Zuigers remklauw gaan niet gelijk

madeiros

MF'er
10 mei 2016
119
3
grobbendonk
Hallo, er scheelt volgens mij iets met de voorste remklauw van mijn sym maxsym, de remmen zijn vandaag volledig van nieuwe remolie voorzien en de klauwen en zuigers allemaal uit elkaar geweest, gereinigd, ingevet, alle zuigers gaan soepel in en uit, de garagist zegt dat het euvel opgelost is.
Bij thuiskomst kijk ik de bewuste remklauw na en volgens mij is het nog niet juist.
Ik heb een filmpje bijgevoegd, telkens ik de remhendel inknijp drukt volgens mij enkel de binnenste zuiger tegen de remschijf terwijl de buitenste zuiger mee naar de buitenkant wordt gedrukt door de remschijf, als ik krijtlijnen zet op de buitenkant van de schijf staan die er nog steeds na een rit met remtest. Op het filmpje wordt het pas duidelijk de laatste 10 seconden.


Bedankt alvast
 
Shimmen op zo’n plek is nou niet direct normaal bij een motorfiets. Je hebt een oorzaak gevonden, maar nog niet het daadwerkelijke probleem aangepakt. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar de remblokken liggen toch in de remklauw..? Staan de montagepunten van de klauw (dus onderpoot voorvork) wel parallel aan de remschijf?
 
De rechtse remklauw werkt perfect, de linkse niet zonder de shims, je zou denken dat de montagevlakken een paar tienden scheef gefreesd zijn ik weet het niet, ik heb de scoot particulier okazie gekocht ik ken ook de voorgeschiedenis er niet van, hij had maar 6000km en is in nieuwstaat, bedankt.
 
Met vulplaatjes werken aan je remmen dan ben je voor mij een gevaarlijke prutser.

Punt uit.

En die garagisten zijn ook prutsers ;)

In plaats van alles en iedereen voor prutser uit te maken, zou jij als overduidelijk technisch baken ook gewoon de oplossing neer kunnen pennen. Daar zou TS, en iedere andere "prutser" die in de toekomst tegen hetzelfde probleem aan loopt, veel meer van leren.
 
Met vulplaatjes werken aan je remmen dan ben je voor mij een gevaarlijke prutser.

Punt uit.

En die garagisten zijn ook prutsers ;)

Dat die garagisten prutsers zijn kan ik mee inkomen. Vooral daar Madeiros met veel minder kennis van zaken zelf uitgedokterd heeft wat de oorzaak van het probleem was. Jammer dat hij er eerst een andere remklauw voor moest kopen. -O- Maar door middel van uitproberen met vulplaatjes heeft hij zelfstandig ontdekt dat de rem nu wel goed functioneerd. :t

Nou kreeg ik ook even de indruk dat hij hiermee wil doorrijden, maar ik neem aan de Madeiros hiermee verder gaat en het euvel echt oplost.


Bedankt maar dat is niet zomaar met een vijltje op te lossen, is over nadenken👍

Denk dat dit toch de enige manier is om de remklauw recht op de vorkpoot te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Idd eigenlijk moet ik daar werk van maken, ik ben tenslotte al 25 jaar fijn-draaier frezer cnc dus ik mag zeggen dat ik "ne fijne" ben, toch de vijl dan maar maar zeer voorzichtig ik wil er geen ronding aan vijlen het moet vlak blijven. Ik houd jullie op de hoogte, dat deed ik nu ook uit respect voor de mensen die de moeite gedaan hebben om mee te zoeken naar een oplossing👍.
 
Omdat je de voorgeschiedenis niet kent (neem ik aan) kan je eens kijken met een micrometer ( gezien je beroep zal je daar wel over kunnen beschikken en mee kunnen werken) of de opname van de klauw wel haaks op de schijf staat voor je aan de klauw gaat vijlen geld natuurlijk ook voor de klauw .
Eerst uitzoeken waar het fout zit lijkt me de beste oplossen voor je iets gaat bewerken
 
Idd eigenlijk moet ik daar werk van maken, ik ben tenslotte al 25 jaar fijn-draaier frezer cnc dus ik mag zeggen dat ik "ne fijne" ben, toch de vijl dan maar maar zeer voorzichtig ik wil er geen ronding aan vijlen het moet vlak blijven. Ik houd jullie op de hoogte, dat deed ik nu ook uit respect voor de mensen die de moeite gedaan hebben om mee te zoeken naar een oplossing👍.
In dat geval zou ik als ik jou was de as en vorkpoot inspannen op een freesbank. As uitlokken en pasvlak van remklauwbouten controleren en zonodig vlakken met de frees. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht ;)
 
Omdat je de voorgeschiedenis niet kent (neem ik aan) kan je eens kijken met een micrometer ( gezien je beroep zal je daar wel over kunnen beschikken en mee kunnen werken) of de opname van de klauw wel haaks op de schijf staat voor je aan de klauw gaat vijlen geld natuurlijk ook voor de klauw .
Eerst uitzoeken waar het fout zit lijkt me de beste oplossen voor je iets gaat bewerken

Ja. Dit dus. TS kan al met een geodriehoek kijken of de pasvlakken van de vorkpoot haaks op de schijf staan.
 
Sorry, niet het hele topic doorgelezen; het is een Sym, ondanks dat het niet chinees is scheelt het niet veel.
Ik heb er een aantal voorbij zien komen, en besloten er niet meer aan te sleutelen.
Toleranties, montage, en gebruikte onderdelen zijn vaak om te lachen (huilen?)

Normale diagnose is niet van toepassing

Nieuwe remklauw is de enige oplossing waarschijnlijk
 
OK, ok, mijn fout
Eerste pagina en daarna naar het laatste

Blijft staan dat het gaat om niet serieus te nemen fabricage
(om het even ruim te nemen)
We gaan toe naar deze situatie, ook bij de betere merken
Wij willen niet meer betalen voor kwaliteit
Hoe was het ook al weer? Pay peanuts, get monkeys?
 
een prutser zou niet op dit idee gekomen zijn en zou dus ook de oorzaak niet gevonden hebben.

er zo mee blijven rijden zou ik ook niet doen maar bij wijze van test zeg ik : goed gevonden !

ik zou nu het bevestigingsvlak van de remklauw wat bijvijlen zodat de plaatjes niet meer hoeven.
:^
Al zal bijvijlen niet zo lukken. Afvijlen daarentegen wel.
Hoe recht staan die bouten t.o.v. de remschijf?
Horen er geen ringen onder die boutkoppen te liggen?
 
Prutser betekenis.
1) Beunhaas 2) Broddelaar 3) Foefelaar 4) Fikfakker 5) Frutselaar 6) Futselaar 7) Klooi 8) Knoeier 9) Knutselaar

Prutsen betekenis.
Afraffelen, Broddelen, Fikfakken, Flodderen, Foefelen, Friemelen, Frullen, Frutselen, Kladden, Klassen, Klodderen, Kloten, Klungelen, Knoeien, Krasselen, Modderen, Peuteren, Pielen, Rommelen, Modderen, Peuteren, Pielen, Rommelen, Rotzooien, Wurmen;

Zodoende zijn mensen in mijn ogen die aan hun remmen klooien ,prutsers kan er niet minder van maken!Buiten dit alles is het levensgevaarlijk en misschien wel een goed idee om in België de APK op motoren snel in te voeren. :+
 
Laatst bewerkt:
Idd eigenlijk moet ik daar werk van maken, ik ben tenslotte al 25 jaar fijn-draaier frezer cnc dus ik mag zeggen dat ik "ne fijne" ben, toch de vijl dan maar maar zeer voorzichtig ik wil er geen ronding aan vijlen het moet vlak blijven. Ik houd jullie op de hoogte, dat deed ik nu ook uit respect voor de mensen die de moeite gedaan hebben om mee te zoeken naar een oplossing👍.

Ik zou ook, indien mogelijk, controleren of de 2 bevestigings"nokken"waar de klauw op gemonteerd is wel in lijn staan ten opzichte van elkaar.
Ik vraag me af of er niet eens een "stootje" tegen de remklauw is geweest waardoor de bevestigings nokken nu niet meer kaarsrecht ten opzichte van elkaar staan.

Ik vraag me dit af omdat ik na een flinke tik van het achterwiel(band) van mijn zwager er een kromme schijf aan over gehouden heb.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan