Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
'Bedankt voor de support' ziet misschien wel toe op het feit dat hij op z'n plaat gegaan is en mensen hem sterkte toewensen e.d.?

Is zomaar een idee hoor.
 
Laatst bewerkt:
Hahahaha, af en toe lach je je helemaal krom op de weg toch?
Vanmiddag reed ik op de A12. 3 Rijstroken in de richting waar ik heen ging. Het was niet druk en ik had redelijk gammele bepakking achterop, dus hard ging het allemaal niet. 100 op de teller, dus dik 90 in het echt. Op de middelste rijstrook reed al heel lang een automobilist een tikkie langzamer dan ik. Toen ik op inhaalafstand was genaderd zag ik dat de man niet echt de hele tijd op de weg aan het letten was. was op zijn stuur bezig met iets. Geen idee wat. Ik haal de man met het kleine snelheidsverschil dat we onderling hadden aan de rechterkant in, wel goed in de gaten houden of ie niet toevallig ineens zou bedenken zijn onnodig links rijden te corrigeren. Toe ik naast 'm reed zat de man mij te gebaren dat ik hem links in moest halen. Ik op mijn beurt gebaarde de man dat ie op de strook diende te rijden waarop ik reed. Hij gaf gas en ging voor mij rijden. Nog even mijn duimpje omhoog in zijn achteruitkijkspiegel. Vervolgens ging ie iets van 10 km/u sneller rijden en heb ik 'm niet meer gezien....
 
Laatst bewerkt:
Hahahaha, af en toe lach je je helemaal krom op de weg toch?
Vanmiddag reed ik op de A12. 3 Rijstroken in de richting waar ik heen ging. Het was niet druk en ik had redelijk gammele bepakking achterop, dus hard ging het allemaal niet. 100 op de teller, dus dik 90 in het echt. Op de middelste rijstrook reed al heel lang een automobilist een tikkie langzamer dan ik. Toen ik op inhaalafstand was genaderd zag ik dat de man niet echt de hele tijd op de weg aan het letten was. was op zijn stuur bezig met iets. Geen idee wat. Ik haal de man met het kleine snelheidsverschil dat we onderling hadden aan de rechterkant in, wel goed in de gaten houden of ie niet toevallig ineens zou bedenken zijn onnodig links rijden te corrigeren. Toe ik naast 'm reed zat de man mij te gebaren dat ik hem links in moest halen. Ik op mijn beurt gebaarde de man dat ie op de strook diende te rijden waarop ik reed. Hij gaf gas en ging voor mij rijden. Nog even mijn duimpje omhoog in zijn achteruitkijkspiegel. Vervolgens ging ie iets van 10 km/u sneller rijden en heb ik 'm niet meer gezien....
Hij had eindelijk de cruise control (op het stuur) op 110 km/u ingesteld ;)
 
Maar ik snap wel hoe het kan gebeuren hoor, ik had gisteravond ook dat een total onberekenbare automobilist voor me (gewoon in de stad) de hele tijd nodeloos remde als je dat juist niet zou verwachten, zoals voor een groen verkeerslicht bijna volledig tot stilstand komen. Nou ben ik ook wel van het afstand houden, maar dit verwacht je gewoon zo niet dat je begint wel met remmen, maar omdat je voorligger harder remt dan je verwacht zit je er plotseling heel dicht op, en dan denkt je brein eerst nog van "o, hij remt iets harder, okee, ik loop wat in" dán moet je nog een keer schrikken als 'ie écht doorremt.

Er zijn motorrijders die zich getraind hebben altijd te weten waar ruimte is om te ontsnappen.
Constant kijken waar je veilige plek is als er NU plots iets gebeurd.
Dat kost je in het begin vreselijk veel energie, na verloop van tijd word het een automatisme.
Uitwijken is altijd veiliger dan een noodstop. Als je niets raakt maakt t niet uit hoe snel je er langs gaat.








OOohhwww... vandaar dus !! O-)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn motorrijders die zich getraind hebben altijd te weten waar ruimte is om te ontsnappen.
Constant kijken waar je veilige plek is als er NU plots iets gebeurd.
Dat kost je in het begin vreselijk veel energie, na verloop van tijd word het een automatisme.
100% eens. Mijn punt was meer dat "schrikken" ook tijd kost en die moet je incalculeren.
Dus dat je wel kunt dénken van ik houd genoeg afstand, maar soms duurt het even voordat je doorhebt dat iets een onverwachte situatie is, zeg maar. Maar inderdaad, ik zoek wel bij mezelf naar waarom ik deze specifieke stopactie niet allang ingecalculeerd had nadat hij al zeker een minuut als een dronkelap voor me liep te zwalken (en ik hem ook niet kon inhalen). Was 'ie misschien ook wel, want hij reed zeker niet met telefoon, was ook niet in gesprek, en zat seemlingly relaxed in z'n eentje in de auto.

En ja ik doe niet anders (tegenliggers inschatten ook als ik niet inhaal voor als ik moet uitwijken, gladheid van stoepranden en obstakels op de stoep inschatten, marge houden zodat ik eventuele olie op de weg kan zien liggen, plotselinge rem- of stuurbewegingen van verre voorliggers in de gaten houden, etc., en inderdaad het worden automatismen). Daarom was het probleem met mijn zwalker van gisteren ook niet zo groot (alleen maar even wat bijremmen), maar daarom dus, des te belangrijker om de marges nog net wat ruimer te nemen.
 
Mijn punt was meer dat "schrikken" ook tijd kost en die moet je incalculeren.
Dus dat je wel kunt dénken van ik houd genoeg afstand, maar soms duurt het even voordat je doorhebt dat iets een onverwachte situatie is, zeg maar. Maar inderdaad, ik zoek wel bij mezelf naar waarom ik deze specifieke stopactie niet allang ingecalculeerd had nadat hij al zeker een minuut als een dronkelap voor me liep te zwalken maar daarom dus, des te belangrijker om de marges nog net wat ruimer te nemen.
Dus voortaan toch maar "Het onverwachte verwachten" om die schrikreacties te voorkomen })
 
Laatst bewerkt:
100% eens. Mijn punt was meer dat "schrikken" ook tijd kost en die moet je incalculeren.
Dus dat je wel kunt dénken van ik houd genoeg afstand, maar soms duurt het even voordat je doorhebt dat iets een onverwachte situatie is, zeg maar.

Absoluut !!
Theorie en praktijk kun je niet altijd 1 op 1 op elkaar leggen.

Ik l*l wel lekker maar alhoewel ik het theoretisch allemaal ken en op een forum kan typen weet de praktijk mij ook nog wel eens verassen en bezorgd mij een leermomentje.

Aangezien de ander veelal een auto is die weinig te vrezen heeft van mij als motorrijder probeer ik het wel altijd als leermoment voor mijzelf te zien, ik ben tenslotte degene die anders in aanmerking komt voor revalidatie en niet die automobilist. Geloof dat we redelijk op 1 lijn liggen wat dat betreft :)
( al ben jij nog vriendelijker voor medeweggebruikers, geloof ik :P )
 
( al ben jij nog vriendelijker voor medeweggebruikers, geloof ik :P )
Well, thanks, maar, nou... Wat is vriendelijk? Ik doe mijn best, en dan vervang ik "vriendelijk" graag met "positief" en kom ik vooral op:
- je best doen om rustig te blijven, zéker als een ander moeilijk doet
- altijd zoeken naar mogelijke problemen om je heen en actief je hulp aanbiedt
- van de beste bedoelingen van anderen uitgaan

... oftewel, denk ik, zelfbeheersing, hulpvaardigheid en respect. Deugden die ik hoog heb zitten. Daar doe ik mijn best voor. De meeste moeite heb ik met zelfbeheersing, waardoor ik waarschijnlijk best vaak onaardig overkom, zeker in het verkeer. Ik verlies regelmatig mijn zelfbeheersing (gelukkig meestal maar even), maar heb er achteraf altijd spijt van omdat het nooit zin heeft en ik nu van één vervelende situatie twéé vervelende situaties heb gemaakt -O-

Maar vriendelijk? Met vriendelijkheid heb ik niet zo veel. Als je bijvoorbeeld op onvriendelijke wijze de leiding moet nemen om een situatie op te lossen heeft toch de oplossing, hoe onvriendelijk ook, mijn voorkeur. Hoffelijk, dat wel.

Goed, genoeg genavelstaard :D
 
Beetje vreemd , om een uur of 4
Zag een boel motoren met blauwe zwaailichten die kruispunten af gezet hadden
Toen kwamen er een stuk of twintig motoragenten langs met een lijkwagen er achter
Zal wel een collega geweest zijn ofzo
Maar om daar alles voor af te zetten
 
De meeste moeite heb ik met zelfbeheersing, waardoor ik waarschijnlijk best vaak onaardig overkom, zeker in het verkeer. Ik verlies regelmatig mijn zelfbeheersing (gelukkig meestal maar even), maar heb er achteraf altijd spijt van omdat het nooit zin heeft en ik nu van één vervelende situatie twéé vervelende situaties heb gemaakt

Het zal je niets verbazen dat je daarin, in het verkeer, niet de enige in bent, alhoewel ik zo m'n twijfels heb, of de meeste verkeersdeelnemers er ook spijt van hebben, daar verkeersagressie toeneemt en bij een volgende verkeerssituatie gewoon weer hun zelfbeheersing verliezen. Negatief verkeersgedrag is, net zo als stoppen met roken, en mobiel gebruik in het verkeer, één van de moeilijkste gedragsveranderingen. Zelfs van EMG cursussen schijnt men niet van onder de indruk te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het zal je niets verbazen dat je daarin, in het verkeer, niet de enige in bent
Inderdaad, dat is duidelijk. Het punt is dat je over andermans gedrag weinig controle hebt, maar over je eigen gedrag wel. Dus is het logisch meer problemen te hebben met de situaties waar je zelf je zelfbeheersing verliest dan met die waar dat een ander gebeurt.

Negatief verkeersgedrag is, net zo als stoppen met roken, <...> één van de moeilijkste gedragsveranderingen.
:^ En ook daar ben ik sinds een jaar definitief mee genokt *O* Dus dit lukt ook nog wel een ker.
 
Well, thanks, maar, nou... Wat is vriendelijk? Ik doe mijn best, en dan vervang ik "vriendelijk" graag met "positief" en kom ik vooral op:
- je best doen om rustig te blijven, zéker als een ander moeilijk doet
- altijd zoeken naar mogelijke problemen om je heen en actief je hulp aanbiedt
- van de beste bedoelingen van anderen uitgaan

... oftewel, denk ik, zelfbeheersing, hulpvaardigheid en respect. Deugden die ik hoog heb zitten. Daar doe ik mijn best voor. De meeste moeite heb ik met zelfbeheersing, waardoor ik waarschijnlijk best vaak onaardig overkom, zeker in het verkeer. Ik verlies regelmatig mijn zelfbeheersing (gelukkig meestal maar even), maar heb er achteraf altijd spijt van omdat het nooit zin heeft en ik nu van één vervelende situatie twéé vervelende situaties heb gemaakt -O-

Maar vriendelijk? Met vriendelijkheid heb ik niet zo veel. Als je bijvoorbeeld op onvriendelijke wijze de leiding moet nemen om een situatie op te lossen heeft toch de oplossing, hoe onvriendelijk ook, mijn voorkeur. Hoffelijk, dat wel.

Goed, genoeg genavelstaard :D

Je snapt m :P




Beetje vreemd , om een uur of 4
Zag een boel motoren met blauwe zwaailichten die kruispunten af gezet hadden
Toen kwamen er een stuk of twintig motoragenten langs met een lijkwagen er achter
Zal wel een collega geweest zijn ofzo
Maar om daar alles voor af te zetten

Waarschijnlijk wel ja.
En ?
Dit gebeurd ook regelmatig als er mensen zijn overleden waar men gewoon heel veel bezoekers verwachten en dat soort dingen.
Ik heb dit soort ritten helaas ook vaker ogen rijden, de 'kameraadschap' bij politiemensen ( en zeker motoragenten ) is best groot, laat ze aub op hun manier afscheid van hun collega nemen.


Structuur prima, maar ik vraag me af waar we in NL allemaal over kunnen klagen.
 
Beetje vreemd , om een uur of 4
Zag een boel motoren met blauwe zwaailichten die kruispunten af gezet hadden
Toen kwamen er een stuk of twintig motoragenten langs met een lijkwagen er achter
Zal wel een collega geweest zijn ofzo
Maar om daar alles voor af te zetten
Alles afzetten? Niet gewoon even een kruising blokkeren zodat de boel er ongehinderd overheen kon en daarna weer weg?

Kan natuurlijk ook een oefening geweest zijn. Er staat op Youtube ergens nog een drietal afleveringen van Blik op de Weg waar dat mooi in beeld gebracht is. En het zal vast niet voor niets zijn geweest.

De enige gelegenheid met voorrangsvoertuigen die ik nog wel eens zie waar ik echt denk van "doe maar gewoon effe niet" is die ene dag in het jaar in Amsterdam (misschien gebeurt dat elders ook?) dat alle speciale kinderen van de stad in voorrangsvoertuigen met alle toeters en bellen aan urenlang door de stad heen en weer kneiteren. Klinkt alsof WO3 is uitgebroken op de Dam en mensen halen, begrijpelijkerwijs, de idiootste capriolen uit om uit de weg te vliegen als sirenes van vier kanten tegelijk op een kruising aankomen :') Ik gun die kinderen alles maar ik vind 't gewoon gevaarlijk :/

Anyway, anders dan die ene gelegenheid neem ik meestal maar gewoon aan dat ze wel een goede reden zullen hebben om die opschudding te veroorzaken; als ze dat om de haverklap zomaar zouden doen zou het wel vaker gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Het was geen oefening , dat heb ik ook wel eens mee gemaakt , en daarbij hadden ze mij gekozen als auto die overal door mocht rijden
Ach dat ik een minuut of tien moest wachten vandaag kon mij niet zoveel schelen
Alleen de rouwstoet bestond uit een stuk of 6 motoren met zwaailichten
Een stuk of 20 zonder , de lijkwagen en een busje
Dus stoet was niet echt lang of groot te noemen
 
Zo, iedereen eerste kerstdag overleeft? Heb zelf net 1.5 uur in de kou op de motor gezeten, veel aangeschoten automobilisten gezien die onstabiel reden, één bijna ongeluk zien gebeuren doordat iemand ineens zijn stuur omgooide.
Eén auto wilde persée voor mij blijven op de A1, ging toen ik hem link voorbij wilde rijden (ik reed 130 teller, hij 120) ineens mijn snelheid rijden, bleef mee accelereren tot 140 ofzo, ik had geen zin in een boete dus haakte af, gas los en achter hem ingevoegd, laat ie zijn gas los en gaat 115 (teller) rijden...Waarom? Ook kwam er op de A1 een enorm stuk plastic folie of zeil van zeker 3 a 4 meter lang en een halve meter breed zo voor mijn motor voorbij vliegen de middenberm in. Schrok me rot, in het pikkedonker van die onverlichte snelweg. Je zal er overheen rijden en dat je wiel blokkeert ofzo.

Oh en ergens bij een klein dorpje in Gelderland, 2baans 80/60km weg, op een gegeven moment redelijk scherpe bijna 90 graden bocht, tegenligger in een dikke volvo of audi achtige wagen rijdt me tegemoet, doet ineens terwijl we beiden in de bocht rijden vol zijn groot licht aan...Zag even helemaal niets meer, wie doet nou zoiets? :(

Op de heenweg vanochtend was het echter heerlijk rijden, zelden zo rustig gezien op de wegen, wat een verademing.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat het kerst is rijden mensen evengoed nog als domme ezels. Gister even naar het strand geweest (in blik), maar wat een ezels op de weg....
 
Ezels in koekblikken.
Kom ze elke dag tegen.
Om moedeloos van te worden.
Vooral die ezels die met hun verrekte telefoon in de weer zijn tijdens het rijden.
Kansloos benne ze.
 
Dank voor je support. Daarom zei ik al: bespaar me de belerende opmerkingen, want ik rij al heel lang en heel veel en ik weet heus wel hoe ik door het verkeer moet heen manoeuvreren. Helaas heb je dit soort kloothommels er tussen zitten die inderdaad zonder aanleiding bijna tot stilstand komen op de snelweg (!) waarbij je gewoon beter helemaal niet achter diegene kunt rijden, maar ja, welke is het...

Enfin.. Dat was mijn misere van deze week. Verder heb ik niks, behalve wat blauwe plekken en in afwachting van wat de reparatie van mijn motor gaat kosten.
De versnellingspook was in elk geval naar de $%#%ˆ, ik kreeg 'em niet meer gestart en een van de politieagenten zei dat hij benzine rook... Verder een stukje van de kuip er af, maar ja, dat zijn de kosten niet.

G_v_S in "Motorrijles: kletsen over lessen: 'je be..."

:?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan