ktm 790 duke

ben het met rappie eens !!
en met (net zoals bij de meeste merken) een tail tidy andere demper en andere spiegels ziet het er ook weer beter uit
 
Ook zien staan op de beurs. Vond em tegenvallen kwa looks, maar dit komt vooral omdat het prototype zo vet was. Had ook verwacht dat ie op Metzeler m7 bandjes zou staan?
 
Vond de 790 Duke in het echt toch wel mooi, dat maakt de honger naar een R versie alleen maar sterker.
Ga zeker proefrijden op deze standaardversie :Y
 
Ook zien staan op de beurs. Vond em tegenvallen kwa looks, maar dit komt vooral omdat het prototype zo vet was. Had ook verwacht dat ie op Metzeler m7 bandjes zou staan?

Nope, was tijdens de test van het prototype bekend dat hij op maxxis banden zou staan
 
Helaas nog niet in het echt gezien maar vind het toch een beetje tegenvallen. Ik had een achterframe met zichtbare buizen zoals op de 390 een stuk mooier gevonden.Ben sinds de introductie van de laatste 390 helemaal weg van dat ontwerp maar helaas is dat wat te klein voor mij.
Ook mis ik de instelbare vering maar dat komt vast op een R versie.
Ik heb recent wel de Vitpilen 701 gezien van Husqvarna en daar zat wel een fraaie instelbare voorvork op van WP. Was verder ook een gave fiets alleen het dashboard oogte wel erg goedkoop en plastic.
Een Vitpillen met een 790 blok lijkt me overigens ook niet verkeerd...wie weet ergens in de toekomst.
Voorvork en dashboard Vitpillen 701:
20180218_143749.jpg
 
De 790 vandaag bekeken.... valt tegen.
Kijkt overal wat goedkoop,en de achterkant is gewoon lelijk.Prijs is veelste hoog voor wat je krijgt zo op het oog ;)
 
ik hoop dat de 790 de wendbaarheid heeft van de 690 ,het rem gevoel van de 1290sdr
het geluid de 1290 sdr (iets minder natuurlijk)
dan ben ik om
 
De 790 vandaag bekeken.... valt tegen.
Kijkt overal wat goedkoop,en de achterkant is gewoon lelijk.Prijs is veelste hoog voor wat je krijgt zo op het oog ;)
Het is dat ik de SuperDuke en eerdere Z modellen een beetje ken, maar als je een paar jaar geleden de Z800 en 790 zonder bestickering had uitgebracht, was het mij om het even wie welke gemaakt had.
 
Echt, is ie zó erg??
Jammer, de eerste plaatjes waren zo veelbelovend. ;( ;( ;( ;(
Misschien maakt het rijden op de motor alles nog goed.
 
Laatst bewerkt:
Qua looks wellicht te vergelijken (lijkt er best op ja), maar neem de Z800.. zwaar hok (was bijna 230kg ofzo) met groot 4 cil blok hoog in het frame. Dan denk ik dat dit wel even wat anders gaat sturen.

Toen ik destijds van m'n Z750 over ging op de 690 Duke was het echt een verademing. Ik hoop erg op eenzelfde ervaring hier. Nog een ander uitlaatje erop en gaaaan :+
 
Laatst bewerkt:
Vond 'm ook tegenvallen qua looks. Zeker omdat die naast een volledig pimped-out 1290 2.0 stond haha.
Ga 'm wel proefrijden, denk dat 't wel een potente combi is die 790
 
Ja, ik vind niet dat ze erg handig bezig zijn wat dat betreft. Je maakt een enorm vet prototype en loopt de boel flink op te hypen. Dan weet iedereen wel, met een klein beetje verstand, dat het prototype niet het uiteindelijke product wordt. Maar toch valt het dan iets tegen, of je wilt of niet. -O-

De introductie was nou ook niet echt spectaculair te noemen (al vanwege de presentatie, of gebrek daaraan, een anti climax). En dan zetten ze hem kennelijk op de beurs neer naast super vette motor die, in die configuratie, waarschijnlijk zo het dubbele kost. :X Niet te vergelijken natuurlijk.

Maar ik ben hier een vreemde eend in de bijt lijkt het, ik vind de 790 er vet uit zien. :9~ Op de plaatjes dan wel, heb hem nog niet in het echt gezien.

Verder heb ik me in het verleden nog wel eens laten verleiden tot het kopen van een motor gebaseerd op het uiterlijk. Dat leer je wel af :+. Dus tegenwoordig baseer ik de koop meer op een (zeer) lange proefrit (gewoon een weekend huren ofzo). Tot die tijd.... veels te lang wachten! :)
 
Komend weekend is de journo introductietest van de 790, benieuwd wat de dames/heren motorblaadjestesters ervan vinden.

Hoewel alleen mijn eigen mening telt, zijn tenslotte ook mijn Euro's ;)
 
wat is ie laag! dat was het eerste wat me opviel in vergelijking met mn duke 690...
De zithoogte scheelt volgens wat ik op interweb kan vinden maar 1 cm.
825 mm voor de 790 om 835 mm voor de 690.
Is het stuur zoveel lager dan dat je dit zo hebt ervaren?
Meer een voorover zitpostie dan op de 690?
Minder ex-cross SuperMoto , maar meer 'road?'
 
De zithoogte scheelt volgens wat ik op interweb kan vinden maar 1 cm.
825 mm voor de 790 om 835 mm voor de 690.
Is het stuur zoveel lager dan dat je dit zo hebt ervaren?
Meer een voorover zitpostie dan op de 690?
Minder ex-cross SuperMoto , maar meer 'road?'
moet ik toegeven dat ik met de 690 R een iets hogere zit heb, maar dan nog. stuur is inderdaad lager en positie inderdaad meer road/minder supermoto. hele motor voelt een beetje inwisselbaar met het huidige japanse spul, de koplamp verraad nog het meeste dat het een KTM is.
 
hele motor voelt een beetje inwisselbaar met het huidige japanse spul
ik weet dat je dit niet positief bedoelt en begrijp ook mij niet verkeerd, maar dan zou het voor mij iets kunnen zijn. Ergens in april eens gaan proefzitten / rijden dus ...
 
het staat er misschien wat negatiever dan nodig, maar KTM staat wat mij betreft wel bekend om een eigenzinnige kijk op design en dat mis ik een beetje. zegt uiteraard niks over hoe het rijdt en KTM kennende zit dát wel goed ;)
 
De 790 zal ongetwijfeld goed rijden. Daar durf ik bijna niet aan te twijfelen, maar als de zitpositie niet aanspreekt en ook niet naar smaak is aan te passen gaat 't 'm toch niet worden. Je koopt geen motor waar je van tevoren al van weet dat je er niet lekker op zal zitten. Hoe doe jij dat met de Duke 690 en de GSX-R750? Die fietsen zitten totaal anders. De zitpositie van de GSX spreekt mij aan en op die motor zou ik een hele dag ontspannen kunnen rijden zonder pijn in mijn rug. Op de Duke 690 zou ik dat niet volhouden ...
 
Laatst bewerkt:
Nou mannen,
Ga zitten. Een lange 'verhaal,' maar wel een mooie vergelijking.

Het weer was niet echt om te rijden, dus ik heb me even achter de PC met vergelijkend warenonderzoek wat betreft zithouding op de Duke bezig gehouden. In bijgevoegd plaatje de voor mij bekende SV650N en SV650S waarmee ik kan benchmarken, en de Duke790 en 390 als 'testmateriaal.' Op basis van de wielbasis heb ik de plaatjes even groot geschaald en de motoren vergeleken. Het blijft uiteraard een benadering, maar die is wel veelzeggend.

De zithouding op motor wordt met name bepaald door de driehoek zadel-stuur-voetsteunen (en de draaing daarvan).
In de afbeelding staan de hoekpunten van die driehoeken aangegeven met gekleurde bolletjes, zie legenda voor welke bike welke kleur.

Zoals eerder gemeld heb ik momenteel een SV650N (blauwe bollen). Die vond ik te rechtop zitten, dus heb er clipons en schetsplaten van een SV650S op gezet (rode bollen), en zoals mijn SV nu is houd ik het er dáágen probleemloos op vol.
Iedereen is anders, maar voor mij is DAT min of meer de ideale zitpositie, dus mooi om de rest daarmee te vergelijken.
Er mag wel iets vanaf worden geweken , maar in grote lijnen moet het die zithouding wel ongeveer zijn.

De bollen die de driehoek van de Duke 790 aangeven zijn groen, en die van de 390 (waar ik wel eens op heb gezeten) zijn geel. Als de bollen van de SV650 over het plaatje van de Duke 790 worden gelegd zie je direct dat de zithouding op de Duke 790 een heel eind overeen komt met die van de SV650N, al zit je op de Duke wel in zijn totaliteit verder naar voren. De Duke is langer dan de SV en dit zit 'm dus met name in de langere achterswing, dat zeker zal bijdragen aan de stabiliteit van de Duke. Als de SV driehoeken iets naar voren geschoven worden is het helemaal duidelijk.

De Duke 390 zit wat 'korter' dan de 790 en heeft het stuur zelfs nog iets hoger staan, maar als de SV driehoeken op de Duke 390 gelegd worden zie je dat ook die een heel eind met de SV zithouding overeen komt.

De rode stippen zijn voor mij goed, dus de moraal van het verhaal is dat de zithouding op zowel de 790 als de 390 op basis van deze copy-paste actie meer op die van de SV650N lijkt dan op die van de SV650S, dus voor mij zeker niet ideaal. De rode stuur-stippen komen na uitlijnen van de driehoeken op basis van de buddy/voetsteunen uit op de plaats van de bovenste kroonplaat van de Dukes, dus als ik probleemloos op een Duke wil zitten zullen er clipons of iets dergelijks op MOETEN komen.

Dat gaat door de aanwezigheid van de radiatorkappen en een flinke uitdaging (zo niet onmogelijk) worden . . . :')

full
 
Laatst bewerkt:
Ja, je moet iets als je het alleen nog met plaatjes moet doen. ;)
Op de Duke 125 heb ik wel eens gereden, en de 390 is wat betreft geometrie identiek. Ik kon echter niet echt lekker zitten op die kleine Duke, en dat blijkt uit de bolletjes ook. Het stuur op de India-Dukes zit zelfs nog hoger en dichterbij dan op de SV650N die ik ook al te rechtop vind zitten, dus dat verklaart.
Als ik de buddy/voetsteunlijn van de SV en de 390 op elkaar leg zie je dat de clipons best nog een heel eind vóór de kroonplaat zouden mogen wat mij betreft. Dat geeft de burger dan weer moed voor die machine. Als het stuur verder naar voren mag is er meer ruimte beschikbaar om bij insturen niet klem te komen tussen stuurhelften en radiatorkappen.

full


Mijn huidige clipons (Gilles) hebben de stuurpijpen net voor de vorkpoten zitten, en ik weet niet of er clipons bestaan met meer voorbouw, maar dit biedt op zich hoop. Mogelijk dat ondersteboven monteren van de originele stuurbuis ook al vodoet. De stuurhelften zouden dan iets achter de rode stippen komen, maar het is de vraag of de hoek zal kloppen. Ik ga een een keer kijken en de diameter van de buitenpoten opmeten. De 390 staat immers al gewoon in de showroom. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan