Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ken jij die reclame slogan "niet omdat het moet...maar omdat het kan" :P

Deze mentaliteit wordt dus ook steeds vaker in het verkeer toegepast :r

Men moet voorrang verlenen, maar doet dit niet, omdat men vindt, er nog wel voor te kunnen, en door kan douwen, met gevaarlijke situaties tot gevolg :Y

Deze instelling wordt uiteraard op vele verkeerssituaties toegepast })

Komt ook wel door de rijscholen ,wat een kneuzen zitten daar tussen |( zelf achter t stuur met een bakkie,ernaast met de phone aan t oor,dan kan je ook echt goed les geven :N, ik woon kortbij een rijschool,echt dramatisch wat een prutsers ;(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig dat je het zegt. Een aantal jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald bij een (naar mijn idee) hele goede instructeur die constant bezig was met veiligheid. Ik heb naar mijn idee erg veilig aangeleerd om te rijden op de motor.

Dit beeld van mij wordt nu bevestigd. Ik ben nu bezig met mijn autorijbewijs en ik ben echt geschrokken met hoe slecht mijn instructeur is. Oke hij kan uiteraard veel beter autorijden dan ik en hij zal vast ook wel meer inzicht hebben gezien hij veel in de auto zit. Enkel, het is al meerdere keren gebeurt dat hij vroeg waarom ik een bepaalde handeling niet doe, waarbij ik uitleg waarom niet, en dat hij dan met zijn bek vol tanden staat.

Klein voorbeeld was dat ik op de 3e baan reed en ondertussen de baan rechts van me leeg was. Hij wilde dat ik opzij ging, maar op de eerste baan was ik nog iemand aan het inhalen, maar ik zat nog in die persoon zijn dode hoek. Ik heb geleerd meerdere banen in de gaten te houden bij een wissel. Dus ik wilde pas een paar seconde later opschuiven.
 
Grappig dat je het zegt. Een aantal jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald bij een (naar mijn idee) hele goede instructeur die constant bezig was met veiligheid. Ik heb naar mijn idee erg veilig aangeleerd om te rijden op de motor.

Dit beeld van mij wordt nu bevestigd. Ik ben nu bezig met mijn autorijbewijs en ik ben echt geschrokken met hoe slecht mijn instructeur is. Oke hij kan uiteraard veel beter autorijden dan ik en hij zal vast ook wel meer inzicht hebben gezien hij veel in de auto zit. Enkel, het is al meerdere keren gebeurt dat hij vroeg waarom ik een bepaalde handeling niet doe, waarbij ik uitleg waarom niet, en dat hij dan met zijn bek vol tanden staat.

Klein voorbeeld was dat ik op de 3e baan reed en ondertussen de baan rechts van me leeg was. Hij wilde dat ik opzij ging, maar op de eerste baan was ik nog iemand aan het inhalen, maar ik zat nog in die persoon zijn dode hoek. Ik heb geleerd meerdere banen in de gaten te houden bij een wissel. Dus ik wilde pas een paar seconde later opschuiven.

Mensen die niet motorrijden hebben ander, dan wel minder verkeersinzicht als motorrijders.
Je krijgt bepaalde dingen die je als motorrijder doet in het verkeer ook gewoon noet uitgelegd aan mensen die alleen maar autorijden.

Dit is een goed voorbeeld.
 
Hmmm, vandaag vreemd genoeg niets speciaals meegemaakt.
Wel een paar wagens voor mij iemand die op 2 banen aan het rijden was (en redelijk wat aan het slingeren was).
Was een vrouw :') Geen idee of die aan het appen was, maar 't leek er wel op.
 
ik reed gister in Soesterberg, en tegemoet kwam een grijze auto die al aangaf linksaf te willen slaan, een zijstraat in.
hij bleef keurig op de voorsorteerstrook staan wachten, tot ik gepasseerd zou zijn.

op het moment dat ik m voorbij wilde rijden, kwam uit de tegemoetkomende verkeersstroom een donkere volvo met redelijke vaart het voorsorteervak (waarop de grijze auto stond) op gesjeesd en schiet achter de grijze auto langs mijn weghelft op, en de zijstraat in. :(
het scheelde gelukkig een paar meter, maar sta soms echt versteld van het imbeciele gedrag van veel koekblikkers.
ze kijken niet of er ander verkeer aankomt, proberen hun lompe bak letterlijk door ieder gaatje te drukken die ze in t verkeer vinden, en als het fout gaat krijgt een ander de schuld, of zetten ze een grote bek op.... :r

als dit zo doorgaat ben ik bang dat het op den duur voor ons rijders, toch écht te link word op de weg.. -O- -O- -O-
 
Laatst bewerkt:
A2 richting eindhoven.
4 voertuigen bij elkaar. (En wat trager spul op rechter baan)
Verderop haalt 1 bestelbusje een auto in.
Op de linkerbaan reed ik al een tijdje achter een ander busje die er flink de vaart in had.
Zag de inhaal manouevre van het bestelbusje en liet het gas alvast wat los.
Werkbus voor me ging genadeloos door zodat'ie lekker kon kleven/opjagen.
En moest dus op het laatste moment remmen.
Bestelbusje snijd de auto af en remt vervolgens want moest ook nog de afrit hebben. :?
Werkbus die de hele tijd >135 heeft gereden en zonodig moest kleven heeft de baan voor zich volledig vrij maar besluit ook maar mee te remmen. (blijft ter hoogte van de auto)
Bestelbus is ondertussen op de afrit, auto heeft de baan vrij en geeft gas.
Werkbus voor me heeft nog steeds zijn poot op de rem en reed uiteindelijk nog maar 70.
WTF?! |( |(
En ineens zit het heilige vuur er weer in en gaat'ie als een malle er weer vandoor.
Hij moest en zou die auto inhalen en voor blijven.
Na een paar km was ik die spastische rempoot van'm zat en ben toen maar wat langzamer op de rechterbaan blijven rijden.
In eindhoven stond ik een eindje achter'm bij het stoplicht. Nada opgeschoten en ettelijke km bestuurders voor hem zitten opjagen en achter hem zitten ergeren. ;(
 
Laatst bewerkt:
Stond net op de van Woustraat voor het stoplicht om de Ceintuurbaan over te steken. Rechts van mij stond het fietspad helemaal vol met fietsers die voor het stoplicht stonden te wachten. Kwam een fietser op een fixie iedereen links inhalend naar voren gekropen toen het licht op groen ging. Meneer de fietser was net naast mijn motor toen ik wegreed en wou klaarblijkelijk voor mijn bewegende motor langs weer naar recht door zijn stuur voor mijn spiegel te duwen terwijl wij beide in beweging waren. Had er echt geen zin in om midden op een kruispunt stil te gaan staan om zijn probleem op te lossen, dus keek hem aan en schreewde: da fuck dude! Pleur op! (of iets in die trend) om mijn ruimte te krijgen. Volgende keer ga ik gewoon weer op de trapfiets naar werk. Als ik dan dat soort mensen van hun fiets rij is het wettelijk wel hun eigen schuld.
 
A2 richting eindhoven.
4 voertuigen bij elkaar. (En wat trager spul op rechter baan)
Verderop haalt 1 bestelbusje een auto in.
Op de linkerbaan reed ik al een tijdje achter een ander busje die er flink de vaart in had.
Zag de inhaal manouevre van het bestelbusje en liet het gas alvast wat los.
Werkbus voor me ging genadeloos door zodat'ie lekker kon kleven/opjagen.
En moest dus op het laatste moment remmen.
Bestelbusje snijd de auto af en remt vervolgens want moest ook nog de afrit hebben. :?
Werkbus die de hele tijd >135 heeft gereden en zonodig moest kleven heeft de baan voor zich volledig vrij maar besluit ook maar mee te remmen. (blijft ter hoogte van de auto)
Bestelbus is ondertussen op de afrit, auto heeft de baan vrij en geeft gas.
Werkbus voor me heeft nog steeds zijn poot op de rem en reed uiteindelijk nog maar 70.
WTF?! |( |(
En ineens zit het heilige vuur er weer in en gaat'ie als een malle er weer vandoor.
Hij moest en zou die auto inhalen en voor blijven.
Na een paar km was ik die spastische rempoot van'm zat en ben toen maar wat langzamer op de rechterbaan blijven rijden.
In eindhoven stond ik een eindje achter'm bij het stoplicht. Nada opgeschoten en ettelijke km bestuurders voor hem zitten opjagen en achter hem zitten ergeren. ;(

Laatst ook zo’n klever op de linkerbaan. En maar douwen en maar douwen. Toen kwam het remmmoment, we reden de brug van waardenburg op. Hij moest zo hard in de ABS, lukte hem bijna niet om optijd stil te staan en week bijna uit naar mijn baan. SUKKEL!!!! Gewoon iets meer afstand was voldoende geweest...
 
Stond net op de van Woustraat voor het stoplicht om de Ceintuurbaan over te steken. Rechts van mij stond het fietspad helemaal vol met fietsers die voor het stoplicht stonden te wachten. Kwam een fietser op een fixie iedereen links inhalend naar voren gekropen toen het licht op groen ging. Meneer de fietser was net naast mijn motor toen ik wegreed en wou klaarblijkelijk voor mijn bewegende motor langs weer naar recht door zijn stuur voor mijn spiegel te duwen terwijl wij beide in beweging waren. Had er echt geen zin in om midden op een kruispunt stil te gaan staan om zijn probleem op te lossen, dus keek hem aan en schreewde: da fuck dude! Pleur op! (of iets in die trend) om mijn ruimte te krijgen. Volgende keer ga ik gewoon weer op de trapfiets naar werk. Als ik dan dat soort mensen van hun fiets rij is het wettelijk wel hun eigen schuld.

Typisch dat het met een fixie is. Zelf ook een tijd op gereden. In die tijd heb ik niet veel vrienden in het verkeer gemaakt. Zo'n fiets vraagt er gewoon om om als een idioot bereden te worden.
 
Typisch dat het met een fixie is. Zelf ook een tijd op gereden. In die tijd heb ik niet veel vrienden in het verkeer gemaakt. Zo'n fiets vraagt er gewoon om om als een idioot bereden te worden.

:?
Is eenzelfde opmerking als "Ik een motorrijbewijs? Nee hoor, ik zou mij hardstikke doodrijden."
 
Typisch dat het met een fixie is. Zelf ook een tijd op gereden. In die tijd heb ik niet veel vrienden in het verkeer gemaakt. Zo'n fiets vraagt er gewoon om om als een idioot bereden te worden.

Zag er eergisteren een die een "Trackstand" voor het stoplicht deed, deed hij nog best netjes.

Rij zelf ook een fixie en in Amsterdam is dat niet echt handig. Ben al tegen een bakfiets aan geknald....(schuld van de vrouw met de bakfiets en het natte bitumen asfalt)
In de duinen en de polder is het juist wel fijn.



Maar wat was het vanmorgen rustig in vergelijking met de rest van de week :]
 
:?
Is eenzelfde opmerking als "Ik een motorrijbewijs? Nee hoor, ik zou mij hardstikke doodrijden."

Ik had zo'n reactie al verwacht. En het is ergens ook wel een behoorlijk kinderachtige gedachte dat je je door een fiets laat verleiden. Ik moet er wel bij zeggen dat dit nog in de tijd was dat ik geen motorrijbewijs had, vond dat je auto's vooral HARD moest rijden en nog geen motorrijbewijs had.

Ik merkte zelf toen ook dat het niet handig was, en ben weer overgestapt naar een fiets met versnellingen en vrijloop.

Neemt niet weg dat ik denk dat ik er nu wel klaar voor ben, en er al weer een frame hangt wat opgebouwd gaat worden.

Zag er eergisteren een die een "Trackstand" voor het stoplicht deed, deed hij nog best netjes.

Dat kon ik ook. Is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Uurtje oefenen en je kunt het. Zo ben ik wel eens eindhoven door gereden tegelijk met een auto op de parallelbaan van het fietspad: Sprintje naar het stoplicht, trackstand, sprintje naar het stoplicht, trackstand...

Kreeg ik ook altijd veel bekijks mee.
 
Fixie (fixed gear) is een sportieve fiets, vaak gemaakt met een oud stalen frame als basis, waar maar 1 versnelling op zit en geen vrijloop. Rijdt de fiets, moet je blijven trappen dus. Meestal gezien met mensen erop die een baard hebben en thuis een platenspeler (ik heb geen baard, wel een platenspeler).

qraU8Ko.jpg

^ dit was de mijne.


Een trackstand is niet specifiek iets voor een fixie, maar het is de kunst om met je fiets op exact dezelfde plek stil te blijven staan, zonder de grond te raken met je voeten of zijwieltjes te gebruiken. Met een fixie kun je in principe ook achteruit fietsen, dus dat maakt het balanceren makkelijker. Stukje vooruit... Stukje achteruit...

Topic over fixies maken?
 
Laatst bewerkt:
Fixie (fixed gear) is een sportieve fiets, vaak gemaakt met een oud stalen frame als basis, waar maar 1 versnelling op zit en geen vrijloop. Rijdt de fiets, moet je blijven trappen dus. Meestal gezien met mensen erop die een baard hebben en thuis een platenspeler (ik heb geen baard, wel een platenspeler).

[afbeelding]
^ dit was de mijne.


Een trackstand is niet specifiek iets voor een fixie, maar het is de kunst om met je fiets op exact dezelfde plek stil te blijven staan, zonder de grond te raken met je voeten of zijwieltjes te gebruiken. Met een fixie kun je in principe ook achteruit fietsen, dus dat maakt het balanceren makkelijker. Stukje vooruit... Stukje achteruit...



Topic over fixies maken?

Bedankt voor de uitleg.
Ik had het gegoocheld maar kreeg geen duidelijk antwoord.
Als je ‘ouderwetse racefiets’ had gezegd, was het duidelijk geweest. :)
 
Waar reed ie nou overheen dan? Bijna bewust op ingereden leek het wel.
 
Als je ‘ouderwetse racefiets’ had gezegd, was het duidelijk geweest. :)

Dat is het dus niet. De meeste fixies hebben inderdaad een racestuur, maar de essentie is dat ontbreken van die vrijloop. Vaak heeft een fixie ook geen handremmen en moet je remmen door tegendruk op de trappers te geven, totdat je stil staat.

Baanfietsen zijn ook fixies, die gebruikt worden op een afgesloten wielrenbaan, waar het probleem van minder efficient remmen uiteraard niet speelt.
 
Waar reed ie nou overheen dan? Bijna bewust op ingereden leek het wel.
Een vuilniszak die uit de vuilniswagen is gevallen die vlak hiervoor naar rechts is gegaan.

En ik kan je verzekeren, het was niet bewust. Als in, liever had ik het niet gedaan, maar er was geen tijd meer om eromheen te sturen. Dat vond ik een groter risico, dan er vol overheen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan