Mijn ZZR1100-EML

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.031
768
Zoals als sommigen al doorhadden, heb ik flink opgeruimd. We wilden al een tijdje een grotere bak zodat vrouw en kind mee kunnen (zij zat nu achterop/niet ideaal).
Ik had een oude 1.5 pers EML gekocht met het plan die aan de K100 te zetten.

Echter, ff geen zin om te bouwen en ik heb dus alles verkocht, de K100, de 1150GS en de losse EML.

Ervoor terug is dus een complete combinatie gekomen, een ZZR1100-EML. Wij vinden hem prachtig, het rijdt prima. De naafbesturing stuurt nog beter dan de schommel. Blok heeft behoorlijk wat km's, maar draait prima. Het ding is goed onderhouden. Superbike stuur inc andere kroonplaat, flip-up ruit, handvatverwarming, scottoiler, extra hoge ruit bij de bak. Lekker compleet.

Wat ik nog moet doen;
-remslangen vervangen (nog originele rubberen) en blokjes.
-KM teller doet het niet (schijnt kwaaltje te zijn bij de EML, zou een soort omvormer zitten aangezien telleraandrijving voorwiel weg is, iemand meer info?) Optie is digitaal gaan.

Dan nog een vraag; er zit een extra tank in het span. Weet iemand hoe dat zit? Volgens de verkoper pakt ie uit die tank als ik hem op reserve zet, dan zou er toch ook een pompje gestart moeten worden?

Hier wat fotootjes, was lekker weer en meteen eerste ritje met gezin.

540.jpg

540.jpg

540.jpg

540.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk aan zeg, dat is nogal een verandering in de plannen.
Veel plezier ermee en laat de foto's maar komen
 
Zoals als sommigen al doorhadden, heb ik flink opgeruimd. We wilden al een tijdje een grotere bak zodat vrouw en kind mee kunnen (zij zat nu achterop/niet ideaal).
Ik had een oude 1.5 pers EML gekocht met het plan die aan de K100 te zetten.

Echter, ff geen zin om te bouwen en ik heb dus alles verkocht, de K100, de 1150GS en de losse EML.

Ervoor terug is dus een complete combinatie gekomen, een ZZR1100-EML. Wij vinden hem prachtig, het rijdt prima. De naafbesturing stuurt nog beter dan de schommel. Blok heeft behoorlijk wat km's, maar draait prima. Het ding is goed onderhouden. Superbike stuur inc andere kroonplaat, flip-up ruit, handvatverwarming, scottoiler, extra hoge ruit bij de bak. Lekker compleet.

Wat ik nog moet doen;
-remslangen vervangen (nog originele rubberen) en blokjes.
-KM teller doet het niet (schijnt kwaaltje te zijn bij de EML, zou een soort omvormer zitten aangezien telleraandrijving voorwiel weg is, iemand meer info?) Optie is digitaal gaan.

Dan nog een vraag; er zit een extra tank in het span. Weet iemand hoe dat zit? Volgens de verkoper pakt ie uit die tank als ik hem op reserve zet, dan zou er toch ook een pompje gestart moeten worden?

Hopelijk vanmiddag een zonnetje, dan zal ik wat foto's maken.

Mooi hoor zo'n EML. (maar wees nou eerlijk, wie wil er nou ook nog een op bmw zitten O-) )



:+
 
Wat ik nog moet doen;

-KM teller doet het niet (schijnt kwaaltje te zijn bij de EML, zou een soort omvormer zitten aangezien telleraandrijving voorwiel weg is, iemand meer info?) Optie is digitaal gaan.

Dan nog een vraag; er zit een extra tank in het span. Weet iemand hoe dat zit? Volgens de verkoper pakt ie uit die tank als ik hem op reserve zet, dan zou er toch ook een pompje gestart moeten worden?

Je kunt er een KOSO dash opzetten. Dat zijn prima dingen met een boel mogelijkheden. En de extra tank: als er een extra pomp opzit, en dat zal wel, dan zou je dat moeten horen. Zit er een elektrische benzinekraan op? Of een niveaumeter? Op de een of andere manier moet een pomp geschakeld worden.
 
...
-KM teller doet het niet (schijnt kwaaltje te zijn bij de EML, zou een soort omvormer zitten aangezien telleraandrijving voorwiel weg is, iemand meer info?) Optie is digitaal gaan.
...

Er zit inderdaad een omvormer op, en de telleraandrijving zit bij deze combinaties na de EML ombouw op het achterwiel. De originele KMtellerkabel wordt gebruikt vanaf de omvormer naar de teller. Vanaf de meenemen tot de omvormer wordt een EML eigen kabel gebruikt. Ze zitten alleen niet ideaal gemonteerd en zijn aan de korte kant waardoor deze extra kabel nog wel eens kapot wil gaan. Wij laten hebben deze KMtellerkabel in eigen beheer laten maken en deze zijn ongeveer 3 cm langer dan origineel zodat ze langer meegaan.
En wij hebben ze uit voorraad leverbaar, wij leveren ze ook aan andere EML dealers aangezien EML vaak een lange levertijd heeft.
 
Laatst bewerkt:
Fotootjes toegevoegd, was heerlijk rijden.

@Harley, bedankt voor de uitleg, je hebt PB.

Wat betreft BMW, vind ik niets mis mee. Makkelijk sleutelen (al is dat dan helaas weleens nodig). Ik heb in de 23 jaar al vanalles gehad, het ene vind ik fijner dan het ander. Voor woon-werk zou ik zeker weer een K kiezen. Nu kwam de Kawasaki voorbij. Zo'n 15 jr terug al eens een GPZ900R gehad en dat was misschien wel het fijnste blok dat ik gereden heb.

@Kwastert; ik HOOR geen pomp. Volgens de boeken zijn er wel versies met pomp en een fuel relay. De standaard brandstofmeter werkt op de standaard tank. De extra tank heeft geen aanwijzing.
Toen ik hem ophaalde was de hoofdtank leeg, meter helemaal links in de hoek. De kraan stond op reserve en het reed. Dus dan zal ie wel de zijspan tank pakken.
 
Fotos gezien, gaaf machien man niks voor mij, zonde om aan te sleutelen.
 
Heeft een ZZR ook een controlelampje voor de benzine? Goeie kans dat daar ook een relais aan vast hangt wat de benzinevoorraad uit het zijspan aanspreekt.

'T is maar een ideetje van me. :)
 
Heeft een ZZR ook een controlelampje voor de benzine? Goeie kans dat daar ook een relais aan vast hangt wat de benzinevoorraad uit het zijspan aanspreekt.

'T is maar een ideetje van me. :)

Geen gek idee, maar ik geloof het niet. Toen ik hem ophaalde stond de meter helemaal in het rood, links in de hoek. Echt leeg dus.
Is een redelijk oldskool ding, niks digitaal en gewoon een brandstofkraan met 3 standen. On-Off-Reserve.

Zodra de K100 weer in elkaar zit, zal ik de ZZR eens binnen zetten en de tank eraf halen, wellicht wat duidelijkheid.
 
Heel mooi
Zoals als sommigen al doorhadden, heb ik flink opgeruimd. We wilden al een tijdje een grotere bak zodat vrouw en kind mee kunnen (zij zat nu achterop/niet ideaal).
Ik had een oude 1.5 pers EML gekocht met het plan die aan de K100 te zetten.

Echter, ff geen zin om te bouwen en ik heb dus alles verkocht, de K100, de 1150GS en de losse EML.

Ervoor terug is dus een complete combinatie gekomen, een ZZR1100-EML. Wij vinden hem prachtig, het rijdt prima. De naafbesturing stuurt nog beter dan de schommel. Blok heeft behoorlijk wat km's, maar draait prima. Het ding is goed onderhouden. Superbike stuur inc andere kroonplaat, flip-up ruit, handvatverwarming, scottoiler, extra hoge ruit bij de bak. Lekker compleet.

Wat ik nog moet doen;
-remslangen vervangen (nog originele rubberen) en blokjes.
-KM teller doet het niet (schijnt kwaaltje te zijn bij de EML, zou een soort omvormer zitten aangezien telleraandrijving voorwiel weg is, iemand meer info?) Optie is digitaal gaan.

Dan nog een vraag; er zit een extra tank in het span. Weet iemand hoe dat zit? Volgens de verkoper pakt ie uit die tank als ik hem op reserve zet, dan zou er toch ook een pompje gestart moeten worden?

Hier wat fotootjes, was lekker weer en meteen eerste ritje met gezin.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
 
wat een mooie combinatie. heb het span verschillende keren gezien op de wel bekende verkoop sites. denk dat je hier wel plezier mee gaat krijgen.

vraagje ik ben altijd nieuwsgierig na de techniek in de zijspan en hoe deze gekopelt is met de motor.
zou je wat foto's kunnen plaatsen van bv de naafbesturing met zijn ophanging aan de motor. Dit ziet er op het eerste gezicht niet geheel "standaard " uit.

nogmaals veel rij uren toegewenst :]
 
Dank allen.

Ik ben aan de remmerij begonnen, aangezien ie slecht remt. Van één van de voorste klauwen zitten de zuigers allemaal zo vast als een huis. Geen beweging in te krijgen.
Het zijn de standaard ZZR klauwen, echter EML heeft er een tussenplaat tussen gezet vanwege de dikkere schijf. Ik heb een paar nette klauwen gevonden en die moeten dus uit elkaar om de tussenplaten ertussen te zetten.

Mijn vraag, welke O-ring soort is bestand tegen remvloeistof? Het wordt goed opgesloten.
 
wat een mooie combinatie. heb het span verschillende keren gezien op de wel bekende verkoop sites. denk dat je hier wel plezier mee gaat krijgen.

vraagje ik ben altijd nieuwsgierig na de techniek in de zijspan en hoe deze gekopelt is met de motor.
zou je wat foto's kunnen plaatsen van bv de naafbesturing met zijn ophanging aan de motor. Dit ziet er op het eerste gezicht niet geheel "standaard " uit.

nogmaals veel rij uren toegewenst :]

Hierbij wat plaatjes. De arm waar het voorwiel aan zit, zit middels een paar ferme platen aan het frame. Onder andere aan de achterbrug-as.
540.jpg


De stuurstang komt vanaf het originele balhoofd en gaat naar achter, naar het stuurgebeuren dat aan het zijspanframe gebout zit.
540.jpg

540.jpg


Daarvandaan gaat er weer 1 stang naar het voorwiel.
540.jpg


Werkt allemaal mooi en stuurt erg prettig.
 
Wat ik wel apart vind aan deze serie van EML dat er geen schoorstangen tussen de motor en zijspan zitten, alleen de twee onderste liggers. Maar de stuurinrichting en voorwielophanging zitten dan ook vast aan het zijspanframe. Een maat van me heeft ook zo'n ding, met een ZX10. Maar die is op. Nu wil hij er waarschijnlijk in de toekomst een Rotax-Buell voor in de plaats hebben. Leuk klusje voor me... Als je de stuurkogels ooit moet vervangen, ik weet welke het zijn ;)
 
Dat is mooi om te weten van de stuurkogels ;-)

Ik heb het ook gekocht voornamelijk voor de besturing en de bak, blok heeft veel km's, maar loopt echt prima. Is goed onderhouden.
Ik denk dat als je zelf de schetsplaten kunt maken, het aan meerdere fietsen aan te bouwen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan