Honda Sabre 750VF 1982 - Petcock vervangen of repareren

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
Naar aanleiding van mijn start problemen, waarvan ik zo langzamerhand erg vermoed dat er wellicht veel te veel benzine in het blok loopt, heb ik ook de brandstofkraan uit elkaar gehaald. Die was niet echt in orde. Er zit een gat in het rubber membraan. De hele tank loopt in 1 stuk door leeg als ik hem aftap, terwijl ik daar eigenlijk een vacuum voor zou moeten trekken.

Is het een beter idee om de hele kraan te vervangen, of om de kraan te repareren? En waar zou ik een kraan of reparatieset vandaan kunnen halen?
full
 
Laatst bewerkt:
Dat filmpje had ik niet gezien. Hij loopt daar prima en reageert ook goed op het gasgeven. De motor is op temperatuur zie ik en dan is het idd wel erg vreemd wat er gebeurd zodra je de choke erop zet.

Als ik dat bij mijn VF's doe met warme motor, dan vallen ze nagenoeg meteen uit.

Valse lucht oid lijkt me niet het probleem omdat die stationair wel goed blijft lopen.

Het eraf halen (maar vooral het monteren) van de carbs is idd een behoorlijk karwei. Aangezien die verder goed loopt zou ik eerst de bediening van de choke volledig nalopen.

Als je de tank en het luchtfilter eraf hebt, kun je bij de gas en choke kabels. De chokekabel bedient een heel stangenstelsel op de carbs.

Het is een beetje een gepiel, maar je moet de chokekabel los kunnen halen. Dan kun je om te beginnen checken of de kabel vrij/soepel loopt.
Bij mijn Magna heb ik onlangs de chokekabel ook moeten vervangen omdat die verrot was en heel slecht startte.

En vervolgens kun je nalopen of alle chokeplunjers goed worden bedient en of ze allemaal volledig naar buiten gaan(en ook vanzelf weer terug veren). Je kunt ze dan eventueel met de hand indrukken en dan proberen de motor te starten.
 
Laatst bewerkt:
Okay. Ik heb twee chokeplunjers al gezien en die bewegen allebei soepel. Zouden er vier op moeten zitten? En, kan ik de chokes demonteren zonder de carbs er af te halen? De carbs zijn geschoond en afgesteld in de beurt toen ik hem kocht. Dus ik neig ernaar die nog wel te vertrouwen en ik wil zo veel mogelijk uitsluiten voordat ik die zou demonteren.
 
Ja iedere carb heeft er één plunjer en die kun je niet afhalen zonder de carbs volledig te demonteren. Het enige wat je nu aan de choke kan controleren is de bediening vanaf het stuur tot de plunjers.

Vreemd dat er na die beurt een verrot luchtfilter is teruggeplaatst.

Bij mijn Sabre was het filter volledig vergaan en compleet verdwenen. Toch heb ik er in de carbs weinig tot niks van terug gezien, het meeste is wrs rechtstreeks de motor in gezogen.
 
De 'beurt' was een afleverafspraak over de olie, carbs, voorwiel vervangen en afstellen. Koop was verder 'as is'. Ik heb er al vrij veel aan verbeterd en gedaan. Van nieuwe koppeling tot nieuw lampjes. Beste manier om te leren nietwaar?
 
Er komt steeds meer aan het licht. Je luchtfilter is vergaan, dan kan er rommel in je carbs zitten. Je benzine vacuumrubber is rot, wat denk je van de rubbers en O-ringen in je carbs? Deze zullen ook wel aan vervanging toe zijn.
Carbs eraf halen en reviseren en daarna synchroon(laten)stellen.
 
Ik vertrouw de carbs inderdaad niet, ook al zouden ze 2000 km geleden gedaan moeten zijn. Maar, nog nooit eerder gedaan open halen en afstellen. In het kader 'hoe moeilijk kan het zijn' is dat wellicht een tik te moeilijk nog. Maar, we zullen zien, ik ben vrij ver met het demonteren en tot nu toe durf ik het aan. Maar denk dat ik in de omgeving toch wel hulp zal moeten gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan