VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Ik zat hier nog eens over na te denken maar afstellen tot onder de 400 toeren. Zou je dan nog wel genoeg oliedruk hebben voor de nokkenassen?
Mijn 1000 kan tot onder de 400 toeren afgesteld worden zonder af te slaan, deze moet dat ook ongeveer kunnen.
 
Dat is niet het toerental waarmee ik de weg op ga, dan staat ie een fractie onder de 1000.
Als je hem zo laag afstelt draait ie slecht als ie koud is en bij ontkoppelen valt het toerental dan snel terug en kan ie wel afslaan. Dus onder de zeg maar 700 a 800 toeren is voor het rijden niet lekker. Ik doe het dus gewoon als controle na het synchen, dan draai ik het toerental terug tot ie afslaat en dat is meestal rond de 350 toeren.

Ook heb ik de minerale olie binnen voor beide VF's het is de Bel Ray EXL 10W40 mineral geworden. Hiermee moeten de nokkenassen voldoende beschermd zijn.

Overigens gister een paar uurtjes voor de 500, eerst het zijspanframe helemaal naar mijn zin gemaakt zodat die volgende week maandag gepoederd kan worden en daarna eens het achterste klepdeksel verwijderd voor klepstellen.
Ik had een 10mm ringsleutel en een schroevendraaier al klaarliggen toen ik er achter kwam dat bij een 500 alles wat kleiner is ;)
Dus maar op zoek naar een korte 8mm ringsleutel en een punttangetje erbij omdat deze boutjes geen schroefgleuf hebben maar een 2,5mm vierkantje er op.
Dat is dus klooien want dan kun je hem niet heel goed vasthouden bij het aandraaien.
Een korte koffiepauze en een idee begon al vorm aan te nemen......
Gewoon een 8mm imbusbitje gepakt en daar een 2,5mm sleuf in gefreesd met de slijptol en voila daarmee heb ik perfecte grip tijdens het aandraaien.
Honda zal ongetwijfeld daarvoor een tooltje hebben maar die was op tweede paasdag niet leverbaar. ;( Maar hiermee werkte het ook. De voorste bank ging niet meer lukken want het werd te laat maar van de achterste bank stonden 5 kleppen een fractie te strak en drie prima op de juiste speling. Ook de nokken zagen er puik uit dus daar werd ik blij van.
Vanavond denk ik geen tijd maar hopelijk woensdag verder afstellen en misschien al gelijk de carbs synchroniseren.
Iemand tips hoe ik de vacuummeters aansluit en tegelijkertijd zorg dat de vacuum benzinekraan blijft lopen? (heeft een T-stukje er tussen invloed op de uitslag van de meter?)
Of moet ik gaan klooien met een los flesje benzine?
En dan hopelijk zondag een eerste toerritje met een groepje vrienden. Is ie niet op tijd klaar dan wordt dat ritje met de 1000 gedaan.
Ik zat hier nog eens over na te denken maar afstellen tot onder de 400 toeren. Zou je dan nog wel genoeg oliedruk hebben voor de nokkenassen?
 
Laatst bewerkt:
OK, dan begrijp ik het. Ik heb ooit een vacuüm handpompje gekocht waarmee ik remmen mee kan ontluchten. Deze kan je ook gebruiken om je benzinekraan open te houden. Vacuüm tester & remleiding ontluchter set
Werkt super.

Iemand tips hoe ik de vacuummeters aansluit en tegelijkertijd zorg dat de vacuum benzinekraan blijft lopen? (heeft een T-stukje er tussen invloed op de uitslag van de meter?)
Of moet ik gaan klooien met een los flesje benzine?
En dan hopelijk zondag een eerste toerritje met een groepje vrienden. Is ie niet op tijd klaar dan wordt dat ritje met de 1000 gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig had je de handleiding meegestuurd en daar staat in:
op 3 cilinders de vacuum meters aansluiten, starten en dan de vacuumslang van de kraan dichtknijpen. dan het slangetje daarvan van de nippel op de cilinder afhalen en de vierde meter aansluiten. Dus gaat goed komen.
Helaas zit het wat vrije tijd betreft een beetje tegen en heb ik pas de klepjes gesteld, de carbs zal waarschijnlijk pas maandag lukken dus met deze komende zondag solo rijden zal denk ik niet lukken.
Maar gelukkig staat de rode 1000 ook startklaar
 
honda-vf750f-interceptor-1983-d-usa-water-pipethermostat_bighu0178e2d16_c2f3.gif


Klopt het dat nr 25 (O ring 13 x 2.5 volgens CMSNL) een speciaal gevormd geval is?

Degene bij de cilinder linksvoor lekt, had universele O ring te pakken (12 x 2.5 trouwens) en die lag er al zo losjes omheen dat bij het aandrukken van de pijp de O ring buiten het blok blijft.

Bij de motorzaak gingen ze er 4 bestellen voor mij en hadden ze het er over dat het een speciale vorm had.

Voor nu even de waterpijp van het oude blok er in gedrukt en dicht bouwen. Straks maar testen of het afdicht. :)

db
 
Klopt het dat nr 25 (O ring 13 x 2.5 volgens CMSNL) een speciaal gevormd geval is?

Yup, dat is een aparte maat ring.. Als je er naar kijkt lijkt hij aan de buitenzijde uit twee ringen te bestaan. Er zit een riggeltje aan het midden van de ring..
 
Zo.. Na afgelopen seizoen niks / noppes / nada te hebben gereden met de vf750f moest hij vandaag maar eens uit de stofnesten komen..

Verse olie en verse peut en na twee slagen sloeg ie aan... Blijft fijn dat het een Honda is.. Die doen het altijd..

!00 kilometertjes gereden en bij terug komen stond er een mooie Kreidler op de dam..

c9siGEY.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van ondiepe krassen in de kuipruit? Ik kwam commandant 4 al meerdere keren tegen, maar dat is me afgeraden omdat dat op termijn vage vlekken kan geven door een zuur ingrediënt.
 
Laatst bewerkt:
En inderdaad. De waterpijp van het oude blok overgezet en nog steeds lek.

Vervolgens maar de uitlaat sevenfifty dichtgelast en met klei dicht gemaakt. ;)

Kon ik daarnet tenminste effe rondje rijden. :)

db
 
Vandaag even de tank omgewisseld zodat de striping weer klopte. Gelijk nieuwe rubbers op de benzine kraan en vlotter gezet en het lucht filter schoon gemaakt en in de olie gezet dus hij is weer klaar voor de zomer. Wel heel toevallig dat mijn helm matcht :)

AZ9LzO3.jpg

6DCc5RY.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft deze ook een vacuümslangetje lopen van cilinder 1 naar de brandstofkraan? zo ja, check ff of die nog goed is/niet aan het brokkelen.... been there, done that :-)
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van ondiepe krassen in de kuipruit? Ik kwam commandant 4 al meerdere keren tegen, maar dat is me afgeraden omdat dat op termijn vage vlekken kan geven door een zuur ingrediënt.

Klop,moet je ook niet gebruiken.Gewoon een tube alu polish of tandpasta gebruiken, eerst een stukje uitproberen, laten drogen, daarna uitpoetsen, indien tevreden met het resultaat de hele kuipruit ermee behandelen.....katoenen doek gebruiken.

Suc6.
 
Klop,moet je ook niet gebruiken.Gewoon een tube alu polish of tandpasta gebruiken, eerst een stukje uitproberen, laten drogen, daarna uitpoetsen, indien tevreden met het resultaat de hele kuipruit ermee behandelen.....katoenen doek gebruiken.

Suc6.
Bedankt voor je reply Fred
 
Vandaag even de tank omgewisseld zodat de striping weer klopte. Gelijk nieuwe rubbers op de benzine kraan en vlotter gezet en het lucht filter schoon gemaakt en in de olie gezet dus hij is weer klaar voor de zomer. Wel heel toevallig dat mijn helm matcht :)
Is mooi zo. Waarom heb ik 'em eigenlijk weggedaan......... :/
Leuk ook dat je het hier meldt!!
 
Zo, eerste toerrit van het jaar zit er weer op, lekker de zondag zeeland in geweest met de 1000, voor de 500 afgelopen week helaas te weinig tijd gehad om hem rijdend te krijgen maar met de big bike was zeker geen straf ;)
Helaas na de laatste stop alleen nog maar tikken van het startrelais bij het drukken op de startknop dus accu overleden. Een klein duwtje was genoeg om thuis te komen dus gelukkig niet ernstig en thuis met het andere amperedoosje was alles weer ok.
Maandag van de 500 de carbs afgesteld en die loopt nu ook lekker, echter heel af en toe bij het afstellen van die carbs waarbij de motor regelmatig gestart moet worden sloeg ie slecht aan om dan bij de volgende druk op de startknop het ineens wel perfect te doen. Zal nog wel even alle contacten van de ontsteking nalopen en schoon maken want dat is denk ik de boosdoener.
Ik hoop komende week een paar avonden tijd te hebben die 500 verder te vertroetelen zodat ie regelmatig gebruikt kan gaan worden.
Op de planning staat dus nog:
1: electra ontsteking nalopen
2: remmen schoonmaken en zodra dat binnen is RVS leidingen monteren
3: Beugels voor een kofferrekje maken
4: nieuwe ketting en tandwielen
5: waarschijnlijk ook nieuw rubber

Het frame van het zijspan ligt intussen bij de poedercoater dus daar kan ik voorlopig weinig aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Frame om het blok gemanoevreerd....is goed alleen te doen. :Y

full


en beginnen met rustig aan met opbouwen...

full


Voorvorken gereviseerd
De "gouden" wielen komen er niet meer op. Heb op Ebay een set zwarte wielen van volgende generatie VF750F gescoord.Zijstandaard komt er ook niet meer op.Nieuwe accu ook binnen.
Nog bestellen: Olie en filter, ketting met tandwielen, voor- en achterband, Showa achterveer.
Ik heb nog een als nieuw achter binnenscherm hier liggen,die komt er ook niet meer op. Dus als iemand er interesse in heeft, PBje aub.
Yoshimura uitlaat ook aanwezig,collector nog aanpassen.
Spuitwerk opnieuw doen of laten doen.
Zijplaten 58 al klaar.
 
full

Kuipruitje weer krasvrij met belgom aluminiumpoets. Werkte erg goed.
Daarnaast de schroevendraaieringang voor de koplampafstelling verwijderd en aluminium gaas aangebracht.
 
RVS remleidingen voor de VF500 zijn binnen dus komend weekend kan ik daarmee aan de gang,
Verder al best opgeschoten met de beugels voor het kofferrek dus die kan er denk ik maandag ook op gezet worden.
Verder de afgelopen 2 dagen met de 500 naar het werk, gisterochtend nog met een amechtig hijgend masjien die niet goed liep boven de 6000 toeren maar dit was makkelijk verholpen.
Ik dacht slim te zijn door de inlaat kelk op het luchtfilter naar voor te draaien zodat hij frissere lucht aan kon zuigen maar dan blijkt die kelk dus voor 2/3 dicht gedrukt te worden door de tank wat resulteert in een motor met astma;) Na het draaien van die kelk loopt ie als een zonnetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan