Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Op het Elefanten te Solla had ik een schapevacht in mijn slaapzak (duits leger, niet duur) met de fleece slaapzak van de xenos er over heen en reddingsdeken(zo'n alufolieding) onder de slaapmat en heb prima gepit.
Het geeft wel een kick lekker te slapen en het niet koud te hebben als je sóchtends de tent uit komt.. maar als je moet plassen tijdens de nacht.. :X
NmBnPIA.jpg
 
Laatst bewerkt:
reflex-reddingsdeken-thermische-deken-925-1000x1000.jpg


Waarschijnlijk een stom idee, daar ik geen verstand heb van warmteleer, stromingsleer, warmtecoëfficiënten en geleiding van warmte, maar als je dit nou eens onder je slaapzak gooit?
Kost €16,-, is ook te gebruiken als minitarp/schaduwplek, pakmaat 30 x 3,5 x 18 cm, uitgevouwen 120x200 cm.
In de zomer-periode verkoopt Xenos ook zo'n alu onderleg-matje.
Werkt prima tegen optrekkende kou. Kost maar enkele euries!

Luchtbed werkt als een spouwmuur, die lucht isoleert dus. De koude van de grond kun je misschien wat extra tegenhouden met een alu matje, zoals je ook achter je radiator kunt zetten.
Voor mij dus gewoon een luchtbed van 2 tientjes,prima zacht en lekker warm.
Verdiep je maar eens in warmteleer en stromingsleer, warmtecoëfficiënten, geleiding van warmte door verschillende materialen en je zult zien dat lucht een heel goede isolator is.
Ik denk dat je dan toch iets over het hoofd ziet. Er zit in je luchtbed wel veel lucht onder je maar die kan vrij binnenin rondstromen. De truc van isolatie is dat je heel veel kleine kamertjes hebt met lucht die niet of nauwelijks kan bewegen. Verder hebben al die luchtkamertjes overgangsweerstanden voor warmte van lucht naar materiaal en omgekeerd.

Bedenk zoiets als huis-isolatie, bijv piepschuim of steenwol. Wollen trui, is zelfde verhaal.
Anders zou je het ook warm kunnen hebben in een opblaasbaar zwemvest. NEE dus!!
 
Laatst bewerkt:
Bij een tent let ik er altijd op dat je eerst de buitentent op moet ztten en dan de binnentent er in hangt. Als je aan komt in de regen dan blijft je binnentent droog. Vind ik wel prettig maar is iets waar meestal niet op gelet wordt.
Die opgooitentjes hebben last met wakker worden dan zit je meteen in de condens van je doek als je rechtop gaat ziten. Ben je wel meteen wakker.
 
Dit matje heeft ook kleine luchtkamers , daarom wel een redelijk goed idee. Het alufolie is alleen als reflector nuttig, dwz dat het straling weerkaatst. en de lucht in het luchtbed, die stroomt wel een beetje maar niet echt heftig. De lucht verplaatst warmte door de geleiding, ofwel convectie en staat daardoor inderdaad warmte af aan de grond. Dat kleine foliematje helpt daar wel wat tegen.
Een andere factor is dat warmtetransport te maken heeft met het temperatuurverschil, dus als de grond onder je tent bijvoorbeeld - 15 is en in je tent + 15, dan is de warmtestroom veel groter dan als de gron -1 is en in je tent + 10.
Voor mij is de grote pakmaat van Exped en zijn broertjes/zusjes/whatevergender het belangrijkste, en ik ben zeker geen koukleum. Als het echt bar is, dan is mijn thermosondergoed een prima pyama.


[afbeelding]In de zomer-periode verkoopt Xenos ook zo'n alu onderleg-matje.
Werkt prima tegen optrekkende kou. Kost maar enkele euries!Ik denk dat je dan toch iets over het hoofd ziet. Er zit in je luchtbed wel veel lucht onder je maar die kan vrij binnenin rondstromen. De truc van isolatie is dat je heel veel kleine kamertjes hebt met lucht die niet of nauwelijks kan bewegen. Verder hebben al die luchtkamertjes overgangsweerstanden voor warmte van lucht naar materiaal en omgekeerd.

Bedenk zoiets als huis-isolatie, bijv piepschuim of steenwol. Wollen trui, is zelfde verhaal.
Anders zou je het ook warm kunnen hebben in een opblaasbaar zwemvest. NEE dus!!
 
is jaarlijks kleinschalig treffen (kouwkleumtreffen) met ongeveer een 20 man. is niet op een camping maar "wildkamperen" met toestemming.
Dus ook wat je bij hebt is er en anders heb je pech ;)
Maar vrijwel allemaal zijspanrijders en soms ook de aanhanger erachter dus er is meer dan genoeg :D

Altijd leuk!
 
Voor mij is de grote pakmaat van Exped en zijn broertjes/zusjes/whatevergender het belangrijkste, en ik ben zeker geen koukleum. Als het echt bar is, dan is mijn thermosondergoed een prima pyama.
Niet groter als 10 koppen koffie.
Om een vergelijk te maken, mijn koffer van +/- 30L bevat een matje, slaapzak en een tent ;)
 
Hangt er een beetje vanaf welke Exped je hebt. De dikste is volgens mij 12cm dik, en als je dan ook nog de lw versie hebt, dan heb je een beste rol... Maar die kleinere versies zijn behoorlijk compact. Ik heb een 7UL, die is opgerold net zo groot als een melkpak, die is echt niet groter dan een regulier luchtbed.
 
Hangt er een beetje vanaf welke Exped je hebt. De dikste is volgens mij 12cm dik, en als je dan ook nog de lw versie hebt, dan heb je een beste rol... Maar die kleinere versies zijn behoorlijk compact. Ik heb een 7UL, die is opgerold net zo groot als een melkpak, die is echt niet groter dan een regulier luchtbed.

9LW, vind 27 * 16 niet bepaald groot. Zeker niet groter als de luchtbedden die ik heb gehad. Wacht op de dag dat een slaapmat niet groter als een kubus van 10*10 is.
 
Bij een tent let ik er altijd op dat je eerst de buitentent op moet ztten en dan de binnentent er in hangt. Als je aan komt in de regen dan blijft je binnentent droog. Vind ik wel prettig maar is iets waar meestal niet op gelet wordt.
Die opgooitentjes hebben last met wakker worden dan zit je meteen in de condens van je doek als je rechtop gaat ziten. Ben je wel meteen wakker.

Tipje!

Ken je paraplutent van o.a Safarica? Safarica Velocity 3 paraplutent De Wit Schijndel (Ook in 1 pers. te krijgen) - Die vinden we ideaal ! Nog makkelijker dan een opgooitentje en geen gedoe met binnen/buitententen. Gewoon uit en inklappen en hij staat :-) En nee, ik heb geen aandelen in dit merk maar ben er gewoon heel erg over te spreken.
 
Hangt er een beetje vanaf welke Exped je hebt. De dikste is volgens mij 12cm dik, en als je dan ook nog de lw versie hebt, dan heb je een beste rol... Maar die kleinere versies zijn behoorlijk compact. Ik heb een 7UL, die is opgerold net zo groot als een melkpak, die is echt niet groter dan een regulier luchtbed.
Mijn exped is 9 dik. En pakmaat is kleiner dan de standaard slaapzak.
 
Luchtbed werkt als een spouwmuur, die lucht isoleert dus. De koude van de grond kun je misschien wat extra tegenhouden met een alu matje, zoals je ook achter je radiator kunt zetten.
Voor mij dus gewoon een luchtbed van 2 tientjes,prima zacht en lekker warm.
Verdiep je maar eens in warmteleer en stromingsleer, warmtecoëfficiënten, geleiding van warmte door verschillende materialen en je zult zien dat lucht een heel goede isolator is.
Zoals we reeds besproken hebben in alle voorgaande delen, en zoals ook algemeen bekend is, is een luchtbed geen, maar dan ook geen, isolator.

Het enige voordeel van een luchtbed is prijs, op twee comfort. Het is zwaar en je hebt een pomp nodig. Naast dat het koud slapen is, en je bij lagere temperaturen dus weer een extra isolatieding voor er onder mee zou moeten nemen.

Stilstaande lucht is een prima isolator, alleen komt dat niet voor in ene luchtbed. Wel in isolerende matten.
 
Met bevroren ondergrond kies ik voor een hotel, dus daar ga ik niet op inkopen. Een extra alu isolatielaag is mogelijk nog niet zo raar. Verdiepen in warmteleer, stromingsleer, warmtecoëfficiënten en geleiding van warmte door verschillende materialen laat ik aan anderen over. Ik doe de aanname dat jullie gelijk hebben. :Y
Die Exped matjes zijn van goud gemaakt of valt dat nog mee?
Ik vind ze idd behoorlijk prijzig. Maar ben wel blij dat ik er 1 heb gekocht.
Ik slaap er heerlijk op. Klaarmaken en opruimen duurt niet lang, kleine pakmaat.
 
Bij een tent let ik er altijd op dat je eerst de buitentent op moet ztten en dan de binnentent er in hangt. Als je aan komt in de regen dan blijft je binnentent droog. Vind ik wel prettig maar is iets waar meestal niet op gelet wordt.

Het soort tent dat je bedoelt is inderdaad prettig. Maar het is nog makkelijker de binnentent gewoon in die buitentent te laten zitten. Veel sneller afbreken en weer opzetten. En zelfs als de tent nog nat is kun je hem prima inpakken als je de binnentent maar naar binnen invouwt en oprolt. 's Avonds weer opzetten en je kunt er zo weer in.
 
Het soort tent dat je bedoelt is inderdaad prettig. Maar het is nog makkelijker de binnentent gewoon in die buitentent te laten zitten. Veel sneller afbreken en weer opzetten. En zelfs als de tent nog nat is kun je hem prima inpakken als je de binnentent maar naar binnen invouwt en oprolt. 's Avonds weer opzetten en je kunt er zo weer in.
:^
 
Wel, Ik snap de logica maar dit gaat niet altijd op.. de easycamp shadow was zo'n tent maar had veel haringen nodig om te staan.(meeste werk) De quechua arpenaz moet je eerst de binnentent opzetten maar dat is secondenwerk.. De buitentent er over ook... en heeft - als het niet hard waait- geen haringen nodig.
 
ik sluit me bij de vorige post aan is echt seconden werk met een arpenaz
 
Laatst bewerkt:
Exped Downmat XP 9 LW

De reviewer noemt iets wat voor mij belangrijk is, en dat is de "restless "sleeper.
Vandaar dat ik kies voor een tweepersoons luchtbed,en zeker geen mummy slaapzak.
Er zijn ook van die matjes die aan het voeteneind veel smaller zijn dan aan de bovenkant, nou dan weet ik wel waar mijn voeten liggen en dat is niet braaf op de mat. Een bovenkant voor een beetje comfortabel slapen is minimaal 80 cm. Dus voor mij blijft het een luchtbed. Een 2 persoons exped 9 is zo gruwelijk duur, daar is voor mij de lol snel af , ik hoef niet op poolexpeditie maar wel op vakantie in het gemiddelde jaargetijde.

Voor een brave rugslaper is de mat misschien best wel een prima oplossing, voor mij echt minder
 
Wel, Ik snap de logica maar dit gaat niet altijd op.. de easycamp shadow was zo'n tent maar had veel haringen nodig om te staan.(meeste werk) De quechua arpenaz moet je eerst de binnentent opzetten maar dat is secondenwerk.. De buitentent er over ook... en heeft - als het niet hard waait- geen haringen nodig.
Wat gaat niet op?

Ik ben het eens met dat de binnentent laten zitten goed kan, en iets sneller werkt, bij dergelijke tenten.

Persoonlijk ga ik niet meer voor een klein tentje. En alles tm 3 pers is klein, en te laag. Ben nu gewend aan de extra luxe van ruimte. Dat gaat ten kostte van pakmaat, maar eerlijk gezegd merkt mijn motor -of welke motor dan ook- daar helemaal niks van.
 
Ik heb voor een paar tientjes een Coleman Coastline 3+ gescoord. Lijkt me ruim zat, ik weet alleen niet of ik de binnentent moet verwijderen voor het inpakken. :?
 
Ik heb voor een paar tientjes een Coleman Coastline 3+ gescoord. Lijkt me ruim zat, ik weet alleen niet of ik de binnentent moet verwijderen voor het inpakken. :?
Model ziet er goed uit.

Inpakken zoals het lukt. Er in of los.
 
Tipje!

Ken je paraplutent van o.a Safarica? Safarica Velocity 3 paraplutent De Wit Schijndel (Ook in 1 pers. te krijgen) - Die vinden we ideaal ! Nog makkelijker dan een opgooitentje en geen gedoe met binnen/buitententen. Gewoon uit en inklappen en hij staat :-) En nee, ik heb geen aandelen in dit merk maar ben er gewoon heel erg over te spreken.

Deze tent afgelopen zomer in het echt gezien bij 2 motorrijders. Zeker een mooie tent, lekker vlot! Enig nadeel vind ik zelf de pakmaat (wil alles in koffers houden), maar anders zou het iets voor mij kunnen wezen.
 
Zo eentje heb ik ook, bevalt mij uitstekend. Paar reservestokkies erbij , op maat gemaakt, en wat stalen haringen. Ik pak de binnen en buitentent wel los van elkaar in,in elkaar rollen gaat prima en past dan ool redelijk goed in de bijgeleverde hoes.



Ik heb voor een paar tientjes een Coleman Coastline 3+ gescoord. Lijkt me ruim zat, ik weet alleen niet of ik de binnentent moet verwijderen voor het inpakken. :?
 
Ik heb ook naar zo'n paraplutent gekeken, maar de pakmaat is idd groter en het systeem lijkt me kwetsbaar.. daarnaast zijn er ook wat haringen nodig en leek me daarom geen aanwinst t.o.v de arpenaz..(die echter wel iets te kort voor me is..)
 
Dat te kort is mij wel bekend.
Afgelopen zomer bij aanschaf overal de lengte gecheckt. Echt er in gaan proef-liggen!

Getwijfeld tussen Coleman Coastline 3+ en Vango Omega 350. Zijn beide ongeveer gelijk.
Heb de Vango aangeschaft, ivm kwaliteit ogenschijnlijk iets beter. Wel in NL veel duurder, echter met internet in Engeland gekocht voor vrijwel zelfde bedrag als de 3+.
Ruime tent met veel leefruimte. Prettig bij slecht weer. Zelf kunnen ervaren in Normandië bij extreme buien.

Afbreken Vango kan met binnentent erin vast. Dan is ie in paar min opgeruimd.
's Avonds staat ie dan ook weer in no-time overeind.
3 alu stokken door de slurf, 2 haringen aan eind en 2 haringen andere zijde aan scheerlijn.
Dan staat ie iig en ben je droog. Rest is alleen dat ie mooier staat.
Gewicht 5.1 kg.
 
De Coleman is 2 kg zwaarder, maar volgens mij ook hoger. Ik wil wel in de voortent kunnen zitten als het kloterig weer is. De Vango lijkt idd wat beter van kwaliteit, maar de Coleman heb ik voor een paar tientjes gekocht in bijna nieuwstaat. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan