Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

De investering in een goede Thermarest mat heeft het nut van het meenemen van een dikke winterslaapzak overbodig gemaakt tot kort aan het vriespunt.
Waarom tot kort aan het vriespunt?

Een goede mat isoleert wel beter. Goede tent houdt wind weg. Dan is er niet veel warmte meer te verliezen.
 
Mijn ervaring: ik kampeerde eind augustus in Jausiers(Fr Alpen).
Thermarest luchtbed met daaronder een alu-deken-antivries-autovoorruit. Wat voelde ik: kou van boven door mijn tig jaren oude slaapzak !.
Op mijn motorzadel lag om 730u een laagje ijs..
Ik ga bij decathlon een betere slaapzak kopen.
 
Neem een een persoons dekbed overtrek. Schuif daar je slaapmat in.
Schuif dat in de slaapzak en je hebt nooit geen kou meer.

Wel zelf ook in de slaapzak gaan liggen natuurlijk :Z
 
Wat een gedoe weer. Voor de zomer een lekkere donzen zak van de decathlon met een katoenen binnenhoes. Slaap je een keer in de alpen heb je het niet koud want de zak is lekker warm en slaap je een keer in Spanje dan klap je alles open en slaap je alleen in de katoenen hoes. Dat natuurlijk op een exped mat die èn compact is èn goed isoleert.
 
Wat gebruiken jullie nou bijvoorbeeld om op te slapen?
Ik heb wel een zelf-opblaasbaar matras liggen, maar dat is toch nog een redelijke grote rol.
Ook heb ik een standaard luchtbed (intex) wat gemakkelijker op te vouwen is en dus kleiner, alleen zou er dan ook een pomp mee moeten.

Bestaat er nog een gulden middenweg?
 
Wat gebruiken jullie nou bijvoorbeeld om op te slapen?
Ik heb wel een zelf-opblaasbaar matras liggen, maar dat is toch nog een redelijke grote rol.
Ook heb ik een standaard luchtbed (intex) wat gemakkelijker op te vouwen is en dus kleiner, alleen zou er dan ook een pomp mee moeten.

Bestaat er nog een gulden middenweg?
Serieus :?
Exped.
Inflatable, zelfde pakmaat als een luchtbed. En tig keer zo duur. Maar wel comfortabel en isolerend, dus ook bij koud weer prima.

De versie die ik heb, heeft de pomp er in zitten. Dus eigenlijk pakmaat kleiner, omdat er geen pomp mee hoeft.
 
Mijn ervaring: ik kampeerde eind augustus in Jausiers(Fr Alpen).
Thermarest luchtbed met daaronder een alu-deken-antivries-autovoorruit. Wat voelde ik: kou van boven door mijn tig jaren oude slaapzak !.
Op mijn motorzadel lag om 730u een laagje ijs..
Ik ga bij decathlon een betere slaapzak kopen.

Kou komt van onder, vocht komt van boven.
Beide laten je het koud voelen :+

Iig, boven en onder dient redelijk isolerend te zijn voor een aangename nachtrust.
 
Serieus :?
Exped.
Inflatable, zelfde pakmaat als een luchtbed. En tig keer zo duur. Maar wel comfortabel en isolerend, dus ook bij koud weer prima.

De versie die ik heb, heeft de pomp er in zitten. Dus eigenlijk pakmaat kleiner, omdat er geen pomp mee hoeft.

Iemand die de laatste pagina niet heeft gelezen.

Exped voor de matras vorm.
Thermarest voor de rol vorm.

Beide is wat te zeggen en net wat je wilt. Beide niet veel groter als een thermoskan.
 
Een goede slaapmat voldoet prima, maar een goede slaapzak is goud waard. Wij slapen al sinds jaar en dag in de militaire slaapzak. Niet degene met de gecamoufleerde compressiezak, maar de wat oudere Luchtmobiele uitvoering. Met Gore Tex buitenhoes. Goed te comprimeren, dus redelijke pakmaat. Als we samen op pad gaan gewoon in de aanhanger. Maar solo, "travel Light" in de waterdichte rol de slaapmat aan de buitenzijde plaatsen, zodat er in het midden de ruimte overblijft om de slaapzak in te persen. Ik denk zelf dat er (te) veel kleding aangehouden wordt in de slaapzak. Bij koud weer eerst wat eten en dan in je onderbroek in de zak. Je eigen kacheltje begint te branden en de slaapzak reflecteert die warmte erg goed. En als je niet goed op gang komt qua warmte, een aluminium drinkfles vullen met heet water, sok er omheen en in de slaapzak mikken.
Welterusten :z :z :z
 
Laatst bewerkt:
Ik moet inderdaad toegeven dat ik er nig niet goed in heb verdiept.
Ik wist niet eens dat bepaalde matten opgevouwen konden worden.

De exped is inderdaad erg duur maar ziet er goed uit.
 
Ik vind zulk duur spul het idee van kamperen tegenstaan.
Ik heb een 'gewone'slaapmat en kan me om de pakmaat niet druk maken..Voor als het echt koud word heb ik een slaapzak van het Duitse leger..was 20 euro op de Bockhorn-beurs..
 
Voor sommigen doet pakmaat er wel toe. Met maar 10 PK op reis dan wil je alles zo klein mogelijk houden, maar ook op de \strom vond ik de Thermarest matten veel te groot en ben ik snel overgestapt op Exped. Zo'n legerzak is inderdaad erg fijn slapen maar op de meeste vakanties overkill (en veel te warm) vandaar dus ook gewoon een donzen zak van de Decathlon voor in de zomer.
 
Spanbandjes via het werk en zelf op lengte knippen.... O-)

Effe de aansteker er langs tegen het rafelen....
 
Laatst bewerkt:
Erg mooi spul maar wat een prijzen. Spanbandjes van 69 dollar... wtf. Overprized spul zeg. Gewoon naar de spanbandenboer en op maat laten maken is het beste, dan zijn ze èn niet te lang èn je hebt niet van die dunne flut praxis bandjes maar industrieel spul met goede sluitingen. Kijk maar eens hier (kun je ook nog mooi je kleurtje kiezen): SJORBANDEN KOPEN? | Vanaf € 1,60! | Geproduceerd in Nederland


De plaatselijke motorboer in Goes heeft een hele bak vol met spanbanden. Hij verkoopt ze bijna per kilo zeg maar. :Y

Allemaal spanbandjes waarmee de nieuw geleverde motoren in hun krat vastzaten.
 
Ik gebruik ook gewoon van die spanbanden van de bouwmarkt, 2 voor de bagage en 2 als reserve voor als ik eens wat extra moet meenemen of als er een kwijtraakt of beschadigd. Die bandjes voldoen prima, hoeft voor mij geen industriële kwaliteit te zijn. Het enige wat ik er mee vastmaak is mijn bagagerol, die weegt hooguit 10kg, en zit al zo goed als klem tussen de koffers. Nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij offroad rijden.
 
Ik heb vorig jaar een setje rockstraps gekocht (€17). Kost een paar euro meer dan spanbandjes, maar werkt echt super. :t

10002000_790_ANW01_FR_11.JPG
 
Ik heb oversized spanbanden, daardoor zijn ze multifunctioneel inzetbaar. Heb ze oa gebruikt voor de bagage, waslijn, extra scheerlijnen en sleepkabel voor een andere motor :+
 
Hoppa!

Na vorig jaar augustus mijn rijbewijs te hebben gehaald staat nu het eerste kampeerweekend gepland :t
Dankzij dit topic al een hoop nuttige tips opgedaan.
Exped matje staat op het lijstje. Over de tent twijfel ik nog. Ik heb nu deze op het oog:
Coleman Darwin 3 Plus
Kan iemand hier iets nuttigs over roepen?
Nu nog op zoek naar een slaapzak maar dat moet wel goed komen icm de aangeraden fleece binnenzak van de Xenos.

Ik heb "slechts" 1 topkoffer en verder geen koffers. Hoeveel liter roltas is aan te raden om de overige zooi in te knikkeren?
Ik ben van plan om niet al te veel zooi mee te slepen..
 
Mooi tentje, erg nette prijs alleen mijn ervaring is met Coleman dat als er zo'n fiber stok breekt je gelijk een hele nieuwe set moet kopen (ipv 1 stuk) en daar vragen ze de hoofdprijs voor. Tent is wel aan de zware kant.
Daarnaast de haringen die hier bij geleverd worden kun je wegknikkeren. Ga altijd voor rotspennen.
Dit type dus: Rotspen 23 cm Haring

As je geen zijkoffers hebt zou ik zijtassen kopen (vaak ook tweedehands goed te krijgen of koop een setje op de beurs), dit in combinatie met een bagagerol (en laat die topkoffer thuis want dat rijdt voor geen meter, hoe verde rnaar achter het gewicht des te instabieler de motor)

Zo reed ik jarenlang door Europa heen.

GJdtFQf.jpg


j5KSRNK.jpg


Op wat voor motor rijd je eigenlijk?
 
Hoppa!

Na vorig jaar augustus mijn rijbewijs te hebben gehaald staat nu het eerste kampeerweekend gepland :t
Dankzij dit topic al een hoop nuttige tips opgedaan.
Exped matje staat op het lijstje. Over de tent twijfel ik nog. Ik heb nu deze op het oog:
Coleman Darwin 3 Plus
Kan iemand hier iets nuttigs over roepen?
Nu nog op zoek naar een slaapzak maar dat moet wel goed komen icm de aangeraden fleece binnenzak van de Xenos.

Ik heb "slechts" 1 topkoffer en verder geen koffers. Hoeveel liter roltas is aan te raden om de overige zooi in te knikkeren?
Ik ben van plan om niet al te veel zooi mee te slepen..

@tentje
Op zich een leuk tentje, (mijn buurman heeft 'm ook) maar nadeel is wel dat je bij regen ook het hele voorportaal nat hebt. Daarom heb ik (wel een andere tent maar dezelfde deuropening) er een tarp bij gekocht. Werkt tegen inregenen, maar ook als zonneluifel prettig.

@roltas/ topkoffer
Voor 3 weken Z Europa met tent, kookspul ect gebruik ik naast topkoffer (48L) ook een tanktas en 2 rolbags. (1x50L en 1x 35L) Dat gaat best. Echter afgelopen jaar bleek dat zelfde voor N Europa (slechter weer en kouder) niet meer goed ging omdat je veel meer zooi mee moet nemen. Probleem is dan iedere keer veel tijd nodig voor op en afbinden van je spul. Daarom heb ik voor dat soort gevallen nu ook 2 (grote) zijkoffers aangeschaft. (via MP)

@zijkoffers/ reactie van David_ZZR
Je kan natuurlijk nieuwe zijkoffers gaan kopen. Maar dat loopt wel in de Euro's! Via marktplaats vaak hele goede sets voor weinig te koop. Probleem is dan wel dat het rek dan natuurlijk niet past voor JOUW motor. Met wat laswerk is dat eenvoudig 'pas' te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen jaar zonder topkoffer maar met zijtassen en grote roltas gekampeerd.
Dat beviel niet zo omdat je met zo’n grote roltas niet meer bij de openingen van je zijtassen kon. Dus ik heb inmiddels ook een topkoffer erbij gekocht voor de dingen die je onderweg bij je wilt hebben. En de roltas kan daardoor ook iets verder naar achteren worden vastgemaakt.

Ik heb de ortlieb rackpack XL gekocht, 89 liter maar gooi er dan ook bijna alles in, tent, slaapzak, matje, stoeltje en mn kleding.
Ik vind hem ideaal, grote opening aan de bovenkant waardoor je er goed bij kunt. En (bij goed oprollen) 100% waterdicht. In mn zijtassen had ik dan kookspullen, gereedschapssetje en wat voorraad.

full

(Dit is overigens niet de ortlieb maar een vergelijkbare tas die ik geleend had. Van de ortlieb blijkbaar nog geen foto :o )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Het gaat om een Transalp XL600V uit 88.

Ik zal eens kijken naar een losse tarp. Haringen gaan idd direct in de kliko.

Topkoffer vindt ik altijd handig om mijn rugtas in te gooien met waardevolle spullen (en 3 bussen olie B| )
En mocht je een stadje in lopen dan past de helm er ook prima in.

Ik zal eens kijken naar zijtassen en of dit een beetje erop te freubelen is. Mooie koffers stonden op de verlanglijst maar dat is het mij niet waard in verhouding tot de waarde van de motor...
Ik had vorig jaar een roltas van Suzuki mee, deze had al handige spanbandjes aan de tas welke je zo kon aanklikken op het gedeelte wat fixed aan je motor zat. Is dit systeem ook bij andere roltassen beschikbaar?

Gelukkig eerst in april een weekend proefkamperen om vervolgens met pinksteren in 2 weken naar Pompei te gaan.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan