Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal, zelf ben ik ook begonnen met mijn rijlessen en geniet elke keer dat ik kan en mag rijden. de eerste stappen zijn al gemaakt, inmiddels mijn theorie en AVB binnen nu nog AVD en dan meters maken!!

Aanstaande vrijdag ga ik kijken naar mijn mogelijke eerste motor en dat zal een Honda magna V45 750cc zijn !


Lessend rijbewijs: a
Eerste rijles: 03/05/2018
Theorie: geslaagd 15/05/2018
AVB: geslaagd 14/05/2018
AVD: gepland op 26-06-2018
Rijschool: Motorrijschool freebird
Lesmotor: kawasaki


Gr Sandor

Welkom! :W Er is inderdaad niks mooiers dan motorrijden! :] Succes met lessen en houd ons op de hoogte :)
 
maar het komt hier op neer dat je eigenlijk met je kont stuurt :Y let maar eens op tijdens de lessen. _O- _O- _O-

Lever je rijbewijs maar weer in 😋

Zit jij tijdens het rijden naar je kont te kijken 😅😜

Maar nee je stuurt niet met je kont.Je brengt slechts je motor in onbalans.Lees lady di haar uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Heb er in het verleden veel overgeschreven helaas is mijn inkt op🙄 Open YouTube en zoek op countersteering. 🌞

Ik had graag je uitleg gelezen, maar ik denk niet dat ik 'm zo gevonden heb tussen 38.000 berichten! Gelukkig schieten ook anderen te hulp!

hier in dit filmpje wordt perfect utgelegd hoe countersteering werkt en ze laten het ook zien vanuit verschillende camera's.


maar het komt hier op neer dat je eigenlijk met je kont stuurt :Y let maar eens op tijdens de lessen. _O- _O- _O-

Het is eigenlijk heel simpel.
Stel je een motor met een zekere snelheid voor.
Ste je draait nu het stuur naar rechts.
Je motor wil door de snelheid rechtdoor en wordt nu in onbalans gebracht.
Je voorwiel 'valt' nu als het ware op de linker zijkant. De motor staat nu niet meer rechtop maar scheef.
Je band is bol; de omtrek op de wang is kleiner dan op het loopvlak. Daardoor maakt de motor een bocht naar links.

Daarom maak je ook bij een halve draai naar links eerst even een stuurbeweginkje naar rechts; hiermee creëer je de onbalans die de motor naar links doet afschuinen.
Eénmaal afgeschuind draai je het stuur naar links maar je blijft afgeschuind.

Hoe hoger de snelheid hoe minimaler dit hoeft te zijn. Maak je bij die halve draai nog echt een stuurbeweging naar rechts, bij hoge snelheid is een klein beetje druk met je linkerhand voldoende.En je hoeft niet meer naar links te sturen, het afschuinen zorgt voor de draai.

Dat is het lastige met een quad: omdat die niet kan afschuinen moet je daar wel sturen.


Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
lekker gevoel als het goed gaat, he. maar hou rekening met af en toe een 'mindere' dag. 't is niet om je de moed in de schoenen te laten zakken, maar dat zal je met de AVB-lessen ook wel meegemaakt hebben. de ene les gaat het gewoon wat lekkerder dan de andere les.

je examen: veel mensen kijken er tegenop. maar het is, zoals mijn instructeur het noemde, gewoon een fijn stukje rijden, net zoals tijdens je lessen. want, zo zei hij, het zou wel al te raar zijn als je tijdens en na je examen ineens anders gaat rijden dan tijdens de lessen. sommige dingen moet je wat overdrijven, zoals het kijken. de examinator wil zien dat je kijkt. laat dan ook zien dat je kijkt door je koppie te draaien en niet vanuit je ooghoeken te kijken. laat zien dat je een motorrijder bent, en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit. lekker pro-actief doorrijden. voor je het weet, ben je weer terug. bij elkaar duurt het examen ongeveer een uurtje: handje schudden, ogentest, BRAVO-klets, stukje rijden (eventueel met een stop&go-instructie), handje schudden en weer aftaaien. en het laatste wat de examinator wil is jouw tronie een tweede keer tegenover zich zien voor een her-examen. de examinator zit echt niet de hele rit achter je om jou in de gaten te houden. waarschijnlijk lult hij 5 kwartier in een uur met je instructeur. de enige keer dat hij je in de gaten houdt, is als het verkeer stagneert of als er getoeterd wordt. hou (mede daarom ook) de examen-auto niet in de gaten. 'het' gebeurt vóór je, niet achter je!

let er wel op dat je je Eigen Verklaring invult!!! je kan zonder EV (of met een verlopen EV) wel examen doen, maar geen rijbewijs afhalen/bij laten schrijven.

:]
Ja klopt, ik heb met de AVB lessen wel eens gedacht 'waar ben ik aan begonnen?', vooral met die langzame slalom. Ging op het examen uiteindelijk in één keer goed, dus heb me om niks druk gemaakt. :P Ik zit mezelf heel erg in de weg door te veel 'in mijn hoofd' te zitten, maar dat kon ik gister bijna helemaal loslaten waardoor de rit ook erg ontspannen aanvoelde. Ik hoop echt dat ik dat gevoel vast kan houden. :t

Bedankt voor de uitgebreide tips voor het AVD examen! De EV heb ik op aanraden van mijn rijschool meteen aangevraagd toen ik mijn AVB heb gehaald, dus dat is gelukkig geregeld. :)
 
Gisteren weer 'n leuke les gehad; maar holy **** die langzame slalom is lastig...

Eerst snelle slalom, prima. Toen halve draai nog ff bijgespijkerd, die gaat nu beide kanten op helemaal goed. 8'jes rijden, beetje klooien aan het begin maar daarna alsnog helemaal prima (veel makkelijker dan ik dacht, eigenlijk!).

Maar toen die slalom. Ik had al begrepen dat dat 'n lastige is, maar wat heb ik dat onderschat. Ik heb er minstens 'n half uur a 45 min. aan lopen rommelen, maar ik heb 'm nog steeds niet goed onder de knie.

Ik let op m'n houding (knieen tegen de tank, voorop op 't zadel), hou m'n koppeling vast, gas open, snelheid regelen met de achterrem maar na 2 of 3 pionnen verlies ik elke keer m'n balans, stuur ik verkeerd, ga ik klooien met m'n koppeling omdat ik m'n snelheid verlies of, en dat gebeurt me 't meest, ga ik veel te kort om de pionnen waardoor ik ze allemaal omtrap.

Gelukkig was het de laatste oefening van de dag, want de frustratie zat er tegen 't einde aardig in.

Nog 'n flinke weg te gaan, denk ik... maar hey, 8'jes draaien is tenminste wel leuk. :-P
 
Gisteren weer 'n leuke les gehad; maar holy **** die langzame slalom is lastig...

Eerst snelle slalom, prima. Toen halve draai nog ff bijgespijkerd, die gaat nu beide kanten op helemaal goed. 8'jes rijden, beetje klooien aan het begin maar daarna alsnog helemaal prima (veel makkelijker dan ik dacht, eigenlijk!).

Maar toen die slalom. Ik had al begrepen dat dat 'n lastige is, maar wat heb ik dat onderschat. Ik heb er minstens 'n half uur a 45 min. aan lopen rommelen, maar ik heb 'm nog steeds niet goed onder de knie.

Ik let op m'n houding (knieen tegen de tank, voorop op 't zadel), hou m'n koppeling vast, gas open, snelheid regelen met de achterrem maar na 2 of 3 pionnen verlies ik elke keer m'n balans, stuur ik verkeerd, ga ik klooien met m'n koppeling omdat ik m'n snelheid verlies of, en dat gebeurt me 't meest, ga ik veel te kort om de pionnen waardoor ik ze allemaal omtrap.

Gelukkig was het de laatste oefening van de dag, want de frustratie zat er tegen 't einde aardig in.

Nog 'n flinke weg te gaan, denk ik... maar hey, 8'jes draaien is tenminste wel leuk. :-P
Wat herkenbaar allemaal ... Heb voor die manoeuvre ook weinig talent en/of gevoel maar rij toch met plezier motor *O*
 
Gisteren weer 'n leuke les gehad; maar holy **** die langzame slalom is lastig...
Ik voel met je mee. Weet precies wat je bedoelt!
Paar tips die ik afgelopen dinsdag heb gekregen:
- begin ongeveer een halve meter voor de eerste pion al naar buiten te draaien
- pak de ruimte en maak grotere bogen eromheen
- zodra je voorwiel bij de pion is moet je al weer terug draaien
- blijf vooral goed vooruit kijken, minstens 2 pionnen vooruit zodat je weet waar die motor heen moet. Zodra je te kort kijkt vlieg je eruit

Dat laatste gebeurt mij dus regelmatig bij de laatste pion omdat ik dan dus alleen maar daar naar zit te kijken in plaats van recht vooruit dus verlies ik bijna altijd mijn balans precies voor die laatste pion
 
Een biertje (of meer) drinken wil wel eens helpen, dan ga je vanzelf wel zwalken :X

Alle gekheid op een stokje...het is een rotoefening! Ik kan je zeggen dat het me nu in de praktijk beter afgaat dan destijds met die vreselijke pionnen. Punt is, let niet op die dingen, kijk recht vooruit en begin op tijd met insturen, dan heb je voldoende speling tijdens de oefening om tussen de pionnen door te sturen.
 
Dat laatste gebeurt mij dus regelmatig bij de laatste pion omdat ik dan dus alleen maar daar naar zit te kijken in plaats van recht vooruit dus verlies ik bijna altijd mijn balans precies voor die laatste pion

Herkenbaar! Ik vloog er ook vaak uit bij de laatste pion, omdat ik daar toch onbewust op zat te focussen.
Op deze manier heb ik 'm ook verprutst op mijn AVB examen. Gelukkig deed ik de rest wel goed, dus was wel geslaagd :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een proef examen avd gedaan om te kijken hoe het er nu voorstaat. Dit ging goed, was ontspannen en ik weet nu echt dat ik er klaar voor ben. Ik doe nog 1 les en dan moet het 12 juni lukken.
 
Fijn om te horen Wilco, een proef examen klinkt zo gek nog niet!
Ik mag vanmiddag weer een lesje rijden, zal wel zweten worden :] *D
 
Ik ben zo blij met mijn John Doe kevlar broek en hoodie!
Voelt wel raar in het begin, maar wat een genot! ! Zeker bij +20° , heb ik geen privé zweet sauna meer...

Dat geloof ik gelijk, ik wil er zelf ook een keer een motor hoodie bij halen voor de warme dagen. Nu heb ik een kevlar/stoffen motor legging en een leren jas. Dus het valt gelukkig meestal wel mee, ik kom er wel redelijk warm vanaf maar prive sauna gelukkig nog niet gehad :}

-Edit-

Ik ben weer terug van mijn AVD lesje, ging lekker en ik zit nu op 3/4e bochten goed. Helaas gaat 1/4e van de bochten nog wat rommelig (schuin niet voldoende af of kom wat wijd uit).
Zodra die ook goed gaan, mag ik op examen. :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf afgelopen ochtend een 2 uur gelest. Voor het eerst met de eigen motorjas en broek. Wat een genot. Had niet eens alle ventilatie open maar vond het heerlijk zo. Ook lekker dat alles de juiste maat heeft ;).

Ging lekker met lessen. Wel fijn om langer op tempo te rijden. Ook vandaag de hellingproef gedaan met motor. Niet verwacht dat het moest maar wel leuk. Zeker als je de lesauto's voorbij steekt op die momenten.
 
Gisteren mijn eerste avd rijles gehad.. voornameijk gefocust op plaats op de weg bij allerlei bochte en situaties. We gingen wel lekker, dus ik mag begin juli op audientie bij het cbr...😨..

Dat worden nog een paar pittige lessen... maar oh wat fijn om op de weg te rijden...

Volgende week ook maar eens naar zoetermeer om zomerhandschoenen en een eigen broek te kopen...Jas heb ik gekregen van een collega. Is wel oud maar voldoet nog prima. Beter dan de gemiddelde rijschool jas.

Ik kan niet wachten tot het oortje uit mag.. Dan krijgen we alleen het dillema:
Welke motor gaan we op beginnen....🤔
 
oplossing van het dilemma:

G E E N NIEUWE! (tenminste, dat zou ik doen)

want gehdeid dat je 'm het eerste jaar een (paar) keer neerlegt.

welke motor voor jou geschikt is, kom je achter door proef te rijden. of je moet nu al een idee hebben van wat voor soort rijder je bent. de een wil een buikschuif, de ander is een relaxte toerer en wil een toermotor of chopper.
 
oplossing van het dilemma:

G E E N NIEUWE! (tenminste, dat zou ik doen)

want gehdeid dat je 'm het eerste jaar een (paar) keer neerlegt.

welke motor voor jou geschikt is, kom je achter door proef te rijden. of je moet nu al een idee hebben van wat voor soort rijder je bent. de een wil een buikschuif, de ander is een relaxte toerer en wil een toermotor of chopper.


DUH.... hoewel ik er gewoon van uit ga dat IK niet het asfalt als glijbaan ga gebruiken.😁
Mijn wens is een mooie naked.. dus een ducati monster of een triumph speed/street triple..
 
Kopen jullie zo'n motor direct met spaargeld na alle dure lessen + outfit ook aangeschaft te hebben of nemen jullie er een lening voor of.. andere optie?

Ik kan namelijk op zich wel een motor van misschien 1500 max kopen van het spaargeld of een jaar verder gaan sparen ervoor
Maar het beperkt wel de keuze vrijheid
En proef rijden is volgens mij alleen mogelijk via motoshare want de dealers hebben geen oude motoren in die prijsklasse? :/
 
IK koop niet iets luxe als een motor op lening.. gewoon het jaren gespaarde geld aanspreken...
Minder budget, oudere motor. Van een cb500 uit 95 , naar een cb650f van 2014. De cb heb ik 3 maand gehad. Aanschaf van de 50p was goedkoper dan de cb650f uit stilstand te laten vallen. Dus gewoon even veilig gespeeld...
 
Ik zou niet lenen voor een motor. Het blijven luxe producten en de kans dat je 'm dezelfde dag nog in de prak rijdt is helaas aanwezig. Sure, niet dat die kans nou heel groot is, maar nog altijd veel groter dan bij andere luxe producten. Natuurlijk is dan je gezondheid prio 1, maar dan aan een lening vastzitten zonder de bijbehorende motor te hebben lijkt me echt een veel te grote domper.

Kortom, cheap-ass motor kopen, genoeg dealers met betaalbare oude motoren om op proef te rijden. Plus je moet nog geld overhouden om 'm te onderhouden ook natuurlijk. Bandjes zijn ook bepaald niet gratis... En als je nu een ouwetje koopt dan heb je wat om naar vooruit te kijken als je verder hebt gespaard :)
 
Geld lenen kost geld. Niet doen, precies vanwege de redenen die SB opvoert. Koop een motor die je kunt betalen. Het is een kwestie van beslissen of je nu op een goedkopere/oudere motor wilt rijden of later op een duurdere/nieuwere.
 
Kopen jullie zo'n motor direct met spaargeld na alle dure lessen + outfit ook aangeschaft te hebben of nemen jullie er een lening voor of.. andere optie?

Ik kan namelijk op zich wel een motor van misschien 1500 max kopen van het spaargeld of een jaar verder gaan sparen ervoor
Maar het beperkt wel de keuze vrijheid
En proef rijden is volgens mij alleen mogelijk via motoshare want de dealers hebben geen oude motoren in die prijsklasse? :/

Beter om niet te lenen neem dit maar aan van een oude wijze man :+

Je bent per jaar al minimaal je spaargeld 1500 euro kwijt aan rentelast en dan nog zal de motor nooit van jou zijn! Je hebt betalingsverplichtingen en je zal gedurende deze lange tijd gevangene zijn van de krediet verstrekker.
 
Voor 1500 kun je echt wel een bruikbare motor kopen hoor... Voor minder ook. Mijn eerste motor was een oude NTV650 van 800 euro van Swinkels Motoren in Tilburg en daar heb ik twee jaar met enorm veel plezier op gereden. Daarna kocht ik een oude CBR1000F voor 1500 euro bij Jager Motoren in Hoogeveen en ook daar heb ik jaren mee gereden.

Dus ook bij dealers is dat mogelijk. Zoek maar eens op motoroccasion.nl op goedkope motoren van dealers en kijk dan op de websites van die dealers. Zeker als je even vooruit belt met je intenties (hallo, ik ben een beginner, op zoek naar een goedkoop beginfietsie) kan proefrijden vaak ook gewoon.

Neem wel iemand met kijk op motoren mee indien mogelijk, om iets te zeggen over de staat van de motoren maar ook om je verliefdheid-op-het-eerste-gezicht in toom te houden. En ja, je moet wel blijven opletten natuurlijk, goedkope motoren = vergroot risico op verborgen gebreken en verkleinde kansen bij discussies daarover :) Dus opletten geblazen, maar het kan zeker.

Blijft wel het geval dat je sowieso beter niet je laatste rooie spaarcent uitgeeft i.v.m. reserve voor onderhoud (en rijden zelf).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan