Zuigers remklauw gaan niet gelijk

madeiros

MF'er
10 mei 2016
119
3
grobbendonk
Hallo, er scheelt volgens mij iets met de voorste remklauw van mijn sym maxsym, de remmen zijn vandaag volledig van nieuwe remolie voorzien en de klauwen en zuigers allemaal uit elkaar geweest, gereinigd, ingevet, alle zuigers gaan soepel in en uit, de garagist zegt dat het euvel opgelost is.
Bij thuiskomst kijk ik de bewuste remklauw na en volgens mij is het nog niet juist.
Ik heb een filmpje bijgevoegd, telkens ik de remhendel inknijp drukt volgens mij enkel de binnenste zuiger tegen de remschijf terwijl de buitenste zuiger mee naar de buitenkant wordt gedrukt door de remschijf, als ik krijtlijnen zet op de buitenkant van de schijf staan die er nog steeds na een rit met remtest. Op het filmpje wordt het pas duidelijk de laatste 10 seconden.


Bedankt alvast
 
Yep, staat in de service manual, eerst de delay valve( het T stuk), dan de voorste en dan de achterste, van boven naar onder dus, maar dat is het probleem dus niet, de klauw is ook aangesloten geweest op de rechtse remhendel en zelfde probleem, met een plaatje van 5mm ertussen werkt ze ook normaal maar eens je ze monteert drukt de linkse blok niet meer met als gevolg dat de rechtse blok alleen duwt.
Volgens mij komt de piston iets scheef staan waardoor die gripeert en vastkomt.
Ik heb ondertussen een nieuwe remklauw besteld en hopelijk is het dan opgelost stel je voor.
 
Dure manier van repareren klauw openen en schoonmaken was waarschijnlijk genoeg geweest
Zoveel kan er niet mis gaan bij een remklauw .
Hij lekt of blokt en als laatste probleem dat het tussen kanaal verstopt en dan is open maken en schoon maken genoeg .

Maar als je die nieuwe klauw erop heb zitten ben ik wel benieuwd wat er nu loos is met die klauw dus als hem dan naar me op wil sturen ( zit te ver uit de beurt ) op mijn kosten natuurlijk
 
Maar als zonder dat ene remblok de zuiger wel verder gaat moet je het in het remblok zoeken of in de geleiding daarvan.
Ik heb al 2 keer meegemaakt dat blokken niet lekker in de klauwen pasten, een zoetvijl erlangs en probleem opgelost.
Heb ook al diverse keren gelezen dat de brembo blokken van te veel coating voorzien waren en daarom niet wilde glijden.
 
Ok, het probleem was dus niet verdwenen met de nieuwe remklauw.
Omdat alles nieuw was zag ik bij het demonteren van de remblokken goed de aftekening van de piston op de blokken.
Dit zou een cirkel moeten zijn maar hier was het maar een derde cirkel waardoor ik dacht, hier klopt iets niet er staat hier het één en ander niet goed in lijn. Eventjes nagedacht, gekeken en nagezien en tot deze constatatie gekomen.
Als de blok tijdens het remmen geklemd is en de piston raakt niet volledig tegen de blok staat de klauw scheef, hoe dat komt weet ik niet maar moet opgelost worden.
Goed gekeken hoe ze scheef stond en dan 2 afgeknipte voelerplaatjes van 0,1mm tussen de klauw en de vork gestoken en gaan rijden, resultaat een aftekening van de piston op de blok van een halve cirkel.
Plaatjes van 0,2mm ertussen gestoken en nu aftekening van hele cirkel op de blok en een perfecte werking van de hele rem.
Waarschijnlijk gripeerde de piston omdat hij scheef geduwd werd, hoe het komt dat de klauw scheef stond weet ik niet waarschijnlijk de vork niet correct gefreesd, gemaakt op een maandagmorgen.
Blij dat het werkt, groetjes.
full

full

full
 
Aan jullie dan om de echte oplossing hier neer te schrijven, maar opgepast,
Hij is al bij 2 goede garagisten volledig ontlucht en nagekeken maar weten het ook niet,
Nieuwe remklauw gemonteerd,
Remschijf gecontroleerd op slag,
Volledig systeem verse remolie en volledig ontlucht,
Monteer je de remklauw maar draai je bouten gewoon aan maar niet vast werkt het normaal,
Eens je ze vastzet doet de linkse piston niet meer mee,
De slijtagegroef op de remschijf is aan de buitenkant nog niet te voelen maar wel aan de binnenkant, dit is aan de andere zijde andersom wat erop wijst dat er altijd al iets niet gecentreerd stond,
Zonder de plaatjes werkt de rem niet en met wel, wat een luchtbelprobleem volledig uitsluit,
Met de plaatjes voel je de scoot tijdens het rijden en remmen vooraan lichtjes duiken, zonder niet en remt enkel de achterrem.
Het is aan de heren die mij een prutser noemen nu de moment op de echte oplossing hier neer te schrijven.
 
Tja wat moet je doen als je alles geprobeerd hebt hè,
ik vind het wel jammer dat iemand mij een prutser noemt zonder dat die persoon mij kent, ik zou zoiets niet kunnen.
En mijn scoot die remt als de beesten, das het voornaamste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan