Kawa z750 08 lekkende kleppendeksel, liter olie teveel oa

Aaron89hms

Rookie
2 nov 2017
6
0
Rotterdam
Beste motormuizen,

Vorige week afgereden en op mijn z750 black 08 gestapt die ik 2 weken eerder had overgekocht van een knaap uit amsterdam..
Naar mijn instructeur gereden om de motor te laten checken, ja ik had het gedult niet om een ervaren motorrijder mee te nemen ten tijde van aankoop, nu blijkt dat er een liter teveel olie in zat en de kleppendeksel zweet en ook gering lekt op 1 plekjes links vlakbij 1 van de bouten. Motor zou in perfecte staat zijn volgens verkoper.
We hebben de de olie naar niveau afgetapt en nog 5 maal gereden om te kijken of het door het olie teveek wellicht kwam. Maar hij lekt nog steeds.. wel minimaal.
Ik lees hier en daar dat het niet veel kwaad kan maar als er af en toen een hete druppel olie op de zijkapjes komt is dat toch niet de bedoeling.
Hoe is jullie advies?
Kleppen zouden nog niet zijn gestelt hij heeft een beurt gehad nog geen 1000km terug factuur aanwezig.
Km is 29.000.
Ik ben nog afwachtend van de verkoper ik heb voorgestelt om allebei de helft te betalen van de reperatie.
Overigens ben ik wel handig maar met motoren nog geen ervaring. Is een kleppendekselpakking vervangen zelf aan te pakken?
Volgens motoport zou de reperatie 250 euro ong. Moeten kosten.

Bedankt voor de moeite alvast.
Gr aaron
 
Het zou mij niks verbazen als de vorige eigenaar het beurtje zelf heeft uitgevoerd en toen de oude pakking heeft hergebruikt.
Als je het zelf doet, koop dan wel een goede moment sleutel (niet van de Aldi ofzo).
Je draait die bouten in het zacht alu zo dol.
 
Het zou mij niks verbazen als de vorige eigenaar het beurtje zelf heeft uitgevoerd en toen de oude pakking heeft hergebruikt.
Als je het zelf doet, koop dan wel een goede moment sleutel (niet van de Aldi ofzo).
Je draait die bouten in het zacht alu zo dol.

Noob here, maar waarom een kleppendeksel loshalen bij kleine danwel grote beurt? De kleppen zijn niet opnieuw gestelt..
 
Hier een korte samenvatting van de rechten (en plichten) die je als gedupeerde koper hebt: klik. O.b.v. wat je schrijft lijkt het erop dat je iig niet aan je onderzoeksplicht voldaan.

Klepdekselpakking vervangen is niet heel erg ingewikkeld, maar bij veel motoren wel een precies karweitje. Als je twijfelt - je stelt de vraag tenslotte - zou ik het lekker door een monteur laten doen: je zult de eerste niet zijn die schroefdraad vernield, of waarbij het klepdeksel na het terug monteren zo krom als een hoepel is.
 
Nee klopt. Heb hem niet goed test gereden en voor lekkage gecheckt. Het regende ook en ik was een kleuter die zijn snoep wilde.
Ik heb inmiddels een klep.dek. pakking gekocht en een haynes manuel.. ik ga de klus zelf aan binnen enkele weken!
De verkoper zei dat ie niets van een lekkage afwist blablabla.
Ik ben er ook nog eens achtergekomen dat mijn z750 is verlaagt... en ik ben 1.97m dus heb dat niet bepaalt nodig. Maat van me heeft dezelfde bike en die staat hoger en mooier op zn wielen en die zou standaard zijn volgens de zaak waar die hem gekocht heeft. Moet de dogbones en vering nog opmeten. Orginele maten staan in het haynesboek.
Bij de voorvork zie ik al dat ie 2 cm is ingezakt. En dat zou je neem ik aan alleen kunnen doen als de achterkant ook lager is mbt scheefstaan op de voorvork
 
Bij de voorvork zie ik al dat ie 2 cm is ingezakt.
En dat zou je neem ik aan alleen kunnen doen als de achterkant ook lager is mbt scheefstaan op de voorvork
Dat hoeft niet perse, alleen doorsteken aan de voorkant wordt ook wel gedaan om de motor sneller te laten sturen. :)

En draai inderdaad het kleppendeksel voorzichtig aan.
Bij volle kracht op je sleutel draai je de bouten/imbussen zo door en dan ben je verder van huis.
Je kan ook voorzichtig proberen of een tandje strakker dan ze nu zitten zal helpen.
Ik had zelf van de zomer een losse imbus op het koppelingsdeksel van mijn RSV4 uit 2010. _O-

Edit. momentsleutel is de beste tool als je geen ervaring hebt of het zeker wil weten.
Je draait ze anders zo stuk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan