Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb ook 2 keer over mijn avb gedaan. Eerste keer was om te oefenen. ;)


Geeft ook helemaal niets :t
Het AVB examen is slechts een moment opname.
Ikzelf vind het nul komma 0 toevoegen aan veiligheid op de weg.
Op de remproef en uitwijk na.
 
Laatst bewerkt:
Geeft ook helemaal niets :t
Het AVB examen is slechts een moment opname.
Ikzelf vind het nul komma 0 toevoegen aan veiligheid op de weg.
Op de remproef en uitwijk na.

Ik denk ook dat als je moet remmen op de weg, of uitwijken op de weg, je heel anders reageert dan op een AVB terrein. Ik heb al voorgesteld dat ze echte voertuigen mogen gebruiken op mijn AVB, maar helaas _O- :Y vonden ze dat geen goed idee.
 
Hier meelezen geeft me wel al wat kriebels. Zaterdag aanstaande heb ik mijn eerste AVB les :]

Ik ga in ieder geval proberen alle tips van jullie goed te onthouden :t
 
Ik denk ook dat als je moet remmen op de weg, of uitwijken op de weg, je heel anders reageert dan op een AVB terrein. Ik heb al voorgesteld dat ze echte voertuigen mogen gebruiken op mijn AVB, maar helaas _O- :Y vonden ze dat geen goed idee.

Nee snap ik :P

Men leert met een AVB slechts de basis.
Als je ooit moet remmen op een openbare A of B weg krijg je ook te maken met de factor geluk.Er spelen dan ook meer variabelen mee.

Belangrijkste wat je als motorrijder moet onthouden blijf zelf uit de problemen.Kies de open ruimte op de weg geef gas en ga er voorbij.Ga nooit tenzij het niet anders kan tussenin of naast auto's rijden.Laat je zien dat je er bent ga schuin ervoor of er achter rijden.

Invoegen op snelwegen gas op de plank vergeet maximale snelheid en vooraf goed kijken waar jij zou willen rijden.

AVB, is gewoon doen en niet nadenken vond het zelf leuker als het lessen op de weg _O-
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag

Heeft iemand hier tips voor de motor theorie, hierbij bedoel ik welke methodes hebben jullie gebruikt.
Om jullie motor rijbewijs te halen? Ik ben zelf namelijk bezig met de cd-ROM alleen de vragen en stelling komt totaal niet overheen met die van CBR

Iemand enige advies hoe ik dit beste kan aanpakken?
 
Laatst bewerkt:
Nou....

Vandaag niet m'n vaste instructeur. En weinig tijd om warm te draaien... deze instructeur... tja, hij is vrij hoog aangeschreven, het zal vast wel een goede instructeur zijn, maar het klikt gewoon niet tussen ons. Ik heb van m'n andere instructeur een bepaalde stijl van rijden aangeleerd en dat vind deze instructeur niet mooi... dus ik zit niet comfortabel op die motor als hij achter me rijdt... bij alles wat ik doe verwacht ik een stem in m'n oortje met de mededeling dat ik het fout doe en in de helft van het gevallen is die verwachting terecht. Heck, nu ik er zo over na denk kan ik me niet herinneren dat ik ooit positieve feedback van 'm heb gekregen... maar dat kan ook mijn geheugen zijn. Point is: hij vindt dat ik niet kan motor rijden en dat zal hij de examinator vast ook hebben laten weten...

Naja, niet m'n vaste instructeur, het klikt niet met die man, en ik zat gewoon niet comfortabel op die motor.

Tijdens de rit een paar vervelende situaties... een keer op een rotonde een auto die last-minute (na mijn check) z'n knipperlicht de andere kant op deed en toch besloot om toch rechtdoor te gaan. Moest vol in de ankers. Achteraf zei de examinator dat ik daar beter op had moeten anticiperen. Hoe dan? Geen idee, volgens mij had ik het nog aardig opgelost door een aanrijding te voorkomen...

Ook een keer een auto van links. Ik kwam uit een zijstraat, dus ik deed rustig aan, met in het achterhoofd dat als die auto niet stopt, ik een probleem heb. Ik zie de auto nul komma nul snelheid minderen, dus ik ga in de ankers. Iets te aggressief, dus ik verloor even m'n evenwicht. Ging verder goed. Kutsituatie, maar wederom heb ik het slechte gedrag van een andere weggebruiker last minute op moeten vangen, maar volgens de examinator had ik minder moeten twijfelen. Tja, wat moet ik dan? Voorrang nemen terwijl ik het niet krijg? Dat lijkt mij een slecht idee op de motor... Of er sowieso al vanuit gaan dat ik geen voorrang krijg dus sowieso maar stoppen? Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Tijdens de nabespreking had de examinator het bij deze situatie het trouwens over een fietser. Volgens mij verwarde hij het met een fietser die daarna kwam (fietser had voorrang, ik gaf de fietser voorrang), maar in de noodstop situatie was er toch echt een auto die mij geen voorrang gaf. De examinator bleef stellig vol houden dat er geen auto was maar een fietser. Volgens mij heeft hij de situatie niet goed onthouden. Bij een fietser had ik namelijk wel voorrang durven nemen. Maargoed, mijn woord tegen dat van een examinator? Vergeet het maar :P

Dus ik zat na die twee incidenten al helemaal niet lekker meer op de motor... en toen kwam de snelweg. Zat vol met verkeer en veel vrachtwagens, maar iedereen reed te hard, zoals gebruikelijk. In de auto is dat geen probleem, dan rijd ik vrolijk ook te hard, maarja, hier zit een examinator achter me te kijken of ik de verkeersregels wel toe pas... Althans, dat was mijn insteek. Je mocht er 80, maar ik moest minstens 95 of 100 rijden als ik die vrachtwagens voorbij wou. Dus dat deed ik niet, want de instructeur zei dat ik me aan de regels moest houden voor het examen. Het was immers een examen. Dus ik zat op een super vervelende positie tussen vrachtwagens in en had als de examinator er niet gereden had, gewoon met 100-110 weg gereden. En dat had ik achteraf ook moeten doen, want dat was schijnbaar wat ze wouden zien... Maarja, daar heb ik nu niks aan.

Hier en daar nog een paar slordigheidsfoutjes (2-3 putdeksels gepakt en een witte lijn toen ik de snelweg op wou rijden, en voila: gezakt.

Super kut, baal er erg van, maarja ik reed ook gewoon niet lekker, want ik zat super oncomfortabel op de motor en maakte gewoon slordigheidsfouten. Combineer dat met die situaties die toch resulteerden in noodstoppen (tot 2x toe! Tijdens rijles nooit zoiets gehad, en dan tijdens m'n examen 2x! Echt mijn geluk) Ik ben van mening dat ik het een stuk beter was gegaan als ik gewoon met m'n eigen instructeur had gereden dat ik gewoon ontspannen op de motor had gezeten. Dan waren er minder slordigheidsfoutjes en dan had ik waarschijnlijk ook niet zo gestressed gereageerd en noodstoppen hoeven maken...

Naja, het is gebeurd, baal er meer van dan de vorige keer (de vorige keer was 100% mijn schuld), dit had voorkomen kunnen worden. Onder stress doe je nou eenmaal dingen minder goed en continu te horen krijgen dat je alles fout doet is, in ieder geval bij mij, niet bevorderlijk.

De instructeur is een prima vent. Maar hij is tevens de eigenaar van de rijschool en het is financieel in zijn voordeel als ik meer lessen volg, dus ik vraag me af hoe slecht ik daadwerkelijk reed. Zeker aangezien de examinator tijdens m'n AVB vond dat ik de motor erg goed onder controle had (instructeur vond van niet) en m'n vaste instructeur elke keer zei dat ik prima rijdt. Dus het klikt gewoon niet tussen mij en deze instructeur. Heck, ik heb niet eens lol in het motor rijden als hij achter me zit... Dat wist ik van tevoren al, dus achteraf gezien had ik nooit met hem het examen moeten plannen en gewoon geduldig moeten wachten tot m'n eigen instructeur weer beschikbaar was om examen te doen.

Nouja, het is niet anders, ik kan er niks meer aan veranderen. Ik ga nog een paar lesjes plannen denk ik met m'n eigen instructeur om weer lekker in de flow te komen en dan weer examen doen, met m'n eigen instructeur... en dan hopen dat ik het dan wel haal.

Maar man, de lol gaat er snel af op deze manier :N
 
Jeetje, wat balen zeg! Volgende keer inderdaad met je eigen instructeur, want zo is het niks.
Sterkte en hopelijk hoef je niet al te lang te wachten.
 
Goedemiddag

Heeft iemand hier tips voor de motor theorie, hierbij bedoel ik welke methodes hebben jullie gebruikt.
Om jullie motor rijbewijs te halen? Ik ben zelf namelijk bezig met de cd-ROM alleen de vragen en stelling komt totaal niet overheen met die van CBR

Iemand enige advies hoe ik dit beste kan aanpakken?

Ik had het VEKA boek + de online vragen van TET, en de vragen kwamen overeen met het CBR.
Zelfs de foto's bij de vragen waren gelijk aan die van het CBR.



@reliku, balen zeg! Ik weet dat het niet uitmaakt wat ik nu zeg, maar het gevoel is gewoon echt k*t. Vorige week ook meegemaakt met mijn AVB en het begint nu wel te zakken. Maar als mensen er naar vragen, dan komt het weer helemaal terug. "grrrrrr"
 
Laatst bewerkt:
Thanks dames!

Tja, zwaar balen, maar bij de pakken neer zitten heeft geen zin. Heb verzoek ingediend om een nieuw avd te plannen (liefst binnen enkele weken) en dan lekker met m'n eigen instructeur. En ook met m'n eigen instructeur een paar lessen doen in de tussentijd.

Kan er nu toch niks meer aan veranderen, dus laat ik maar gewoon positief blijven... de aanhouder wint... 3 maal is scheepsrecht... dat soort dingen :)
 
-O- Reliku! Ik had het je zo gegund. Zo zie je maar weer hoe chemie tussen de examenkandidaat en instructeur/examinator een belangrijke rol speelt. Helaas viel dat voor jou minder uit. Ik kan erover meepraten, ik had dat ook bij de examinator tijdens mn eerste avd-poging. Tweede keer met twee vingers in de neus gehaald. Komt vast goed met jou!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan