Android Smartphone Navigatie

Ik begin te snappen waar de verschillen liggen..

Flits info niet nodig, muziek ook niet, hoewel dat wel kan op een simpele navi.

Ik heb deze, voor t geval iemand wil weten waar ik eea mee vergelijk: Wholesale Motorcycle GPS - Motorbike Navigation GPS From China

102 euro, incl verzending. Igo staat er op, incl maps (van een jaar oud).

Als je inderdaad meer wilt (buienradar, file info, radio), kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Goedkoper zal het niet zijn, wel gemakkelijker.

128mb Ram en een 800 Mhz snelle processor. Dat is wel heel zuinig. Maar idd als je alleen Igo erop draait gaat het prima.

Gebruiker Biker 55 kwam met dit toestel:
Elebest 5 Zoll Android Motorrad Navigationsgerät.
Ziet er op zich niet verkeerd uit en Android 6 erop.
Ongeveer 8 keer zoveel RAM geheugen als het Chinese Windows CE kastje.
Als ik me niet op de smartphone gestort had dan zou ik zoiets wel eens willen proberen.
 
Dus puur voor de prijs moet je het niet doen, is mijn mening

Ik denk inderdaad dat je op 50-75% van een 'dedicated device' uitkomt (waarbij je dan de restwaarde van het dedicated device niet meetelt).

Niets mis mee. Ik heb m'n eigen wijngaard en maak m'n eigen wijn. Da's ook niet om goedkoper wijn te drinken, maar om er van te leren. En da's ook m'n fascinatie met android-navigatie. Het is ook gewoon 'spelen met'..
 
Het is het begin van de ontwikkeling. Over een jaar of was is elk toestel waterdicht en is draadloos laden standaard. Roaming was ooit een probleempje, is ook opgelost. Dedicated zal in de toekomst vast op de motor zitten. Als onderdeel van het hele infosysteem van de motor. Of je daar blij van wordt is weer wat anders. Alle grote info-industrieen proberen de klant volledig in te pikken en verslaafd te maken of op de een of andere manier vast te ketenen. Maar uiteindelijk zal dat bij een (kleine) groep niet lukken die weer de weg wijzen voor de rest van de wereld. Dat zijn de echte navigators :-) M.a.w.: ga zo door.

(Sneller, beter, voor sommige doelen is dos 3.31 op een 286 meer dan voldoende :-)
 
Als je het in 1 keer goed doet kun je voor <100 Euro klaar zijn. Mijn beide Geotels doen het nog prima. Ik heb er zelf 1 op het stuur en mijn vriendin ook. Beide al een jaartje in gebruik.

Het scherm is met 4,5" wat klein. Niet zozeer voor navigatie, maar wel om bijvoorbeeld mydrive te gebruiken om een route te plannen. (kan allemaal op hetzelfde toestel).
De Geotel G1 leek een mooie opvolger, helaas was dat een vergissing. Slechte GPS ontvangst (kan een uitzondering zijn, wil niet zeggen dat ze dat allemaal hebben) en een behuizing die standaard onmogelijk 100% waterdicht kan zijn (batterijdeksel). Wat dat betreft is de A1 een stuk degelijker uitgevoerd. Gelukkig mag ik de G1 terug sturen en krijg een refund.

En wat Hans (Mr GPS) zegt is zondermeer ook waar. Het is gewoon leuk om iets zelf te bedenken. En nog leuker als het dan ook nog blijkt te werken. Maar inderdaad de hobby loopt snel uit de hand. En dan wordt het alsnog duur. Ik keek stiekem ook al naar telefoons van 200 Euro en meer. Maar dan schiet je je doel voorbij.
Ik ga het nu proberen met een gebruikte Kyocera. Die wil ik gaan laden via de laadpunten achterop. De bedoeling is om 2 pogocontacten (Veercontacten) in de hardcase te maken. Zo'n hardcase kost 12 dollar en houdt de telefoon perfect vast. Het grootste nadeel van de usb stekker is dan verleden tijd. De oplossing met het rubber van de Geotel A1 werkt ook perfect trouwens. En is met een scherp hobbymesje erg makkelijk te realiseren.
De hardcase van de Kyocera wil ik ook gaan gebruiken om de telefoon op het stuur vast te zetten. Gewoon de bekende click adapter eraan schroeven dacht ik. Zo blijft de telefoon zelf onaangetast.

Het is inderdaad het begin van een ontwikkeling. En wij zijn een beetje de proefkonijnen. Dat mag ook wat kosten toch?

En het gaat mij niet eens om de kosten. Ik was al van plan een Rider 450 te gaan halen. Toevallig had een kennis van mij hem iets eerder en die was er totaal niet tevreden over. Het ding was traag en liep geregeld vast op lange routes. Als je dan ook nog de problemen leest van vocht in het display en het crashen na een kaart update dan denk ik dat ik er goed aan gedaan heb een jaar geleden geen 400 Euro voor een Rider uit gegeven te hebben. Zeker nu ik weet dat de 550 er nu is en die schijnt wel een serieuze processor te hebben. (Nog steeds niet bekend wát er nou precies in zit).
Breng een goed degelijk Android toestel op de markt met een goedwerkende cradle, smartphone specificaties qua processor en geheugen, een 5,5 inch helder display en een moderne Android versie erop en ik ben de eerste klant :-)
En ja, dan mag het ook best wat kosten...
 
Nee, helaas nog geen ervaringen. Qua specificaties ziet het er een stuk beter uit dan de MT5001. Als hij ook nog betrouwbaar blijkt een prima apparaat denk ik. Ik kan er verder helemaal niks over vinden.
 
RAM: 1GB MB DDR3 .... Dat snap ik dan weer niet. Mijn MT5001 heeft nu ook 1 GB, maar blijft aan de krappe kant.
 
Processor snelheid zou 1,3 GHz moeten zijn. Is volgens mij prima bruikbaar.

De hedendaagse smartphones hebben allemaal al 2 Gb Ram geheugen. En meestal een processorsnelheid van 1,6 GHz of meer.
 
Ik kan op youtube ook niks vinden helaas.
Waarschijnlijk domweg te nieuw.

1GB...ach, ik hoef alleen mn tomtom draaiend te hebben.
Android 6 icm sd kaart 32GB vind ik veel belangrijker.
 
Op advies van (Mr. M) heb ik Osmand+ op mijn telefoon geïnstalleerd ter aanvulling op mijn TomTom Rider 410. (Ik heb voor de verkeersinfo en flitsers toch de telefoon nodig dus waarom niet dat scherm ook nuttig gebruiken)

Nu is het nog even wachten op het mooie weer en heb ik nog maar een enkele testrit met de motor gemaakt. Osmand+ geeft mij als tweede scherm de gewenste extra informatie op een lager zoom niveau als de tomtom.
Na wat bedieningsproblemen van de telefoon in de X-Grip mijn handschoen aangepast met LilyPad geleidend naaigaren wat dit probleem grotendeels oplost en ook helpt dit bij het bedienen van de TomTom.

Nu heb ik na deze rit mijn telefoon OS geüpgrade naar Android 8.0.0 ook kwam er tussendoor een upgrade van Osmand+ zelf.
En na deze upgrades krijg ik de melding Osmand+ has stopt als ik de menu optie "Configure maps" gebruik. Ook bij het aanraken van het motor (of ander voertuig) symbooltje volgt dezelfde crash.
Ik heb al geprobeerd Osmand+ te verwijderen en opnieuw te installeren maar dit geeft geen verschil. Ook het installeren van Osmand (zonder +) geeft hetzelfde probleem.
Zijn hier mensen dit gedrag herkennen?

Gebruikte telefoon Motorola Moto X4 (ik had lever de GP besteld maar die maken ze nog niet 😉)
 
Laatst bewerkt:
Ik kan op youtube ook niks vinden helaas.
Waarschijnlijk domweg te nieuw.

1GB...ach, ik hoef alleen mn tomtom draaiend te hebben.
Android 6 icm sd kaart 32GB vind ik veel belangrijker.
Ik zou echt even tot tien tellen voordat ik ervoor zou kiezen om deze navi te bestellen. Elebest en Pearl zijn van die bedrijven die met veel bravoure een 'uitgerangeerd' Chinees product op de markt zetten. Kijk alleen maar eens naar dit geweldig product bij Elebest. En vooral even naar de prijs. Of naar deze unieke aanbieding bij Pearl.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou echt even tot tien tellen voordat ik ervoor zou kiezen om deze navi te bestellen. Elebest en Pearl zijn van die bedrijven die met veel bravoure een 'uitgerangeerd' Chinees product op de markt zetten. Kijk alleen maar eens naar dit geweldig product bij Elebest. En vooral even naar de prijs. Of naar deze unieke aanbieding bij Pearl.


Ik bestel niks voordat ik m werkend op youtube zie op verschillende kanalen.
Die elebest lijkt n soort elektronica wehkamp ja.
Mijn enige bedenking is hoe robuust deze navigatie is. Ik zie namelijk eenzelfde autonavigatie op de site met geen/weinig verschil.

Echter, uitgerangeerde modellen...het aantal motorfiets navigaties draaiend op android 5 of hoger op Wish of Aliexpress is nul.

Maar we houden het in de gaten :)
 
Laatst bewerkt:
Op advies van (Mr. M) heb ik Osmand+ op mijn telefoon geïnstalleerd ter aanvulling op mijn TomTom Rider 410. (Ik heb voor de verkeersinfo en flitsers toch de telefoon nodig dus waarom niet dat scherm ook nuttig gebruiken)

Nu is het nog even wachten op het mooie weer en heb ik nog maar een enkele testrit met de motor gemaakt. Osmand+ geeft mij als tweede scherm de gewenste extra informatie op een lager zoom niveau als de tomtom.
Na wat bedieningsproblemen van de telefoon in de X-Grip mijn handschoen aangepast met LilyPad geleidend naaigaren wat dit probleem grotendeels oplost en ook helpt dit bij het bedienen van de TomTom.

Nu heb ik na deze rit mijn telefoon OS geüpgrade naar Android 8.0.0 ook kwam er tussendoor een upgrade van Osmand+ zelf.
En na deze upgrades krijg ik de melding Osmand+ has stopt als ik de menu optie "Configure maps" gebruik. Ook bij het aanraken van het motor (of ander voertuig) symbooltje volgt dezelfde crash.
Ik heb al geprobeerd Osmand+ te verwijderen en opnieuw te installeren maar dit geeft geen verschil. Ook het installeren van Osmand (zonder +) geeft hetzelfde probleem.
Zijn hier mensen dit gedrag herkennen?

Gebruikte telefoon Motorola Moto X4 (ik had lever de GP besteld maar die maken ze nog niet 😉)

Heb je Osmand via de Playstore verwijderd? Of echt via Instellingen>apps>verwijderen? Dat laatste werkt vaak beter. En dan opnieuw installeren de handel.
 
Heb je Osmand via de Playstore verwijderd? Of echt via Instellingen>apps>verwijderen? Dat laatste werkt vaak beter. En dan opnieuw installeren de handel.

Ik heb Osmand+ via Instellingen>apps>verwijderen verwijderd.

Net een mail naar support@osmand.net gestuurd dus nu maar afwachten of zij nog een aantal tips hebben.
Google geeft geen vergelijkbare problemen. Wel dat de schermopbouw traag wordt met Oreo maar daar heb ik geen last van.
 
Kan je niet terug naar de vorige android versie?
Waarom zou je naar n nieuwere versie gaan als je m toch beperkt gebruikt? (Nav)
 
Vanaf Android 6 heeft het volgens mij geen zin om een apparaat dat alleen als gps gebruikt wordt te updaten. Zeker niet als de Android versie net uit is.
 
Volgens mij ook niet.
Android 4 wordt volgens mij door steeds meer apps niet meer onderteund. Android 5 is dus de volgende stap en daardoor is Android 6 een veilige keuze voor de komende jaren.
Ook kan Android 6 je SD samen laten smelten met de interne opslag waardoor de opslag van kaarten geen probleem meer is.

Veiligheidsissues vanwege de ouderdom van het OS zijn ook niet relevant als de Smartphone alleen maar voor navigatie gebruikt. Gebruik uiteraard wel een apart Google Account
 
Mijn OsmAnd+ probleem is opgelost. *O* Ik kreeg onderstaande mail van OsmAnd support terug;

Hello, Ben.

Thank you for contacting us. We appreciate your detailed description of the issue. Our developers are awaree of this crash and are trying to fix it. As a workaround, please go to the Settings - General Settings and enable the Do not use animations option. This should prevent this from happening in the future.

Should you have any questions, please let us know.

Best regards,
OsmAnd team.

En inderdaad het uitzetten van de animaties verhelpt het probleem. Voor mijn werk moet in nog al eens IT support van een leverancier inschakelen maar zulke goede en snelle support maak ik niet vaak mee. :}

Dit is overigens gewoon mijn normale telefoon. Wel waterdicht om op de motor te gebruiken en kwa specs en prijs tussen de goedkope chinezen en de iets oudere high end toestellen in.
Op de motor zit hij eerst in een siliconenhoesje en dan in de X-Grip met extra siliconen elastiek.
 
Ja, osmand is erg snel met ondersteuning. En je hebt er ook weinig last van de kring onbenullen waar je vaak eerst doorheen moet.
 
Kleine update over de Geotel G1:

GPS ontvangst was niet goed dus aanvraag gedaan voor een refund. Uiteraard proberen ze dan eerst met allerlei tips om je wel tevreden te krijgen. Toen ik aangegeven had dat de GPS echt onder de maat was, ondersteund met screenshots van de satelliet sterkte, gaven ze aan dat ik hem dan maar terug moest sturen. Terugsturen kost 18,25 en wordt niet door de Chinees vergoed. Ergens ook wel logisch. Uiteindelijk kwam er een compromis. Een refund van het bedrag minus de terugstuurkosten en ik mag het toestel houden. Ik vind het een keurige oplossing!

Ze gaven ook nog aan dat ik het toestel hier ergens mocht laten repareren en dat zij dan de kosten voor hun rekening zouden nemen.

De G1 valt dus af als degelijk motornavigatie toestel. Ook omdat het klepje onmogelijk waterdicht kan zijn. De A1 is inmiddels wat verouderd, maar goedkoop en wat mij betreft nog steeds prima bruikbaar.
 
Kan je eens een foto laten zien hoe je de Geotel A1 bevestigd hebt ? Met welke houder icm de sw-motech click adapter ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan