Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Eeeeeh, je vergeet denk ik iets.

Water an-sich is helemaal niet erg ivm de muggen.
Water wordt pas een bron van die akelige steekbeesten als het stilstaand water betreft, bijv een moeras-achtige plaats met vocht, zoals een poel. Bij een snelstromende beek met rotsgrond waar geen stilstaand water kan achterblijven is er van muggen weinig te vrezen.

Ik heb gekampeerd op plaatsen waar geen mug te bekennen was, tot in de plaats Muggenbeet. (ja, zo heet dat plaatsje echt vlak bij Giethoorn) De naam hoeft geen verdere uitleg. Duidelijk genoeg!
(zorgen dat je voor zonsondergang achter het gaas zit)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me laten vertellen afgelopen zomer dat de campings in Italië zo duur zijn.. klopt dit?
Ja, vooral in de toeristische gebieden kan een klein plekje zo oplopen naar €30, zoals 4strokerules al aangeeft. Maar ik vind tegenwoordig in veel landen campings duur. In het Verenigd Koninkrijk heb ik al een paar keer meegemaakt dat je gewoon €25 moet aftikken voor een klein plekje, dan moet je voor de douche munten kopen, internet moet je via een gekochte code doen en stroom moet je ook voor betalen. Dat is hele andere koek als bijv Albanië waar je voor €3 op een camping zit met goed sanitair en waar de wifi bijv sneller is dan thuis en ook nog gratis :P
 
Ja, vooral in de toeristische gebieden kan een klein plekje zo oplopen naar €30, zoals 4strokerules al aangeeft. Maar ik vind tegenwoordig in veel landen campings duur. In het Verenigd Koninkrijk heb ik al een paar keer meegemaakt dat je gewoon €25 moet aftikken voor een klein plekje, dan moet je voor de douche munten kopen, internet moet je via een gekochte code doen en stroom moet je ook voor betalen. Dat is hele andere koek als bijv Albanië waar je voor €3 op een camping zit met goed sanitair en waar de wifi bijv sneller is dan thuis en ook nog gratis :P
Hmm afgelopen jaar was ik erg gecharmeerd van Slovenië, is het de moeite waard het ruk-end naar Albanië door te trekken?
 
Albanië staat nog op mijn bucket-list! Never been there............. :]

Stond daar wel eens aan de grens. Toen was nog moeilijk om dat land binnen te komen.
Met vorige spreker eens dat route daarheen erg mooie plekken heeft: Zoals Baai van Kotor!
 
Eeeeeh, je vergeet denk ik iets.

Water an-sich is helemaal niet erg ivm de muggen.
Water wordt pas een bron van die akelige steekbeesten als het stilstaand water betreft, bijv een moeras-achtige plaats met vocht, zoals een poel. Bij een snelstromende beek met rotsgrond waar geen stilstaand water kan achterblijven is er van muggen weinig te vrezen.
Mijn ervaring is dat bij dit soort beken/riviertjes met rotsen er altijd wel ergens stilstaand water is. Zelf zou ik het risico niet nemen om op zo'n plek geen muskietennet te gebruiken.
Ik heb gekampeerd op plaatsen waar geen mug te bekennen was, tot in de plaats Muggenbeet. (ja, zo heet dat plaatsje echt vlak bij Giethoorn) De naam hoeft geen verdere uitleg. Duidelijk genoeg!
(zorgen dat je voor zonsondergang achter het gaas zit)
 
Ik sta nu op de camping Seiser Alm in Volsch am Schlern (Dolomieten). Kost €17 pp per nacht. Prachtig uitzicht, luxe sanitair, ontbijt op terras met uitzicht op de Seiser Alm. WiFi en stroom gratis. Een reisgenoot zit in hotel iets verder op. Wil niet meer kamperen: €84 per nacht! Enige punt er is geen koffie te krijgen s morgens op de camping. Wat is verder duur in Italie? Benzine €1,68-1,82 en drank: bier a €4,40-5,50. Koffie en eten zijn relatief weer goedkoop.
 
Dan maar genieten van een karafje lokale plonswijn bij je pasta ! Italie is geen bierland.
Als je in Scandinavia een wijntje bestelt ipv bier ( of fris), ben je meestal ook duurder uit



Ik sta nu op de camping Seiser Alm in Volsch am Schlern (Dolomieten). Kost €17 pp per nacht. Prachtig uitzicht, luxe sanitair, ontbijt op terras met uitzicht op de Seiser Alm. WiFi en stroom gratis. Een reisgenoot zit in hotel iets verder op. Wil niet meer kamperen: €84 per nacht! Enige punt er is geen koffie te krijgen s morgens op de camping. Wat is verder duur in Italie? Benzine €1,68-1,82 en drank: bier a €4,40-5,50. Koffie en eten zijn relatief weer goedkoop.
 
En dat vind ik nou het fijne aan Frankrijk... daar heb je gewoon municipal campings. Ook gewoon warm stromend water, meestal ook nog eens naast het lokale zwembad gelegen zodat er ook wel een snacbar zit en je betaald nog geen tientje per nacht. Bijkomend voordeel van deze campings is dat er geen animatie en ander gezeik is wat je toch niet gebruikt en dus ook geen Renault Scénic volk met bijkomende gillende jong om je heen.
 
Nog fijner in Frankrijk vind ik de Aire Naturelle of de Camping à la Ferme.

Hoewel je bij de laatste moet oppassen, kamperen bij de boer begint soms ook een hype te worden met vertier, speeltuin, kinderboerderij etc.
 
Ook Italië kan heel goedkoop zijn.....en RUSTIG!
Nee, niet bij de meren in Lombardije of de Dolomieten.

Verder Italië in heb ik enkele nachten gestaan voor €8.
Aan het Garda of Iseo of Maggiore kan je dat bedrag wel een paar keer vermenigvuldigen.
Ja, en dan krijg je het gegil van die krijskoppen er nog gratis bij. :X

Ik geniet liever van de rust (ook de wegen) van de Appenijnen. :t
 
Ik ben "OM" !!

Kijk, dat is nu zoals een kwaliteitsprodukt hoort te worden afgehandeld! Niks gezeik: Nieuw!!
Er hangt een stevig prijskaartje aan, en daar kan je ook iets voor terug verwachten. :t

Ik heb nu nog een velours luchtbed die ik eerst maar eens ga "op" gebruiken.
(ligt trouwens best wel heel goed) Daarna aanschaf van een kwaliteits-luchtbed.
Exped staat boven aan mijn lijstje!

Als je er een nacht op geslapen hebt wil je niet anders meer. Laat staan het pakcomfort, wat super is!
 
Albanië staat nog op mijn bucket-list! Never been there............. :]

Stond daar wel eens aan de grens. Toen was nog moeilijk om dat land binnen te komen.
Met vorige spreker eens dat route daarheen erg mooie plekken heeft: Zoals Baai van Kotor!

Net terug uit Albanie! Geweldig land, gastvrij, geweldige gebieden en nog steeds één groot avontuur.
Als het even kan volgend jaar weer die kant op!
 
Reisverslagje, foto's, wat te doen en niet te doen, aanbevolen routes, waar te overnachten , camping of hotel/pension , voor zo'n nieuwe bestemming zou jouw ervaring erg welkom zijn op dit forum !!!
Als je tijd hebt,.....



Net terug uit Albanie! Geweldig land, gastvrij, geweldige gebieden en nog steeds één groot avontuur.
Als het even kan volgend jaar weer die kant op!
 
Hallo iedereen,
Ik heb geen los topic gevonden die antwoorden kunnen geven op mijn vragen. Gezien ik begin juli op pad wil met de motor en tent richting Slowakije, stel ik de vragen hier. Ik heb ervaring met kamperen in alle vormen en maten, maar dan met de auto... met de motor wordt de eerste keer. Dus gear is grotendeels aanwezig maar ik vraag me een aantal simpele dingen af wat betreft planning/comfort/route.

1) Wat is voor jullie de maximale comfortabele afstand om te rijden tijdens daguren? Dus 's ochtends na ontbijt vertrekken en dan rond etenstijd (uiterlijk 19:00u) ergens aankomen.
2) Als je veel kilometers af te leggen hebt, is het de moeite waard om veel snelweg te pakken?
3) Hebben jullie vaak het idee teveel bij je gehad te hebben, dus 'de volgende keer minder mee te nemen'?
4) Is de gemiddelde reguliere tentcamping in (West)Europa gastvrij richting motorrijders?

Ik heb ongeveer 5 dagen voor heen en terug. Bv via Oostenrijk, tot Kosice. Ik twijfel of ik in één dag Duitsland ga doorkruisen. In sommige reisverslagen zie ik rijders voor mijn gevoel enórme afstanden rijden, tegelijkertijd denk ikzelf geen goede inschatting te maken met hoe ver en snel je kilometers afgelegd hebt in vergelijking met een auto.

Ik geloof dat er uiteenlopende antwoorden komen, maar vertrouw ook op enige onderbouwing :P
 
Hallo iedereen,
Ik heb geen los topic gevonden die antwoorden kunnen geven op mijn vragen. Gezien ik begin juli op pad wil met de motor en tent richting Slowakije, stel ik de vragen hier. Ik heb ervaring met kamperen in alle vormen en maten, maar dan met de auto... met de motor wordt de eerste keer. Dus gear is grotendeels aanwezig maar ik vraag me een aantal simpele dingen af wat betreft planning/comfort/route.

1) Wat is voor jullie de maximale comfortabele afstand om te rijden tijdens daguren? Dus 's ochtends na ontbijt vertrekken en dan rond etenstijd (uiterlijk 19:00u) ergens aankomen.
2) Als je veel kilometers af te leggen hebt, is het de moeite waard om veel snelweg te pakken?
3) Hebben jullie vaak het idee teveel bij je gehad te hebben, dus 'de volgende keer minder mee te nemen'?
4) Is de gemiddelde reguliere tentcamping in (West)Europa gastvrij richting motorrijders?

Ik heb ongeveer 5 dagen voor heen en terug. Bv via Oostenrijk, tot Kosice. Ik twijfel of ik in één dag Duitsland ga doorkruisen. In sommige reisverslagen zie ik rijders voor mijn gevoel enórme afstanden rijden, tegelijkertijd denk ikzelf geen goede inschatting te maken met hoe ver en snel je kilometers afgelegd hebt in vergelijking met een auto.

Ik geloof dat er uiteenlopende antwoorden komen, maar vertrouw ook op enige onderbouwing :P

duitsland door in 1 dag is goed te doen maar dan wel over de autobahn...
ik ga geregeld naar de alpen zowel met de auto als met de motor waarbij de auto dan duidelijk meer opschiet als je snachts rijd.
met de motor snachts reizen zou ik niet snel doen en hoeft ook niet want files overdag zijn met motor geen punt.
realistisch vind ik 800 km snelweg in 1 dag goed te doen maar leuk is het niet.
ik doe dat enkel ivm tijdgebrek..
stoppen doe ik tijdens zo n dag om de 150 a 200 km ongeveer voor sprit en een peukie .
dat gecombineerd met tempo 150-160 zit je dus iedere keer een goed uurtje ongeveer en schiet het ook allemaal lekker op.
dus, duitsland in een dag is prima te doen maar als je de tijd kunt vinden een deel over landstrassen te doen lijkt dat mij leuker persoonlijk...

problemen met onvriendelijk tov motorrijders heb ik nog niet meegemaakt.
ik beperk mijn tripjes wel tot west europese landen dus hoe het in die voormalige oostbloklanden gaat heb ik geen idee van.
1 en ander zal wellicht ook wel samenhangen met hoe je jezelf opsteld...
en mischien zelfs wel waar je op rijd/hoe je gekleed gaat... :X
 
Laatst bewerkt:
1) Wat is voor jullie de maximale comfortabele afstand om te rijden tijdens daguren? Dus 's ochtends na ontbijt vertrekken en dan rond etenstijd (uiterlijk 19:00u) ergens aankomen.
2) Als je veel kilometers af te leggen hebt, is het de moeite waard om veel snelweg te pakken?
3) Hebben jullie vaak het idee teveel bij je gehad te hebben, dus 'de volgende keer minder mee te nemen'?
4) Is de gemiddelde reguliere tentcamping in (West)Europa gastvrij richting motorrijders?

Ik heb ongeveer 5 dagen voor heen en terug. Bv via Oostenrijk, tot Kosice. Ik twijfel of ik in één dag Duitsland ga doorkruisen. In sommige reisverslagen zie ik rijders voor mijn gevoel enórme afstanden rijden, tegelijkertijd denk ikzelf geen goede inschatting te maken met hoe ver en snel je kilometers afgelegd hebt in vergelijking met een auto.

Ik geloof dat er uiteenlopende antwoorden komen, maar vertrouw ook op enige onderbouwing :P


Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je op de motor gewend bent. 10 tot 12 uur per dag in het zadel vind ik niet zo'n probleem, maar ik ken ook mensen die na 1,5 uur al lopen te zeuren. Wat voor jou haalbaar kom je eigenlijk maar op één manier achter, en dat is door het te ervaren. Het is ook afhankelijk van wat jou doel is. Voor mijzelf is de reis vaak het doel, en vind ik het lekker om gewoon de hele dag te rijden en te zien waar ik uitkom. Dan pak ik geen snelweg maar gewoon lekker binnendoor. Meestal kom ik op zulke dagen op een gemiddelde van ongeveer 50km/u uit. Hoe ik de routes plan hangt van mijn doel af, wil ik een bepaalde bestemming halen dan plan ik grotere wegen, is de reis zelf het doel, dan plan ik kleinere wegen.

Mijn ervaring is wel, dat je achteraf altijd meer kilometers hebt gemaakt dan je vooraf had ingeschat, dus plan liever iets te korte afstanden dan te lang. Anders ben je alleen maar aan het haasten om je doel te halen, en dat kan nooit de bedoeling zijn in een vakantie.

1: Zonder gehaast en lekker binnendoor rijden, ongeveer 300 tot 400km per dag. Grotere wegen, maar zonder snelweg ongeveer 600 tot 700. Snelweg probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, maar als het toch moet dan tussen de 800 en 1000km per dag.
2: Als je een bepaalde bestemming wilt halen en je tijd beperkt is, en je wilt bijvoorbeeld snel door Duitsland heen, of snel naar de Alpen om daar een paar dagen te gaan rijden, dan kan je natuurlijk het beste snelweg pakken.
3: Ik had voorheen wel eens wat teveel mee, maar dat heb ik in de loop der jaren meestal al van de lijst geschrapt. Ik ga meestal vrij minimalistisch, maar dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat ik ook vaak wandel met de rugzak, dan leer je vanzelf wel om niet teveel spullen mee te nemen.
4: Ja. Ik heb nog nooit problemen gehad vanwege het feit dat ik op de motor was. Wel eens met een groepje. Dat was buiten het hoogseizoen op een camping die voor 80% leeg was, maar volgens de beheerder waren alle plekken voor de komende dagen gereserveerd... Maar solo nog nooit ergens geweigerd. Sterker nog, meerdere keren zelfs gehad dat een camping eigenlijk vol was maar dat er alnog een plekje voor me gezocht werd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,
Ik heb geen los topic gevonden die antwoorden kunnen geven op mijn vragen. Gezien ik begin juli op pad wil met de motor en tent richting Slowakije, stel ik de vragen hier. Ik heb ervaring met kamperen in alle vormen en maten, maar dan met de auto... met de motor wordt de eerste keer. Dus gear is grotendeels aanwezig maar ik vraag me een aantal simpele dingen af wat betreft planning/comfort/route.

1) Wat is voor jullie de maximale comfortabele afstand om te rijden tijdens daguren? Dus 's ochtends na ontbijt vertrekken en dan rond etenstijd (uiterlijk 19:00u) ergens aankomen.
2) Als je veel kilometers af te leggen hebt, is het de moeite waard om veel snelweg te pakken?
3) Hebben jullie vaak het idee teveel bij je gehad te hebben, dus 'de volgende keer minder mee te nemen'?
4) Is de gemiddelde reguliere tentcamping in (West)Europa gastvrij richting motorrijders?

Ik heb ongeveer 5 dagen voor heen en terug. Bv via Oostenrijk, tot Kosice. Ik twijfel of ik in één dag Duitsland ga doorkruisen. In sommige reisverslagen zie ik rijders voor mijn gevoel enórme afstanden rijden, tegelijkertijd denk ikzelf geen goede inschatting te maken met hoe ver en snel je kilometers afgelegd hebt in vergelijking met een auto.

Ik geloof dat er uiteenlopende antwoorden komen, maar vertrouw ook op enige onderbouwing :P

Ik kan 1000km af leggen, de volgende dag rij je echter geen 250km in de bergen is mijn ervaring. Binnendoor, laatst Vogezen naar Schiphol 650Km, maar dan ook gewoon stukken snelweg. Maar ook dat is lang en je bent gaar aan het einde van de dag. Maar je moet het ervaren voordat je weet of het te doen is.
De gemiddelde camping ben ik niet geweigerd in mijn eentje, 1 keer een camping aan de Titisee gehad dat er een verbodsbord hing en toen ook gelijk omgekeerd. Zelfde geld voor een camping aan de Bodensee, mocht de motor buiten het hek staan. Rij ik wel een stukje verder!

En de laatste, 5 dagen voor heen en terug. Of je bent kneitergek, of je moet iemand bezoeken in Slovenië. Maar kies iets dichterbij om het wat leuker te maken voor jezelf ;) Vogezen/Jura.
 
Als je een vraag hebt, mag je daar rustig een nieuw topic voor openen! Dan blijft alles mbt jouw vraag bij elkaar en vervuil je ook niet het topic waar je nu gast bent!


1) Wat is voor jullie de maximale comfortabele afstand om te rijden tijdens daguren? Dus 's ochtends na ontbijt vertrekken en dan rond etenstijd (uiterlijk 19:00u) ergens aankomen.
2) Als je veel kilometers af te leggen hebt, is het de moeite waard om veel snelweg te pakken?
3) Hebben jullie vaak het idee teveel bij je gehad te hebben, dus 'de volgende keer minder mee te nemen'?
4) Is de gemiddelde reguliere tentcamping in (West)Europa gastvrij richting motorrijders?
@1 Hangt er van af hoe druk 't is en hoeveel snelweg dat je neemt.
Voor mij geldt dat ik 800km snelweg zonder probleem meerdere dagen kan volhouden.
Maar als ik zin heb kan 1000+ ook wel. Klinkt mooi maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
@2 Natuurlijk veel snelweg. Niet leuk maar goed voor de km's.
@3 Eerder het omgekeerde. Dat ik denk dat ik dit-of-dat ook had moeten meenemen.
Echter gewicht en volume zal beperkingen brengen. Vorig jaar weer eens met de auto geweest. Dat is makkelijk. Kwak maar achterin!
Wat ik bij iedere vakantie wel doe is achteraf in mijn Excel-file: 'vakantiespullen' noteren wat ik ben vergeten, (dat is iedere keer weer wat anders) wat ik voor volgende keer moet kopen/ organiseren/vervangen/repareren. Ik noteer ook wat was ongebruikt en vlgde keer (mss) niet nodig.
@4 Voor camping niet ondervonden dat ze jou niet willen. Zoals hierboven ook gemeld was er voor mij op een echt volle camping toch plek. Zelfs met gereduceerde prijs omdat ik nog een plek kreeg vlak bij de wc en op mijn plekje stond ook een aanhanger geparkeerd. No Problem!
Voor B+B wel eens dat gevoel gehad, dat gezegd werd dat het vol was. Mijn indruk was toch anders! Wat ook nog wel eens kan zijn dat je maar 1 nacht komt. Wel eens gehad dat wel 2 nachten mocht, maar dat ie mij niet 1 nacht wilde. Alles ivm schoonmaak, lakens wassen, papierwerk ect.

Nabrander:
Als je op de camping wordt toegestaan, dan jezelf gewoon gedragen. Geen brullende uitlaat of hoge snelheid over het pad. Vorig week nog in Lux. Aanvankelijk werd ik sceptisch bekeken toen ik over het pad voorbij kwam gereden. Toen bleek dat ik 'normaal' deed was het allemaal geen probleem meer! 's Morgens bij vertrek rustig voorbij tokkelen.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor de antwoorden zover. Ik heb eens goed de route uitgestippeld en Slowakije gaat 'm inderdaad niet comfortabel worden in vijf dagen. Veel te weinig tijd. Dan lekker naar de Franse Ardennen, de Maas volgen.

Ik had het gevoel dat de vragen aansluitend op het onderwerp van dit topic prima zouden passen. Toch niet, zal er de volgende keer op letten..
 
Het belangrijkste van grote afstanden rijden is...niet te hard rijden. Het gaat niet om de topsnelheid maar het gemiddelde. Dus een extra stop kost veel meer tijd dan de winst die je haalt met hard rijden. Ik reed een paar jaar geleden exact dezelfde rit: Rotterdam-> Salzburg. Er zat twee weken tussen en de wegomstandigheden waren vergelijkbaar, geen grote files enzo. De ene keer zo hard mogelijk, de andere keer relaxed. Het scheeld uiteindelijk een half uur. Alleen de snelle rit was dodelijk vermoeiend, kostte een tank benzine extra en uiteindelijk dus niet leuk. Dat was met de auto. Op de motor reed ik ook eens 1000 km op een dag. Ik vond het niks. Nu rij ik max 700 als het op de snelweg is en meestal 120 km/u op de teller of 115 op de GPS.
Vorige week reden we met een grote groep in de Dolomieten. Een snelle groep en een toeristische. Meestal was er nauwelijks verschil in aankomsttijden. Soms was de langzame groep eerder, soms de snelle.

En ja zelden problemen met campings, een heel enkele keer wel. Daar is dan meestal een slechte ervaring aan vooraf gegaan.
 
Veelal willen beginnende rijders gelijk de allergrootste reizen maken.

Verstandig van Raviel om te besluiten eerst maar eens een korte/ makkelijke rit te gaan doen. Vooral uitvinden wat je zelf prettig vindt en wat je bij bepaald soort wegen max kan afleggen. Volgende keer weet je wel waar je grens ligt.

1000km op een dag is op zich wel goed te doen. Vooral belangrijk is om de snelheid te houden die het overige verkeer ook aanhoudt. Voor Duitsland richting zuiden is dat vaak ca 140-150. Je rijdt dan gewoon met overige verkeer mee. Dat kost dan niet extra energie (van jezelf) Steeds inhalen of ingehaald worden verlangt alertheid en kost extra inspanning. Daar wordt je dus moe van! (letterlijk)

Tsja, natuurlijk kost snel rijden meer brandstof, waardoor je een extra tank-stop moet inlassen. Tijdwinst gaat dan al snel verloren. Vorig jaar kwam ik van Noord-Polen met op de terugweg een vrijwel lege Autobahn. Dan kan je idd met gemak het gas open trekken en kost het desondanks weinig inspanning. Dat schiet lekker op, maar kost wel een paar litertjes meer brandstof.

:] :] :]
 
Hoeveel km je comfortabel op een dag kan maken zal ook van je motor afhangen. Met een volledig bekuipte allroad is het een stuk comfortabeler om continu 130-140 te rijden dan op een naked.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan