Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

[afbeelding]

Poe, wat heb ik dan een klein tentje...
Maar, als het goed/droog weer is, gaat een kleine tent prima, bij slecht weer wordt het vervelend. Bij slecht weer kruip ik wel in een hotel.
Inderdaad is ook de lengte van mijn tent kritisch, ook al ben ik slechts 1,85m. Vooralsnog ga ik max 1 week achter elkaar op pad met deze tent, midden in de zomer. Ik hou ervan om met de motorfiets met weinig spullen onderweg te zijn en ook om dan een beetje af te zien. Less is more. Misschien door mijn militaire stage van 16 maanden ergens begin jaren 90 .... ?.

Ben je niet de enige hoor, mijn tent is ook redelijk klein. Ga er gewoon 4 weken achter elkaar mee op pad, weer of geen weer. Omdat mijn oude tent aan vervanging toe was, en ik ook regelmatig met de rugzak loop wilde ik een tent die voor beide doeleinden geschikt was. Dus compact en lichtgewicht voor in de rugzak, maar toch genoeg ruimte om ook bij gebruik op de motor nog redelijk wat comfort te hebben. Nou gaat die combinatie niet echt heel goed samen, maar het is redelijk gelukt. 1800 gram en toch een voortent waarin ik in ieder geval mijn motorspullen kwijt kan en droog kan koken. Bijna 4 weken IJsland doorstond hij in ieder geval perfect, en daar heb ik toch ook genoeg regen gehad. Eerlijk is eerlijk, voor die prijs heb je dan wel 5x een Coastline 3+... :X
full
 
Poe, wat heb ik dan een klein tentje...
Hangt er helemaal af waar je heen gaat.
In Italië in de zomer heb je met een mini-koepeltje (2.1x2.1) al ruimte zat.
Bijna altijd goed weer, dus je zit lekker buiten. 8-)

Obelink Eiger 3

Frazer schrijft:
Eerlijk is eerlijk, voor die prijs heb je dan wel 5x een Coastline 3+... :X
Mini-tentje is prima maar niet voor alle bestemmingen.
Ik zou zeggen ga eerst eens bedenken wat je precies wil met je tentje. Ga eens een keer kijken bij Zwerfkei in Woerden. Je schrikt je rot van de prijzen, maar daar is wel topkwaliteit, deskundig advies en kan je zien wat er allemaal mogelijk is. Zelfs voor naar de Everest hebben ze spullen liggen.

Maak daarna een afweging wat je nodig hebt. Mss is Obelink-tentje dan al wel voldoende?

BTW
Coleman Coastline 3+ was vorig jaar bij Obelink €118 en is nu €99................
(scheelt toch weer 2 kratjes bier!)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties heren, ik ga binnenkort nog een keer terug naar Bever in Houten om ze nog eens goed te bekijken. Ik heb nu een gewoon Easycamp koepeltentje die ik al 8 jaar gebruik. Opzich een prima ding, ik heb er altijd veel plezier van gehad. Het nadeel is alleen dat het best wat werk is met opzetten en afbreken. Veel haringen, binnentent moet eerst en de buitentent zit met touwtjes om de stokken van de binnentent. Het is een al wat oudere met wat kleine gebreken dus het is tijd voor een ander.
 
Bever Houten (F de Witte) heeft idd veel uitgestald (vh ook de Omega 250).
Zwerfkei is goed te combineren en maar 15km verder. Afslag A12, ca 1km vanaf de afslag.

Deze 2 heb ik ook gezamenlijk na elkaar bezocht...................... :]
 
..Ik blijf de quechua arpenaz 2 geweldig vinden, alleen net IETS te kort voor mijn 190cm..
Goedkoop, goede kwaliteit en staat erg snel. Perfect voor 1 motorrijder plus bagage..
 
Hangt er maar net vanaf wat je eisen zijn, en die van mij zijn niet zo erg hoog.
Toch wel!
Ik heb jouw verhaal van IJsland gelezen.
Ook jouw tent moest 's nachts wel overeind blijven bij harde wind.

Ik kan je melden dat zo'n mini-koepeltje bij de wind die jij daar hebt gehad, gewoon plat gaat. De stokken zullen zeker gaan breken! Verder is zo'n klein tentje zeker niet praktisch bij langere tijd fiks regen.
Maw de eerste eisen zijn al windvast en goed regen-bestendig.

Ik was een paar jaar terug in Z.Engeland met koepeltje. Ik was daar met de motor op de aanhanger. Auto erbij voor dagen met slecht weer. Was blij dat ik de auto erbij had.

Na enkele dagen met veel nattigheid, was prima dat ik meeste spullen IN de auto gewoon droog kon houden. Ook bij een nacht met flinke wind heb ik de auto strak tegen de tent geparkeerd, anders was die zeker omgewaaid.
 
Laatst bewerkt:
Ik reis alleen en met een karretje achter de motor en heb dus behoorlijk wat ruimte. Meestal blijf ik één of twee dagen op een camping. Dan zet ik zo'n Quechua 2 seconds tentje op. Ondanks dat het vakantie is vind ik het prettig als mn tent echt in een paar seconden staat. Vanwege de onhandige vrij grote ronde vorm van deze tent ligt deze tijdens het rijden op het karretje. In het karretje ligt de Coleman Coastline 3+. De binnentent daarvan blijft thuis. Als ik ergens langer blijf of als het slecht weer is, zet ik de Coleman op, en de Quechua er in als binnentent...
 
@gtswizard
Dit is 'm dus............Vango Galaxy 300
vango-2016-tents-trekking-galaxy-300-1.jpg

Die tent heb ik ook bij Frans de Witte/ Bever in Houten zien staan.
Heel aparte tent. Oogt niet mooi, maar is wel praktisch!
Trouwens....Jij kan ook wel een tarp gebruiken bij de ingang.
Dat ie hier €60 moet kosten en in UK £22, snap ik niet...?
bol.com | Vango Trek Tarp - Groen

Als ik ergens langer blijf of als het slecht weer is, zet ik de Coleman op, en de Quechua er in als binnentent...
Dat van een tent in een tent dat herken ik wel.
In verleden kampeerden wij met een bungalow-tent. Voor onderweg hadden we een klein sheltertje bij ons. Op laatste dag van gewone vakantie-verblijf alles opruimen. Wat niet vaak gebeurt(de) was dat er regen was op Corsica. Alles in de auto, ook de binnententen. Binnen in de bungalow hadden wij inmiddels het kleine tentje al opgezet voor de laatste nacht. Wachten totdat effe droog dan snel de bungalow-buitentent opruimen. Toen we dat deden had je de gezichten moeten zien van de kampeerders om ons heen. Die snapten er niks van.... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben meer van makkelijk, snel en simpel qua tenten.

Door de loop van de jaren al errug veel tenten gehad, met alle voor- & nadelen van dien. Zo zal ik nooit meer voor een enkellaags kiezen ivm condens 's morgens. En omdat ik nogal een pietleut ben met m'n bagage heb ik daar ook graag de nodige ruimte voor. Dus een voortent is, speciaal bij meerdaagse trips, een must. Voor een enkele nacht zou zonder voortent nog wel gaan; dan sleep ik geen kookspul ect mee, dat koop ik wel ter plaatse bij de lokale horeca. Gewicht vind ik persoonlijk ondergeschikt bij m'n keuze. Het verschil tussen een (ultra) lichtgewicht en een 'gewone' tent is een goed ontbijt en/of een bezoek aan het toiletgebouw. Reken maar eens uit...
Maar vooral snel & makkelijk da's wel een pré. Dat geschuif om de stokken door (te malle) tunneltjes uit je buitentent te krijgen op zondagmorgen....nee, liever niet meer.
Dus na de nodige pop-ups, en zelf opblaasbaar nu al enige jaren m'n favo tent gevonden; een Paraplutent. Geen super lichtgewicht, geen super kleine pakmaat, maar wel een volwaardige, waterdichte slaapplek die me de nodige ruimte biedt.
Maar het belangrijkste voordeel vind ik toch wel het opzetten en inpakken. Na een dagje sturen heb ik niet veel zin in gedoe; ik wil zsm genieten van m'n reisdoel. Staat in >1 minuut en ook het inpakken is een makkie.
Ik heb gekozen voor een zwarte tent. Grote voordeel; het is langer donker in de tent 's morgens (is vooral zomers, waarbij de zon er absurd vroeg bij is, ideaal). Voor de temperatuur maakt het niet veel uit; overdag zit ik er niet in. M'n dochters hebben er afgelopen jaar hoogzomer drie weken prima in gebivakkeerd, geen last van (meer) warmte dan in een andere kleur tent. En de uitvoering met voortent heeft belachelijk veel ventilatiemogelijkheden.

Hoe werkt een Paraplutent? Klickerdeklick (filmpje van blije Oosterbuur)

 
Ze zijn wat zwaarder en lomper, en dat kliksysteem lijkt me een zwakke plek, maar het lijkt me wel een leuk snuisterij ding.
Snel opzetten is wel lekker als je al moe bent, maar de quechua arpenaz staat ook zo..Was hij aleen maar 10 cm langer!
Er is ook een 3 pers. uitvoering, in zo'n fresh & black versie.. dat lijkt me misschien wel wat..
Heb je ook paraplutentjes met fresh/black idee? Het in de ochtend uit je tent gebrand worden is wel een hinder..
 
Nope; Fresh & Black (een niet-zon-doorlatende-binnencoating) zal heel lastig worden in een voorgemonteerd systeem als een Paraplutent. De stokken zullen de coating dusdanig beschadigen tijdens het inpakken, dat dat nog wel op zich laat wachten (.....maar wie weet wat de techniek ons brengt in de toekomst....).
Angst voor de gevoeligheid van het klicksysteem hoef je niet te hebben; ik heb (beroepshalve) ervaring met tientallen Paraplutenten, en het uitvalpercentage is te verwaarlozen.
 
Dat ding van helinox ziet er okay uit, alleen ik vermoed niet dat het veel isolerende werking heeft en dat is toch wat de meesten hier wel zoeken. De meesten willen er ook met lage temperaturen op kunnen slapen en de Exped en Thermarest matjes zijn gevoerd van binnen waardoor ze je ook nog eens warm houden. Daarnaast lig je ook net iets hoger wat in kleine tentjes onhandig is.
 
Ik heb ook het vermoeden dat het koud zal liggen. Maar ja, een vermoeden is nog geen feit, ben dus ook benieuwd wat een ervaringsdeskundige daarover te zeggen heeft!
 
Nog nooit zoiets gezien als de helinox, lijkt me wel wat. Al vraag ik me inderdaad af of ik dit in me tent weg krijg, al komt die niet heel hoog. Tevens lijkt het mij vervelender worden dat die slechts 184 cm is, op een matje betekent dit dat je voeten op de grond rusten, nu gaan ze half in de lucht hangen..

Ben benieuwd naar iemand met ervaring ermee!
 
Een veldbed is sowieso niet warm, de lucht circuleert er onder vrijelijk en dat onttrekt warmte aan je lichaam. Het is al beter als je bijvoorbeeld je bagage onder dat veldbed zet om de circulatie te verstoren. Nog beter is het een isolatiemat op het veldbed te leggen. Maar dan kun je in een tent met een goede gesloten binnentent net zo goed op die isolatiemat op de grond gaan liggen.
 
Zijn er mensen met ervaring met een veldbed als bv het helinox bed?
Geen isolatie
Comfort is redelijk tot matig
schade aan tentvloer
grote pakmaat
zeer duur

Koop liever een goede mat, met kleine pakmaat
 
Je ligt als ik het goed heb gezien op de site van Helinox op een hoogte van 16cm.
Voor isolatie aan onderzijde komt er nog een paar cm bij. Dus ca 20cm.

Een koepeltentje (maar ook andere kleine tentjes) lopen aan beide zijden vanaf de grond 45° naar binnen. Op de hoogte waar je dan ligt is de tent duidelijk korter geworden:
Koepeltje is op de vloer 2.10m. Werkelijke lengte wordt: 2.10-2*0.20= ca 1.70m.
Dat betekent dat je zowel met je voeten als met je snufferd in het doek ligt.

Slaap lekker! :z Dat is: Niet dus! :X

Met een luchtbed heb je dat ook.............
Sinds ik een luchtbed gebruik in mijn koepeltje lig ik diagonaal in het tentje.
Heel onhandig! Luchtbed op zichzelf slaapt wel uitstekend!
 
Laatst bewerkt:
Hier ook groot fan van de paraplu-tent ! 3 pers met zijn 2en + bagage gaat prima. Ook de kleinere 2 persoons variant zonder voortentje ging met zijn 2en goed eigenlijk.

Dit jaar wil ik eens proberen om in de koude gebieden zo'n warmte isolatiedeken onder de matjes te doen. Zou dat werken?
 
Wij hebben de Vango Omega 350, Met z`n tweetjes ruim genoeg. De 250 is voor 2 personen te klein. In de ruimte voor hebben we gekookt maar kunnen we ook prima zitten met de chinese helinox stoeltjes maar we hebben er ook in gezeten met van die vouw stoeltjes van bv xenos.
Hij staat best wel snel omdat je de binnentent erin kunt laten hangen.
Hij was een paar jaar geleden in de aanbieding bij Hendriks kampeerwereld in Ermelo.
Zeer fijne tent. Alleen bij erg warm weer had de binnentent deur wel helemaal van gaas mogen zijn van mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan