Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is het dus niet. De meeste fixies hebben inderdaad een racestuur, maar de essentie is dat ontbreken van die vrijloop. Vaak heeft een fixie ook geen handremmen en moet je remmen door tegendruk op de trappers te geven, totdat je stil staat.

Baanfietsen zijn ook fixies, die gebruikt worden op een afgesloten wielrenbaan, waar het probleem van minder efficient remmen uiteraard niet speelt.

Bijzonder gevaarlijk. Vooral op langere afstanden als de energie uit je benen is. Ik heb altijd met in elk geval een voorrem gereden. Ik ben er nu eentje aan het maken die beide remmen heeft :)
 
Bijzonder gevaarlijk. Vooral op langere afstanden als de energie uit je benen is. Ik heb altijd met in elk geval een voorrem gereden. Ik ben er nu eentje aan het maken die beide remmen heeft :)

Mijne heeft ook nog gewoon beide remmen :)
Ze zaten er al op, dus waarom eraf halen? Wordt alleenmaar onhandiger/gevaarlijker. Net als een bel, die zit er ook gewoon op
 
Mijne heeft ook nog gewoon beide remmen :)
Ze zaten er al op, dus waarom eraf halen? Wordt alleenmaar onhandiger/gevaarlijker. Net als een bel, die zit er ook gewoon op

Meeste fixie rijders gaan voor een minimalistische look. Wel mooi om te zien, maar lijkt me verschrikkelijk om te rijden. MTB-achtige met straat banden en schijfremmen vind ik een stuk geschikter voor in de stad :)

Door dat gebrek aan (goede) remmen en het altijd moeten doortrappen, nemen de meeste fixie rijders ook graag voorrang.
 
eeste fixie rijders gaan voor een minimalistische look. Wel mooi om te zien, maar lijkt me verschrikkelijk om te rijden. MTB-achtige met straat banden en schijfremmen vind ik een stuk geschikter voor in de stad :)

Door dat gebrek aan (goede) remmen en het altijd moeten doortrappen, nemen de meeste fixie rijders ook graag voorrang.
Fixie is ook ook een geliefde stijl bij de ruigere fietskoerier wegens het de eenvoud van weinig stukgaanbare/onderhoudsbehoevende/zwaarwegende onderdelen. Ik heb er in een grijs verleden ook wel mee gereden, maar het enige waar ik het echt leuk voor vond waren balanceer-wheelies bij het stoplicht (eenwielers zijn ook fixies). Voor veel en lang fietsen had ik toch liever good old 3-speed naafversnelling, maar inderdaad, dat ging uiteindelijk altijd kapot als je er veel van vroeg, zeker als 't veel in de regen stond en reed.
 
Net bijna van de weg gereden door een 'collega' motorrijder. Blijkbaar ging ik niet snel genoeg tussen de file door en niet snel genoeg opzij, zodat het nodig was zo dicht achter mij te rijden dat ik de koplamp niet meer in mijn spiegels kon zien. Op het moment dat ik ruimte had om opzij te gaan ging hij/zij mij met een noodvaart rechts voorbij (en die ruimte was er niet, want ik ging ook naar rechts), om vervolgens voor mij weer rare toeren uit te moeten halen om weer tussen de vrachtwagens door te kunnen gaan (gevaarlijk hard!).

Ik hoop dat de persoon heelhuids thuis gekomen is want met die rijstijl is dat verre van vanzelfsprekend.
 
Net bijna van de weg gereden door een 'collega' motorrijder. Blijkbaar ging ik niet snel genoeg tussen de file door en niet snel genoeg opzij, zodat het nodig was zo dicht achter mij te rijden dat ik de koplamp niet meer in mijn spiegels kon zien. Op het moment dat ik ruimte had om opzij te gaan ging hij/zij mij met een noodvaart rechts voorbij (en die ruimte was er niet, want ik ging ook naar rechts), om vervolgens voor mij weer rare toeren uit te moeten halen om weer tussen de vrachtwagens door te kunnen gaan (gevaarlijk hard!).

Ik hoop dat de persoon heelhuids thuis gekomen is want met die rijstijl is dat verre van vanzelfsprekend.
Misschien moest ie naar de wc? Had zo’n haast...!
Hoe hard ging jij?
 
Ok!
Ja ik merk dat sommige motorrijders echt heel behoedzaam door de file rijden. Ik haal ze zelf dan niet zo asociaal in als jij beschrijft maar t gaat voor mij soms wel langzamer als behaaglijk.
30/40 kmpu is ook voor mij fijn. Hmmm
Wat een l#l... zeg.
 
:$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$
Na 27 jaar motorrijden is het vandaag dan gebeurd. Ik reed naar voren bij het verkeerslicht. Zet mijn voet aan de grond en het wordt groen. En ik laat mijn motor afslaan :$ :$ :$ :$ :$ :$

Met dank aan de automobilist die niet mijn hakken eraf reed maar even geduldig een paar seconden wachtte totdat ik weer gestart en op weg was. Gauw helm dicht, zonnevizier naar beneden en heel bescheiden naar huis gereden.
 
Hmmm, tja, ik rij regelmatig tussen files door, met zijkoffers, en dat gaat normaliter best vlot, zij het behoedzamer als zich iets risicovollere situaties aandienen: gaten die vallen links of rechts en/of voertuigen waar ik niet doorheen kan kijken en waar iets achter vandaan kan komen (een motorrijder bijvoorbeeld...).

Ik merk vaak dat motorrijders in files de gekste toeren uithalen om bij me in de buurt te komen, vervolgens veel te weinig afstand houden, terwijl - als je ze dan voorbij laat - ze je vervolgens alleen maar in de weg zitten. Simpelweg omdat ze veel te kort bij kijken, het verkeersinzicht hebben van een tennisbal, zodoende overal van schrikken en voortdurend aan het remmen zijn. Per saldo gaan we dan langzamer dan toen ik er nog vóór reed.

Er kleeft een belangrijk risico aan dat kleven. Onlangs nog meegemaakt: A4 van A'dam naar Den Haag, i.v.m. aanrijding op rijstrook 2 nam het aantal beschikbare rijstroken allengs af, dus megafile en ritsen alom.
T.h.v. Nieuw-Vennep stuurde een Ford Mondeo plots van links naar rechts terwijl ik er al (rechts) naast reed. Had de bestuurder mij kunnen waarnemen als-ie had gespiegeld c.q. opzij had gekeken? Zou kunnen dat ik daarvoor net een tikkeltje te vlot reed: ook een leerpuntje.
Hoedanook, in mijn kielzog een Honda NC750, aan mijn nummerplaat gekleefd. Hoewel ik het ding al een keer de gelegenheid had gegeven mij te passeren - ik irriteerde me aan de mistlampen die mij zicht naar achteren ontnamen - deed-ie dat niet. Op zich begrijpelijk, want ondanks die koffers rij ik best vlot: ik ken de motor goed, wil 's avonds graag een beetje vlot naar huis, en timmersmansoog doet de rest.
De Mondeo kon ik ontwijken, door het gat waar die op mikte in te duiken en er soepeltjes omheen te sturen, terug de file in. De NC750 week -door de korte tussenafstand gedwongen - ook uit, maar belandde met het voorwiel tegen de rechts naastgelegen vangrail. Enerzijds omdat de motorrijder wss helemaal niet zat op te letten en gewoon mijn achterlicht volgde, maar vooral omdat hij/zij zichzelf de ruimte ontnam om óók ergens heen te kunnen. Immers, dat is het gevolg van kleven: je ontneemt jezelf ruimte en zicht, en beide blijken "best handig", vooral op de momenten dat het er op aan komt.
Als die NC gewoon 10 meter afstand had gehouden, dan had-ie een soepele uitwijk-manouvre kunnen aanschouwen, terwijl-ie zonder uberhaupt te hoeven remmen z'n weg had kunnen vervolgen. Desbetreffende motorrijder kom ik overigens regelmatig tegen op hetzelfde traject, en houdt sindsdien voorbeeldig afstand...

Andere motorrijders inhalen in files doe ik zelden: dan maar die paar minuten wat langzamer, maakt onder de streep tenslotte toch niets uit. Reden: ik ken die andere motorrijders niet, en weet zodoende niet of ze hun spiegels resp. dode hoeken regelmatig checken. Ervaring heeft geleerd dat dat zelden het geval is, en de schrikreacties die je kunt veroorzaken door er langs te raggen zijn imo gewoon te risicovol. Daarnaast kan het resulterende snelheidsverschil met andere filebewoners heel erg onverwacht heel erg in je eigen nadeel gaan werken.

Maarja, soms zijn motorrijders net automobilisten... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik reed een paar weken geleden achter de langzaamste filteraar ooit. Auto's reden stapvoets, niet harder dan 10. De motorrijder voor mij ging niet harder dan 15, waardoor er een hele slinger motorrijders achter haar ontstond. Het irritante was dat deze persoon wel keer op keer 5+ seconden de tijd nam om vriendelijke automobilisten (die een stukje op zij gingen) uitvoerig te danken. Deze rijder nam ook niet de moeite om opzij te gaan wanneer dat kon. Dat was de enige keer dat ik een andere motorrijder tijdens het filerijden heb ingehaald, tot nu toe. Ik denk dat sommige motorrijders niet in de spiegels kijken tijdens het filteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik reed een paar weken geleden achter de langzaamste filteraar ooit. Auto's reden stapvoets, niet harder dan 10. De motorrijder voor mij ging niet harder dan 15, waardoor er een hele slinger motorrijders achter haar ontstond. Het irritante was dat deze persoon wel keer op keer 5+ seconden de tijd nam om vriendelijke automobilisten (die een stukje op zij gingen) uitvoerig te danken. Deze rijder nam ook niet de moeite om opzij te gaan wanneer dat kon. Dat was de enige keer dat ik een andere motorrijder tijdens het filerijden heb ingehaald, tot nu toe. Ik denk dat sommige motorrijders niet in de spiegels kijken tijdens het filteren.


_O- Ik ken ze inderdaad. Hartstikke leuk om wat sympathie te creëren bij de automobilisten, maar om je te woede van half motorrijdend Nederland op de hals te halen, dat is het nou ook weer niet waard.
Idd, laat ze er even langs en hou je 'happy waving bubble' voor jezelf. O-)
 
_O- Ik ken ze inderdaad. Hartstikke leuk om wat sympathie te creëren bij de automobilisten, maar om je te woede van half motorrijdend Nederland op de hals te halen, dat is het nou ook weer niet waard.
Idd, laat ze er even langs en hou je 'happy waving bubble' voor jezelf. O-)
Eens. Ik doe meestal snel een voetje uitsteken :]
 
Eens. Ik doe meestal snel een voetje uitsteken :]

Ja ik ook, motorrijders kennen de betekenis van de voet, maar ik vraag me soms af of automobilisten dat weten.

Sowieso groet ik motorrijders als ik ze zie en zelf de mogelijkheid heb, dus niet druk bezig ben in een bocht te hangen enzo... :t
 
Ja ik ook, motorrijders kennen de betekenis van de voet, maar ik vraag me soms af of automobilisten dat weten.

Sowieso groet ik motorrijders als ik ze zie en zelf de mogelijkheid heb, dus niet druk bezig ben in een bocht te hangen enzo... :t

het voetje even van de step. doe ik ook vaak.
maar volgens mij is dit gebaar beter bekend in Frankrijk, en enigszins in Belgie.
NL-koekblikkers, en dan denk ik vnl aan achter(gebleven)hoek en noorden... denken soms dat je ze een trap na wil geven en zien het als aanmoediging om je achterband nader te inspecteren... ??

Toch blijf ik dat voetje-dank doen. hopelijk kweekt het wat goodwill.
 
Laatst bewerkt:
Ja, je weet het gewoon niet met autorijders.
Er zitten ook veel autorijdende motorrijders in de auto's natuurlijk.

Voetje, of gemoedelijk handgebaar.
Ik heb ooit heel snel mijn hand opgestoken naar een automobilist die mij de ruimte gaf. Ik besefte me dat het er ook op leek alsof ik een niet zo'n leuk gebaar maakte, haha. :D
 
Ja ik ook, motorrijders kennen de betekenis van de voet, maar ik vraag me soms af of automobilisten dat weten.

De meesten niet, die zien het als een trapbeweging en interpreteren dus precies het tegenovergestelde dan wat de motorrijden wil overbrengen. Zij denken dat je kwaad op ze bent omdat je niet snel genoeg voor ze op zij bent gegaan. Beter dat voetje dus niet gebruiken.

Zelf ben ik er een keer op aangesproken bij een tankstation door een automobilist.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik snap je. Maar ja...
Als je het niet doet, leren ze nooit de taal van motorrijders...!
 
T voetje ,het lijkt dan ook een beetje of je ze aan de kant wil schoppen :Y
 
Lastig om het goed uit te drukken. Moet het gracieus en sierlijk of snel en duidelijk maar vrij interpreteerbaar? Soms kan je niet eens bedanken omdat het op dat moment te druk is. Misschien een knipperlichtcode alla vrachtwagen: links, rechts, links of twee voetjes in de lucht met de chicken?
 
Hahaha, ja dat, en dan met al die honderden auto's die je passeert in de file...
Je krijgt gewoon een hele workout als je daar aan begint... Wel goed voor de lijn trouwens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan