zelf valblokken maken

Duc

MF veteraan
15 aug 2002
2.327
0
België
Ik had het volgende idee, en ik wou even weten of dit een slim plan is, en of er eventueel interesse is van jullie uit...

Ik heb iemand in de familie die metaalbewerking doet, en dus kan draaien en frezen en al die zaken. Nu vroeg ik me af wat de nadelen zijn van metalen valblokken, dus een rond stuk metaal ter grootte van een valblok, met schroefdraad in, en wat sleuven erin gefreesd aan de zijkant voor het uitzicht...

Zijn er nadelen aan van metaal te gebruiken ipv rubber ofzo, en is er intersse voor dit soort valblokken, want als die man zijn machines moet afstellen voor die blokken is het natuurlijk interessant qua kostprijs dat er ineens meerdere exemplaren gemaakt worden.

Wat denken julie?
 
Maak ze van titanium zou ik zeggen....heb je in ieder geval nog een leuke lichtshow als je op je bek gaat!!

Het nadeel van rubbers is dat je motor weer net zo hard omhoog stuitert!!!! Hahahaha...... :+

En het nadeel van metaal is dat ze kunnen happen in het asfalt, daarom worden ze van hard kunstof gemaakt zodat ze op dat punt blijven glijden.
Ik zou zeggen, laat ze maken van dat witte/zwarte/groene keiharde kunststof dat ze vaak gebruiken op plaatsen die slijtvast moeten zijn. Vaak wordt dit soort spul gebruikt in productielijnen. Je kent het vast wel.
 
titanium gaat wel duur blokje worden vrees ik :)

dat happen, zou je dat niet kunnen opvangen door de vorm van het uiteinde van de blok? Als die kant wat afgerond wordt ofzo, ik zeg maar wat...

ik dacht trouwens ooit wel eens een foto gezien te hebben van een motor met metalen valblokken, alhoewel ik dat niet zeker weet....

wordt wel een mooie valblok dan, denk aan een kogelvorm met rond de cylinder een paar uitgefreesde sleuven... mooi wordt het dan iig lijkt me :)
 
Omdat je de blokken aan je frame schroeft zou ik liever kunststof gebruiken omdat metaal voor electrochemische reacties kan zorgen waardoor je een flink versnelde corrosie kunt krijgten. En dat wil je niet hebben aan je Alu frame.
 
nu met gewone valblokken is het toch ook zo dat de blok niet rechtsstreeks aan het frame zit maar aan een bevestigingsbeugeltje ofzo, of zie ik dat fout?

Als ie der direkt tegen zit zou ik er natuurlijk een grote rubberen rondel tussen kunnen zetten...
 
deze vond ik net op internet, ziet er ook metaal uit:

race_Strada.jpg


dus zoiets als die linkse, maar dan met maar 2 sleuven ofzo, en de top in kogelvorm zeg maar...
 
hard kunststof kan je ook draaien, frezen en schroefdraad in trekken. Indien je een te hard metaal gebruikt als valblok wordt de kracht van de val als het ware doorgestuurd naar het frame waar de valblok op vast zit (weet mij nog zoiets te herinneren vanop school). Aluminium is daarentegen een zacht metaal.
 
WAt denk je dat zachter is, kunstof of alu? :)

Ik zou zelf voor alu gaan, en bovendien.. met hoge snelheiden, dan red je je motor er echt niet mee, dus dat zachte maakt dan niet echt uit :)

Verder zou ik dus geen harde metalen pakken, heb je volgensmij zo je frame krom als je beetje hard valt..
 
WAt denk je dat zachter is, kunstof of alu? :)

Ik zou zelf voor alu gaan, en bovendien.. met hoge snelheiden, dan red je je motor er echt niet mee, dus dat zachte maakt dan niet echt uit :)

Verder zou ik dus geen harde metalen pakken, heb je volgensmij zo je frame krom als je beetje hard valt..

Dat zal wel het zelfde effect geven, een teflon valblok plooit ook niet hoor.
 
Idd, leek me ook al dat die teflon krengen ook serieus hard zijn. Iig, ik ga eens luisteren of het qua kostprijs doenbaar is, en als er interesse is hoor ik het wel.
 
Zelf blokken maken van Delrin is welligwaar prijzig maar is een ZEER sterk kunstof
makkelijk te bewerken valblokken van metaal lijkt me afteraden dit om te voorkomen dat deze gaan happen op de weg en zich scherpe randen gaan vormen wat niet zo best is voor bv je hand diie eronder zou kunnen komen.
 
misschien kun je het eerste stuk van alu doen en het 2de stuk van gewoon metaal. mocht je nou heel hard op je muil gaan dan help het 2de stuk misschien nog. En voor kleine schuivers werkt het alu deel wel.
 
Gebruik PME of PE kunststof zal geen spijt van krijgen.
Staal glijdt over de asfalt, aluminium is te zacht.
Let goed op de positie en lengte waar je de valdoppen plaats, je motor moet op drie punten vallen. Stuur, voetsteun en valdop.
 
"Hard en zacht metaal".. Teflon® :N Om te huilen sommige berichten. :Y
Delrin of een vergelijkbare slijtvaste kunststof is de enige goede optie.
 
titanium gaat wel duur blokje worden vrees ik :)

dat happen, zou je dat niet kunnen opvangen door de vorm van het uiteinde van de blok? Als die kant wat afgerond wordt ofzo, ik zeg maar wat...

ik dacht trouwens ooit wel eens een foto gezien te hebben van een motor met metalen valblokken, alhoewel ik dat niet zeker weet....

wordt wel een mooie valblok dan, denk aan een kogelvorm met rond de cylinder een paar uitgefreesde sleuven... mooi wordt het dan iig lijkt me :)
ik heb nog wel 2 stukken rond 40 liggen *D
 
Maak ze van titanium zou ik zeggen....heb je in ieder geval nog een leuke lichtshow als je op je bek gaat!!

Het nadeel van rubbers is dat je motor weer net zo hard omhoog stuitert!!!! Hahahaha...... :+

En het nadeel van metaal is dat ze kunnen happen in het asfalt, daarom worden ze van hard kunstof gemaakt zodat ze op dat punt blijven glijden.
Ik zou zeggen, laat ze maken van dat witte/zwarte/groene keiharde kunststof dat ze vaak gebruiken op plaatsen die slijtvast moeten zijn. Vaak wordt dit soort spul gebruikt in productielijnen. Je kent het vast wel.
de welbekende Werkstoff S
 
Terug
Bovenaan Onderaan