Motor-Forum

Select Forum

Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Moderator

Jeg elsker deg også

Reg. datum:
08 jan. 2003
Functie:
Moderator
quote:
halflive schreef op 25 december 2017 @ 23:25:

[...]

Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.

E.G.J. in "Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in..."
Pastafarian
The devil does not exist, it's just God when he's drunk.
All that is needed for evil to succeed is that decent human beings do nothing.

Reg. datum:
27 dec. 2014
Gewoon even al het nodige terug bouwen en met een warm blok gelijk die 1e bougie losdraaien

zij met u !!

Reg. datum:
02 sep. 2004
quote:
halflive schreef op 25 december 2017 @ 23:25:

[...]

Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.

Het plaatje, komt uit het rode kader vandaan :P

prbou.jpg

quote:
E.G.J. schreef op 25 december 2017 @ 18:29:
Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.

Bron -->
[/b]http://beru.federalmogul.com/sites/default/files/brochure/file/beru_ti02_all_about_spark_plugs_prmbu1434_-_nl_lores.pdf

Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......
Deelnemen aan het MF_Gieterspel ?

Reg. datum:
25 aug. 2007
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?
eigenwijs is ook wijs

Dè gootstoner

Reg. datum:
31 okt. 2004
quote:
mpostma schreef op 22 december 2017 @ 14:17:
Het is natuurlijk complete bullshit om te stellen dat je een bout met 30 Nm harder aan trekken als je vet gebruikt. Het is je momentesleutel die de maximum kracht bepaalt. Nog steeds 30 Nm dus.

De klemkracht wordt factoren hoger als je vet toepast. Het moment blijft inderdaad gelijk, echter draai je de bout "verder door". (al dan niet tot aan of over de vloeigrens) Aanhaalmoment (en boutdiameter) wordt berekend aan de hand van het te klemmen deel en de daarop werkende belastingen. Het is inderdaad was Reinoud zegt dat de draadwrijving (en kopwrijving) bepalend is voor de uiteindelijke klemkracht. Verlaag je die wrijving, verhoog je automatisch de klemkracht bij een gelijkblijvend aanhaalmoment.
"If it has tits or wheels, it will give you problems!" "There is never time to do it right, but there is always time to do it all over!

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:
trixo schreef op 26 december 2017 @ 10:42:
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?

Klopt, daarom moet je altijd zorgen dat de schroefdraad schoon en onbeschadigd is.
En het werkplaatshandboek raadplegen of er wel of geen vet/olie/borgmiddel gebruikt moet worden, zo kom je het dichtst in de buurt van de juiste waarde.

Bij het werken aan een motorblok moet je gewoon het werkplaatshandboek gebruiken, hier staan alle procedures exact in beschreven en kan er niet snel iets fout gaan.
Red Force wijzigde dit bericht op dinsdag 26 december 2017 11:13 (10%)

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
Niet helemaal mee eens.

Dit is zo n standaardprocedure, Is gewoon voor een beetje knutselaar zonder WPH duidelijk wat ie moet doen.
Kawasaki Z750 2008

Reg. datum:
18 dec. 2010
En dus ook zonder momentsleutels , Kein Problem.
Kawasaki Z750 2008

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
quote:

Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.
Wereldreiziger tegen wil en dank.

uilskuiken !

Reg. datum:
22 jun. 2008
quote:
RR. schreef op 26 december 2017 @ 11:53:

[...]

Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.

Dat zijn zogenaamde rekbouten als ik me niet vergis.
The lone racer™

09-05-2018 MSL Assen
12-06-2018 RaceCracks Assen

Reg. datum:
18 dec. 2010
Dus geen bougies?
Kawasaki Z750 2008

uilskuiken !

Reg. datum:
22 jun. 2008
quote:

Over het algemeen niet :+ (excuses voor het off-topic)
The lone racer™

09-05-2018 MSL Assen

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
quote:
Joep schreef op 26 december 2017 @ 12:05:

[...]

Dat klopt, en het moet niet verward worden met de montage van een bougie. De hoekverdraaiing daarvan is gebaseerd op het indrukken van de pakking.

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
Joep schreef op 26 december 2017 @ 12:05:

[...]

Niet altijd. BMW hanteerd bij de vierklepsboxers ook hoekverdraaing. Gewoon op cilindertapeinden.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

uilskuiken !

Reg. datum:
22 jun. 2008
quote:
halflive schreef op 26 december 2017 @ 12:31:

[...]

Niet altijd. BMW hanteerd bij de vierklepsboxers ook hoekverdraaing. Gewoon op cilindertapeinden.

Maar rekken die dan ook op zoals in het verhaal van RR ?
The lone racer™

09-05-2018 MSL Assen

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
Joep schreef op 26 december 2017 @ 14:21:

[...]

Maar rekken die dan ook op zoals in het verhaal van RR ?

Nee, rekbouten kunnen maar 1x rekken, die worden in de plastische vervorming getrokken. BMW heeft gewone tapeinden die blijven zitten. Het idee is dat je met hoekverdraaing een nauwkeuriger voorspanning kunt geven. Je zet ze eerst vast op een lage torsiewaarde. dat is je nulstand. Door de hoekverdraaiing geef je een voorspanning in millimeters doordat je met de spoed van de schroefdraad weet hoeveel je aan het draadeind trekt. Je weet heel nauwkeurig dat je in het gebied van elastische vervorming zit. Je sluit op die manier allerlei wrijvingen uit die je met een torsiewaarde wel hebt.

Ik reageerde overigens omdat uit het verhaal van RR heel snel de conclusie getrokken wordt dat het om rekbouten gaat, dat wilde ik even nuanceren. Het verhaal van RR is niets op aan te merken.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.

survival of the fastest

Reg. datum:
07 jul. 2009
quote:
RR. schreef op 26 december 2017 @ 16:47:
Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.

ZONDER GRAFIET!?!
volens nolens

Bijzonderneutraal Atheïst.

Reg. datum:
24 mei. 2012
quote:

:N :N

En wat zei WillemVonG. nog maar 2 dagen geleden nou?

quote:
WillemVonGrumble schreef op 24 december 2017 @ 13:53:

[...]

Klopt en dan ook eerst een beetje paardenlullenvet eraan smeren :+

:+ :+
IBTL Stand per 13-07-2018: 60

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
quote:
Boevie schreef op 26 december 2017 @ 11:47:
En dus ook zonder momentsleutels , Kein Problem.

:^
Kzieditnoupas.

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
quote:

Met niks. ;)

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
RR. schreef op 26 december 2017 @ 16:47:

Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:
halflive schreef op 26 december 2017 @ 21:16:

[...]

Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.

Ik heb een mooi filmpje er van gevonden.

https://youtu.be/XDYAOfXcRpo

ik weet het zeker, denk ik.

Reg. datum:
04 jan. 2011
quote:
halflive schreef op 26 december 2017 @ 21:16:

[...]

Bij gaspompinstallaties heb ik het ook gezien, compressoren bv.

Alles went, behalve een Drent

Reg. datum:
25 feb. 2007
quote:

Als je een bout/moer op moment vast zet, dan werk je voornamelijk op wrijving, die wrijving kan veranderen door bijv. onrechtmatigheden in het schroefdraad.
Hierdoor kan het voorkomen dat de ene bout verder aangedraait is dan de andere, lees goed, verder, niet met een groter moment.
Verder aandraaien betekend automatisch strakker.

Hoekverdraaing wordt meestal in combinatie (ik heb het nog nooit anders gezien) gedaan met rekbouten, bijvoorbeeld cilinderkoppen en big end lagers.
Tot nu toe heb ik alleen maar hoekverdraaiing gebruikt in aluminium, en dan gaat dat zo ongelooflijk vast dat je bang bent dat je het draad kapot draait. zeg, een 11mm bout met meer dan 100Nm in aluminium.

Als je een bout op moment zet heb je dus kans verschil in wrijving en daar door verschil in hoe ver de bout wordt aangedraaid.
Met hoekverdraaiing draai je de bout met een zekere hoek, dus alle bouten zijn gelijk ver aangedraait, dus gelijke spankracht.

Nog iets, als je bout met hoekverdraaiing vast zet, en je gebruikt vet, dan heb je nog steeds de wrijving verminderd, het schroefdraad is misschien niet kapot gedraait, maar er is wel kans dat de boel los komt.
Youth is wasted on the young

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.