Yamaha R6 2000 met 65K km advies?

Sergee

Rookie
23 okt 2017
19
0
Breda
Beste lezers,

Ik heb inmiddels alle motorkleding gekocht en vandaag heb ik een gave Shoei GT-air helm binnen gekregen. Snel een motor kopen dus. Nu wil ik al lange tijd een Yamaha R6. Mijn budget is circa 2.500,- eur.

Nu heb ik echter een R6 gevonden voor een stuk minder geld. Nadeel is echter dat het niet het 2003 model is dat ik eigenlijk wil, en er veel kilometers op staan, circa 65.000km. Toch vind ik de motor interessant. Het wordt mijn eerste motor en zal helaas voor de deur in in het centrum van Breda komen te staan. Wel onder een motorhoes, dat wel.

Link naar de motor advertentie: https://link.marktplaats.nl/m1242823257

Is een motor van die leeftijd en aantal kilometers een beetje verstandig voor mij?
 
Wat kan er mis gaan? De leeftijd en het aantal kilometers betekent precies niets. Hoeveel km wil je er nog bij zetten?

Maar het is eigenlijk onmogelijk iets te zeggen van een motor in een MP advertentie. Je moet er heen gaan, horen hoe het zaakje loopt, met de verkoper praten om te ontdekken wat het voor iemand is en hoe hij voor de motor heeft gezorgd, etc. etc.

Maar voor dat geld. Bedenk eens wat je met het resterende budget kan doen...Trouwens, morgen is-ie weg!
 
Is dit niet dat model met de cilinderbus problemen?

Klopt, dit is inderdaad het model waarvan de cilinderwand kan afbrokkelen. Tevens is de versnellingsbak een zwak punt, de tweede begeeft het wel eens. En tuurlijk, er zullen vast vele R6'jes zijn die zonder problemen een ton draaien etc etc, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Persoonlijk zou ik door sparen voor een 2003.
 
Dank voor jullie reacties, top!

Cilinderproblemen heb ik ook over gelezen. Gebeurd dit nou vaak? Is het enigzins te repareren wanneer dit gebeurd?

Die motor bij Jagermotoren heb ik gezien. Is helaas een 100pk model en schijnbaar geen netto prijs.
 
Het komt steeds vaker voor, al zullen er ongetwijfeld nog motoren zijn welke er geen last van hebben. De kunst is om die te vinden.
Je zou de compressie kunnen meten, dat geeft de meest betrouwbare resultaten, wat je verder nog kan doen is kijken of die overmatig veel carterdruk heeft door de slang van de airbox eraf te halen.

Reparatie is erg omslachtig en dat weegt niet op tegen de dagwaarde.

Jagermotoren zou ik nog even op googlen als ik jou was.
 
In principe zal je fiets dan technisch total-loss zijn.
Als je zelf handig ben kan je er misschien zelf een nieuw blok onder hangen.
Moet je ff kijken wat zo'n blok kost dan op marktplaats ofzo.
 
Als je heel even geduld hebt moet je echt wel een 2003 model kunnen kopen voor dat geld hoor.

Ik heb een 2006 zx6r in centrum van breda, gewoon diefstal verzekeren dan slaap je prima.
 
De meningen zijn verdeeld zie ik. De reden dat ik dit model uit het jaar 2000 toch interessant vindt is dat het circa 1.000,- euro scheelt. Toch veel geld. Het zal mijn eerste motor zijn en moet dus nog leren rijden. Mocht ik gaan kijken naar deze motor, waar kan ik dan het beste goed op letten? Wellicht een vraag die te vaak gevraagd wordt maar kan niet zo gauw bruikbare tips vinden.
 
Ga die motor gewoon lekker kopen joh, vooral de tips die je al hebt gekregen gewoon negeren.

Hebben we er straks in het techniek topic weer een mooie bij;

"help mijn blok zit vast"

Ik snap dat je niet kan wachten om te gaan rijden, maar die € 1000,= voordeel zou je wel eens heel snel af kunnen schrijven waardoor je uiteindelijk twee keer zoveel geld kwijt bent en een tijd niet kunt rijden.

Ik rij al een tijdje met yamaha R6 van bj 2000. Onlangs heb ik de pech gehad dat er een barst is in de cilinderwand van cil 1 en 2.
Heeft er al iemand een blok van een model 2003 gemonteerd in het kader van model 2000?
Zou wel graag dezelfde cilinderkop gebruiken daar deze geflowd is.
Dus heeft er iemand ervaring met ombouw of desbetreffende machine?
Mvg
Bart
 
Laatst bewerkt:
Ik zou serieus niet de moeite nemen om daar helemaal heen te rijden. Als het je eerste motor is en je weinig technische kijk hebt moet je helemaal al niet alleen naar die zaak gaan. Je zou bijv. Erik van Lent in kunnen schakelen (die daar al niet meer mag komen.. rara hoe komt dat).

Ze importeren die motoren met bosjes uit het buitenland en km standen terugdraaien zijn ze ook niet vies van. Ik heb zelf ook de fout gemaakt daar ooit een motor te kopen en dat heeft mij veel geld en ergernis gekost.

p.s. kijk trouwens ook maar eens naar Erik zijn columns. Hij noemt het dan vaak uit de drentse of hoge veenschap of zoiets. Dan weet je direct dat het over Jager gaat.
 
Mocht ik gaan kijken naar deze motor, waar kan ik dan het beste goed op letten?

Even de cilinderkop eraf halen en de bovenranden van de cilinders controleren op haarscheurtjes.

Nu serieus: leuke, mooie, goedkope fiets die je zeer waarschijnlijk na aanschaf veel lelijke dure ergernis gaat kosten. IK zou het niet doen.

Toevallig vandaag ook weer een topic over dit type: gesneuveld blok R6
 
Los budget alternatief wat er een beetje op lijkt is een cbr600f.

Zijn een stuk betrouwbaarder.
Kijk even of je dat leuke fietsen vind, ik zou niet ouder als 1999 gaan.
 
Nice. Je bent wel de uitzondering. :)


Ik heb er eens een bekeken voor zoonlief,
Ook met dik 60000 op de teller, en was verbaasd hoe mooi stil dat nog was.

Cilinderwandproblemen komen vaak voort uit geklooi met uitlaten en luchtfilters en dan te zuinig zijn om op een testbank de afstelling te laten controleren.

Tenminste, dat is wat ik er over gelezen heb.
 
Laatst bewerkt:
De meningen zijn verdeeld zie ik. De reden dat ik dit model uit het jaar 2000 toch interessant vindt is dat het circa 1.000,- euro scheelt. Toch veel geld. Het zal mijn eerste motor zijn en moet dus nog leren rijden. Mocht ik gaan kijken naar deze motor, waar kan ik dan het beste goed op letten? Wellicht een vraag die te vaak gevraagd wordt maar kan niet zo gauw bruikbare tips vinden.

Gebruik de zoekfunctie eens op r6 1999 of 2000.

Zover k weet:
ontluchting slang van het carterdie niet op het luchtfilterhuis zit aangesloten is zo gedaan omdat de overdruk van het carter te verdoezelen.
Met een gescheurde cilinderwand heeft hij teveel overdruk waardoor de r6 beroerd loopt.

Aftersales uitlaatdempers en niet goed afgesteld staan garant voor een gescheurde cilinderwand.

Zou niet eens de moeite nemen om daar te gaan kijken.

Succes met je 1e motor, zorg dat je er een mooie herinnering aan overhoud.
Je 1e motor blijft een speciale motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan