Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo iederen,

Ook ik ben nieuw. Heb mij enige tijd geleden al voorgesteld op het nieuwkomer forum, en voor de rest al veel stiekem meegelezen op dit topic. Ik ben begin april begonnen met AVB voor rijbewijs A. Afgelopen donderdag na 9 lessen in 1x geslaagd. Mede door een zeer goede (vind ik) instructeur, de filmpjes van Dalsem, en jullie tips.

Ik ga 25 mei mijn eerste AVD les volgen. Heb al wel elke les op de weg en snelweg gereden naar de oefenlocatie, dus heb er wel vertrouwen in.

Aan alle lessers..Veel succes en plezier bij afrijden en lessen.
 
Hoi ik ben kyra ben ondertussen bij les 3, eindelijk begonnen, ik heb me autorijbewijs al 6 jaar dus het was ff inkomen, afgelopen dinsdag geslaagd voor me theorie, ik was zo bang dat ik ging zakken🙈 maar gelijk in een keer. 21 juni avb dus we gaan ervoor en veel op het forum kijken voor tips
Overige info:
Lessend rijbewijs: a
Eerste rijles: 05/05/2018
Theorie: geslaagd
AVB: 21juni
AVD: ...
Rijschool: theo dijk wierden
Lesmotor: kawasaki
 
Laatst bewerkt:
@Orphie en KyraW: Welkom bij de club van lessers en motorrijders in spe.

Beide gefeliciteerd met de tot dusver gehaalde delen. Zet hem op met de rest.
 
Hoi allemaal!

Gefeliciteerd aan de geslaagden *O* .

Ik heb vandaag weer een leuke AVD les gehad. Het is nog even afwachten wanneer ik mijn examen mag gaan plannen. Wel merk ik dat ik sinds een paar lessen het motorrijden weer veel leuker ga vinden. Eerst werd ik snel gefrustreerd omdat dingen niet helemaal goed gingen en nu gaat het gewoon beter en meer vanzelf allemaal. Punt van verbetering is mijn bochten, een groot gedeelte gaat nu goed. Maar er blijven er toch nog bij zitten die ik te langzaam neem (en dus niet afschuin) of te wijd uitkom. :+
 
afschuinen: vraag eens aan je instructeur of hij eens wil laten zien hoe ver je met de motor kan afschuinen. en ja, jij zit dan achterop. uitermate leerzaam!

doordat je niet (genoeg) afschuint, kom je te wijd uit (de draaicirkel is te groot, afschuinen verkleint je draaicirkel). doordat je afschuint, maak je je wielen iets kleiner. dat klinkt raar, maar door afschuinen rij je meer aan de zijkant van het loopvlak van de band. doordat het loopvlak bol loopt, is de cirkel (je wiel) aan de zijkant van de band kleiner dan de cirkel bovenop de band. je wielen worden dus wat kleiner. en als je goed luistert, hoor je dat het toerental van je motor iets omhoog gaat. want: doordat je wiel iets sneller draait, werkt dat door in de aandrijflijn en de laatste schakel in het geheel, de motor, vangt dat verschil op --> toerental gaat iets omhoog.

:]
 
Thanks en ik denk dat ik het afschuinen wel snap, maar ik krijg het niet echt voor elkaar in hele haakse/scherpe bochten waar ik dus in de 1e versnelling rij. -O-

Voor mijn gevoel heeft het met de snelheid te maken?

Want de bochten die in de 2e versnelling of hoger te doen zijn, schuin ik prima af.
 
Laatst bewerkt:
in de 1e versnelling regel je je snelheid meer met je achterrem dan met je gashandle. bij langzame snelheid schuin je eigenlijk nauwelijks af. denk maar aan de langzame slalom. daar blijft de motor ook rechtop. anders zou je de pilonnen omtikken met b.v. je valbeugel.
 
afschuinen: vraag eens aan je instructeur of hij eens wil laten zien hoe ver je met de motor kan afschuinen. en ja, jij zit dan achterop. uitermate leerzaam!

doordat je niet (genoeg) afschuint, kom je te wijd uit (de draaicirkel is te groot, afschuinen verkleint je draaicirkel). doordat je afschuint, maak je je wielen iets kleiner. dat klinkt raar, maar door afschuinen rij je meer aan de zijkant van het loopvlak van de band. doordat het loopvlak bol loopt, is de cirkel (je wiel) aan de zijkant van de band kleiner dan de cirkel bovenop de band. je wielen worden dus wat kleiner. en als je goed luistert, hoor je dat het toerental van je motor iets omhoog gaat. want: doordat je wiel iets sneller draait, werkt dat door in de aandrijflijn en de laatste schakel in het geheel, de motor, vangt dat verschil op --> toerental gaat iets omhoog.

:]

Bedankt voor de uitleg.

Is er overigens naast het voorkomen van slijtage een goede reden dat men doorgaans aangeleerd krijgt de halve draai zonder een slippende koppeling uit te voeren?
 
in de 1e versnelling regel je je snelheid meer met je achterrem dan met je gashandle. bij langzame snelheid schuin je eigenlijk nauwelijks af. denk maar aan de langzame slalom. daar blijft de motor ook rechtop. anders zou je de pilonnen omtikken met b.v. je valbeugel.

Ja helemaal mee eens. Daarom vraag ik me af hoe je een bocht in de 1e versnelling (meestal een hele scherpe/haakse bocht) het beste kan nemen? Vaak kom ik die te wijd of rommelig uit.
 
:^ Snelweg is noodzakelijk kwaad als je snel ergens wilt komen voor lekker bochtenwerk. De Eifel bijvoorbeeld :]

Heb je al een Fazer op het oog / in de garage? Mooie fietsen zijn dat. Ik heb daar eerst naar gespeurd, maar bij toeval op een VStrom beland :+

Inderdaad. In de zomer naar de Eifel, echte bochten oefenen. Maar om er te komen ga ik toch echt via de snelweg ;)
 
Man man man wat een bullshit zeg. Klinkt herkenbaar, toen ik gezakt was voor m'n AVD kwam de examinator ook met een lulverhaal aan zetten dat ik een situatie niet goed had gedaan. Sloeg nergens op want aan z'n verhaal te horen had ie de hele situatie niet goed onthouden. Ik ben toen niet onterecht gezakt ofzo maar als ze dan zo'n onterecht voorbeeld gebruiken dan voelt dat niet lekker...

Waarschijnlijk had de examinator op een of andere manier het gevoel gekregen van "mwoah jij mag nog een keer terug komen", maar hij kon niks hards vinden wat je fout deed, dus dan zegt ie maar "je kijkt niet goed genoeg". Vind ik persoonlijk bullshit, als je geen dingen fout ziet gaan moet het gewoon geslaagd zijn.

Examinatoren beoordelen soms veel te vroeg. Dat had ik tijdens m'n 2e AVD. Examinator had na 5 minuten al besloten dat ik geslaagd was. Volgens m'n instructeur heeft ie de rest van het examen niet eens op zitten letten maar gewoon lekker zitten kletsen. Dat hoort ook niet. Nou pakt het in mijn geval voordelig uit (en de rest van de rit ging ook wel lekker), dus ik ga niet klagen, maar eigenlijk is die examinator net zo slecht bezig als een examinator die na 5 minuten denkt "deze meneer krijgt geen rijbewijs" en de rest van het examen actief op zoek is naar een kritiek puntje om je te laten zakken, in plaats van objectief beoordelen hoe je het gedaan hebt.

Het ergste is... je kunt er helemaal niks aan doen :N

Balen man....

Het blijft inderdaad lastig. En knap vervelend als het je overkomt.
Wellicht heeft het te maken met dat zij iets zien qua vertrouwen in rijden? Ik heb mijn autorijbewijs pas na de derde keer gehaald. Daarvoor reed ik te onzeker. Wellicht zag de examinator dat destijds ook. Ik heb nooit ingrepen gehad, maar altijd van die wazige afwijzingen: je keek niet goed, je bent niet besluitvaardig. Reed ik gevaarlijk? Dat niet, maar het was blijkbaar niet voldoende. We herkennen dat denk ik zelf ook allemaal wel, dat je af en toe achter mensen rijdt (snelweg, in de stad), dat je je afvraagt of die mensen misschien h7n rijbewijs bij een pakje boter hebben gekocht...

Aan allen die gezakt zijn: houd vol, want “winners never quit” :t
 
Ja helemaal mee eens. Daarom vraag ik me af hoe je een bocht in de 1e versnelling (meestal een hele scherpe/haakse bocht) het beste kan nemen? Vaak kom ik die te wijd of rommelig uit.


ook hier zou ik zeggen: vraag het je instructeur. rare vragen bestaan niet, rare antwoorden wel. en bovendien ben je nog aan het leren. dus heeft je instructeur het maar uit te leggen en voor te doen. daar wordt hij tenslotte voor betaald.

punt.

:]
 
Wellicht lees of begrijp ik het niet goed, maar als ik sommigen moet geloven stuurt/draait een motor (op hoge snelheden) doordat deze ingekanteld is, waarbij men de indrukt wekt dat dit komt door de vorm van de banden. Puur afgaand op de verschafte informatie lijkt men dus te zeggen dat met een neutrale stuur een bocht te nemen valt zolang de motor maar ingekanteld is.

In hoeverre klopt dit?

Ik zou zeggen dat het stuur wel daadwerkelijk gedraaid moet worden in de richting van de bocht, ook al is dit maar minimaal, maar dat in verband met middelpuntvliedende krachten dit gedaan moet worden terwijl de motor ingekanteld is, waarbij de inkanteling veroorzaakt wordt door middel van het welbekende 'countersteering'.

Iemand die de zaak kan verhelderen?

Alvast bedankt!
 
Wat8.jpg



Gewoon afschuinen en tegen leunen ?
Dat is teveel ingewikkelde informatie om te verwerken hoor voor zo'n les :/
 
Wellicht lees of begrijp ik het niet goed, maar als ik sommigen moet geloven stuurt/draait een motor (op hoge snelheden) doordat deze ingekanteld is, waarbij men de indrukt wekt dat dit komt door de vorm van de banden. Puur afgaand op de verschafte informatie lijkt men dus te zeggen dat met een neutrale stuur een bocht te nemen valt zolang de motor maar ingekanteld is.

In hoeverre klopt dit?

Ik zou zeggen dat het stuur wel daadwerkelijk gedraaid moet worden in de richting van de bocht, ook al is dit maar minimaal, maar dat in verband met middelpuntvliedende krachten dit gedaan moet worden terwijl de motor ingekanteld is, waarbij de inkanteling veroorzaakt wordt door middel van het welbekende 'countersteering'.

Iemand die de zaak kan verhelderen?

Alvast bedankt!

Natuurkundig kan ik het allemaal niet verklaren, maar op YouTube staan wel wat filmpjes, inderdaad over countersteering, hoe dat werkt.

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels wel dat het op hoge snelheid proberen te draaien van het stuur zo goed als niet mogelijk is (of je moet echt je best doen, maar dan ga je geheid onderuit). Wat je dan wel heel goed merkt is dat een klein tikje of rukje aan het stuur genoeg is om een richting op te gaan. Hetzelfde geldt met je heupen (je kunt sturen zonder je handen te gebruiken), er wordt een onbalans in de motor gecreëerd waardoor de motor een bepaalde kant op gaat. Met inkantelen of ofschuinen verklein je je draaicirkel.
 
Welkom Orphy en KyraW!

Ik heb net zo'n fijne AVD les gehad! *O* Mijn medeleerling was er niet, dus ik was vandaag alleen. Het voelde echt alsof ik gezellig een rit met een goede vriend maakte in plaats van een les met een instructeur haha, was ook supergezellig, kan het enorm goed vinden met mijn instructeur. En na afloop was hij ook net zo enthousiast, als ik dit vast kan houden komt het over een maand helemaal goed! :]

Ook superleuk hoe enthousiast vrijwel alle mede-motorrijders groeten, word er helemaal vrolijk van. O-)
 
Welkom Orphy en KyraW!

Ik heb net zo'n fijne AVD les gehad! *O* Mijn medeleerling was er niet, dus ik was vandaag alleen. Het voelde echt alsof ik gezellig een rit met een goede vriend maakte in plaats van een les met een instructeur haha, was ook supergezellig, kan het enorm goed vinden met mijn instructeur. En na afloop was hij ook net zo enthousiast, als ik dit vast kan houden komt het over een maand helemaal goed! :]

Ook superleuk hoe enthousiast vrijwel alle mede-motorrijders groeten, word er helemaal vrolijk van. O-)
Zo doorgaan! :t
 
Wellicht lees of begrijp ik het niet goed, maar als ik sommigen moet geloven stuurt/draait een motor (op hoge snelheden) doordat deze ingekanteld is, waarbij men de indrukt wekt dat dit komt door de vorm van de banden. Puur afgaand op de verschafte informatie lijkt men dus te zeggen dat met een neutrale stuur een bocht te nemen valt zolang de motor maar ingekanteld is.

In hoeverre klopt dit?

Ik zou zeggen dat het stuur wel daadwerkelijk gedraaid moet worden in de richting van de bocht, ook al is dit maar minimaal, maar dat in verband met middelpuntvliedende krachten dit gedaan moet worden terwijl de motor ingekanteld is, waarbij de inkanteling veroorzaakt wordt door middel van het welbekende 'countersteering'.

Iemand die de zaak kan verhelderen?

Alvast bedankt!

Heb er in het verleden veel overgeschreven helaas is mijn inkt op🙄 Open YouTube en zoek op countersteering. 🌞
 
lekker gevoel als het goed gaat, he. maar hou rekening met af en toe een 'mindere' dag. 't is niet om je de moed in de schoenen te laten zakken, maar dat zal je met de AVB-lessen ook wel meegemaakt hebben. de ene les gaat het gewoon wat lekkerder dan de andere les.

je examen: veel mensen kijken er tegenop. maar het is, zoals mijn instructeur het noemde, gewoon een fijn stukje rijden, net zoals tijdens je lessen. want, zo zei hij, het zou wel al te raar zijn als je tijdens en na je examen ineens anders gaat rijden dan tijdens de lessen. sommige dingen moet je wat overdrijven, zoals het kijken. de examinator wil zien dat je kijkt. laat dan ook zien dat je kijkt door je koppie te draaien en niet vanuit je ooghoeken te kijken. laat zien dat je een motorrijder bent, en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit. lekker pro-actief doorrijden. voor je het weet, ben je weer terug. bij elkaar duurt het examen ongeveer een uurtje: handje schudden, ogentest, BRAVO-klets, stukje rijden (eventueel met een stop&go-instructie), handje schudden en weer aftaaien. en het laatste wat de examinator wil is jouw tronie een tweede keer tegenover zich zien voor een her-examen. de examinator zit echt niet de hele rit achter je om jou in de gaten te houden. waarschijnlijk lult hij 5 kwartier in een uur met je instructeur. de enige keer dat hij je in de gaten houdt, is als het verkeer stagneert of als er getoeterd wordt. hou (mede daarom ook) de examen-auto niet in de gaten. 'het' gebeurt vóór je, niet achter je!

let er wel op dat je je Eigen Verklaring invult!!! je kan zonder EV (of met een verlopen EV) wel examen doen, maar geen rijbewijs afhalen/bij laten schrijven.

:]
 
Hallo allemaal, zelf ben ik ook begonnen met mijn rijlessen en geniet elke keer dat ik kan en mag rijden. de eerste stappen zijn al gemaakt, inmiddels mijn theorie en AVB binnen nu nog AVD en dan meters maken!!

Aanstaande vrijdag ga ik kijken naar mijn mogelijke eerste motor en dat zal een Honda magna V45 750cc zijn !


Lessend rijbewijs: a
Eerste rijles: 03/05/2018
Theorie: geslaagd 15/05/2018
AVB: geslaagd 14/05/2018
AVD: gepland op 26-06-2018
Rijschool: Motorrijschool freebird
Lesmotor: kawasaki


Gr Sandor
 
Wellicht lees of begrijp ik het niet goed, maar als ik sommigen moet geloven stuurt/draait een motor (op hoge snelheden) doordat deze ingekanteld is, waarbij men de indrukt wekt dat dit komt door de vorm van de banden. Puur afgaand op de verschafte informatie lijkt men dus te zeggen dat met een neutrale stuur een bocht te nemen valt zolang de motor maar ingekanteld is.

In hoeverre klopt dit?

Ik zou zeggen dat het stuur wel daadwerkelijk gedraaid moet worden in de richting van de bocht, ook al is dit maar minimaal, maar dat in verband met middelpuntvliedende krachten dit gedaan moet worden terwijl de motor ingekanteld is, waarbij de inkanteling veroorzaakt wordt door middel van het welbekende 'countersteering'.

Iemand die de zaak kan verhelderen?

Alvast bedankt!


hier in dit filmpje wordt perfect utgelegd hoe countersteering werkt en ze laten het ook zien vanuit verschillende camera's.


maar het komt hier op neer dat je eigenlijk met je kont stuurt :Y let maar eens op tijdens de lessen. _O- _O- _O-
 
Wellicht lees of begrijp ik het niet goed, maar als ik sommigen moet geloven stuurt/draait een motor (op hoge snelheden) doordat deze ingekanteld is, waarbij men de indrukt wekt dat dit komt door de vorm van de banden. Puur afgaand op de verschafte informatie lijkt men dus te zeggen dat met een neutrale stuur een bocht te nemen valt zolang de motor maar ingekanteld is.

In hoeverre klopt dit?

Ik zou zeggen dat het stuur wel daadwerkelijk gedraaid moet worden in de richting van de bocht, ook al is dit maar minimaal, maar dat in verband met middelpuntvliedende krachten dit gedaan moet worden terwijl de motor ingekanteld is, waarbij de inkanteling veroorzaakt wordt door middel van het welbekende 'countersteering'.

Iemand die de zaak kan verhelderen?

Alvast bedankt!
Het is eigenlijk heel simpel.
Stel je een motor met een zekere snelheid voor.
Ste je draait nu het stuur naar rechts.
Je motor wil door de snelheid rechtdoor en wordt nu in onbalans gebracht.
Je voorwiel 'valt' nu als het ware op de linker zijkant. De motor staat nu niet meer rechtop maar scheef.
Je band is bol; de omtrek op de wang is kleiner dan op het loopvlak. Daardoor maakt de motor een bocht naar links.

Daarom maak je ook bij een halve draai naar links eerst even een stuurbeweginkje naar rechts; hiermee creëer je de onbalans die de motor naar links doet afschuinen.
Eénmaal afgeschuind draai je het stuur naar links maar je blijft afgeschuind.

Hoe hoger de snelheid hoe minimaler dit hoeft te zijn. Maak je bij die halve draai nog echt een stuurbeweging naar rechts, bij hoge snelheid is een klein beetje druk met je linkerhand voldoende.En je hoeft niet meer naar links te sturen, het afschuinen zorgt voor de draai.

Dat is het lastige met een quad: omdat die niet kan afschuinen moet je daar wel sturen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan