Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

recensie vango 300 galaxy tent ruime tent , voor stahoogte , zelf al getest met noodweer in de ardennen , waterdicht en stormvast , met het hemelvaartweekend in sauerland al wel een stok gebroken waar de stokken in elkaar vallen , vandaag ff bellen voor garantie
 
Wij hebben de Vango Omega 350. Ook een fijne tent. Mooi klein pakformaat en genoeg ruimte om je spullen op te bergen.

En als stoeltjes ook de Chinese helinox variant voor maar 18 euro per stuk (ik had kortingsbonnen) normaal ook maar 24 euro. Ze zitten best fijn. Inderdaad beter dan steeds op de grond.

En een klein aluminium tafeltje van Gelert dacht ik. Erg laag maar wel stabiel om op te koken en zo staat meteen je koffie van de grond :-)

We hadden 1 exped synmat 9 LW gekocht in 2006 en net nu we besloten er 1 bij te kopen is afgelopen weekend de mat kapot gegaan. Man man kroop de tent in en pats... 1 baan knapte kapot. Tja je moet er toch op slapen en al snel knapte een tweede naad los. Balen hoor. Zo vaak is hij nog niet eens gebruikte en dat bij een mat van 170 euro.
En hoewel we bonnen altijd super goed bewaren kunnen we deze nergens terug vinden. Verder een super comfortabel luchtbed. Klein pakformaat en erg licht.
full
 
Ik heb hier weleens gelezen dat er goede ervaringen met de xenos slaapzakken zijn. Ik had vooral onthouden dat ze lekker compact zijn, dus ik was vandaag even naar de xenos om te kijken.

Ik heb deze:
http://m.xenos.nl/m20/reizen-en-vri.../slaapzak-microfiber-210x75x60-cm-zwart-grijs

En deze gezien:
http://m.xenos.nl/m20/reizen-en-vri...tten/slaapzak-luxe-compact-220x80-50-cm-grijs

Waarbij de microfiber iets compacter en duurder is en volgens de verpakking geschikt voor 11-25 graden.
En de luxe compacte voor 5-15 graden.

Nu ben ik overdag wel snel koukleum, maar met slapen wel redelijk standaard. Durft iemand een uitspraak te doen of die temperaturen die ze opgeven ook redelijk overeen komen met het gevoel?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier weleens gelezen dat er goede ervaringen met de xenos slaapzakken zijn. Ik had vooral onthouden dat ze lekker compact zijn, dus ik was vandaag even naar de xenos om te kijken.

Ik heb deze:
http://m.xenos.nl/m20/reizen-en-vri.../slaapzak-microfiber-210x75x60-cm-zwart-grijs

En deze gezien:
http://m.xenos.nl/m20/reizen-en-vri...tten/slaapzak-luxe-compact-220x80-50-cm-grijs

Waarbij de microfiber iets compacter en duurder is en volgens de verpakking geschikt voor 11-25 graden.
En de luxe compacte voor 5-15 graden.

Nu ben ik overdag wel snel koukleum, maar met slapen wel redelijk standaard. Durft iemand een uitspraak te doen of die temperaturen die ze opgeven ook redelijk overeen komen met het gevoel?
Bij slaapzakken is er een schaal op gevoelstemperatuur, met ook nog verschil tussen m en v.

Zo lang de aanduiding niet lager dan 5 gr is, geloof ik alles. Die is dan namelijk al warm zat, icm goede matras.

De aanduiding 5 tot 15 is dan weer onhandig, want eigenlijk is isolatiewaarde gewoon 1 temperatuur.

Als je gewoon in het seizoen kampeert, niet hoog in bergen, en een goede mat hebt, maakt het volgens mij niet veel uit welke van de twee.
 
@roozie
Isolatiewaarde 5-15° betekent dat ze spreken over comfort-temp.
Bij deze temps zou je goed kunnen slapen, afh van persoon.

iha geldt:
5° staat voor een man die niet kouwelijk is.
15° staat voor een vrouw die het snel koud heeft.


Het blijft natuurlijk altijd subjectief.
Als jij zegt dat je als vrouw redelijk tegen kou kan, hebben we het over een graad of 10°C.
Uiteindelijk zal slapen in kou voor jou het antwoord moeten geven.

Nog een advies bij slapen bij temps bij of onder het vriespunt: Doe een muts op!
Met je hoofd verlies je veel warmte! (balaklava)

@marinde
De Vango Omega 350 heb ik zelf ook. Ruimte te over!
Wat ik wel vervelend vond was dat alle scheerlijnen vast zitten aan de tent.
Bij opzetten steevast alles met elkaar in de knoop.
Ik heb (bijna) alle scheerlijnen voorzien van musketon-haken en berg ze los apart op.
Alleen de 2 scheerlijnen die nodig zijn om de tent bij opzetten overeind te trekken heb ik laten zitten. De overige lijnen haak ik alleen aan als nodig ivm wind. (meestal niet)

De foto laat al zien, dat bij slecht weer de regen zo een flink eind naar binnen komt.
Daarvoor heb ik de bbh tarp gekocht, als toegangsluifel.
Vorig jaar in Normandië heeft de luifel al flink zijn waarde bewezen!
 
Laatst bewerkt:
Slaapzakken die niet van dons zijn, verliezen vlot hun isolerende waarde (soms al na enkele weken) als ze in een zakje gepropt zitten helemaal.
Nou kosten deze ook niet zo veel, maar ze zullen dus snel "op" zijn.
Overigens moet je ook donzenslaapzakken zo kort mogelijk in het reiszakje laten zitten want ook die verliezen snel hun warmhoudend vermogen als ze steeds in dat reiszakje zitten opgepropt.

Dan @Mean-machine: over het warmteverlies via je hoofd, dat is eerlijk gezegd een broodje aap verhaal. Dat is gebaseerd op een enkel onderzoek waarbij het warmteverlies gemeten werd bij mensen die geen hoofddeksel op hadden. Ja als je dan gaat meten waar de warmte verloren gaat, dan is het je hoofd. Het is evenwel dus niet zo, dat je via je hoofd meer warmte verliest dan via andere lichaamsdelen, naar bleek uit naderhand uitgevoerde studies.

Toch verbazingwekkend hoe dat verhaal blijft rondzingen en ik het zelfs in "officiële" publicaties tegen blijf komen. Niet persoonlijk bedoeld hoor...

En ik ben een enorme koukleum, veel kouwelijker dan mijn vrouw. Ik gebruik dus in bergen een slaapzak die een comfortzone heeft tot -5 (voor mannen) en dan doe ik er vaak nog zo'n cordura hoes omheen die 5 C extra isoleert (en dus als het heel warm is die ook te gebruiken als slaap"zak") en dan is er nog een binnenlaken dat je kan toevoegen als je het nog steeds koud hebt.
 
Marinde, als je de Exped matjes met de pinpas hebt betaald dan telt een afschrift van de bank ook als (pin)bon ! :) Via internetbankieren zijn afschrijvingen tot een hele poos terug te vinden dus met een beetje geluk zou je er mee terug naar de winkel kunnen.
 
Slaapzakken die niet van dons zijn, verliezen vlot hun isolerende waarde (soms al na enkele weken) als ze in een zakje gepropt zitten helemaal.
Nou kosten deze ook niet zo veel, maar ze zullen dus snel "op" zijn.
Overigens moet je ook donzenslaapzakken zo kort mogelijk in het reiszakje laten zitten want ook die verliezen snel hun warmhoudend vermogen als ze steeds in dat reiszakje zitten opgepropt.

Dan @Mean-machine: over het warmteverlies via je hoofd, dat is eerlijk gezegd een broodje aap verhaal. Dat is gebaseerd op een enkel onderzoek waarbij het warmteverlies gemeten werd bij mensen die geen hoofddeksel op hadden. Ja als je dan gaat meten waar de warmte verloren gaat, dan is het je hoofd. Het is evenwel dus niet zo, dat je via je hoofd meer warmte verliest dan via andere lichaamsdelen, naar bleek uit naderhand uitgevoerde studies.

Toch verbazingwekkend hoe dat verhaal blijft rondzingen en ik het zelfs in "officiële" publicaties tegen blijf komen. Niet persoonlijk bedoeld hoor...

En ik ben een enorme koukleum, veel kouwelijker dan mijn vrouw. Ik gebruik dus in bergen een slaapzak die een comfortzone heeft tot -5 (voor mannen) en dan doe ik er vaak nog zo'n cordura hoes omheen die 5 C extra isoleert (en dus als het heel warm is die ook te gebruiken als slaap"zak") en dan is er nog een binnenlaken dat je kan toevoegen als je het nog steeds koud hebt.
Slaapzakken thuis ALTIJD uit de compressiezak laten en los opbergen.

Ik heb niet beweerd dat je de meeste warmte via je hoofd verliest.
Het is echter wel veel huid die warmte afgeeft.
Als het flink koud is kunnen alle beetjes helpen, dus ook een bedekt hoofd.

Als tip tegen kou kan je ook nog bij Xenos een fleece binnen-slaapzak kopen. (ca €10?)
Voelt heerlijk comfortabel en verhoogt de isolatie (voor mijn gevoel) wel met 10°.
Ik zou het wel aandurven om met mijn Bristol-slaapzak (zomer) met deze fleece binnenzak te kamperen tot het vriespunt.
 
Laatst bewerkt:
Slaapzakken thuis ALTIJD uit de compressiezak laten en los opbergen.

Ik heb niet beweerd dat je de meeste warmte via je hoofd verliest.
Het is echter wel veel huid die warmte afgeeft.
Als het flink koud is kunnen alle beetjes helpen, dus ook een bedekt hoofd.

Als tip tegen kou kan je ook nog bij Xenos een fleece binnen-slaapzak kopen. (ca €10?)
Voelt heerlijk comfortabel en verhoogt de isolatie (voor mijn gevoel) wel met 10°.
Ik zou het wel aandurven om met mijn Bristol-slaapzak (zomer) met deze fleece binnenzak te kamperen tot het vriespunt.

Fleece binnenzak heb ik ook, werkte prima tijdens vrieskou. :t
 
Thanks allemaal voor de reacties, ik ga plots van het weekend een nachtje kamperen.
Dus krijg meteen de kans om hem maar meteen uit te proberen met voorspelde temperatuur rond de 9-10 graden. Ik ga hem morgen gewoon halen, ik ben benieuwd :) (En neem mn thermo-slaapzak voor de zekerheid wel mee O-) )
 
We hadden 1 exped synmat 9 LW gekocht in 2006 en net nu we besloten er 1 bij te kopen is afgelopen weekend de mat kapot gegaan. Man man kroop de tent in en pats... 1 baan knapte kapot. Tja je moet er toch op slapen en al snel knapte een tweede naad los. Balen hoor. Zo vaak is hij nog niet eens gebruikte en dat bij een mat van 170 euro.
En hoewel we bonnen altijd super goed bewaren kunnen we deze nergens terug vinden. Verder een super comfortabel luchtbed. Klein pakformaat en erg licht. [afbeelding]
Balen hoor -O- Hoop dat het lukt om hem voor garantie terug te brengen. Bij sommige bedrijven bewaren ze de aankoopbonnen ook een aantal jaar. Bij de Bever bijvoorbeeld...
 
Thanks allemaal voor de reacties, ik ga plots van het weekend een nachtje kamperen.
Dus krijg meteen de kans om hem maar meteen uit te proberen met voorspelde temperatuur rond de 9-10 graden. Ik ga hem morgen gewoon halen, ik ben benieuwd :) (En neem mn thermo-slaapzak voor de zekerheid wel mee O-) )
òf je haalt ook effe de fleece-binnenzak bij de Xenos.................. :t
Bij twijfel aan de warmte vd slaapzak, gaat de fleece je zeker redden!
 
Thanks allemaal voor de reacties, ik ga plots van het weekend een nachtje kamperen.
Dus krijg meteen de kans om hem maar meteen uit te proberen met voorspelde temperatuur rond de 9-10 graden. Ik ga hem morgen gewoon halen, ik ben benieuwd :) (En neem mn thermo-slaapzak voor de zekerheid wel mee O-) )

Uiteindelijk, als het echt te koud is, trek je gewoon je kleren weer terug aan in je slaapzak :)

En nee ik heb het niet over je motorlaarzen en jas :+
 
Net besloten voor een pinkster-weekend Lux-Eiffel-Ardennen met tent. Vrijdag tm maandag
Niet super mooi weer, maar lijkt (vrijwel?) droog te blijven.
Nachttemp verwacht ca 6°C. Zomer slaapzak en fleece gaan mee. Moet genoeg zijn.

Test-weekend voor divers kampeer-materiaal.
Meerdere nieuwe spullen proberen voor een grotere reis.
:] :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Komend weekend ook weer eens met de tent achterop richting Lux - Ardennen. Twee nieuwe roltassen van 30L gekocht en ruimte zat voor alles. Enkel had ik een stoeltje van de decathlon, prima klein ding maar die past net niet in de tas.

Moet zeggen dat zo een helinox me wel wat lijkt, dus ga de china variant maar bestellen, zal dan wel voor de volgende trip zijn. Ach dat ding kost niks en ligt niet in de weg thuis.
Komend weekend de stoel maar op de twee tassen binden.


Slaapzak heb ik trouwens ook van de decathlon. Zij geven aan dat deze voor de 10graden is, als het te koud is trek ik m'n thermo extra aan, heb het nog nooit koud gehad.


@Mean-Machine; Wel zwaaien he als je een groepje ziet van 3 bestaand uit; DL650 Vstrom, 990SMT, XV950! Haha :] :] O-)
 
We hadden 1 exped synmat 9 LW gekocht in 2006 en net nu we besloten er 1 bij te kopen is afgelopen weekend de mat kapot gegaan. Man man kroop de tent in en pats... 1 baan knapte kapot. Tja je moet er toch op slapen en al snel knapte een tweede naad los. Balen hoor. Zo vaak is hij nog niet eens gebruikte en dat bij een mat van 170 euro.
En hoewel we bonnen altijd super goed bewaren kunnen we deze nergens terug vinden. Verder een super comfortabel luchtbed. Klein pakformaat en erg licht. [afbeelding]

Er is een bepaalde serie van Exped geweest waarbij het vaker voorkwam dat er banen loslieten. Naar aanleiding daarvan is de productie ook aangepast en nieuwere matten hebben dat probleem niet meer. Mogelijk dat er bij die serie sprake is van wat ruimere coulance. Ik zou er sowieso mee terug gaan, ook al heb je er geen bon meer van. Ze kunnen deze serie herkennen aan het LOTnummer (staat thv het ventiel op de rand van het luchtbed). Ik meen dat het ging om de serie beginnend met nummer 5, maar dat weet ik niet zeker meer. Als de mat echt uit 2006 is dan verwacht ik er niet te veel van, maar proberen kan altijd.
 
alustokken ,hoorden s nacht wel een tik , smorgens ontdekt dat de stok gebroken was ergens halverwege de boog

Gebeurde met mijn 450XL ook afgelopen jaar. Blijkbaar heeft Vango een batch slechte stokken gehad. Bij nadere bekijken van de stokken bleek de gebroken stok nog veel meer haarscheurtjes te hebben, terwijl de andere stokken nog perfect waren.

Ik heb de hele set vervangen door Mostert tentstokken, die zijn zo goed als onverwoestbaar.
 
òf je haalt ook effe de fleece-binnenzak bij de Xenos.................. :t
Bij twijfel aan de warmte vd slaapzak, gaat de fleece je zeker redden!
En daar kun je ook zo'n alufolie-reddingsdeken halen (zeer kleine pakmaat)die je onder je luchtbed kan doen voor isolatie. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan