Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Vloeistof zou daar niet in moeten blijven, dan zou ik die afvoerkanaaltjes ook eens doorspuiten. Dat zou wel verklaren waarom je bougie zo verrot is. (En het slechte lopen eventueel)
 
Er is geen afvoerkanaal, dit is een ontwerpfoutje van de Speed triple helaas. Ik wil de penbobines insmeren met een hittebestendig vet om ze beter af te laten sluiten bij het monteren straks, dit wordt ook als tip gegeven op diverse fora.

De linker bougie heeft het meeste last van water blijkt..
 
Roest zal niet de oorzaak zijn eerder corrosie die tussen de draad en bougie zit,staal en aluminium verdraagt elkaar niet ,als een bougie er maar lang genoeg heeft ingezeten vreet die zijn eigen vast.
Een roestoplosser zal dan ook niet helpen.
Ik blijf er bij dat vloeibaar stikstof of een vergelijkbaar middel het enigste is wat met een
beetje geluk zal werken.
 
Laatst bewerkt:
Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!
Cola zou ik niet doen. Als de bougie los komt loopt de coka in de cylinder en in cola zit suiker.....niet zo'n slimme tip.....
 
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het staal van de bougie even aan te tikken met een laselectrode zodat er een kortstondige vlamboog ontstaat. Vastzittende draad wil op deze manier ook los schrikken. Dit wordt denk ik door de lange schacht ook problematisch. Je kan proberen de aluminium schacht te isoleren met een kartonnen kokertje of zo. De vlamboog hoeft alleen maar even tot stand te komen. Geen makkelijke operatie en misschien wel onmogelijk tussen de framebuizen door maar ik wilde de methode toch even noemen.

Grtz,

Cees

PS Wel uitkijken voor brandgevaar ivm olie- cq brandstofsporen.
 
Laatst bewerkt:
Cola is zurig en lost daardoor roest op. Maar het moet dan wel bij de roest kunnen komen. Dat er een beetje opgelost zuiker in de verbrandingsruimte zou kunnen komen is echt niet het grootste probleem.

Het probleem is meer dat het niet voorbij die afdichtingsring komt en dus nauwelijk zijn heilzame werk kan doen.

@Kevinblade: een bougie kan relatief makkelijk afbreken. En dan heeft het idd niet aan het gereedschap gelegen.
 
Het porselein mag best breken. Als ie maar los komt.

Maar Ruud, op basis van je ervaring zeg je dus dat ie met het juiste gereedschap gewoon los moet gaan?
 
Wat je niet wilt hebben is dit:

PlugWithEZOut.jpg


Je kan nog zulk goed gereeschap hebben, maar als je daarmee flink kracht kan zetten en die zesknt met bovendeel breekt af, terwijl het onderste deel met schroefdraad blijft zitten, dan heb je een probleem. Goed gereedschap is dus helaas geen garantie dat het goed gaat. Die zeskant krijg je gegarandeerd los. Maar of de schroefdraad mee komt is de vraag.

Wat je dan kan doen is eerst dat bovenstuk losboren, zodat er echt alleen nog schroefdraad in de cylinderkop zit en dat er vervolgens met een vierkant ijzer (dat je erin ramt) eruit draaien.

Ik heb slechte ervaringen met linkse tappen. Als zo'n ding afbreekt dan heb je echt een probleem.
 
Wat je niet wilt hebben is dit:

[afbeelding]

Je kan nog zulk goed gereeschap hebben, maar als je daarmee flink kracht kan zetten en die zesknt met bovendeel breekt af, terwijl het onderste deel met schroefdraad blijft zitten, dan heb je een probleem. Goed gereedschap is dus helaas geen garantie dat het goed gaat. Die zeskant krijg je gegarandeerd los. Maar of de schroefdraad mee komt is de vraag.

Wat je dan kan doen is eerst dat bovenstuk losboren, zodat er echt alleen nog schroefdraad in de cylinderkop zit en dat er vervolgens met een vierkant ijzer (dat je erin ramt) eruit draaien.

Ik heb slechte ervaringen met linkse tappen. Als zo'n ding afbreekt dan heb je echt een probleem.
Zou dit nou te voorkomen zijn geweest met een likje keramische pasta?
 
Wat je niet wilt hebben is dit:

[afbeelding]

Je kan nog zulk goed gereeschap hebben, maar als je daarmee flink kracht kan zetten en die zesknt met bovendeel breekt af, terwijl het onderste deel met schroefdraad blijft zitten, dan heb je een probleem. Goed gereedschap is dus helaas geen garantie dat het goed gaat. Die zeskant krijg je gegarandeerd los. Maar of de schroefdraad mee komt is de vraag.

Wat je dan kan doen is eerst dat bovenstuk losboren, zodat er echt alleen nog schroefdraad in de cylinderkop zit en dat er vervolgens met een vierkant ijzer (dat je erin ramt) eruit draaien.

Ik heb slechte ervaringen met linkse tappen. Als zo'n ding afbreekt dan heb je echt een probleem.

Precies dat, daarom heb ik niet echt veel aan uitspraken als goed gereedschap bla bla. Ik heb liever een gemeende tip of uitleg.

Ja keramisch vet/pasta gaat dit hopelijk in het vervolg voorkomen. Maar dan moet ie er eerst uit :}
 
@Bolski: dat zou heel goed kunnen.

"Achteraf kijk je een koe in de kont" pleegt men wel eens te zeggen.

HEt kan ook zo afbreken:
wxBkzDv.jpg


Het nadeel van deze situatie is, dat het dan nog ontiegelijk vast zit. Bij dat vorige plaatje is de spanning eraf. In dat laatste geval moet het losmaken een stuk makkelijker gaan. Ik zou dus met een passende boor het bovenstuk eraf boren tot er alleen nog schroefdraad in zit en dan DAT er uit beuken.

Maar zoals gezegd: dis is nu niet van toepassing. Maar het kan handig zijn om te weten wat je kan verwachten. er kan gebeuren. (kleine wijziging: niet TE pesssimistisch worden)
 
Laatst bewerkt:
Koop een goede kwalitiet lange dop 16mm
Doe een cursus begrijpend lezen.

Ook onder laboratoriumomstandigheden met een perfecte dop, perfecte T sleutel, zodat je uitsluitend zuivere recht draait, kan je simpelweg die zeskant van de onderkant af draaien. ALS die onderkant erg vast zit. Dit heeft te maken met het feit dat die bougie bij fabricage op een naad wordt vastgelast onder die zeskant. Die naad KAN breken. En dan krijg je dus dat gemier over losgebroken bougies. Daar sta je dan met je goeie gereedschap. Kun je alsnog dit tooltje gaan kopen.

1254253394.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is allemaal leuk en aardig die foto's van die afgebroken bougies, maar als ik de foto's van TS er eens goed op na sla dan is zijn bougie niet te vergelijken met de uitmuntende staat van zeskant van die afgebroken bougie-foto's. Duidelijk is dat er niet fatsoenlijk met het gereedschap gewerkt is/ of is er gewoon slecht gereedschap gebruikt. Die zeskant van die bougie van TS is half rond, dat TS niet wil toegeven dat ie gewoon zijn gereedschap slecht voor elkaar heeft (gehad) maakt de reacties in mijn ogen begrijpelijk.
Draai die fiets warm en begin aan die bougie te draaien zou ik zeggen, je hebt 50% kans. Genoeg mensen die je ook wel door een kop verwijdering heen praten, mits je het juiste gereedschap hebt.


Kruipolie gaat niet werken. Een bougie is gasdicht.

Op een plek waar eventueel roest zit en wat mogelijk de mede oorzaak kan zijn van het vastzitten, zal ook kruipolie komen.
 
Laatst bewerkt:
Goed lezen blijft lastig.. Wat je ziet is het rubbertje van de bougiesleutel, die bleef op de bougie achter... zal vanavond proberen betere foto's te maken speciaal voor jou.

Ik zal het meteen toegeven als ik iets had gesloopt of met frot spul aan de gang was geweest. Een duidelijk beeld geven van het probleem helpt mee aan de oplossing naar mijn idee..
 
Dan is het nog steeds een kwestie van draaien: of het breekt, of het komt los. Denk dat je alle "bruikbare tips" nu wel gehad hebt ;)

Dat is ook mijn punt. Uiteraard moet je met goed gereeschap werken. Dat is de basis. Je gaat het niet riskeren om de zeskant zelf kapot te draaien. Dat is gewoon gepruts. Met een fatsoenlijke sleutel moet je meer kracht kunnen zetten dan nodig zou hoeven zijn.

En ja. Het kan afbreken, maar dat is ook weer niet catastrofaal. De bougie niet vervangen is ook weer geen optie.
 
Hier staat wat foto's:
Speed triple

Het gaat om het linker bougiegat. Op de laatste foto zit het rubberen ringetje om te bougie in de bougiedop te klemmen nog op de bougie, die heb ik er weer uitgevist.

Dit is een uitsnede van een van je foto's.

Wat voor soort sleutel heb je hier opgezet ? ( serieuze vraag )
Ik zie helemaal niets meer wat op een 6-kant lijkt.

full


Eigenlijk heb ik geen idee wat ik zie, lijkt wel of ie vastgelast is :+





In dit topic is goed gereedschap al vaker genoemd.
TS geeft aan dat hij goed gereedschap heeft gebruikt maar welke ?
Laat ik het zo zeggen: Goed gereedschap is echt het halve werk.
Een beginnend sleutelaar zal altijd iets hebben 'past toch ?" dus dan is het goed.

Als je dan later eens zo'n dure dop in handen krijgt en gebruikt dan snap je plots wat een verschil echt goed gereedschap maakt. Ja, 13 mm is 13 mm dus als de dop 13 mm is dan past het. Maar minder goed gereedschap is 13.2 ( bwvs ) en die extra ruimte staat beweging in andere kanten toe, dop heeft ruimte om net niet recht erop geklemd te blijven en gaat zwalken en je voelt veeeel minder wat er met je werkstuk gebeurd.

Ik heb geen waardeoordeel over het gereedschap van TS, geen idee tenslotte wat hij gebruikt heeft maar de reacties op veel dingen en onbekendheid van bepaalde dingen geven mijn fantasie de ruimte om te denken dat het gereedschap niet uit het topsegment komt, wat ik wel wil benadrukken is dat goed gereedschap het verschil kan zijn tussen dagen martelen en gewoon een bout/bougie gewoon zonder problemen losdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan