Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Begint nu toch wel erg te kriebelen om vast een motor te gaan kopen |(
Nadeel is het niet kunnen proefrijden en ken ook niemand die dat voor me kan, voordeel is goed na lopen/beurtje geven voor ik A heb bijgeschreven.
Vervoer is niet het probleem, auto met trekhaak en een normale aanhanger met rijplaten ter beschikking :P
 
Er zijn vast MF'ers in de buurt die je willen helpen. Zelf heb ik wel 's Erik van Lent ingeschakeld, die gaat er dan naar toe en doet een uitgebreide technische keuring, en rijdt er ook op. Zeker als de motor te koop is niet bij jou in de buurt, is dat een uitkomst. Ik geef liever Erik wat geld dan dat ik een miskoop doe.
 
Strix ook hier enorm groeiende kriebels. Ik zag een Honda vfr 750 te koop in de stad staan waar ik woon. Ik wil nog even sparen maar als ik t geld had was ik vandaag nog gaan kijken ha ha ha. Ik ga binnenkort maar motorzaakjes bij langs. In Almere zitten er wel een paar die goed zijn bijvoorveeld. Hier in de stad ook 1 maar die is vrij klein.
 
Zelf heb ik wel 's Erik van Lent ingeschakeld

Punt is dat ik voor een goedkopere motor dat liever in mijn zak houdt voor reparatie/onderhoudswerkzaamheden.
Word volgend jaar wel wat anders als ik naar een opvolger ga kijken die meer gaat kosten.
Ben niet onbekend met auto techniek en schakelbrommers dus de basiskennis is er wel.

Ach over een week heb ik mijn theorie op zak en met een beetje mazzel met een week of 3 AVD examen.
Althans dat hoop ik :Y
 
aan alle nieuwe lessers: alle begin is moeilijk, dus ook motorrijden. daar komt nog bij dat AVB-lessen niet de leukste lessen zijn. maar het is een noodzakelijk kwaad waar je doorheen moet. de motor 'onder de knie' krijgen gaat sneller dan je denkt. ik kan je nu al zeggen dat er een moment komt waarop je zegt: 'waar bèn ik aan begonnen, ik leer het nóóit...'juist op zo'n moment moet je niet opgeven (hoe graag je dat misschien ook wil), maar 'even' doorzetten, want daarna vallen dingetjes op hun plek. dat het de eerste lessen niet lekker gaat en je de motor 'neerlegt' is niet erg, daar zijn het lessen voor. maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat er een stijgende lijn in komt.

wat je ook zal gaan merken: een bochtje de ene kant op gaat makkelijker dan een bochtje de andere kant op in combinatie met afschuinen. dat zit zeg maar 'voorgeprogrammeerd' in de grijze massa tussen de oortjes. de een is 'linksom' handiger dan 'rechtsom' dan de andere leerling. spiegel je niet aan andere leerlingen, er zijn er geen 2 hetzelfde. waar je ook aan zal moeten wennen, is het afschuinen met de motor, zodat je een kleinere draaicirkel krijgt. onbewust doe je het met de 'trapfiets' al, als je een bocht door gaat. als je niet weet tot hoever je kan afschuinen, vraag dan aan je instructeur of hij het je voor wil doen, terwijl jij op de buddy zit. dat werkt verhelderend, kan ik je zeggen. verder zal je geleerd worden om wegenverf, putdeksels (en bitumen) te ontwijken. want als dat nat is, door regen, ga je erop onderuit, is de theorie. in de praktijk valt het wel mee, maar zowel instructeur als examinator heeft het liever niet, dus doe dat ook niet. wat je na je examen doet, mag je zelf weten. ernstig: zit dat verhaal eenmaal tussen je oren, dan ga je ook op je trapfiets putdeksels e.d. ontwijken :)

alvast 2 dingetjes waar je bij je examen aan moet denken: 1. je Eigen Verklaring (EV, aan te vragen/te kopen bij het CBR. dat is een verklaring dat je nergens last van hebt en dat je (voor de buitenwereld, althans) spoort _O- ) en 2. zorg dat je tijdens je AVD-examen actief kijkt (dus je hoofd verdraait). examinatoren letten daar op. examen doen zonder (geldige) EV kan, maar dan kan je het rijbewijs niet aanvragen/bij laten schrijven bij de gemeente.

en heel belangrijk: GENIETEN! ook al staat het (concentratie-)zweet op je rug.

:]
 
@Willem: Rijd je ook weleens op Zandvoort? Ik ga er misschien komende vrijdag heen foto's proberen te maken met mijn dSLR en 70-300mm lens (andere hobby)


@ FTT, normaal gesproken wel 1 a 2 keer per jaar.

Dit jaar ben ik er nog niet op CPZ geweest ,mijn focus ligt nu meer op Assen.

Heb in augustus er een rijders-training daarom oefen ik daar nu vaker.

Vind Zandvoort een enorm mooi circuit ,enigste nadeel daar zijn de muren en bandenstapels.
Die liggen vlakbij de baan ga je onderuit dan raak je die hard.

Daarin tegen is Assen heel erg snel en da's gaaf ,tevens veiliger, je kunt er zo 200mtr glijden :+

Leuke hobby heb je btw............ :t Maak je vaker circuit race foto"s ?
 
Punt is dat ik voor een goedkopere motor dat liever in mijn zak houdt voor reparatie/onderhoudswerkzaamheden.


Als het budget 1500 euro is dan is 350 euro keuringskosten idd te prijzig. Zeker als je 4 keuringen hebt laten doen ;)

Wat je ook kan doen, is afspraak maken bij een lokale motorzaak.Daar rij je dan eventjes langs zij hebben in 10 min gezien of het iets is.Je betaald hen 60 euro en klaar ben je.
 
Mijn examendatum is bekend, helaas heeft het CBR geen plannen tot het inzetten van extra capaciteit. Ik kreeg de keuze om af te wachten of ze van gedachte veranderen of een datum plannen die nog een tijdje duurt. Ik ben voor het laatste gegaan, anders duurt het straks nog langer. Daarom mag ik 28 augustus op! :] :Y
 
@Willem: Lijkt mij wel leuk en tegelijkertijd ook erg eng! Ik zou eerst 3 weken moeten stampen wat al die verschillende vlagkleuren nou betekenen :?

Nee vrijdag a.s. is de eerste keer dat ik op een Circuit zal staan haha
Bedoelde meer dat fotografie op zich een andere hobby is, die ik eigenlijk veel te weinig doe
Maar ik ken iemand die op Zandvoort circuit training geeft en had haar gevraagd wanneer zij er weer zou zijn vandaar dat ik de 22ste erheen ga
Ben benieuwd of het mij lukt met de lens die ik heb om mooie fotos te maken

En uitwijk oefening was bij ons zonder rem, alleen gas dicht en lekker duwen tegen dat stuur en met de heupjes :P
 
@Willem: Lijkt mij wel leuk en tegelijkertijd ook erg eng! Ik zou eerst 3 weken moeten stampen wat al die verschillende vlagkleuren nou betekenen :?

Nee vrijdag a.s. is de eerste keer dat ik op een Circuit zal staan haha
Bedoelde meer dat fotografie op zich een andere hobby is, die ik eigenlijk veel te weinig doe
Maar ik ken iemand die op Zandvoort circuit training geeft en had haar gevraagd wanneer zij er weer zou zijn vandaar dat ik de 22ste erheen ga
Ben benieuwd of het mij lukt met de lens die ik heb om mooie fotos te maken

En uitwijk oefening was bij ons zonder rem, alleen gas dicht en lekker duwen tegen dat stuur en met de heupjes :P

Gok dat het om de vertragingsoefening gaat, remmen en slalommen.
 
Gok dat het om de vertragingsoefening gaat, remmen en slalommen.
Ah bedoelde hij dat. Nee ik vond de vertragingsoefening niet leuk maar dat komt meer omdat ik daarmee een keer ben omgevallen omdat ik uit schrik reactie door het rijden tegen een pion aan ineens koppeling en rem vol introk haha
Dan is zo'n motor opeens erg zwaar

Uitwijk vond ik leuk omdat het een lekker gevoel was op de warme dagen met de rijwind en dan zo snel en schuin om de pionnen heen was leuk. Vond dat ook de meest nuttige oefening om veel te doen
 
Vandaag anderhalfuur proefles,
Top school, leuke eigenaar, was gewoon goed!

Direct pakket met examens afgenomen, volgende week 2 uur ingepland, week erop ook 2 uren..
Theorie examen meteen aangevraagd voor over 5 weken.

Helemaal weer zin in!
 
Succes Aron! Je gaat geheid genieten. Zo ben ik namelijk ook begonnen en het is sinds vorige week binnen. Heb je al schakel brommer gereden?
 
Ik ga gegarandeerd zakken voor mijn theorie volgende week.
Een auto inhalen vlak voor een spoorwegovergang gevolgd door gelijk een gelijkwaardige kruising is veilig maar een stilstaande auto "vlak" voor een bocht niet.....
 
@Willem: Lijkt mij wel leuk en tegelijkertijd ook erg eng! Ik zou eerst 3 weken moeten stampen wat al die verschillende vlagkleuren nou betekenen :?
Circuitrijden is gaaf maar wel erg prijzig hoor.Ben het zelf gaan doen om bochten beter en sneller te kunnen leren rijden.En hou natuurlijk van snelheid })
Nee vrijdag a.s. is de eerste keer dat ik op een Circuit zal staan haha
Bedoelde meer dat fotografie op zich een andere hobby is, die ik eigenlijk veel te weinig doe
Maar ik ken iemand die op Zandvoort circuit training geeft en had haar gevraagd wanneer zij er weer zou zijn vandaar dat ik de 22ste erheen ga
Ben benieuwd of het mij lukt met de lens die ik heb om mooie fotos te maken
Je gaat een leuke dag tegemoet en laat ons meegenieten van je foto's 😀 Je vriendin kan dan je alles uitleggen over het Circuitrijden.Je kan trouwens beter eerst een jaartje of wat weg km's gaan maken.Zou na het behalen van je RB nog niet meteen het.circuit opgaan 😉
En uitwijk oefening was bij ons zonder rem, alleen gas dicht en lekker duwen tegen dat stuur en met de heupjes :P

Yep ,die zonder rem en gas dicht 👌 zo rem je inwezen ook al af.

:] Goed dat blijven volhouden met de heupjes 👍😎. Als je straks je rijbewijs hebt en je gaat toeren zal je hier profijt van hebben.Je komt als het ware in een swing wat het motorrijden ontspannen maakt.
 
Ik ga gegarandeerd zakken voor mijn theorie volgende week.
Een auto inhalen vlak voor een spoorwegovergang gevolgd door gelijk een gelijkwaardige kruising is veilig maar een stilstaande auto "vlak" voor een bocht niet.....


Welnee joh 😂😂😂

Gewoon logisch blijven nadenken en de situaties oefenen in je boek.Het moeilijkste zijn die theoretische praktijk vragen :?
 
het verschil tussen beide situaties kan zijn, dat je bij inhalen voor een bocht niet kan zien wat er na de bocht zit. je wil niet tegen een 30tons vrachtwagen botsen. bij een spoorwegovergang met gelijkwaardig kruispunt erna, is het iets overzichtelijker. het gaat dus zeg maar om de 'gevaarstelling' van een situatie.

zoals gezegd, logisch blijven nadenken, maar ook niet te moeilijk gaan denken ('ja, maar wat als...'. niet doen, 'wat als' wordt niet gevraagd). van de meerkeuzevragen kan er maar 1 het juiste antwoord zijn, de andere zijn óf complete onzin, óf zit voor 60-70% in de goede richting maar is het dus net niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan