Motor-Forum

Select Forum

Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Dè gootstoner

Reg. datum:
31 okt. 2004
quote:
reinhoud schreef op 27 december 2017 @ 09:34:

[...]

Tot nu toe heb ik alleen maar hoekverdraaiing gebruikt in aluminium, en dan gaat dat zo ongelooflijk vast dat je bang bent dat je het draad kapot draait. zeg, een 11mm bout met meer dan 100Nm in aluminium.

Moet je voor de gein eens een koppakking doen van een oude Peugeot 1.9. 70 Nm, dan los en op 20 Nm en dan 300° natrekken. M11 in aluminium. (daar moet overigens motorolie aan de draad en boutkop)
"If it has tits or wheels, it will give you problems!" "There is never time to do it right, but there is always time to do it all over!

Reg. datum:
14 mrt. 2007
quote:
reinhoud schreef op 27 december 2017 @ 09:34:

[...]

Als je een bout/moer op moment vast zet, dan werk je voornamelijk op wrijving, die wrijving kan veranderen door bijv. onrechtmatigheden in het schroefdraad.
Hierdoor kan het voorkomen dat de ene bout verder aangedraait is dan de andere, lees goed, verder, niet met een groter moment.
Verder aandraaien betekend automatisch strakker.

Hoekverdraaing wordt meestal in combinatie (ik heb het nog nooit anders gezien) gedaan met rekbouten, bijvoorbeeld cilinderkoppen en big end lagers.
Tot nu toe heb ik alleen maar hoekverdraaiing gebruikt in aluminium, en dan gaat dat zo ongelooflijk vast dat je bang bent dat je het draad kapot draait. zeg, een 11mm bout met meer dan 100Nm in aluminium.

Als je een bout op moment zet heb je dus kans verschil in wrijving en daar door verschil in hoe ver de bout wordt aangedraaid.
Met hoekverdraaiing draai je de bout met een zekere hoek, dus alle bouten zijn gelijk ver aangedraait, dus gelijke spankracht.

Nog iets, als je bout met hoekverdraaiing vast zet, en je gebruikt vet, dan heb je nog steeds de wrijving verminderd, het schroefdraad is misschien niet kapot gedraait, maar er is wel kans dat de boel los komt.

Je kunt toch niet vanaf niks met hoekverdraaiing beginnen? Je zal een startpunt moeten hebben, bijvoorbeeld 20 Nm.
Natuurlijk zijn de verschillen in voorspankracht tussen vette en droge bouten kleiner bij een lager aandraaimoment, maar ze zijn er wel degelijk.
Suzuki GS650 Katana, BMW R60/7, BMW K100RS, BMW R1150R

Reg. datum:
03 jan. 2016
Ik heb zelf een speciaal tooltje om de middelste Boogie uit mijn Triumph Thunderbird Sport gemaakt .

Is dan best te doen .
Sucses

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
Heb je een foto, ik ben wel benieuwd?
Kawasaki Z750 2008

Torque is what I want !

Reg. datum:
26 dec. 2009
Effe snel doorgelezen, man man man..... wat een discussie toch weer.

Keer op keer word er iets van kruipolie geadviseerd. Heeft nou helemaal niemand dit commentaar gelezen;
RR. in "Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in..."

Er zit een seal ring tussen bougie en kop. Die is inderdaad gasdicht. Denken jullie nou echt dat kruipolie daar gewoon langs gaat?
Met alle respect, maar denk nou toch eens na.

Het enige wat zal moeten werken is het juiste gereedschap. Of je maakt het elf, net als 9628AL al tikte hierboven. Als je dat voor elkaar hebt kun je maximaal kracht zetten en dan is het een kwestie van buigen of barsten.
CB1300, CMX 450 Bobber, Skyteam Monkey 184cc, Passat 4.0 W8 en nu nog een Rebel 450 project erbij!

Reg. datum:
18 dec. 2010
with pro.gif

Ben ook helemaal klaar met al die prutsers ;(
Kawasaki Z750 2008

TTR250-WR450f-XTZ750-XT550/600

Reg. datum:
23 okt. 2006
quote:
Leejoow schreef op 31 december 2017 @ 11:32:
Effe snel doorgelezen, man man man..... wat een discussie toch weer.

Keer op keer word er iets van kruipolie geadviseerd. Heeft nou helemaal niemand dit commentaar gelezen;
RR. in "Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in..."

Er zit een seal ring tussen bougie en kop. Die is inderdaad gasdicht. Denken jullie nou echt dat kruipolie daar gewoon langs gaat?
Met alle respect, maar denk nou toch eens na.

Het enige wat zal moeten werken is het juiste gereedschap. Of je maakt het elf, net als 9628AL al tikte hierboven. Als je dat voor elkaar hebt kun je maximaal kracht zetten en dan is het een kwestie van buigen of barsten.

Dat zal, maar je hebt de vraag niet beantwoord.
Onderdelen voor je XTZ750 nodig?

Reg. datum:
18 dec. 2010
Te veel WD40 gesnoven waarschijnlijk met al die goedbedoelde regelvullende onzin :+

Maar graag een foto van dat mooie tooltje, daar zou ik wel blij mee zijn?

Edit: dit hoort boven Raymondw
Boevie wijzigde dit bericht op zondag 31 december 2017 19:30 (9%)
Kawasaki Z750 2008

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Raymond W schreef op 31 december 2017 @ 12:01:

[...]

Dat zal, maar je hebt de vraag niet beantwoord.

Dat zal, maar de vraag is niet te beantwoorden.
Elke situatie is anders. De ene keer werkt dit, de andere keer dat.

Leeuwtje wil alleen zeggen, als niets werkt, ook niet met standaard gereedschap, en je kunt er ook nog eens slecht bij zoals in deze situatie, dan kun je alleen nog een goed tooltje maken.
En dan is het buigen of barsten.

Gebruik je boerenverstand en ga echt aan het werk, ipv van waarschijnlijk goedbedoelde adviezen waar je in 99% niets aan hebt.

540 postings waar een leek helemaal niets aan heeft en tien goeie.
Dit topic verdient echt de Loden Sleutel :+
Kawasaki Z750 2008

TTR250-WR450f-XTZ750-XT550/600

Reg. datum:
23 okt. 2006
De vraag was meer "wat smeer jij erop?" *D

Dit schijnt wel aardig te kloppen.
(knip en plak uit het meuk topic)

Hoeveel MF-ers heb je nodig om een bougie te vervangen?

1 om de bougie te vervangen en een post te plaatsen dat ie is vervangen.

14 om soortgelijke ervaringen te delen met betrekking tot het vervangen van bougies.

8 om te vertellen dat de bougie beter op een andere manier vervangen zou moeten worden.

7 om te waarschuwen voor de gevaren van het vervangen van een bougie.

27 om te wijzen op taalfouten en grammaticale fouten in de post over het vervangen van een bougie.

15 allesweters die beweren “in het vak te hebben gezeten” en dat “een bougie” een elektrisch onderdeel is met een schroefdraad die in een cilinderkop moet worden geschroefd van een inwendige verbrandingsmotor ten einde het mengsel te ontsteken door middel van precies getimede vonken tussen de beide elektroden.

2 om te melden dat deze groep niet bedoeld is voor discussies over een bougie en om te verzoeken de discussie te plaatsen op een bougie-Facebook-groep.

27 om degene die de oorspronkelijke post heeft geplaatst te verdedigen met als argument dat we allemaal bougies gebruiken en dat de discussie daarom wél relevant is in deze groep.

16 om te discussiëren over welke manier het beste is om een bougie te vervangen, waar je de beste bougies kunt kopen, welk merk bougie het beste werkt voor deze motor en welke bougies je absoluut niet moet gebruiken.

2 die URL's posten naar sites waar je verschillende bougies kunt bekijken.

12 om te vermelden dat ze niet meer gaan reageren en de groep verlaten omdat ze de discussie over bougies niet aankunnen.

4 om de oorspronkelijke plaatser van het bericht te wijzen op de FAQ over bougies.

16 om te reageren met "F".

44 om te vragen wat "F" betekend.

4 om te melden dat er kort geleden dezelfde vraag is
behandeld in de groep.

3 om te melden dat je eerst op “bougie” moet Googlen voordat je vragen in de groep gaat stellen over bougies.

14 om foto’s te posten van hun eigen bougies.

6 om te melden dat ze de post volgen.

3 om de flux-capacitor te vermelden.

1 om te vermelden dat de flux-capacitor te vroeg in de
discussie is ingebracht.

1 om 6 maanden na de oorspronkelijke post er op te reageren en het hele verhaal van voor af aan te laten beginnen....

_O-
Onderdelen voor je XTZ750 nodig?

V4 NOZEM

Reg. datum:
24 mrt. 2003
De hamvraag na die lange post, kan je zelf wel een bougie verwisselen ? :+
Mijn motor leeft: Hij wipt, rook en hij zuipt.

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Raymond W schreef op 31 december 2017 @ 15:03:
De vraag was meer "wat smeer jij erop?" *D

Dit schijnt wel aardig te kloppen.
(knip en plak uit het meuk topic)

Hoeveel MF-ers heb je nodig om een bougie te vervangen?

1 om de bougie te vervangen en een post te plaatsen dat ie is vervangen.

14 om soortgelijke ervaringen te delen met betrekking tot het vervangen van bougies.

8 om te vertellen dat de bougie beter op een andere manier vervangen zou moeten worden.

7 om te waarschuwen voor de gevaren van het vervangen van een bougie.

27 om te wijzen op taalfouten en grammaticale fouten in de post over het vervangen van een bougie.

15 allesweters die beweren “in het vak te hebben gezeten” en dat “een bougie” een elektrisch onderdeel is met een schroefdraad die in een cilinderkop moet worden geschroefd van een inwendige verbrandingsmotor ten einde het mengsel te ontsteken door middel van precies getimede vonken tussen de beide elektroden.

2 om te melden dat deze groep niet bedoeld is voor discussies over een bougie en om te verzoeken de discussie te plaatsen op een bougie-Facebook-groep.

27 om degene die de oorspronkelijke post heeft geplaatst te verdedigen met als argument dat we allemaal bougies gebruiken en dat de discussie daarom wél relevant is in deze groep.

16 om te discussiëren over welke manier het beste is om een bougie te vervangen, waar je de beste bougies kunt kopen, welk merk bougie het beste werkt voor deze motor en welke bougies je absoluut niet moet gebruiken.

2 die URL's posten naar sites waar je verschillende bougies kunt bekijken.

12 om te vermelden dat ze niet meer gaan reageren en de groep verlaten omdat ze de discussie over bougies niet aankunnen.

4 om de oorspronkelijke plaatser van het bericht te wijzen op de FAQ over bougies.

16 om te reageren met "F".

44 om te vragen wat "F" betekend.

4 om te melden dat er kort geleden dezelfde vraag is
behandeld in de groep.

3 om te melden dat je eerst op “bougie” moet Googlen voordat je vragen in de groep gaat stellen over bougies.

14 om foto’s te posten van hun eigen bougies.

6 om te melden dat ze de post volgen.

3 om de flux-capacitor te vermelden.

1 om te vermelden dat de flux-capacitor te vroeg in de
discussie is ingebracht.

1 om 6 maanden na de oorspronkelijke post er op te reageren en het hele verhaal van voor af aan te laten beginnen....

_O-

_O- 227 MFers, hier zit het op 559 postings.
Waarschijnlijk een aantal van dezelfde personen. Zit er waarschijnlijk niet ver vanaf :? -O- :t _O-
Kawasaki Z750 2008

Reg. datum:
11 apr. 2002
Mooi eindejaars bougie lijstje, maar topic gaat inderdaad nergens over :+
Fairings are for homosexuals

Torque is what I want !

Reg. datum:
26 dec. 2009
quote:
vroembert schreef op 31 december 2017 @ 15:20:
De hamvraag na die lange post, kan je zelf wel een bougie verwisselen ? :+

Daar kan dus een volmondige NEE op geantwoord worden.

TS is overduidelijk niet capabel een bougie te wisselen, net als het feit dat ie ook geen tool kan maken. Is toch eigenwijs en smeert zijn onkunde hier dan maar uit, hopend op een magisch antwoord komende uit een digitale toverstaf. Dat blijkt dus mar niet te komen.

Wel worden er goede adviezen gegeven, wijzend naar passend gereedschap. Maar ja, waarom zou je dat nou tot je nemen.

Zijn eerste reactie na het topic gestart te hebben, ik citeer;

Lexo
Geplaatst op woensdag 20 december 2017 21:26

Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!

Cola. Juist.

|(
CB1300, CMX 450 Bobber, Skyteam Monkey 184cc, Passat 4.0 W8 en nu nog een Rebel 450 project erbij!

Spied Tripje

Reg. datum:
29 feb. 2004
quote:
Leejoow schreef op 01 januari 2018 @ 11:32:

[...]

Daar kan dus een volmondige NEE op geantwoord worden.

TS is overduidelijk niet capabel een bougie te wisselen, net als het feit dat ie ook geen tool kan maken. Is toch eigenwijs en smeert zijn onkunde hier dan maar uit, hopend op een magisch antwoord komende uit een digitale toverstaf. Dat blijkt dus mar niet te komen.

Wel worden er goede adviezen gegeven, wijzend naar passend gereedschap. Maar ja, waarom zou je dat nou tot je nemen.

Zijn eerste reactie na het topic gestart te hebben, ik citeer;

Lexo
Geplaatst op woensdag 20 december 2017 21:26

Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!

Cola. Juist.

|(

Om ff bij te komen en rustig op te drinken :9
Always a bit different .........but stock is boring-----kan niet schelen wat het is, als het maar hard gaat

Intens Verdrietig ;(

Reg. datum:
02 jan. 2002
quote:
I-accelerate schreef op 01 januari 2018 @ 11:50:

[...]

Om ff bij te komen en rustig op te drinken :9

dus Baco ipv van Bahco ??? *D
In to each life some rain must fall...but I didn't expect a monsoon
Sander wat mis ik je
't leven is kut !! ; :( ...

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
Noem t dan "Cuba Libre " om verwarring te voorkomen .
🍻
Happy newyear.
Kzieditnoupas.

Reg. datum:
01 nov. 2017
Wat een soap en aannames zeg..

Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat er geen trucjes zijn maar alleen meer kracht gebruiken en hopen dat ie niet breekt.

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
Lexo schreef op 01 januari 2018 @ 12:32:

Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat er geen trucjes zijn maar alleen meer kracht gebruiken en hopen dat ie niet breekt.

Geen soap eraan smeren :+

Neen , bougies op het juiste moment NM vastzetten en het juiste gereedschap gebruiken.

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
Ik stel voor dat we de hele discussie nog eens overdoen met quotes uit oude posts om elkaar klem te zetten.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

Master of Torque

Reg. datum:
29 apr. 2004
quote:
Lexo schreef op 01 januari 2018 @ 12:32:

Als IJzervreter kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Reg. datum:
03 feb. 2003
Als er bij montage van de bougie een likje Loctite 8023 aan de draad gesmeert was, dan was dit topic er niet geweest!
Ojee

Reg. datum:
19 nov. 2011
Oh oh, daar gaan we weer...

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Guust schreef op 02 januari 2018 @ 17:46:
Als er bij montage van de bougie een likje Loctite 8023 aan de draad gesmeert was, dan was dit topic er niet geweest!

En wat is dat precies voor spul, Loctite 8023?
Kawasaki Z750 2008

De Roze techneut ;-)

Reg. datum:
22 aug. 2010
quote:
Guust schreef op 02 januari 2018 @ 17:46:

Ik mag van de Gemene Blauwe Man niet meer in herhaling vallen op MF .Had hier graag weer inhoudelijk op gereageerd.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.