BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Vandaag de ST weer uitgekleed voor een fijne grote beurt.... alleen nog even poetsen en dan ben ik weer klaar.
full
 
Ben weer terug na 6 dagen heerlijk sturen tijdens de Supertoer 2018. De Pirelli's (Angel GT) hebben zich goed gehouden hoewel het wegdek in zowel Tjechië en ook Slovenië en Oostenrijk niet altijd even best was, soms zelfs glad. Krijg ik MrsTenCats op de intercom die dan zegt: "Mijn achterwiel glijdt soms opzij" waarna ik het ook even probeer met een extra dot gas in de bocht en jawel, ook een uitstapje.

Maar goed, we zijn allebei gewoon met de banden op de weg gebleven dus verder niets aan de hand. Wèl moet mijn motor voor de 2e keer sinds de aflevering eind maart aan de service beurt...


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor het Wunderlich zadel op hun site geen exacte hoogte gevonden, maar in theorie zou je kunnen verwachten dat de Standard variant dezelfde zithoogte heeft als het standaard BMW zadel (82cm). Ik vraag me alleen af of die zithoogte is gemeten met of zonder ballast op het zitje.
Heb gisteren het Wunderlich zadel binnen gekregen. Reed met het sport zadel, dat is 2 cm tov standaard. Als ik het W-zadel daar naast hou is dit duidelijk nog een dikke cm hoger, zij geven zelf aan 3cm tov standaard, dat zal wel kloppen. Verder idd zoals gezegd een stuk steviger.
Heb er een stukje mee gereden en het bevalt prima.
Met de Supertoer na verloop van tijd irritatie in het zitvlak. In september gaan we de volgende grote rit maken, dan kijken hoe het Wunderlich zadel bevalt.
Zaten naast een heleboel GSen ook een 2 tal andere RSen in de onze groep(2), goede ontwikkeling wat mij betreft :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zat in groep drie, dezelfde ervaring met een gladder soort asfalt. Wij hadden geen regen (nou ja, op weg naar het startpunt motregen of lichte regen), maar dat heel licht gekleurde asfalt blijkt gladder dan we gewend zijn. Geen plotseling uitbreken maar het gevoel of je lek gereden hebt. ' smeren' noem ik dat. Ik vond de route na Tsechie beter, en zo elke dag mooier, vnl het oostenrijkse deel. Het Alpenhotel aan het eind van dag vier krijgt ook een nominatie.
 
Helaas ook wel een roestplek gevonden bij het bevestigingspunt van de zijkofferdrager. En als daar water langs stroomt, druppelt dat ook weer op de uitlaat. Ik ben daarvoor in contact met de dealer.

[afbeelding]

Ik had nog wat extra foto's op verzoek naar de dealer gestuurd en vervolgens wel even een paar dagen wachten, maar ik heb nu te horen gekregen dat er een nieuw achter-frame voor mijn motor is besteld. En de klacht is doorgezet naar BMW Duitsland.


Verder heb ik nu eerst maar eens een schermverhoger besteld, de Wunderlich Ergo screen extension 3D voor R1200RS.

full
 
Jemig MrTenCats, je rijdt behoorlijk lekker door zo, 11k in 3 maanden... Daarmee vergeleken is onze RS, afgeleverd vorig jaar oktober, met 3.600 km aardig maagdelijk nog. Daarbij de kanttekening dat we niet zijn toegekomen aan een motor vakantie en ik de RS bij regen zo veel mogelijk in de schuur laat staan en dan de RT pak. Ondanks het relatief forse ruitje (Puig) op de RS scheelt het nogal een bak met water in het pak. Bovendien blijven mijn handschoenen op de RT droog (als de snelheid niet onder de 50 km/u sukkelt)....
Onze RS is dus “luxe fiets” en dat vindt vooral Karin erg prettig omdat zij de RS toch vooral als haar fiets ziet. Ik kreeg dan ook behoorlijk kritiek toen ik vorige week op de terugreis van het werk door een beste plensbui moest, ze had nog zo gezegd, neem de RT.... Maar ondanks het feit dat ze de RS vooral als haar fiets ziet, als het op schoonmaken aankomt, dan is het vooral mijn fiets.... vreemd...

Mooi dat de RS-en overeind zijn gebleven ondanks gladdige toestanden.
 
Scorpion-biker: ik ben benieuwd hoe de opzet ruit bevalt. Voordeel van die oplossing ten opzichte van de Puig ruit, jij kan de bovenkant kantelen. Ben benieuwd of je een favoriete stand gaat vinden.
 
Jemig MrTenCats, je rijdt behoorlijk lekker door zo, 11k in 3 maanden... Daarmee vergeleken is onze RS, afgeleverd vorig jaar oktober, met 3.600 km aardig maagdelijk nog.

Tja, je hebt baas boven baas en ik moet nog werken (nog een jaartje te gaan) met bijna 24K km sinds oktober 2017 (20 maanden).

Ik denk dat PeterD ook aardig grossiert in KM's….

Roelof.
 
Jemig MrTenCats, je rijdt behoorlijk lekker door zo, 11k in 3 maanden...

en dat vindt vooral Karin erg prettig omdat zij de RS toch vooral als haar fiets ziet. Ik kreeg dan ook behoorlijk kritiek toen ik vorige week op de terugreis van het werk door een beste plensbui moest, ze had nog zo gezegd, neem de RT.... Maar ondanks het feit dat ze de RS vooral als haar fiets ziet, als het op schoonmaken aankomt, dan is het vooral mijn fiets.... vreemd...

Tja, ergens doe je iets niet goed. MrsTenCats is trots op haar eigen RS en zij maakt 'm ook zelf schoon. Ik daarentegen vind het vaak wel best want die motor is toch zo weer vies.
Overigens heeft haar "Sport RS", de lichtgrijze met het rode frame, ook al ruim 8200 km. op de teller staan dus zij rijdt vrolijk mee.

:)
 
Helemaal mee eens, Alpenhotel Wurzer in Filzmoos, blijft een hoogte punt van de toer, soms slaan ze het een jaar over, erg jammer.

Het blijft ook een beetje lastig om elke keer weer een nieuwe route te vinden tussen de regelmatig aanwezige hotels. Zo zit Hotel zur Lamm in Gebsattel vaak in de route, net als Wurzer. Het moet ook weer niet tè herkenbaar worden allemaal. En dan zijn er nog wel een paar waar we al vaker zijn geweest.

Maar, ik heb begrepen dat volgend jaar Wurzer weer in de route zit, net als Herbitzheim wat ook zo'n bekende pleisterplaats is. Het kan waarschijnlijk ook niet veel anders, want welke hotels zijn in staat om 6 dagen achtereen zo'n 60 man/vrouw te "verwerken".
 
Tja, je hebt baas boven baas en ik moet nog werken (nog een jaartje te gaan) met bijna 24K km sinds oktober 2017 (20 maanden).

Ik denk dat PeterD ook aardig grossiert in KM's….

Roelof.

11k in 3 maanden is aardig doorblazen :+
Dacht dat ik met 16K sinds 1 januari al aardig aan het vreten was, maar er zo'n nog grotere bazen. Maar over 2 weken staat er plus minus 5000km in 2,5 week op het programma. Puur om het gemiddelde omhoog te halen :+
Laatste punt dat ik weet is de beurt eind augustus vorig jaar, rondom de 73/74K. 20K in 10 maanden is realistisch voor woon-werk vreters. Voor mij zaten er slechts 5 dagen vakantie bij inbegrepen:X
 
Ehm, volgende week gaan wij naar Garmisch voor de BMW dagen (wil ik 1x meemaken) en daarna direct door naar de Dolomieten om na 2 weken weer even thuis te zijn. In augustus ga ik nog 9 dagen naar de Vercors om in september nog eens samen met MrsTenCats nog 4 weken met de motor op vakantie te gaan.

Denk dat er nog wel een paar kilometertjes bijkomen hoewel het zo tussen de 25 en 30K eigenlijk wel genoeg is. En als het in september overal rotweer is, dan doen we gewoon wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de bezitters met een r1200rs met 30L BMW topkoffer: weten jullie toevallig of hier een (tas met) 14"laptop in past? Of wellicht grofweg de afmetingen? bvd, ik hoor het graag!
 
Hallo allemaal,

Ik meld me aan in dit topic: Sinds vorige week ben ik de eigenaar van een rode BMW R1100RS uit 1997 met nu 56000km op de teller. :W
Dit is mijn eerste BMW motor na eigenlijk altijd Japanse 4 cilinders te hebben gereden. Ik maak de overstap vanaf een Honda CBR600F. Omdat ik meer wil gaan toeren met mijn vrouw achterop ben ik op zoek gegaan naar een toermotor met cardan. Zodoende kwam ik de R1100RS tegen wat precies in mijn budget paste. Bij de aankoop zat ook de 3 delige kofferset van BMW. :9
De proefrit opende een nieuwe wereld voor me. :P Het karakter van de motor had ik nog niet eerder ervaren en ik moet zeggen dat ik het nu al heerlijk vind rijden.

Foto's volgen. De motor is dezelfde als die van Maqish een paar pagina's terug. Wat hij overigens noemt over de kuipruit heb ik ook gemerkt en vind ik enige nadeel.

Ik woon in de omgeving van Amersfoort. Voor woon-werk rij ik nu vaak op de A1 en A28. :)
 
Laatst bewerkt:
Welkom Revz! Ik heb zelf een van de oudste R1100RS sen van voorjaar 93. In het verleden is hier veel geplaatst over modificaties en aanpassingen, zowel qua comfort en bagage als ook technisch. Roelof en anderen hier hadden vroeger ook een 1100 RS maar zijn nu gevallen voor de charmes van de ST of watergekoelde RS.
Er is veel bekend over de oudere types en meestal zullen Roelof en ik en Thijs nog reageren op 1100 RS vragen. Veel plezier en vergis je niet in de capaciteiten van die boxers, mits je gas durft te geven kun je nog met al het moderne spul meekomen.
 
Vraagje voor de bezitters met een r1200rs met 30L BMW topkoffer: weten jullie toevallig of hier een (tas met) 14"laptop in past? Of wellicht grofweg de afmetingen? bvd, ik hoor het graag!

Bij mij gaat er een 12" laptopje in, maar ik pak ff het meetlint....

Bij de rugsteun voor de passagier is het bakkie ongeveer 36 cm breed, dat loopt taps af in 35 cm naar achteren waar de koffer bij het kontje ongeveer 29 cm meet, je zou nog iets kunnen winnen door je laptopje wat schuin te plaatsen, maar na ongeveer 27 cm zit je weer tegen het dakje van het koffertje aan.

Dus of een grotere topkoffer (van Givi of zo) of een kleinere laptop. Ik ben heel erg te spreken over mijn Asus Zenbook, lekker stevige behuizing, niet te zwaar en ondertussen lekker vette hardware onder de motorkap. En het past in de topkoffer van de RS. Ook niet onbelangrijk.
 
Hallo allemaal,

Ik meld me aan in dit topic: Sinds vorige week ben ik de eigenaar van een rode BMW R1100RS uit 1997 met nu 56000km op de teller. :W
Dit is mijn eerste BMW motor na eigenlijk altijd Japanse 4 cilinders te hebben gereden. Ik maak de overstap vanaf een Honda CBR600F. Omdat ik meer wil gaan toeren met mijn vrouw achterop ben ik op zoek gegaan naar een toermotor met cardan. Zodoende kwam ik de R1100RS tegen wat precies in mijn budget paste. Bij de aankoop zat ook de 3 delige kofferset van BMW. :9
De proefrit opende een nieuwe wereld voor me. :P Het karakter van de motor had ik nog niet eerder ervaren en ik moet zeggen dat ik het nu al heerlijk vind rijden.

Foto's volgen. De motor is dezelfde als die van Maqish een paar pagina's terug. Wat hij overigens noemt over de kuipruit heb ik ook gemerkt en vind ik enige nadeel.

Ik woon in de omgeving van Amersfoort. Voor woon-werk rij ik nu vaak op de A1 en A28. :)

Welkom Revz! Ik ben een van de ergste overstappers: van een R1150RS naar een R1200RT, toen mistte ik het sportieve karakter van de RS, mijn vrouw van haar R1150R naar een R1200ST gepraat. Uiteindelijk zelfs een R1200RS demo modelletje daarnaast gekocht, 3 motoren in de garage voor 2 bestuurders... :$ Maar door gedonder met de Quick Shift is vorig jaar die demo RS tezamen met de ST ingeruild voor, wat MrTenCats een Sport RS noemt.

Samengevat: een RS is hoe dan ook een heerlijke fiets. En dan wordt ie net ff wat lekkerder als je van de ene naar de andere gaat vergelijken (R1100RS -> R1150RS -> R1150RS Twin Spark -> R1200ST -> R1200RS). Qua rij genot, power en souplesse ligt het hele speelveld van 1993 tot 2018 heel dicht bij elkaar. Blokje wordt steeds smeuïger naar mate je verderop in de modellen reeks gaat kijken. Bagage opties qua sluit werk ook wat slimmer (velen van ons zullen zo'n beruchte rode lipje wel eens per ongeluk hebben gekraakt...). En de fiets kent naar mate je dichter bij 2018 komt, steeds meer leuke goodies.

Dat maakt dan ook dat de RS voor mij sowieso de favoriet is, behalve bij regen en kou, doe me dan vooral De Rondvaartboot (RT) en van de RS/ST varianten uiteindelijk toch de huidige.

Ik wens je heel veel fijne sportieve toer kilometers, de bagage opties met de RS zijn gewoonweg briljant, met zijn tweetjes kan je makkelijk genoeg spul voor een weekje rijden mee sjouwen, en dan met jouw kofferset ook nog eens een fractie meer volgens mij dan op de waterkokers, zowel het topkoffertje als de zijkoffertjes zijn volgens mij net een fractie kleiner op het moderne spul.

Via China kan je voor niet al te gek veel geld mooie bijpassende tassen kopen die perfect in je koffers passen. Vinden wij erg handig (wij mogen natuurlijk qua bagage niets zeggen, zes koffers in totaal ter beschikking...).
 
Bedankt voor het welkom heten. :)

Gas geven met deze motor durf ik zeker. :P Op de snelweg vind ik het heerlijk rijden. In de bochten ben ik steeds meer aan het wennen aan de motor.
Naast de drie delige kofferset kreeg ik er overigens ook nog een tanktas bij. :+
Ik kijk er erg naar uit om lekker er mee te gaan toeren.

Overigens heb ik net voor het eerst het filerijden gedaan op de A1 met de motor. Daarmee leer je ook rijden bij lage snelheid. :)
 
Maar door gedonder met de Quick Shift is vorig jaar die demo RS tezamen met de ST ingeruild voor, wat MrTenCats een Sport RS noemt.

Ho ho, daar ben ik niet mee begonnen, dat doet BMW helemaal zelf. Net als het indelen in de categorie "Sport" waar verder alle kleurtjes inzitten.

StijlvariantSport.jpg


Wel een beetje moeten editten, want de tekst bij BMW is wat "verwarrend".
 
Laatst bewerkt:
Bij mij gaat er een 12" laptopje in, maar ik pak ff het meetlint....

Bij de rugsteun voor de passagier is het bakkie ongeveer 36 cm breed, dat loopt taps af in 35 cm naar achteren waar de koffer bij het kontje ongeveer 29 cm meet, je zou nog iets kunnen winnen door je laptopje wat schuin te plaatsen, maar na ongeveer 27 cm zit je weer tegen het dakje van het koffertje aan.

Dus of een grotere topkoffer (van Givi of zo) of een kleinere laptop. Ik ben heel erg te spreken over mijn Asus Zenbook, lekker stevige behuizing, niet te zwaar en ondertussen lekker vette hardware onder de motorkap. En het past in de topkoffer van de RS. Ook niet onbelangrijk.

Dank voor deze info!
Zojuist de knoop doorgehakt en aanstaande zaterdag kan ik me hier ook officieel melden, dan rijd ik een R1200RS, 2016, blauw/wit met alle opties behalve alarm.
Kom van een R1200S waar ik gister de koppeling van kapot gereden heb. Had zaterdag proefgereden op de RS en dit was net het laatste zetje om hem in te ruilen.
 
De eerste 300km in de eerste week op mijn R1100RS zijn voorbij gevlogen ( :+ ) naar alle tevredenheid.

Wat mij gisteren wel opviel bij thuiskomst was een druppel olie op de achtervelg precies onder de cardan waar een bout met een ringetje zit. Ik vermoed dat het wat lekt. Als ik dat vervang, moet ik dan ook gelijk nieuwe cardanolie erin doen ? Is een druppel af en toe acceptabel bij een motor van 20 jaar oud ?
 
@Joost2: van harte gefeliciteerd met de aankoop! Beetje suf dat ik als “beheerder” van dit
ST/RS draadje het volgende ga schrijven: de RS is een topfiets!!! Beste mix Sportief en Toeren wat er momenteel te krijgen is. Zelf krijg ik er maar ook geen genoeg van.... gister ook genoten van het ritje huiswaarts na een late dienst (want dan is de weg soort van vrij).

Heb je er ook een navigatie unit VI bij? Die is geïntegreerd met de boordcomputer zodat je allerlei info op je navigatie schermpje kan zien (motor temperatuur, bandendruk, boordspanning, huidig brandstof verbruik, gemiddeld verbruik, rit tellers 1 en 2 en automatische dagteller en ga zo nog maar ff door)...
 
@Revz: zolang dat drupje olie maar niet op de remschijf kan komen en je regelmatig je cardan olie hoeveelheid kan peilen/aanvullen lijkt het mij niet veel kwaad te kunnen... Peter/Roelof/Thijs??
 
Terug
Bovenaan Onderaan