Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Drestar - ik hoop af en toe toch zó dat je gewoon een troll bent hè...

Lees even mee:

1) Code B2 indicaties: Ernstige psychiatrie, eerstegraads rouw of terminale patiënten.

2) Uit de bijsluiter van Xanax: "5.4 Rijvaardigheid en het gebruik van machines
Bestuur geen voertuig want Xanax heeft een kalmerend effect; het kan geheugenverlies geven, de concentratie kan verminderen en de spieren verslappen. Alle bezigheden waarvoor u veel aandacht nodig heeft, zoals autorijden en machines bedienen, kunnen minder goed worden uitgevoerd."

Dus... Of je bent gewoon echt helemaal van het padje af en zou om allerlei redenen absoluut niet op de motor moeten stappen, of je bent Europees kampioen long-trolling.


Ik troll nooit. code B2 geld inderdaad normaal gezien voor zulke doelgroepen maar ik krijg het ook onder code b2 zonder dat ik onder die doelgroepen hoor. want dat scheelt weer kosten,

voor mijn auto rij examen heb ik wel eens een valium genomen omdat ik niet kon slapen en deze eigenlijk te laat in de nacht innam .,omdat ik om 8 uur al vroeg in de ochtend examen had pakte dit helemaal verkeerd uit. ik reed toen na 5 minuten al met mijn buitenspiegel van achter naar voor een kras in een geparkeerde auto in een smal straatje,de examinator probeerde de kras er nog uit te poetsen met zijn zakdoek maar die zat te diep. hij ging het regelen met de verzekering en ik was gezakt en kon toen terug lopen naar het CBR,

maar Xanax is echt iets anders dan een slaappil.
 
Ik heb op www.apotheek.nl gekeken, na inname mag er 72 uur niet gereden worden.
Maar ach....wat weet de apotheek er ook eigenlijk van....... :z
 
Laatst bewerkt:
voor mijn auto rij examen heb ik wel eens een valium genomen omdat ik niet kon slapen en deze eigenlijk te laat in de nacht innam .,omdat ik om 8 uur al vroeg in de ochtend examen had pakte dit helemaal verkeerd uit. ik reed toen na 5 minuten al met mijn buitenspiegel van achter naar voor een kras in een geparkeerde auto in een smal straatje,de examinator probeerde de kras er nog uit te poetsen met zijn zakdoek maar die zat te diep. hij ging het regelen met de verzekering en ik was gezakt en kon toen terug lopen naar het CBR

:X
 
In een eerdere discussie zei Drestar dat een ingedommelde saaie CBR600F veel te weinig puf heeft en voor zijn gevoel gewoon gewoon niet vooruit komt, en dat hij toch echt wel een veel pittiger kanon nodig heeft om door de bochten te knallen.

Plotseling begrijp ik dat beter.

Nu je het zegt! :z

Levensgevaarlijk.
 
Mensen,

Ik lees niet zo heel vaak mee maar zie hier ook allemaal mensen waarbij geleerd wordt te stoppen en dan je motor met je rechtervoet op te vangen/ uit te steken. Wat is hier de logica van? Ik heb het ook met rijles gehad maar ben het alweer verleerd want links voelt veel logischer, zeker bij helling trekken is dat met achterrem ipv voorrem veel makkelijker.
 
Mensen,

Ik lees niet zo heel vaak mee maar zie hier ook allemaal mensen waarbij geleerd wordt te stoppen en dan je motor met je rechtervoet op te vangen/ uit te steken. Wat is hier de logica van? Ik heb het ook met rijles gehad maar ben het alweer verleerd want links voelt veel logischer, zeker bij helling trekken is dat met achterrem ipv voorrem veel makkelijker.

Mag beide maar mij is verteld dat vroeger bij het stoplicht het pookje weleens uit de versnelling kon schieten en daarom het voetje op de pook gehouden werd.
 
Mensen,

Ik lees niet zo heel vaak mee maar zie hier ook allemaal mensen waarbij geleerd wordt te stoppen en dan je motor met je rechtervoet op te vangen/ uit te steken. Wat is hier de logica van? Ik heb het ook met rijles gehad maar ben het alweer verleerd want links voelt veel logischer, zeker bij helling trekken is dat met achterrem ipv voorrem veel makkelijker.


Ik mocht het allebei, maar als er vlak na je stil stand een bocht was werd er geadviseerd om de voet aan de bochtkant uit te steken, omdat je motor bij stil stand ook al beetje schuin hangt.
 
ik had op theorie geleerd dat je de rechtervoet moest doen omdat je het meest rechts rijd/staat en dan het verkeer je meestal links passeert en zo niet over je voet heen kan rijden.alleen bij hellingproef word meestal geleerd voet op de achterem te houden en dan moet je dus linkervoet op de grond zetten. ik doe toch altijd andersom want vind het zelf prettiger om de voorrem te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
ik had op theorie geleerd dat je de rechtervoet moest doen omdat je het meest rechts rijd/staat en dan het verkeer je meestal links passeert en zo niet over je voet heen kan rijden.alleen bij hellingproef word meestal geleerd voet op de achterem te houden en dan moet je dus linkervoet op de grond zetten. ik doe toch altijd andersom want vind het zelf prettiger om de voorrem te gebruiken

Dat is niet eens de hoofd reden. Hoofd reden is dat als er wat gebeurt je motor naar rechts leunt omdat je rechterbeen op de grond zit. Op die manier valt je motor en jij dan ook naar rechts van het verkeer af dan naar het verkeer toe.
 
Dat is niet eens de hoofd reden. Hoofd reden is dat als er wat gebeurt je motor naar rechts leunt omdat je rechterbeen op de grond zit. Op die manier valt je motor en jij dan ook naar rechts van het verkeer af dan naar het verkeer toe.
Dat lijkt me sterk, want als je stilstaat met een been is dat bijna altijd bij een kruising, en dan sta je als het goed is in het midden van je rijstrook en afhankelijk van de kruising kan er best links of rechts nog een rijstrook zijn.

Het "van het verkeer af vallen" zou eigenlijk alleen maar van toepassing zijn bij even langs de kant van de weg stoppen of zo.

Ik vroeg het laatst een rijinstructeur (want ik als ervaren rijder sta denk ik zo'n 3/4 van de keren op rechts en 1/4 op links, afhankelijk van helling/situatie/stoeprand etc., maar net hoe het uitkomt) en die gaf een (in mijn ogen) veel logischere verklaring. Je kunt dan namelijk je versnelling "vasthouden" in z'n 1, waardoor de kans veel kleiner is dat je vergeet terug te schakelen en de motor laat uitvallen. En dat wil nog wel eens gebeuren bij beginners, zeker tijdens een examen. En dat is gevaarlijk en daar kun je op zakken. Hij zei er wel bij dat 'ie nog nooit had meegemaakt dat "beenkeuze" een doorslaggevende factor was bij een examen, maar dat moeite ermee wel vaak een indicatie is voor moeite met voertuigbeheersing.

Niet-meer-beginnende rijders schakelen vrijwel altijd automatisch terug naar z'n 1 bij het afremmen en dan is het dus veel minder spannend.
 
Laatst bewerkt:
maar Xanax is echt iets anders dan een slaappil.
Het is absoluut wat anders dan een slaappil. Maar wat maakt dat uit? Een fles wodka in je mik of een blinddoek voor je ogen is ook wat anders dan een slaappil en daar ga je toch ook niet mee rijden?
 
Laatst bewerkt:
Geldig theoriecertificaat vereist voor motorrijles code 80
Gepubliceerd op 04-12-2017 om 15:33
Leerlingen die de leeftijd van 24 jaar nog niet hebben bereikt en die niet in het bezit zijn van een geldig theoriecertificaat of A2-rijbewijs, mogen niet lessen op een motor voor de categorie A (code 80). Een geldig B-rijbewijs volstaat niet voor deze leerlingen. Dit is het gevolg van een ‘onvolledige wijziging’ in het Reglement Rijbewijzen. Een geldig B-rijbewijs volstaat echter wel wanneer deze leerling opgaat voor het AVB-examen.

De minimumleeftijd voor de categorie A is in november verlaagd naar 21 jaar. Wie het A-rijbewijs haalt voor zijn 24e, krijgt de code 80 op het rijbewijs. Met de code mag de bestuurder een onbeperkt driewielig voertuig rijden, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).

Afwijkende regelgeving
Een geldig B-rijbewijs volstond voorheen voor elke categorie motorrijles. Leerlingen kunnen momenteel wél rijles volgen voor categorie A1, A2, en A (A indien de leerling minstens 24 jaar is) als zij in het bezit zijn van een geldig B-rijbewijs. Sinds de wetswijziging volstaat het B-rijbewijs alleen niet voor voor leerlingen van 21 tot en met 23 jaar die rijonderricht krijgen voor de categorie A. Deze groep moet in het bezit zijn van het theoriecertificaat om rijles te volgen voor het onbeperkte motorrijbewijs.

De verlaging van de leeftijd is een uitvloeisel van de derde Europese rijbewijsrichtlijn en zorgde voor veel verwarring in de rijschoolbranche. Sinds de bekendmaking worden opleiders overspoeld met vragen van (toekomstige) motorleerlingen.

Advies
Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleiding bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, adviseert rijschoolhouders met deze leerlingen te lessen op A2 motoren. “Ten eerste moeten leerlingen zo snel mogelijk de boeken in voor het theoriecertificaat. In de tussentijd kun je met een leerling die het B-rijbewijs heeft, en jonger is dan 24 jaar, wel alvast beginnen op een A2 motor.” Het gaat volgens Everink bij het AVB-examen voornamelijk om techniek. Op een getrapte motor kan dit ook geoefend worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is volgens Everink wel op de hoogte van deze problematiek. “Ze weten ervan, maar het heeft geen prioriteit. Het kan maanden duren voordat deze wettelijke fout wordt rechtgezet.”

Rijschoolhouders die wel rijonderricht geven aan deze groep leerlingen, zijn volgens Everink in overtreding. Ook ontstaat er verzekeringstechnisch een probleem. “Je voldoet niet aan de polisvoorwaarden. Wanneer zich een ongeval voordoet, kan de verzekeringsmaatschappij moeilijk doen, of erger nog, de leerling stelt je aansprakelijk”, aldus Everink.

Geen rijles, wel AVB-examen
Reglement Rijbewijzen stelt dat een leerling wel een AVB-examen mag afleggen als deze in het bezit is van een geldig B rijbewijs, ongeacht de leeftijd. Dit bevestigt het CBR en laat verder weten: “Voor regelgeving met betrekking tot de rijopleiding kunnen rijschoolhouders zich wenden tot de wetgever.” Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vooralsnog geen antwoord gegeven op vragen van RijschoolPro.

Theo Noë, redacteur bij theorie-ontwikkelaar Verjo, vertelt dat het ministerie de wetswijziging onzorgvuldig heeft doorgevoerd: “Als je op een plek iets verandert, dan moet je dat elders in dat wetboek misschien op vier of vijf andere plekken ook aanpassen of daar rekening mee houden. Regels zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, nooit alleenstaand.”
 
Hahaha afgetrapt, of een tweetrapsraket motor.

Ik blijf die nieuwe regel ingewikkeld vinden qua uitleg. Gelukkig ben ik 38 en is het voor mij sowiezo meteen A vol.
 
Heb inmiddels 2 rijlessen gehad bij mijn nieuwe rijschool en vandaag avb examen. Heb met zeer slecht weer hagel en regen uitgevoerd en dik geslaagd! Alles ging goed zelfs langzame slalomen!
Heb 14 dec mijn avd! :)

Wat ik wel nu raar vindt is dat ik rond 2 uur geslaagd was maar nog steeds geen bevestigings mail van cbr heb ontvangen?
Toen ik gezakt was kreeg ik binnen 3 uur een mail hierover?
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je avb, *O*

Over dat mailtje kan ik je weinig zeggen, misschien is het wat vertraagt..
Wel gaaf dat je dat nu zo snel in de pocket hebt! :t
 
Heb inmiddels 2 rijlessen gehad bij mijn nieuwe rijschool en vandaag avb examen. Heb met zeer slecht weer hagel en regen uitgevoerd en dik geslaagd! Alles ging goed zelfs langzame slalomen!
Heb 14 dec mijn avd! :)
BIKKEL! AVB met hagel en regen, ik moet er niet aan denken. Gefeliciteerd *O* en respect :}

Wat ik wel nu raar vindt is dat ik rond 2 uur geslaagd was maar nog steeds geen bevestigings mail van cbr heb ontvangen?
Toen ik gezakt was kreeg ik binnen 3 uur een mail hierover?
Geen idee... Maar even tot maandagochtend wachten en dan nog eens informeren.
 
Die mail komt nog wel, maar mooi dat je het dit keer gehaald hebt,en dan binnen een week alweer op mag voor het AVD. beter dit gewoon achter elkaar doen inderdaad. nog een lesje ertussen en dan de finale...
 
Wat ik wel nu raar vindt is dat ik rond 2 uur geslaagd was maar nog steeds geen bevestigings mail van cbr heb ontvangen?
Toen ik gezakt was kreeg ik binnen 3 uur een mail hierover?

Feli! Dat moet goed voelen! Zelf heb ik ook niets van het CBR gehoord nadat ik was geslaagd voor mijn AVB (was ook dit jaar). Dus dat je nog niets hebt gehoord kan wel kloppen, zou ik me niet druk om maken *O*
 
Kijk anders even op de website van het cbr, daar staat wat je allemaal gehaald hebt. en als het goed is krijg je een mail met uitnodiging voor avd examen.
 
Heb inmiddels 2 rijlessen gehad bij mijn nieuwe rijschool en vandaag avb examen. Heb met zeer slecht weer hagel en regen uitgevoerd en dik geslaagd! Alles ging goed zelfs langzame slalomen!
Heb 14 dec mijn avd! :)

Wat ik wel nu raar vindt is dat ik rond 2 uur geslaagd was maar nog steeds geen bevestigings mail van cbr heb ontvangen?
Toen ik gezakt was kreeg ik binnen 3 uur een mail hierover?

Proficiat!

edit: Ik dacht dat ik een mailtje had gekregen na mijn avb, maar dat was toch niet zo. Wel na het behalen van m'n avd. Examen om 16:00, mailtje rond 21:00 gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan