Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kreeg ook een mail van het CBR toen ik geslaagd was.(voor AVD)
Helaas hadden ze storing en kreeg ik om 23.05 pas het mailtje en toen ik de volgende morgen keek stond het ook op mijn CBR uitslag geslaagd.
 
ik heb nooit een mail van het cbr gekregen nadat ik geslaagd was, alleen een mail voor de uitnodiging voor het examen.die moest ik meenemen en dan ondertekenen voor het afrijden van de examens
 
een mail dat je geslaagd bent is niet zo boeiend. als het maar bij het CBR geregistreerd staat. je kan dat nakijken met je DIGID.

@voetje aan de vloer: rechts op de grond werd mij geleerd als je vanuit stilstand rechtsaf moet.
links voor de rest van de situaties: links op de grond. wnat dan kan je je voer op de achterrem houden.

dat heeft 2 voordelen:
1. je remlicht brandt voor achteropkomend verkeer
2. je voorrem trekt niet krom omdat het zijn warmte niet kwijt kan. en je remvloeistof gaat langer mee. want aangezien je voor 80% met je voorrem remt, wordt de remmerij aan de voorkant een stuk warmer dan achter. zou je je voorrem vasthouden dan kan uiteindelijk de hitte van de schijfrem(men) door het remblok naar je remvloeistof trekken en de remvloeistof opwarmen waardoor de kwaliteit van de remvloeistof achteruit gaat. wat vergezocht, ik weet het, maar als je veel en hard hebt moeten remmen in b.v. de Eifel, kan het maar zo.

Nuri: goed bezig! de ene rijschool of de andere maakt zóveel verschil... :)
 
Laatst bewerkt:
een mail dat je geslaagd bent is niet zo boeiend. als het maar bij het CBR geregistreerd staat. je kan dat nakijken met je DIGID.

@voetje aan de vloer: rechts op de grond werd mij geleerd als je vanuit stilstand rechtsaf moet.
links voor de rest van de situaties: links op de grond. wnat dan kan je je voer op de achterrem houden.

dat heeft 2 voordelen:
1. je remlicht brandt voor achteropkomend verkeer
2. je voorrem trekt niet krom omdat het zijn warmte niet kwijt kan. en je remvloeistof gaat langer mee. want aangezien je voor 80% met je voorrem remt, wordt de remmerij aan de voorkant een stuk warmer dan achter. zou je je voorrem vasthouden dan kan uiteindelijk de hitte van de schijfrem(men) door het remblok naar je remvloeistof trekken en de remvloeistof opwarmen waardoor de kwaliteit van de remvloeistof achteruit gaat. wat vergezocht, ik weet het, maar als je veel en hard hebt moeten remmen in b.v. de Eifel, kan het maar zo.

Nuri: goed bezig! de ene rijschool of de andere maakt zóveel verschil... :)
Bullshit.
Rare rijschool.

Linkervoet gaat op de grond, altijd. Ev met de rechter er bij.

Sta je in positie op snel te vertrekken, dan in 1e versnelling en en koppeling in. Nog steeds linkervoet op de grond.

Rechts blijft op de rem of er boven, ter controle.
Het gaat niet om lampjes, want je rechter handje is er ook nog.
Je remvloeistof gaat niet sneller verouderen door remmen bij VRI. Als dat wel zo is, dan is het tijd voor vervangingen van onderdelen...
Koppeling dito.

Schijven trekken ok niet krom door dit soort dingen.

De rijschool die dit zegt, is full of shit.

Ga eens met me mee rijden in de Eifel rijden, en dan kom je er achter je nota bene minder hoeft te remmen dan in NL....
 
Toch zou ik eens mee gaan met Martell als ik jou was, hij heeft namelijk wel gelijk in deze..Ik rij al 32 jaar motor, mijn schijven trekken nooit krom bij stilstaan. Alleen bij grof gebruik, dan kunnen ze krom gaan. Remvloeistof veroudert wel, ik vervang dat om de 2 jaar, preventief. Aangezien het water aantrekt, wat funest is. ;)
 
ik zou niet weten waarom wel. ik ben geen groep-rijder, en echt veel plezier heb ik in de afgelopen 3 jaar eigenlijk nog niet aan mijn motoren en motorrijden beleefd.

voorlopig rijd ik niet: winter, gaar balhoofdlager (na 1,5 jaar en net niks aan kilometers), te lang bezig voor ik weg kan en nadat ik terug kom.
 
Maar wat wij lessers vooral willen weten: is het voorkeur of is het verplicht om tijdens de CBR examens gewoon de rechtervoet aan de grond te zetten?
 
Als je geen voet aan de grond zet dan val je om. Links en/of rechts dus. Ikzelf ben linkshandig en rechtsvoetig :+
 
Laatst bewerkt:
Maar wat wij lessers vooral willen weten: is het voorkeur of is het verplicht om tijdens de CBR examens gewoon de rechtervoet aan de grond te zetten?
Voorkeur.
De enige reden is dat je snel kan corrigeren als je nog in zn vrij stond en niet eerst voet hoeft te wisselen. Als je netjes in de 1 staat, mag je de voet aan de grond zetten die je wilt.
Zo lang je maar niet 2 voeten aan de grond zet. Dat ziet er heel onzeker uit.
 
Laatst bewerkt:
Eensch met Lady Di, ik heb over het algemeen de rechtervoet op de grond, reden hiervoor is dat ik dan sneller naar z'n twee kan.
Voor de rest is het idd voorkeur. :)
 
Eensch met Lady Di, ik heb over het algemeen de rechtervoet op de grond, reden hiervoor is dat ik dan sneller naar z'n twee kan.
Voor de rest is het idd voorkeur. :)
Alsof je niet met je linkervoet van de grond naar je pookje kunt komen voordat je eerste versnelling "op" is...
 
T'is ook nooit goed hé?
Voor mij is het gewoon makkelijker, ik heb wat gebreken, lichamelijk gezien vandaar.
 
Voorkeur.
De enige reden is dat je snel kan corrigeren als je nog in zn vrij stond en niet eerst voet hoeft te wisselen. Als je netjes in de 1 staat, mag je de voet aan de grond zetten die je wilt.
Zo lang je maar niet 2 voeten aan de grond zet. Dat ziet er heel onzeker uit.
Wat een ander van mij vindt hoe ik eruit zie vind ik - in dit geval ;) - minder belangrijk. En in z'n 2 optrekken gaat met de R ook heel goed (hoog koppel bij lage toeren), dus mocht ik me een keertje vergissen ...
 
Mij was geleerd rechtervoet aan de grond want dan blokkeer je rechts vrije ruimte zodat er geen fietser naast komt.
Volgens mij willen ze bij het CBR ook rechterbeen aan de grond zien bij stilstand.
 
Mij was geleerd rechtervoet aan de grond want dan blokkeer je rechts vrije ruimte zodat er geen fietser naast komt.
Volgens mij willen ze bij het CBR ook rechterbeen aan de grond zien bij stilstand.

Wat een onzin reden :/

Is het niet gewoon het makkelijkst:
Als je rechtsaf wilt slaan: Rechterbeen aan de grond.
Als je linksaf wilt slaan: Linkerbeen aan de grond.
Op deze manier heb je de motor al een beetje in de richting gekanteld staan waar je naartoe wilt.
Als je rechtdoor moet dan gewoon rechterbeen op de grond en linkervoet klaar om te schakelen.
 
Maar wat wij lessers vooral willen weten: is het voorkeur of is het verplicht om tijdens de CBR examens gewoon de rechtervoet aan de grond te zetten?
Is volgens mij geen verplichting. En vookeur mag gewoon hoor.

Als je rechtervoet prettiger vindt, gewoon doen.

zorgen dat de rest klopt, wel niet in versnelling, kunnen remmen, ruimte laten en ruimte zoeken.
 
Zo is het ook.
Ik ben helaas, na 3 ongelukken wat moeilijk ter been, maar ik heb mijn rijbewijs ook zo gehaald.
Neem je plaats op de weg, laat zien dat je een echte rijder bent, dan komt het goed.
:t
 
Is een beetje cultuur bepaald, wij doen rechts aan de grond, in de uk doen ze links.

Kijk maar diverse yt rijlessen nl vs uk
 
tenzij je op een helling staat, daar moest ik tijdens me lessen altijd rechtervoet op de achterrem houden en, voorrem niet gebruiken.
dit was niet verplicht maar zou een goede gewoonte zijn.

dit kreeg ik als advies van me instructeur, om te voorkomen dat je achteruit glijd, als je bijvoorbeeld op een hele steile helling staat.
dan staat het meeste gewicht op het achterwiel en, alleen voorrem is dan niet de beste keuze, zeker bij sneeuw, zand, regen enz
 
Zolang je maar kan verklaren waarom je tijdens je examen in welke situatie welke voet je aan de grond zet. Links wanneer je hellingproef/ linksaf gaat, en rechts aan de grond omdat je voor het stoplicht in z'n vrij staat. Net als een hoop andere dingen in het motorrijden zijn de sleutelwoorden 'situatie afhankelijk'. Net als dat je het liefst zo min mogelijk putdeksel mee probeert te pakken, maar als je daarvoor strak langs geparkeerde auto's moet rijden is dat natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Kan mij trouwens herinneren dat ze bij de stopproeven op AVB het liefst wel zien dat je het rechtervoet aan de grond zet. Zeker met de noodstop; omdat de kans bestaat dat je niet volledig bent teruggeschakeld voordat je stilstaat.
 
Ik ben benieuwd hoe het vanmiddag afloopt met mijn les. Ik heb les van 16-18 u. En laat dan net de sneeuw komen. Rijschool wil even afwachten hoe het uitpakt.
 
Als de lui die geacht worden er verstand van te hebben nu al zeggen dat het beter is niet de weg op te gaan, vind ik die rijschool niet op voorhand erg veilig bezig. Gewoon afblazen en nieuwe datum prikken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan