Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb bij een constructiebedrijf een stuk plaatstaal gehaald dik 3mm.
Daar kan je simpel alles van maken. Makkelijk lasbaar, en heeft genoeg eigen stevigheid.
Ook thuis in de bankschroef eenvoudig te bewerken of haaks om te zetten.

Schoon poetsen en effe met spuitbussie............ KLAAR! :t
 
a2zsqc.jpg

Iemand hier bekend met de Outwell Earth 2 of de Outwell Cloud 2 tent?
Die tentjes zien er op het oog wel leuk uit.
Toch is mijn mening over deze moderne tentjes dat ze niet handig zijn bij slecht weer.
Bekijk de foto maar eens.

Als de toegang open staat en het regent dan komen de druppels tot halverwege de (binnen-)tent. Het voorportaal is nauwelijks bruikbaar om spullen in te zetten.
Eigenlijk moet je er een tarp bij hebben om ingang droog te houden.
 
[afbeelding]Die tentjes zien er op het oog wel leuk uit.
Toch is mijn mening over deze moderne tentjes dat ze niet handig zijn bij slecht weer.
Bekijk de foto maar eens.

Als de toegang open staat en het regent dan komen de druppels tot halverwege de (binnen-)tent. Het voorportaal is nauwelijks bruikbaar om spullen in te zetten.
Eigenlijk moet je er een tarp bij hebben om ingang droog te houden.

:^ Ik had hiervoor ook zo’n model tentje, maar ik vond het niet heel handig. Ik heb nu de Eureka Idarado 2, nog niet veel gebruikt maar bevalt heel goed tot nu toe!
full
 
[afbeelding]Die tentjes zien er op het oog wel leuk uit.
Toch is mijn mening over deze moderne tentjes dat ze niet handig zijn bij slecht weer.
Bekijk de foto maar eens.

Als de toegang open staat en het regent dan komen de druppels tot halverwege de (binnen-)tent. Het voorportaal is nauwelijks bruikbaar om spullen in te zetten.
Eigenlijk moet je er een tarp bij hebben om ingang droog te houden.

Ja klopt, dat is nog wel een dingetje. Die earth 2 leek me vooral heel erg makkelijk en snel op te zetten al is die voortent dan niet je van het. Ik zit ook nog te kijken naar tunneltenten met 3 stokken, die hebben wel mooie voortenten. Iemand ervaring met zulk soort tenten en of deze snel op te bouwen en af te breken zijn? Ik blijf ergens meestal maar 1 nacht staan, dus dat moet wel vlot gaan (snaarstrakke vakantie schema’s! :P).

Deze lijken me ook wel interessant:

Vango Omega 250
2qiurl1.jpg


Coleman Tasman 2
34e5o5v.jpg


Outwell Earth 3
2qlr982.jpg
 
Ja klopt, dat is nog wel een dingetje. Die earth 2 leek me vooral heel erg makkelijk en snel op te zetten al is die voortent dan niet je van het. Ik zit ook nog te kijken naar tunneltenten met 3 stokken, die hebben wel mooie voortenten. Iemand ervaring met zulk soort tenten en of deze snel op te bouwen en af te breken zijn? Ik blijf ergens meestal maar 1 nacht staan, dus dat moet wel vlot gaan (snaarstrakke vakantie schema’s! :P).

Deze lijken me ook wel interessant:

Vango Omega 250
[afbeelding]

Coleman Tasman 2
[afbeelding]

Outwell Earth 3
[afbeelding]

Ik heb de Coleman Coastline 3 Plus.

tafel.jpg


Die extra ruimte voor in de tent is echt een must; Je kan rustig in je eentje (en krap met zijn tweetjes) in die voortent met alles dicht.

Niet alleen fijn voor als het regent, maar ook voor als het hard waait en het gewoon koud is. (wat al snel gebeurd als het later in het seizoen is)

Het forceert je niet te gaan slapen om 20:00 in de avond :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net ff zitten passen en meten, maar met twee roltassen en de tent ernaast red ik het niet. Ik ga toch maar eens de SW-motech dakar tassen regelen. Ik geloof dat ik geen zin heb in een toren van tassen achterop de brommert.
 
Ik heb de Coleman Coastline 3 Plus.

[afbeelding]

Die extra ruimte voor in de tent is echt een must; Je kan rustig in je eentje (en krap met zijn tweetjes) in die voortent met alles dicht.

Niet alleen fijn voor als het regent, maar ook voor als het hard waait en het gewoon koud is. (wat al snel gebeurd als het later in het seizoen is)

Het forceert je niet te gaan slapen om 20:00 in de avond :)

Leuke tent. Hoe snel heb je die opgezet? Een voortent is wel fijn, je hebt toch een hoop prut die je liever niet in je tent wil plus dat je inderdaad bij slecht weer in de tent kan zitten. Ik had altijd een tarp mee, maar dat is nog wel een gedoe als je die moet gaan opzetten in de regen :P.
 
Ik heb de Coastline 3 ook gekocht vanwege de ruimte. Ik moet alleen het nadeel van 75 cm lange tentstokken wegslikken, die zijn best onhandig achterop. Hoe ze ooit een tent met haringen en stokken in de originele tas hebben gekregen is mij een wonder. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Tasman 2; staat in iets van 5 minuten helemaal netjes: stokken erin, aan de achterkant vast met haringen en de tent overeind zetten door naar voren strak te trekken en daar de haringen in de grond te jassen; dan de andere haringen en scheerlijnen en klaar (ja, de eerste keer duurt langer omdat je de binnentent nog moet bevestigen ;))

Vandaag andere haringen gehaald om die standaard dingen te vervangen; denk aan de Enduristan Tornado 2 (L) voor mijn spulletjes (slaapzak, matje etc) en dan zou ik klaar moeten zijn om een weekendje ofzo weg te kunnen
 
Laatst bewerkt:
Leuke tent. Hoe snel heb je die opgezet? Een voortent is wel fijn, je hebt toch een hoop prut die je liever niet in je tent wil plus dat je inderdaad bij slecht weer in de tent kan zitten. Ik had altijd een tarp mee, maar dat is nog wel een gedoe als je die moet gaan opzetten in de regen :P.

- Eerste keer ongeveer 1 uur (duitse buren vanuit hun stoel met bier lachen, waarom de handleiding lezen nietwaar?)

- Tweede keer 10 minuten

- Derde keer 5 minuten

- Vierde keer 4 minuten.

Je snapt het al ;)

Het zijn maar opnames van een paar seconden, maar hier kan je de binnenkant zien zodra je er in zit. Ik ben 1.90m en kan in mijn stoel languit in die voortent zitten. De vloer van de voortent had ik niet gelegd (te lui).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Coastline 3 ook gekocht vanwege de ruimte. Ik moet alleen het nadeel van 75 cm lange tentstokken wegslikken, die zijn best onhandig achterop. Hoe ze ooit een tent met haringen en stokken in de originele tas hebben gekregen is mij een wonder. :')

Haha ja die orginele tas _O-

Als er IETS wel onmogelijk is, is het een tent uit zijn orginele tas halen, opzetten, en weer keurig terug in zijn orginele tas inpakken.

Ik prop hem gewoon in een bagagerol :+
 
@Duke Nukem: ik heb de Vango Omega 250 (maatje ook) en ben er erg tevreden over. Ik gebruik hem wel alleen, m.i. niet geschikt voor 2 personen (of je moet heeeel erg van elkaar houden). Het geheel is een compact pakket, redelijk lichtgewicht en vooral: betaalbaar. Want dat is voor ons de kunst, betaalbaar en zo goed mogelijk. En deze tent is verder netjes afgewerkt. Ik heb hem nu 2x een week gebruikt in zowel mooi als slecht weer en hij houdt zich goed. Maat heeft dezelfde en we hebben wel eens geklokt: in 10 minuten staat het campement en zitten we aan de koffie, zonder dat het zweet op ons voorhoofd staat. Dit mede dankzij de Therm-a-rest neoair SV (ook best een ideaal matje). Die 10 minuten halen we ook door de binnentent in de buitentent te laten zitten, dat werkt perfect. We hebben wel een footprint erbij gekocht, houdt de boel wat schoner en hopelijk minder kans op lekkages wanneer we op een minder mooie ondergrond staan. In de voortent passen onze benodigde spullen en bij regen kun je net aan zitten op een laag stoeltje.
Zijn er nadelen? Ik zou de binnentent wat langer willen hebben, met 1,90 is het net aan. Maar daar hebben meer trekkerstentjes last van. En oh ja, we hebben de standaard haringen vervangen door rotspennen. Stukje zwaarder maar hufterproof en je kunt vrijwel overal opzetten.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met zulk soort tenten en of deze snel op te bouwen en af te breken zijn? Ik blijf ergens meestal maar 1 nacht staan, dus dat moet wel vlot gaan (snaarstrakke vakantie schema’s! :P).

Deze lijken me ook wel interessant:
Vango Omega 250
Coleman Tasman 2
Outwell Earth 3
2qiurl1.jpg
Vango Omega 250

Ik heb zelf vorig jaar de Vango Omega 350 gekocht. (grotere broer van 250)
Nadeel met open ingang is zelfde als ik hierboven heb aangegeven.
Voortent vd 350 is wel zo groot dat er voldoende droge plek in het voorstuk overblijft.
Daarvoor heb ik ook een tarp bij gekocht/ moeten kopen!

Over het opzetten:
Binnen een paar tellen zit je droog! Zie foto van de Omega 250.
Achterzijde 2 haringen in de grond. Stokken in de sleuven.
Aan de voorzijde trek je in 1 beweging de hele tent overeind.
Hier ook 2 haringen aan 2 scheerlijnen (zie je niet op foto) aan de voorste afdekstrook.

Als tent is overeind, haringen rondom.
Als buitentent klaar, daarna binnentent aanbrengen.
(als het hard regent is het fijn dat je dan binnen al droog zit)

Kosten:
De Omega 350 in NL vaak boven de €300.
In Engeland veeeel goedkoper. Mijn 350 kostte slechts €144.
Met een paar dagen in huis. Alles in orde!
Later heb ik ook in Engeland een Vango tarp-zelfde kleur bijgekocht. (voor weinig)

Maar als je echt gaat voor supersnel opzetten dan: Obelink Eiger 3 voor 30 euries.
Obelink Eiger 3
 
Laatst bewerkt:
De Coleman Coastline 3+ van JorisK heb ik naast de Vango Omega 350 ook overwogen.
Deze tenten zijn vooral hoger dan de voorgestelde hierboven staande tenten.
Daar kan je nauwelijks normaal in zitten. (of ligt dat aan mijn leeftijd?)

Zoals gemeld is het zeker fijn als het wat kouder is om binnen te kunnen zitten.
Uit de wind, en zeker het scheelt een paar graden.
Afgelopen zomer in Normandië (met natuurlijk flink regen) was het prettig om op mijn klapstoeltje droog binnen te kunnen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel tevreden over m'n high peak tessin.
Bijna stahoogte, kleine pakmaat, staat binnen een paar minuten.
Enige nadeel, eerst binnentent opzetten, dan buitentent erover. Kan bij een hevige bui onhandig zijn.
4001690102278.jpg
 
full


Poe, wat heb ik dan een klein tentje...
Maar, als het goed/droog weer is, gaat een kleine tent prima, bij slecht weer wordt het vervelend. Bij slecht weer kruip ik wel in een hotel.
Inderdaad is ook de lengte van mijn tent kritisch, ook al ben ik slechts 1,85m. Vooralsnog ga ik max 1 week achter elkaar op pad met deze tent, midden in de zomer. Ik hou ervan om met de motorfiets met weinig spullen onderweg te zijn en ook om dan een beetje af te zien. Less is more. Misschien door mijn militaire stage van 16 maanden ergens begin jaren 90 .... ?.
 
Ook voor mij met mijn 187 is mijn Vango Tempest 300 groot genoeg. Zeker gezien mijn (af en toe) reisvervoer is pakmaat en gewicht ook erg belangrijk. Als het regent blijf ik lekker een boekje lezen of ik ga naar de dichtstbijzijnde bar om dat daar te doen.

a5vKyKG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zit ook nog te kijken naar tunneltenten met 3 stokken, die hebben wel mooie voortenten. Iemand ervaring met zulk soort tenten en of deze snel op te bouwen en af te breken zijn? Ik blijf ergens meestal maar 1 nacht staan, dus dat moet wel vlot gaan (snaarstrakke vakantie schema’s! :P).

Ja, dat gaat prima. Ik gebruik al jaren 3-stoks tunneltenten, tegenwoordig zelfs de Vango 450, die megagroot is. Maar of het nou een 2-persoons of 4-persoonstent is, opzetten gaat even snel.

Binnentent laat ik er inhangen, tent op de grond leggen, 3x vouwen en dan oprollen met de stokken erin. Opzetten in omgekeerde volgorde en hoeft niet langer dan 5 minuten te duren. Meestal doe ik er wat langer over, maar ik ben wel eens in de stromende regen op een camping gekomen en dan staat hij echt binnen 5 minuten nadat ik van mijn motor ben gestapt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan