Motor-Forum

Select Forum

Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Reg. datum:
01 nov. 2017
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.

Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.

(^o^)

Reg. datum:
14 okt. 2002
IMAL, geen wd40, dat kruipt niet. (zie nu dat je ook al kruipolie gebruikt hebt)
Hoezo kun je er slecht bij, ik zou dan ook op zijn minst zorgen dat je er met het juiste gereedschap wl goed bij kunt?
JdM wijzigde dit bericht op woensdag 20 december 2017 20:19 (84%)
FUBAR | "Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and then beat you with experience"

26-takt

Reg. datum:
05 jan. 2005
quote:
JdM schreef op 20 december 2017 @ 20:13:
IMAL, geen wd40, dat kruipt niet. (zie nu dat je ook al kruipolie gebruikt hebt)
Hoezo kun je er slecht bij, ik zou dan ook op zijn minst zorgen dat je er met het juiste gereedschap wl goed bij kunt?

:^
Motorcycle enthusiastic

een zware is je ware

Reg. datum:
01 okt. 2009
quote:
Lexo schreef op 20 december 2017 @ 19:59:
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.

Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.

Mijn man adviseert met een loeiwarm blok proberen! Succes!

Reg. datum:
06 mrt. 2015
Zorg er dan vanaf nu wel voor dat je alleen met heel erg goed gereedschap werk, als dit fout gaat moet de kop er waarschijnlijk af, dat wil je niet hebben doordat je de bougie verrot gedraaid heb met een kut kwaliteit bougie sleutel

Reg. datum:
01 nov. 2017
De bougie zit vrij diep in de kop. De schacht is ook vrij smal. Er past alleen een bougiedop met dunne wanden in. Verder zit de framebuis half boven het gat.

Kan daar niet veel aan doen ben ik bang. Ik kan wel een beetje sleutelen, dus de standaard dingen heb ik ondertussen wel geprobeerd.

Reg. datum:
23 jul. 2015
In geval van twijfel breng je hem bij een ervaren monteur of motorzaak, daar hebben ze vaak net het gereedschap en de kennis die jij mist.

Reg. datum:
01 nov. 2017
Ja dat warme blok lijkt me zo'n beetje de laatste optie worden.

Nogmaals het ligt niet aan het gereedschap. De positie is vervelend en wil de bougie niet breken. Dan ben ik verder van huis.

V60

Reg. datum:
23 sep. 2015
Tussen Den Helder en Amsterdam, maar misschien ook in Texel.
Ik doe het vaak met ratel, knietje, verlengstuk en een passende bougiedop. De passing van die dop is zo goed dat ik daarna een kwartier bezig ben om die weer los te halen. :P
In the mix. - Dont worry about what people think. They dont do it very often............_ _

Reg. datum:
19 feb. 2009
Cola al geprobeerd?
Kawa ER-5 (2e set banden: Dunlops); BMW Scarver (2e set banden: BT023)(2e snaar)(3e set banden BT30)(2e remschijf voor) Moto Guzzi V7II Special Scrambler (2e set banden: Heidenau Scout)

Moderator

Reg. datum:
29 okt. 2003
Functie:
Moderator
De bougiesleutel van het originele setje al geprobeerd?
Op zoek naar een baan in de motorbranche? Leuke job aangeboden.

Reg. datum:
01 nov. 2017
Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
.
Boevie wijzigde dit bericht op woensdag 20 december 2017 22:05 (98%)
Kawasaki Z750 2008

Alles went, behalve een Drent

Reg. datum:
25 feb. 2007
Je laatste optie had je gelijk moeten proberen.

Goede kwaliteit bougiesleutel en een lange breaker bar er op.
Youth is wasted on the young

De brave huisvader

Reg. datum:
21 feb. 2007
Kruipolie gaat niet werken. Een bougie is gasdicht.
Wereldreiziger tegen wil en dank.

Reg. datum:
19 nov. 2011
:^

Zorg dat het blok zo warm mogelijk is, en dan een goede dop met wringijzer er op.

Houd met je ene hand spanning op het wringijzer op ongeveer 3/4 van de steel terwijl je met je andere hand of een kunststof hamer tegen het einde van de steel klopt.

Vooral geen haast hebben en niet forceren.

TTR250-WR450f-XTZ750-XT550/600

Reg. datum:
23 okt. 2006
quote:
Lexo schreef op 20 december 2017 @ 21:26:
Die van het originele setje draaide dol, zo vast zit de bougie.

Ik heb er een goed passende dop op gehad met een verlengstuk en t-sleutel met daarop een pijp van 50cm. Ben bang dat als ik doordraait de bougie breekt, zoveel kracht moet ik zetten. Zo vast heb ik een bougie nog niet meegemaakt.
Het schijnt een kwaaltje zijn bij bougie nr1 van de speed triple..

Zal eens wat cola proberen!

Informeer dan eens bij een dealer hoe zij hem loskrijgen?
Misschien met een slagmoersleutel?
Onderdelen voor je XTZ750 nodig?

ik weet het zeker, denk ik.

Reg. datum:
04 jan. 2011
quote:
Raymond W schreef op 21 december 2017 @ 05:36:

[...]

Informeer dan eens bij een dealer hoe zij hem loskrijgen?
Misschien met een slagmoersleutel?

Met die frame buis erboven?

Reg. datum:
11 apr. 2002
Misschien rigoureus, maar aangezien het toch de wintermaanden zijn, blok laten kantelen zodat je er recht van boven bij kunt?
Fairings are for homosexuals

Reg. datum:
21 aug. 2015
smallere dop erop ,tikken met de hamer op de bougie( tikken nie slaaan als een wilde) verfabijtblazer erop, goede dop erop tik met hamer op handvat
niepoort wijzigde dit bericht op donderdag 21 december 2017 07:54 (0%)

Alles went, behalve een Drent

Reg. datum:
25 feb. 2007
Cola werkt niet!
Youth is wasted on the young

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
midlifecrisis schreef op 21 december 2017 @ 06:46:

[...]

Met die frame buis erboven?

Er bestaan ook haakse luchtsleutels. Maar ik denk inderdaad dat dat ook niet past onder die framebuis.
Kawasaki Z750 2008

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
Mss linkse draad....,
😶
Kzieditnoupas.

ik weet het zeker, denk ik.

Reg. datum:
04 jan. 2011
quote:
Boevie schreef op 21 december 2017 @ 08:20:

[...]

Er bestaan ook haakse luchtsleutels. Maar ik denk inderdaad dat dat ook niet past onder die framebuis.

Die is leuk voor een uitlaatbeugeltje of zo, maar veel meer kracht heeft die niet

Reg. datum:
01 nov. 2017
Hier staat wat foto's:
https://www.irista.com/gallery/oaygyh5veqkn

Het gaat om het linker bougiegat. Op de laatste foto zit het rubberen ringetje om te bougie in de bougiedop te klemmen nog op de bougie, die heb ik er weer uitgevist.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.