Motor-Forum

Select Forum

Houten spatbord maken

Reg. datum:
23 mei. 2014
Beste MF'ers

Door verschillende foto's op het internet(http://www.pipeburn.com/h...0-by-holiday-customs.html) ben ik ge´nspireerd geraakt om voor mijn eigen motor (SanYang Husky 125) een voorspatbord van hout te gaan maken.

Het leek me leuk om het proces hiervan te delen, misschien dat andere het interessant vinden.

Ik heb allereerst een mal gemaakt
Dunne stroken (2mm dik) gezaagd.
Foto1
Dunne stroken aan elkaar gelijmd en in de mal geklemd.
Foto2
De gebogen stroken nadat de lijm hard is.
Foto3

Eerdaags zal ik meer foto's plaatsen.

Jannes

carpe viam

Reg. datum:
27 jun. 2006
interessant eerste bericht, na al die jaren hier
live free and die ridin'

nadenken kost me te veel moeite, dus ik heb gewoon meteen mijn oordeel klaar

R1100S

Reg. datum:
27 feb. 2006
Leuk ! More, more !
Live fast. On high. Repentless. Let it ride.

Als je naar de zon kijkt, zie je de schaduw niet.

parttime ratbiker

Reg. datum:
25 jul. 2002
zoiets heb ik ook gedaan voor een motoraanhangertje en dan blank gelakt. zag er leuk uit.
As I lay rubber down the street, I pray for traction I can keep. But if I spin and start to slide, please dear god, protect my ride

Reg. datum:
23 mei. 2014
Een update van het project.

Ik heb meerdere stroken gemaakt van verschillende houtsoorten, kleureffect erin leek me wel leuk en heb deze aan elkaar gelijmd.
Foto4

Vervolgens heb ik aan de zijkanten wat verhoogt.
Foto5

En de hoeken zijn rond gemaakt.
Foto6

Ben echter niet volledig tevreden. Tussen de verschillende stroken zaten iets naden welke ik gevuld heb doormiddel van zaagsel met houtlijm te mengen en dit erin te smeren. Maar door te veel stof er in is dit vrij donker opgedroogd en ziet het er niet zo chiq uit eigenlijk.

parttime ratbiker

Reg. datum:
25 jul. 2002
Dat is idd minder.
Als je nog genoeg materiaal hebt op de naad weer doorzagen, randen haaks maken en opnieuw lijmen. Of anders opnieuw beginnen en nu de zijkanten goed haaks maken.
of naden weer schoon "schuren" en opvullen met houtvuller in beter matchende kleur.
As I lay rubber down the street, I pray for traction I can keep. But if I spin and start to slide, please dear god, protect my ride

Reg. datum:
23 mei. 2014
Dat is inderdaad misschien nog een optie om te proberen. Bedankt voor je tip.

Ondertussen het een en ander geknutseld:
Ik heb het zijaanzicht van het spatbord eerst uitgetekend hoe ik het wou hebben.
Foto7

Heb daarna stukken hout verlijmd wat groter was dan het uitgetekende spatbord.
Foto8

Ik heb vervolgens het spatbord hierop afgetekend, en ben het met de bijtel gaan bewerken om het in de juiste vorm te krijgen.
Foto9

Ben vervolgens met de slijptool met lamellenschijf het hout gaan bewerken. Dit ging verrassend goed.
Foto10

Net zolang geslepen, geschuurd en gevijld tot ik het resultaat wel aardig vond.
Foto11

De binnenkant hol gemaakt. Dan past ie toch wat makkelijker om de band. Dit gedaan met een bijtel, guts en slijptool.
Foto13

Vervolgens nog wat steuntjes gemaakt.
Foto14

aka Assman VTR FIRESTORM

Reg. datum:
11 jul. 2003
nu in de bootlak?
2x yamaha xs400 dohc
kawasaki gpx600r
suzuki gr650x tempter
2x honda vfr750f
kim holland
je moeder
honda dominator nx650
honda vtr1000 firestorm
GasGas TXT280

Reg. datum:
26 aug. 2012
Normaal hou ik niet zo van attributen of materialen op een motor waar ze niet voor bedoeld zijn. Maar dit is eigenlijk wel gaaf.Het is alleen de kunst er niet in door te slaan zodat het geen circus wordt.

Denk dat het hier wel goed komt.
fouten bestaan niet, alleen mogelijkheden die niet blijken te functioneren

Brainfart

Reg. datum:
12 aug. 2008
Dit is briljant!!!

Heb zelf mn treedplanken van betonijzer en eiken gemaakt. En een houten eiken pointcover. Ik heb t hout in de gekookte lijnolie gezet, is prima weersbestendig.

Spatbord heb ik nooit aangedurfd, Ik raak wel gemotiveerd...
Voorkom een kater, blijf dronken...

parttime ratbiker

Reg. datum:
25 jul. 2002
Ziet er erg netjes uit Jannes

Reg. datum:
30 mei. 2010
Top !
huls

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.