BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Wat is de hoogte van het Wunderlich zadel in vergelijk met het originele sportzadel (84 cm)? Er staat bij de hoge variant '30 mm higher than standard seat heigh', maar wat is hier standaard, aangezien dit zadel ook voor de R1200R LC wordt verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens m'n tripje naar de Eifel heb ik nog even van zadel gewisseld met het standaard zadel en dan valt pas op hoe zacht dat is. Bij een stukje slecht wegdek voelde ik mezelf behoorlijk in- en uitveren. Je zit dus inderdaad een klein stukje hoger en meer op de motor maar om dat nu in centimeters uit te drukken is wat moeilijk. Wel vind ik het zadel ook iets breder waardoor de afstand tot de grond weer wat toeneemt. Wat ik dan weer wel vond, is dat je door de betere zit ook een betere controle hebt.
 
Wat is de hoogte van het Wunderlich zadel in vergelijk met het originele sportzadel (84 cm)? Er staat bij de hoge variant '30 mm higher than standard seat heigh', maar wat is hier standaard, aangezien dit zadel ook voor de R1200R LC wordt verkocht.


Ik heb voor het Wunderlich zadel op hun site geen exacte hoogte gevonden, maar in theorie zou je kunnen verwachten dat de Standard variant dezelfde zithoogte heeft als het standaard BMW zadel (82cm). Ik vraag me alleen af of die zithoogte is gemeten met of zonder ballast op het zitje.
 
Zover ik weet zijn de originele zadels in 4 verschillende maten verkrijgbaar: 76 cm (laag voor de R), 79 cm (standaard voor de R, laag voor de RS), 82 cm (standaard voor RS en hoog voor de R) en 84 cm (sportzadel voor beide). Benamingen per model komen uit de folder.

Ik heb nu het sportzadel en overweeg dit te laten verhogen. Maar ik vrees dat dit er echt niet uit ziet en dat de aansluiting met de tank een probleem wordt. Dat Wunderlich zadel ziet er wel goed uit, lijkt op het eerste gezicht even hoog als het sportzadel.
 
Voor dit moment hanteer ik het devies: "If it ain't broken, don't fix it". De RS wordt afwisselend door Karin en mijzelf bereden. Getalsmatig meer door mij dan door Karin, maar toch, ook zij zit daar op. Bij de ST zette ik voor mezelf het zadel op hoog en voor Karin op laag. Het rare is dat ik Karin niet heb horen klagen met het 82 cm zadel en zelf klaag ik ook niet.... Blijft dat het Corbin/Tijgerleather zadel op Sidney weer een klasse beter zit, maar dat heeft denk ik ook met de vorm van het zadel te maken, achter wat breder en voor wat slanker. En dat gel gebeuren zal de zit ook niet echt verslechteren.

Zolang geen van ons beiden last van zadelpijn krijgt, houden we het bij dit zadel. Mocht er toch een vorm van zadelpijn gaan optreden, dan zou het ook zo maar kunnen zijn dat ik toch eerst eens bij Tijgerleathers in Den Haag langs ga voordat ik veel Pleuri naar Wunderlich overmaak. Voor ongeveer hetzelfde bedrag als 1 deel maakt Tijgerleathers beide delen wat knapper, zowel qua looks als qua zit.
 
Zover ik weet zijn de originele zadels in 4 verschillende maten verkrijgbaar: 76 cm (laag voor de R), 79 cm (standaard voor de R, laag voor de RS), 82 cm (standaard voor RS en hoog voor de R) en 84 cm (sportzadel voor beide). Benamingen per model komen uit de folder.

Ik heb nu het sportzadel en overweeg dit te laten verhogen. Maar ik vrees dat dit er echt niet uit ziet en dat de aansluiting met de tank een probleem wordt. Dat Wunderlich zadel ziet er wel goed uit, lijkt op het eerste gezicht even hoog als het sportzadel.
Mijn originele zadel, voorste op de foto, is het 82 cm model. Het Wunderlich model is ongeveer dezelfde hoogte aan de achterkant maar hoger aan de voorkant. Maar omdat de Wunderlich duidelijk harder is, zit ik voor m'n gevoel hoger, dus waarschijnlijk de zelfde hoogte als het 84 cm sportzadel.
 
Laatst bewerkt:
Volgens opgave moet het hoge Wunderlich zadel dus een zithoogte hebben van 85cm. Da's 3cm hoger dan de standaard. Kan er niets anders van maken.

De beste oplossing is gewoon "even" naar Sinzig in de Eifel rijden want je kunt daar volgens mij ook proefzitten/rijden. En dan weet je helemaal waar je aan toe bent.
 
Vraagje..

mijn R1100RS heeft geen temperatuur meter en ik zou het toch prettig om te weten wat de temperatuur van de motor is.

Ik zag wel van die temperatuurmetertjes die bij andere motoren de bijvul dop vervangt, maar dat lijkt me niet mogelijk bij een boxer.

Zijn er nog andere mogelijkheden ?
 
Vraagje..

mijn R1100RS heeft geen temperatuur meter en ik zou het toch prettig om te weten wat de temperatuur van de motor is.

Ik zag wel van die temperatuurmetertjes die bij andere motoren de bijvul dop vervangt, maar dat lijkt me niet mogelijk bij een boxer.

Zijn er nog andere mogelijkheden ?
Daar heeft Roelof je toch al op geantwoord: far in "BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS e..."? Of bedoel je te vragen of er naast deze oplossing nog meer mogelijkheden zijn?
 
@thijs heb ik de vraag reeds gesteld ? ik was in de veronderstelling dat ik dat niet gedaan had (iets met warmte)

ik zie het inderdaad nu.. Ik ga wel even op onderzoek uit.

Overigens zou ik me kunnen voorstellen dat het signaal dat naar de fid gestuurd wordt wellicht uit te lezen is.
 
Laatst bewerkt:
Thijs/ Noortje:
Erg leuk artikel met prachtige foto’s

Mooi verhaal, jullie staan er leuk op en dan die ST’s.

Hoe bevallen overigens de Roadtec 01? Ik heb ze er nu bijna 10k opzitten en in de Eifel bij nat en droog hebben ze het goed gedaan en weinig cuppen.

Roelof
 
Hoe bevallen overigens de Roadtec 01? Ik heb ze er nu bijna 10k opzitten en in de Eifel bij nat en droog hebben ze het goed gedaan en weinig cuppen.

Roelof
De Roadtec's bevallen mij uitstekend, nat en droog maar ook koud prima. Fijnere band dan de MPR4 die op de wintervelgen liggen. Die zijn trouwens aan vervanging toe, dus dat worden in het najaar ook Roadtec's.
 
Roadtec is een fijne band ,beter als de mpr4,maar mijn voorband cupt behoorlijk, nu 8000km gereden, en met remmen heb ik het idee dat de voorband bokt.??? Nu in de Harz aan het rijden.druk is 2,5/2,9 bar. En in de regen heel betrouwbaar.
 
Ik rijd op de MPR3 achter en MPR4 voor en helemaal geenmlast van cuppen; maar ik kom veel motorrijders tegen die voor en achter de MPR4 hebben en allemaal cuppen ze!

Waar kan dat aan liggen? Motor of de manier waarop er gereden wordt of iets anders?
 
Mooi verhaal, jullie staan er leuk op en dan die ST’s.

Hoe bevallen overigens de Roadtec 01? Ik heb ze er nu bijna 10k opzitten en in de Eifel bij nat en droog hebben ze het goed gedaan en weinig cuppen.

Roelof

Ook op de RT hebben de banden hun dienst bewezen. Bij 20k achter en 16k voor laten vervangen, maar er zat nog profiel genoeg op. Zeer tevreden over de band :)
Nu, omdat er wat mis was gegaan, op BT31's. Ook geen onaardige band, lange termijn ervaring kan ik nog niets over zeggen. Ze liggen er pas 2000km onder.
 
Hallo Stefan, gefeliciteerd met je RS! Leuk je hier te treffen. Vele heerlijke kilometers gewenst op de RS. Ik ben benieuwd hoe deze fiets je gaat bevallen in vergelijking met je VFR 800...


Na ruim een week rijden kan ik hier wel wat over zeggen :)

De fiets bevalt echt prima. Vergeleken met de VFR vind ik de RS veel rustiger rijden en het zit ook wat comfortabeler. Ook met bijv. file filteren rijdt de RS een stuk soepeler.

Ik heb ook wel zitten spelen met de rijmodi en vering ed. Uiteindelijk vind ikzelf de road rijmodus erg fijn rijden en staat de vering over het algemeen ook op road.
Als ik wat vlotter wil rijden zet het wel over naar dynamisch en dan merk je wel een snellere gasrespons.

Ik ben ook met het kuipruitje bezig geweest. Over het algemeen staat deze bij mij op de hoogste stand het prettigst (minste winddruk), maar merk dan wel dat de wind (zeker bij hogere snelheden) rond mijn helm waait.. Als ik hem laag zet (en zelfs de ruit in de onderste bevestigingspunten bevestig) heb ik meer winddruk en ook zeker meer lawaai.

Hoe hebben jullie dit over het algemeen staan? En zou bijvoorbeeld een spoiler op de ruit nog wat extra helpen.

Verder ben ik zeker wel tevreden over het zadel. Ik heb gewoon het standaard zadel (82cm), vraag me wel af hoe ik het sportzadel zou hebben ervaren.

Al met al heel tevreden met woon-werk rijden en snel/sportief genoeg om af en toe lekker open te trekken :]

Helaas ook wel een roestplek gevonden bij het bevestigingspunt van de zijkofferdrager. En als daar water langs stroomt, druppelt dat ook weer op de uitlaat. Ik ben daarvoor in contact met de dealer.

full



full
 
Laatst bewerkt:
Een scherm is erg persoonlijk en vooral een kwestie van uitproberen. Ik heb er voor de RS nu stuk of 6, variërend van sportruit tot winkelruit, en die hebben allemaal zo hun eigen voor- en nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die roest op die plek heb ik meer gezien/gelezen op het "oude" internationale RS forum. Zelf (afkloppen) nog geen last van.

Ik heb een Puig ruit er op gezet, Karin en ik rijden allebei op deze motor, Karin is 1 meter 68 en ik ben 1 meter 87. Het maffe van deze motor is dat we allebei de zadel hoogte goed vinden. Bij de vorige fiets die we deelden, een ST, kon het zadel in twee standen en ging die voor mij standaard omhoog en voor Karin standaard omlaag. Maar wellicht als het wel had gekund dat ik hem dan wel omhoog zou zetten, maar dan zou ik weer met mijn helm in de rijwind komen. Met de Puig ruit is er wel wat rijwind maar 0 turbulentie en qua herrie valt het echt enorm mee. Ik heb een fractie meer wind op de schouders en de buitenkant van mijn armen vergeleken met mijn andere motor, Sidney (RT met Comfort ruit).

Karin en ik hebben een VRO cursus gedaan. "Bij De Buren" van de R1200RT draad heb ik een verhaaltje geschreven.
 
Oh ja, qua modi, je kan de vering op ROAD laten en de engine mapping op Dynamic zetten. Er is ook nog de mogelijkheid om de vering op ROAD te laten en de engine mapping/ASC op USER. Dan kan je die USER mode bijvoorbeeld programmeren als engine mapping: Dynamic, ASC: RAIN. Van mij mag ie lekker vlot van zijn plek maar ik vindt het fijn als ie wel vlotjes Op De Bek gaan helpt te voorkomen (vlekje diesel olie op de weg bijvoorbeeld). Karin wil het liefst de combi vering ROAD en rij modus RAIN (engine mapping EN ASC, dan komt ie wat minder bruut van zijn plek als je het gas open trekt).
 
4b44a399dff84acf6261f890b73e5278
Oogjes van de koffer drager, zal aan de binnenkant minimaal in de lak staan. Als het weer wat mooier wordt een goed schoonmaken en met wat tectyl aan de gang.
[afbeelding]
Herkenbaar dus, heb hier ook last van, motor is 1/2 jaar oud. Heb deze oogjes in de tectyl gezet.
Lees ook wel vaker dat het lakwerk van BMW niet meer is wat het geweest is. Maar ik ga het zien.
 
Laatst bewerkt:
@Bor_S ik had jouw foto gezien toen ik het topic doorbladerde. Inderdaad rond dezelfde plek.

Ik heb nu een aantal foto's naar de dealer gestuurd. Ben benieuwd wat ze gaan doen.

Verder moet ik nog maar eens nadenken wat ik kwa ruitje ga doen :)

En @Jeroen1969, leuk verhaal van de VRO :]
 
Scherm:

Ik heb een Wunderlich scherm (nr 43956-111) en daar ben ik met mijn lengte (1,73) en standaard zadel prima tevreden over.

Roelof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan