Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog niet, maar ik kijk al wel stiekem rond haha. Ik ga denk ik wel komende tijd motorzaken bezoeken om eens wat motoren te bekijken en evt. proefrijden. Ik heb geen haast.
 
Hey mede-forummers, ik ben vandaag geslaagd voor mijn AVD examen!!

Het ging aan het begin moeizaam door de zenuwen denk ik, te langzaam rijden enzo, maar de rest van de rit ging goed en heb ik volgens de examinator laten zien dat ik wel een echte motorrijder ben dus uiteindelijk gelukkig geslaagd!

Nu zsm een motor halen wanneer dit mogelijk is.
 
Hey mede-forummers, ik ben vandaag geslaagd voor mijn AVD examen!!

Het ging aan het begin moeizaam door de zenuwen denk ik, te langzaam rijden enzo, maar de rest van de rit ging goed en heb ik volgens de examinator laten zien dat ik wel een echte motorrijder ben dus uiteindelijk gelukkig geslaagd!

Nu zsm een motor halen wanneer dit mogelijk is.
:t

*O* *O* *O*
 
Gefeliciteerd. En nu snel veel gaan rijden. Want nu ga je pas echt leren rijden. Ik ben een paar maanden nadat ik mijn rijbewijs had gehaald met een groepje ervaren rijders naar Engeland geweest. Al het commentaar en alle voorbeelden die ik om me heen zag hebben me erg geholpen. Bocht met modder van stromend beekje, en degenen voor me gingen er vol doorheen. Toen dacht ik in een flits "als hun motor dat kan dan moet de mijne dat ook kunnen" en ik ging er ook vol doorheen en het ging prima.
Veel rijden dus!
 
Gefeliciteerd. En nu snel veel gaan rijden. Want nu ga je pas echt leren rijden. Ik ben een paar maanden nadat ik mijn rijbewijs had gehaald met een groepje ervaren rijders naar Engeland geweest. Al het commentaar en alle voorbeelden die ik om me heen zag hebben me erg geholpen. Bocht met modder van stromend beekje, en degenen voor me gingen er vol doorheen. Toen dacht ik in een flits "als hun motor dat kan dan moet de mijne dat ook kunnen" en ik ging er ook vol doorheen en het ging prima.
Veel rijden dus!


In mijn eerste jaartje was ik bijna 6 x dood geweest . Op 1 dag zelfs bijna 3 X ben toen wel wat rustiger gaan rijden . })

Tegenwoordig vermits op de weg :] , 1 x per jaar , rij ook maar 1-2 per jaar op de weg *D :+

Wat ik zeggen wil aan de nieuwe motorrijder.Doe normaal en rij zeker het eerste jaar rustig hou afstand en rij net zoals je in een auto rijdt dan komt het goed!!
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zeggen wil aan de nieuwe motorrijder.Doe normaal en rij zeker het eerste jaar rustig hou afstand en rij net zoals je in een auto rijdt dan komt het goed!!
Da's lang niet voor iedereen een goed advies :N Zeker niet als je in de auto, zoals zovelen, bijvoorbeeld te weinig afstand houdt, geen richting aangeeft, veel te kort voor je kijkt en niet steeds bezig bent met ruimtes zoeken/zien en anticiperen op onverwachte omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Heb net mijn eerste helm opgehaald, dus komt weer een absolute beginners vraag:

De pinlock zit niet standaard op het visier, maar wordt los bijgeleverd.
Is er een reden om die niet direct op de helm te installeren?
Op zich heb ik met dit warme weer waarschijnlijk geen dubbelglas nodig,
maar lijkt mij dat nu het visier nog mooi schoon is, het net zo makkelijk is om het er direct op te doen.

Tips? Rijden jullie het hele jaar met pinlock?
 
Ja ik ben ook zeker van plan om zsm een motor aan te schaffen en zoveel mogelijk te gaan rijden.

@hehe bij mijn helm zat de pinlock er wel al in bij aankoop en ik rij er ook gewoon mee, dus ik zou niet weten waarom je die pinlock niet gelijk erin zou kunnen zetten.

Maar mischien dat andere hier een andere kijk op hebben, of andere informatie.
 
Heb mijn pinlock er ook direct op gezet en rijd de lessen er nog steeds mee zonder problemen. Heb dus niet het idee dat ik deze er af zou moeten halen, wat bij mijn helm enigszins een vervelend klusje is vind ik
Dus liever lui dan moe :t
 
Heb net mijn eerste helm opgehaald, dus komt weer een absolute beginners vraag:

De pinlock zit niet standaard op het visier, maar wordt los bijgeleverd.
Is er een reden om die niet direct op de helm te installeren?
Op zich heb ik met dit warme weer waarschijnlijk geen dubbelglas nodig,
maar lijkt mij dat nu het visier nog mooi schoon is, het net zo makkelijk is om het er direct op te doen.

Tips? Rijden jullie het hele jaar met pinlock?

Ik heb toen ik mijn helm kocht de verkoper heel lief aangekeken en gevraagd of hij de pin-lock er voor me in wilde zetten. Dus hij zit er vanaf dag 1 op. ;)
 
Bij mijn HJC is-max 2 werd de pinlock er door de verkoper bij motozoom ingezet.
Zie in mijn ooghoeken het vizier nog wel eens beslaan maar de pinlock werkt super.

Hey mede-forummers, ik ben vandaag geslaagd voor mijn AVD examen!!

Gefeliciteerd, veel veilige kilometertjes toegewenst :]
 
Wat is jullie analyse van deze situatie?

https://www.dumpert.nl/mediabase/7453733/add3dd5d/opzij_ik_heb_haast_.html

Ik ben benieuwd wat een examinator graag zou/had willen zien.

Als we de situatie vanuit het perspectief van de motorrijder bekijken kunnen we hem er allereerst wellicht van beschuldigen dat hij meer afstand had moeten houden tot zijn voorligger en had moeten anticiperen op de inhaalactie van degene rechts.

Dat gezegd hebbende heb je niet bepaald onder controle hoeveel afstand degene achter je ten opzichte van jou houdt. Dus zoals ik het zie had je, al had je wat meer afstand gehouden tot je voorligger, met een achterligger op zo een korte afstand alsnog een lastige situatie gehad.

Stel je vermindert (sterk) je snelheid opdat degene rechts in de ruimte nu voor je kan duiken, is het zoals ik het zie maar de vraag of degene achter je wel oplet.

Nu is de bestuurder van de rode wagen absoluut incorrect bezig, maar zou je idealiter rekening houdend met mogelijke dwaasheid van medeweggebruikers bij het (als het goed is ruim van te voren) zien van het langzame voertuig en daarachter een sterk accelererend voertuig uit voorzorg ruim van te voren geleidelijk je snelheid moeten verlagen?

Dan is het uiteraard ook nog de kunst om uit de dode hoek van de vrachtauto rechts van je te blijven. In deze situatie zou dat niet zo een probleem moeten zijn, als ik het goed bekijk.

Je bent ook graag zichtbaar voor invoegers, wat de vrachtauto wel wat lastig voor je - dan wel je medeweggebruikers - maakt.

Kunnen we dus, los van wie er nu wettelijk incorrect bezig is of niet, de motorrijder ervan beschuldigen niet ver genoeg vooruit gekeken te hebben? Wellicht deed hij dat wel maar vond een paar seconden tijdswinst wat meer waard, wie weet.

Ik ben oprecht benieuwd of een examinator het uit voorzorg geleidelijk verlagen van je snelheid als slecht zou kunnen beoordelen, met als reden bijvoorbeeld "onzekerheid" of zelfs "beperking van de doorstroming" of eventueel "hinder van voertuigen achter je".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen ik mijn helm kocht de verkoper heel lief aangekeken en gevraagd of hij de pin-lock er voor me in wilde zetten. Dus hij zit er vanaf dag 1 op. ;)
Ik heb het soort harses waarmee je mensen überhaupt niet lief kunt aankijken, maar ook voor mij hebben ze het pinlock er keurig voor me ingezet bij de Motozoom. Vind ik wel zo prettig, al was het maar voor de garantie. Maar wat mij betreft komt dat pinlock er meteen in, hoe sneller hoe beter nadat het uit de verpakking komt. Hoe langer je wacht hoe groter de kans op stof, viezigheid, vlekjes of beschadigingen tussen die lagen en dan moet je het weer los gaan halen en pinlock is niet schoon te maken en wordt elke keer dat je het (de)monteert merkbaar zwakker.
 
Wat is jullie analyse van deze situatie?

https://www.dumpert.nl/mediabase/7453733/add3dd5d/opzij_ik_heb_haast_.html

Ik ben benieuwd wat een examinator graag zou/had willen zien.

Als we de situatie vanuit het perspectief van de motorrijder bekijken kunnen we hem er allereerst wellicht van beschuldigen dat hij meer afstand had moeten houden tot zijn voorligger en had moeten anticiperen op de inhaalactie van degene rechts.

Dat gezegd hebbende heb je niet bepaald onder controle hoeveel afstand degene achter je ten opzichte van jou houdt. Dus zoals ik het zie had je, al had je wat meer afstand gehouden tot je voorligger, met een achterligger op zo een korte afstand alsnog een lastige situatie gehad.

Stel je vermindert (sterk) je snelheid opdat degene rechts in de ruimte nu voor je kan duiken, is het zoals ik het zie maar de vraag of degene achter je wel oplet.

Nu is de bestuurder van de rode wagen absoluut incorrect bezig, maar zou je idealiter rekening houdend met mogelijke dwaasheid van medeweggebruikers bij het (als het goed is ruim van te voren) zien van het langzame voertuig en daarachter een sterk accelererend voertuig uit voorzorg ruim van te voren geleidelijk je snelheid moeten verlagen?

Dan is het uiteraard ook nog de kunst om uit de dode hoek van de vrachtauto rechts van je te blijven. In deze situatie zou dat niet zo een probleem moeten zijn, als ik het goed bekijk.

Je bent ook graag zichtbaar voor invoegers, wat de vrachtauto wel wat lastig voor je - dan wel je medeweggebruikers - maakt.

Kunnen we dus, los van wie er nu wettelijk incorrect bezig is of niet, de motorrijder ervan beschuldigen niet ver genoeg vooruit gekeken te hebben? Wellicht deed hij dat wel maar vond een paar seconden tijdswinst wat meer waard, wie weet.

Ik ben oprecht benieuwd of een examinator het uit voorzorg geleidelijk verlagen van je snelheid als slecht zou kunnen beoordelen, met als reden bijvoorbeeld "onzekerheid" of zelfs "beperking van de doorstroming" of eventueel "hinder van voertuigen achter je".

Een examinator zou kijken naar de motorrijder en zeggen dat ie meer afstand moet houden. Zit er veel te dicht op dus heeft te weinig tijd om te reageren op wat er voor hem gebeurt. Als ie meer afstand had gehouden dan had de rode auto 'm er ook wel tussen gedrukt, dar krijg je dan wel, maar dan moet je als motorrijder gewoon even je gas los laten en 'm er tussen laten. Duwen en trekken heeft op de motor geen zin, dat gevecht ga je namelijk nooit winnen. Absoluut asociaal wat die rode auto doet, maar dat doen automobilisten nou eenmaal, en die fouten van alle overige koekblikkers moet je als motorrijder op vangen.

Als ik in de auto zit is het een ander verhaal. Dan laat ik 'm vrolijk staan. Heck, dan geef ik iets gas bij zodat die asociale malloot er niet tussen komt, en als ie me weg probeert te drukken dan blijf ik gewoon door rijden. Hij verricht een bijzondere maneuvre, want hij verandert van rijstrook. Dus jij hebt voorrang op hem. Mag hij best tegen me aan rijden, dan is hij aansprakelijk en in die auto zit ik met m'n airbags, gordel en kreukelzone best veilig.

Maar op de motor niet. Dan kun je wel 100x voorrang hebben, maar als ie je van de weg rijdt trek je als motorrijder altijd aan het kortste eind. Dus beter gewoon wat meer afstand houden en dat soort aso's die haast hebben voor laten gaan, want als ze achter je zitten en er maar 30 cm speling is tussen jouw achterband en hun voorbumper omdar die aso's haast hebben en per se moeten bumberkleven dan bevordert dat de veiligheid niet... Wat maakt die paar seconde nou uit ;)

En hey, als ze straks stil staan voor 't stoplicht of in de file dan rij je ze toch lachend weer voorbij :]

Dus die motorrijder had beter meer afstand kunnen houden, in mijn optiek. Tijdens een AVD examen zou je daar dan ook absoluut op zakken trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Zowel op auto als motor gewoon malloot lekker voor laten gaan en om je hartslag denken. Zeg ik relaxt op een afstandje... Of ik op dat moment mijn gemak zou kunnen houden durf ik niet te beloven.
 
Ik heb het soort harses waarmee je mensen überhaupt niet lief kunt aankijken, maar ook voor mij hebben ze het pinlock er keurig voor me ingezet bij de Motozoom. Vind ik wel zo prettig, al was het maar voor de garantie. Maar wat mij betreft komt dat pinlock er meteen in, hoe sneller hoe beter nadat het uit de verpakking komt. Hoe langer je wacht hoe groter de kans op stof, viezigheid, vlekjes of beschadigingen tussen die lagen en dan moet je het weer los gaan halen en pinlock is niet schoon te maken en wordt elke keer dat je het (de)monteert merkbaar zwakker.

Eens, als je de mogelijkheid hebt gelijk erin laten zetten! Zelf geen gedoe, geen evt. schade mocht je iets fout doen en het is ook gewoon prettig als de winkel je wat service bied. Ik heb daar tot nu toe toch een leuk bedrag neergelegd voor mijn motorkleding. :] :Y

Ik ben vandaag rond 15 uur weer aan de beurt :] , eens kijken of ik de laatste paar slordige bochtjes uit mijn rit kan halen!
 
Laatst bewerkt:
Succes. Gaat vast lukken. Ik maakte die fouten met op verkeerd momenten te kijken. Toen ik dat doorkreeg was t stukken beter.
 
Succes met de les vandaag Puretos!

Ik heb vandaag ook zelf de 2e AVD les gedaan. Weinig commentaar gekregen, alleen het spiegelen waar ik op moet letten maar dat merk ik zelf ook

Voor de rest gaat het wel goed en vond ik het leuk om te rijden dus nog 2 lesjes en daarna examen! Komt wel goed :t
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan