merk aan verleent hebben lekker laten staan.
Je bedoelt die voetpompen die een paar jaar geleden als verreweg de beste uit de vergelijkingstests kwamen?
Die pomp die ik al vele jaren gebruik tijdens vakanties, en die mijn motormaten ook al jaren lenen? Die pomp die ons nog nooit in de steek heeft gelaten en nog geen 2 tientjes kostte?
Ja, dat is echt een onding.... |(
 
Je bedoelt die voetpompen die een paar jaar geleden als verreweg de beste uit de vergelijkingstests kwamen?
Die pomp die ik al vele jaren gebruik tijdens vakanties, en die mijn motormaten ook al jaren lenen? Die pomp die ons nog nooit in de steek heeft gelaten en nog geen 2 tientjes kostte?
Ja, dat is echt een onding.... |(

wat voor banden hebben jullie dan dat je al jaren moet pompen....
 
En hoe praat je dit recht met LM velgen waar je niet aan de buitenkant kunt aanbrengen, maar aan de binnenkant vaak achter de spaken moet plakken, dan zit je ook al snel 5-6 cm van je velgrand af....

Het is natuurkunde, die wetten gelden altijd, ook bij LM velgen.
Afhankelijk van hoe ver je van de kant af zit zal het wel meevallen met de onbalans.
Er zijn ook mensen die op 10 gram balanceren er daar tevreden mee zijn.
 
Het is natuurkunde, die wetten gelden altijd, ook bij LM velgen.
Afhankelijk van hoe ver je van de kant af zit zal het wel meevallen met de onbalans.
Er zijn ook mensen die op 10 gram balanceren er daar tevreden mee zijn.

Gewoon de juiste afstanden aanhouden bij het instellen van je apparaat, of de "slimme" instellingen van hé apparaat gebruiken om aan te geven dat hé lichtmetaal balanceert.
 
Deze is 100 liter, max van 10 bar. Motor is 2.2 KW. Lijkt me genoeg.
Dat is zeker voldoende voor simpel gebruik. Ik heb 2 cilinder van Brown, ook 2.2kW maar met een 200 liter vat. Alleen bij langdurig achtereen zandstralen kom ik tegen zijn limiet aan: temperatuur te hoog en hij slaat af uit veiligheid. Dit omdat hij op een gegeven moment aanspringt, moet blijven pompen zonder dat de druk omhoog gaat (zandstralen verbruikt ongeveer evenveel als hij netto kan leveren) en daar zijn dit soort machines niet voor gemaakt.

Ik werk bij de wereldleider op compressor vlak, maar jammer genoeg kan ik het me niet veroorloven om een schroefcompressor aan te schaffen van dat merk. Dan kan je gewoon uren aan een stuk stralen zonder problemen :t
 
Is allemaal enigszins hetzelfde van kwaliteit, als je gaat zoeken kom je nog 20 merken tegen die er hetzelfde uitzien, maar met een ander kleurtje.

Willekeuirig voorbeeld: Wijs mij maar aan welke motor Chinees en welke Italiaans is.
full


Even los van de cilinderblokken, waar naast de 100% Chinese blokjes ook een Chinese licentiebouw versie van is, en ook een originele Italiaanse versie. Net als met Honda OHC motorblokjes trouwens.


Wat tips:
- 2dehands kopen, normaal meer waar voor je geld
Er zit op een 230V compressor geen bedrijfsurenteller, dus je vaart compleet blind. Ze zijn namelijk allemaal van een oud vrouwtje geweest die hem nooooit gebruikte. Hier geldt mijn 10 jaar verkoopervaring met alle mensen die na zo'n miskoop, onnodige kosten en 1 uitgebrande garage toch maar gewoon een nieuwe aanschaffen.
- zo groot mogelijk vat, zo zwaar mogelijke motor/pomp
Ja, maar niet beide. Een pompje dat aangedreven kan worden op 230V (dus 3PK max) wordt al heet genoeg op een 100 / 150 liter vat (afhankelijk van de kwaliteit van de machine natuurlijk).

- vergelijk op basis van netto luchtopbrengst, liefst ook bij een bepaalde opgegeven druk, aangezogen debiet zegt niets
100% correct, en hoe goedkoper de compressor hoe harder de fabrikant overdrijft.
- Let op de max. Werkdruk, hoger is vaak beter (bij 10bar zit er 25% meer lucht in je ketel dan bij 8bar)
Halve waarheid, de 230V compressor moet verhoudingsgewijs zo vreselijk hard werken van 8 naar 10 bar, dat het eigenlijk niet rendabel is.

- Let op het toerental, je hebt er normaal van rond de 3000tpm (meestal goedkope modellen) en rond de 1500tpm. De laatste doet zijn werk een stuk rustiger/stiller :t
Mee eens.
 
Laatst bewerkt:
Willekeuirig voorbeeld: Wijs mij maar aan welke motor Chinees en welke Italiaans is.
[afbeelding]

Even los van de cilinderblokken, waar naast de 100% Chinese blokjes ook een Chinese licentiebouw versie van is, en ook een originele Italiaanse versie. Net als met Honda OHC motorblokjes trouwens.


Wat tips:Er zit op een 230V compressor geen bedrijfsurenteller, dus je vaart compleet blind. Ze zijn namelijk allemaal van een oud vrouwtje geweest die hem nooooit gebruikte. Hier geldt mijn 10 jaar verkoopervaring met alle mensen die na zo'n miskoop, onnodige kosten en 1 uitgebrande garage toch maar gewoon een nieuwe aanschaffen.Ja, maar niet beide. Een pompje dat aangedreven kan worden op 230V (dus 3PK max) wordt al heet genoeg op een 100 / 150 liter vat (afhankelijk van de kwaliteit van de machine natuurlijk).100% correct, en hoe goedkoper de compressor hoe harder de fabrikant overdrijft.Halve waarheid, de 230V compressor moet verhoudingsgewijs zo vreselijk hard werken van 8 naar 10 bar, dat het eigenlijk niet rendabel is.Mee eens.
Het hangt er uiteraard allemaal maar van af wat je er mee wil doen. Wat betreft een nieuwe heb je misschien wel een punt, aangezien niet iedereen zomaar weet of een compressor goed/slecht is. Dan is een nieuwe (met garantie) geen slecht idee, als je dat wil betalen natuurlijk.

Hitte: zie mijn vorige post, dat is inderdaad het geval. Als ik drijfkracht had in de garage stond er een 380V compressor, scheelt in prijs niet veel, wel in "plezier".

Werkdruk: wederom, het is maar wat je er mee wil doen. Die van mij gaat tot 10, maar staat eigenlijk zo goed als altijd op 8 bar, inderdaad omdat die laatste 2 bar hard werken is. Met 8 bar einddruk slaat hij bij mij aan vanaf ongeveer 6 bar, ideaal want mijn werkdruk staat meestal op 5 bar (voor zandstralen, banden oppompen, etc.). Maar als ik eens met de luchtsleutel een lastige bout los moet maken, dan is die 10 bar toch wel even fijn. Of, als je praktisch nooit gaat zandstralen (of een ander proces waarbij je langdurig veel lucht nodig hebt), lekker op 10 bar laten staan. Kun je lang dingen schoon blazen/spuiten zonder dat de compressor iedere keer aan moet.
 
Het hangt er uiteraard allemaal maar van af wat je er mee wil doen. Wat betreft een nieuwe heb je misschien wel een punt, aangezien niet iedereen zomaar weet of een compressor goed/slecht is. Dan is een nieuwe (met garantie) geen slecht idee, als je dat wil betalen natuurlijk.

Hitte: zie mijn vorige post, dat is inderdaad het geval. Als ik drijfkracht had in de garage stond er een 380V compressor, scheelt in prijs niet veel, wel in "plezier".

Sterker nog, die zijn gebruikt stukken goedkoper, omdat de afzetmarkt laag is
 
Ik heb hier een 6 ton pers staan. Nu gebruik ik deze voor de eerste keer en ik lekt hij olie bij de aansluiting van de drukmeter en pomp.
Ook lijkt er water in de meter te staan...
Ik neem aan dat ik de meter er gewoon kan afhalen? :+ Uiteraard wel eerst de druk eraf laten.


4mEZY1y.jpg
 
Wat in de meter zit is geen water, maar glycerine. Lekker laten zitten. En oppassen dat het er niet uit loopt als je heb op zijn kop houd.

Zou iets vaster draaien de lekkage kunnen verhelpen?
 
Uit ander topic, maar evengoed van toepassing op dit topic:

Vandaag nog een Powerfix van hetzelfde type gekalibreerd.
Dit is officieel de slechtste momentsleutel die ik ooit heb gekalibreerd.
Optisch zag de momentsleutel er als nieuw uit, maar de meetwaarden zijn om te huilen.
Ik hoop dat hier geen essentiële delen van een motorvoertuig 25 - 56 % te los zijn (vast)gedraaid.

[afbeelding]
 
Uit ander topic, maar evengoed van toepassing op dit topic:

Grappig, ik heb gisteren, voordat ik bij de forum-huisleverancier ;) 3 Kraftwerk momentsleutels bestelde, nog even mijn oude No-Name-momentsleutels aan een testje onderworpen:
De ene (3/8, 16-113) Nm zat op de laagste instelling ca 3% over en op hogere waardes 8 a 10% onder de aangegeven waarde. Niet hoger dan 56Nm kunnen testen, omdat ik niet meer dan zo'n 24 kg in een emmer kreeg...
De grote (1/2, 28-210 Nm) heb ik alleen op 112 even getest (wederom zo'n 23-24 kg aan de langere arm), die zat er daar zo'n 13% onder. (maar heeft wel een justeerschroefje, dus ik denk dat ik er nog wel wat mee zou kunnen...).

Testmethode: Eigen gewicht van sleutel horizontaal aan uiteinde gemeten, vierkant in de bankschroef, sleutel horizontaal hangen, lengte naar emmer meten, en emmer net zo lang vullen (met lood en water), totdat hij klikt. Emmer wegen, eigen uiteindegewicht sleutel erbij optellen, en met de lengte van hart koppeling naar hengsel emmer uitgerekend hoeveel Nm dat dan moet zijn.

Viel me niet eens tegen, voor sleutels van een paar tientjes, na 18 jaar gebruik...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan