Honda Hornet Start niet, blok stuk

beaux

MF'er
19 mei 2016
152
2
Mijn honda Hornet 600 2004 start niet.
Eerst dacht ik dat de accu leeg was, die heb ik opgeladen, helaas zelfde probleem.
Nieuwe accu geprobeerd, zelfde isseu.
Nieuwe accu opgeladen nog steeds niet.

Ik hoor een tikkend geluid, iemand een idee?
Hieronder heb ik een Video geüpload.
 
Laatst bewerkt:
Vaute aanname :? Oke, leg maar uit dan :)


Hij draait een bougie eruit omdat z'n blok niet rondgaat.
Steekt endoscoop in de cilinder en ziet een moer liggen.

Voor mij is dan de kans dat het moertje er al lag voordat de bougie gedementeerd werd dan toch 99% hoor :+

Stel dat het moertje er al lag voordat de bougie eruit gehaald werd, hoe is hij daar dan terecht gekomen?
Door de zuiger van onder af lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de wangen van de krukas niet op die hoogte komen.
(en hoe klein/groot is dan de kans dat het moertje dan op de zuiger komt te liggen)

Door de kleppen heen? m.i. schiet zo`n objectje niet in 1 slag door de klepopening heen dus zou er daarvan al een gevolgschade moeten zijn.

Dus hoe komt het daar?
En eigelijk veel belangrijker, waar komt het moertje vanaf?

Vergeet ook niet at TS de motor zonder problemen heeft weggezet.

Ben wel benieuwd of TS het blok rond kan draaien als hij het moertje eruit heeft gehaald?
 
Er kan daar niet zomaar een moertje spontaan groeien. Die is of via de inlaat gekomen dankzij zelf prakker of via bougiegat dankzij zelf prakker.

Oftewel we krijgen niet het hele verhaal te horen of we worden in de maling genomen.

KOFFIE @#$%
 
Nu ben ik toch nieuwsgierig of het moertje van onder of van boven kwam?
Als het zo is dat het van onder komt dan is er vermoedelijk wat verkeerd gegaan bij het vastzetten en of borgen van de moeren is het toch de "schuld" de fabrikant?
Een maandagmorgen monster?
 
Waardoor zou dat moertje vanaf de onderkant van de drijfstang omhoog vliegen door een gat in de zuiger en dan zo op de zuiger belanden en dat allemaal zonder er iets van gemerkt te hebben?
Hoe komt dat gat dan in die zuiger? waar zou dat gat in de zuiger moeten zitten dat er een moer doorheen kan langs de zuigerpen e.d. af?
Ik zou toch eens kijken of je niet een moer mist in de filterkast en dan aan de gefilterde kant.
Kan je dat moertje er met een magneet door het bougiegat uit tillen of is de moer daar te groot voor?
 
Ben ik de enige die een klep (met gebroken klepsteel?) op de zuiger zit liggen :?
Klep breekt bij het uitzetten na de vorige rit en dondert in de verbrandingskamer :)
Mysterie opgelost 8-)
 
Ben ik de enige die een klep (met gebroken klepsteel?) op de zuiger zit liggen :?
Klep breekt bij het uitzetten na de vorige rit en dondert in de verbrandingskamer :)
Mysterie opgelost 8-)

Ja! :Y


Ik zie een zeskantige klepschotel met inwendige schroefdraad. :z

Nee, er ligt echt een moertje (M6?) in de verbrandingsruimte. En een beschadiging of gat in de zuiger waar het moertje al eens goed klem gezeten heeft. Waarschijnlijk tussen klep en zuigerbodem.

Dat het blok vast stond is hiermee te verklaren. Het moertje zat tussen de zuiger en een klep, en dan krijgt de startmotor het niet meer rond. Ook aanduwen wil niet lukken want: Zuiger naar boven en klep naar beneden. VAST! Toen de TS met een sleutel de krukas achteruit draaide, kwam het spul vrij, tot hij ver genoeg gedraaid had en het moertje weer tussen de klep en de zuiger kwam.
 
Laatst bewerkt:
Raden maar modus aan heren?Wacht eens even af totdat de kop gelicht is dan word
het wat meer duidelijk wat er aan de hand is.
Op het filmpje is duidelijk een moer te zien boven op de zuiger,ook zie je links op de zuiger
een ronde afdruk precies de maat van de moer,het lijkt er dus op dat die moer daar ook gelegen heeft,hij heeft zich dus verplaatst in de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Bij de auto van m'n ex help hielp het om met een hamer op de startmotor te tikken. Maar ik heb geen verstand van dit soort dingen en weet niet of dat jou ook helpt. Schijnt bij auto's i.i.g. wel vaker te helpen.

+ Dat de meeste motoren geen startmotor met een bendix hebben en dus de tip van het tikken op de startmotor niet veel zal helpen ;)
 
Ik denk dat je startmotor vast staat. Probeer hem eens aan de duwen in 3 of 4 e versnelling. Ook al lukt dat niet dan is je startmotor wel los denk ik.

Daarna lukt het starten denk ik wel.

Waarom zegt men altijd in de 2de 3de of 4de versnelling?

Je wilt een snelle slag hebben, niet een laf rondje van de krukas.
Die theorie gaat alleen in theorie op.

2de zal misschien nog willen, maar 3de of 4de echt niet.
 
Daar lijkt het wel op,met een beetje geluk is de schade niet al te groot en is reparatie
nog een optie.

De zuiger is sowieso aan vervanging toe, en hoe de kleppen er aan toe zijn is nog maar de vraag.

Over dat moertje, en enkele gegevens van de Hornet.

Hoe groot is het bougiegat, is dit 14mm. of kleiner? En hoe groot zijn de kleppen van een 600CC. viercilinder? Het lijkt mij een M6 kraagmoertje, zie onderstaande foto's.

1k0.jpg

1k0.jpg


Deze moertjes worden in de installatietechniek gebruikt om bijvoorbeeld kabelgoten te monteren. De "kraag" is net geen 14mm. en zou door een M14 bougiegat kunnen. Nee! Ik ga 't niet proberen. :N Maar als dit zo was, dan had de schade veel eerder en heel veel groter moeten zijn.
Komen we weer bij de kleppen. Zijn die groot genoeg om zo'n moertje erlangs te laten? Want; 600CC. viercilinder heeft toch maar vrij kleine klepjes t.o.v. een BMW R100. En ook dan denk ik niet dat ik daar zo'n moertje er langs kan krijgen. :N
 
Laatst bewerkt:
Waarom zegt men altijd in de 2de 3de of 4de versnelling?

Je wilt een snelle slag hebben, niet een laf rondje van de krukas.
Die theorie gaat alleen in theorie op.

2de zal misschien nog willen, maar 3de of 4de echt niet.
heel simpel als de versnelling te laag is wordt de kracht die nodig is om de motor rond te krijgen steeds groter en dan gaat het achter wiel glijden over het wegdek in plaats van de motor rond krijgen. door op te schakelen wordt de remkracht van de motor kleiner en gaat de motor rond in plaats van dat je achterwiel gaat glijden. vandaar de hogere versnelling. en een motor hoeft helemaal niet snel te draaien om aan te slaan, compressie en vonk werken net zo goed bij een lage rotatiesnelheid.
 
Laatst bewerkt:
De mogelijkheid is ook dat die moer er inderdaad via het bougiegat in is gekomen. Bij de eerste slag goed vast is gehamerd in de zuiger zonder verdere enstige schade aan te richten en dat deze na de laatste keer afkoelen los is gekomen.

\ Glazen bol uit

db
 
De mogelijkheid is ook dat die moer er inderdaad via het bougiegat in is gekomen. Bij de eerste slag goed vast is gehamerd in de zuiger zonder verdere enstige schade aan te richten en dat deze na de laatste keer afkoelen los is gekomen.

\ Glazen bol uit

db

Het lijkt me sterk dat er zoveel ruimte is boven die zuiger.
Ik ben benieuwd hoe het nu met de kleppen is gesteld.
 
De mogelijkheid is ook dat die moer er inderdaad via het bougiegat in is gekomen. Bij de eerste slag goed vast is gehamerd in de zuiger zonder verdere enstige schade aan te richten en dat deze na de laatste keer afkoelen los is gekomen.

\ Glazen bol uit

db
Dat denk ik niet gezien de afdruk in het filmpje links boven op de zuiger,het moertje heeft dus eerst daar gelegen en heeft zich later verplaatst waar hij nu ligt.
Die afdruk ligt vrij centraal,dus misschien inderdaad via het bougiegat in de cilinder gekomen,blijft de vraag over zijn de bougies er ooit wel eens uit geweest,wat niet logisch zou zijn gezien de lage km stand.Wat wel zou kunnen gezien de leeftijd en lage km stand is dat de carbs er af zijn geweest om die te reinigen,deze motor moet heel lang stil gestaan hebben,dus dat de carbs dan verstopt zijn geraakt is heel goed mogelijk.
En dat toen 1 of andere oen van een monteur een moertje kwijt geraakt is :? |(
Het moertje ligt een tijd in het inlaat kanaal werkt zich in de loop der tijd door het kanaal heen naar voren en floept op een gegeven ogenblik de cilinder in,blijft midden op de zuiger liggen en verplaatst zich naar de zijkant en bang de klep raakt hem en drukt hem vast in de zuiger waardoor de motor vast komt te staan.
 
Laatst bewerkt:
heel simpel als de versnelling te laag is wordt de kracht die nodig is om de motor rond te krijgen steeds groter en dan gaat het achter wiel glijden over het wegdek in plaats van de motor rond krijgen. door op te schakelen wordt de remkracht van de motor kleiner en gaat de motor rond in plaats van dat je achterwiel gaat glijden. vandaar de hogere versnelling. en een motor hoeft helemaal niet snel te draaien om aan te slaan, compressie en vonk werken net zo goed bij een lage rotatiesnelheid.

Dit dus en praktijk ervaring.
 
aan al diegenen die een gat zien in de zuiger : ALS dat een gat is, is het kleiner dan de moer ...

moer die langs de klep passeert ? denk het niet.

zuiger sowieso voor de vuilbak ? komaan zeg.

moer er uit met magneet, alles monteren en starten maar.
 
aan al diegenen die een gat zien in de zuiger : ALS dat een gat is, is het kleiner dan de moer ...

moer die langs de klep passeert ? denk het niet.

zuiger sowieso voor de vuilbak ? komaan zeg.

moer er uit met magneet, alles monteren en starten maar.
Hoe komt die moer er dan in?
 
aan al diegenen die een gat zien in de zuiger : ALS dat een gat is, is het kleiner dan de moer ...

moer die langs de klep passeert ? denk het niet.

zuiger sowieso voor de vuilbak ? komaan zeg.

moer er uit met magneet, alles monteren en starten maar.
Ik zal eens op een laptop kijken ipv een smartphone.
Beeld is toch al niet je van het...
 
Hoe dan ook,het is niet aan te raden zomaar te starten,wie weet wat er binnen beschadigd is.Het vreemde is wel dat tot aan het stoppen van de berijder de motor goed liep,
en na stilstand vast staat,je zou bijna denken dat het moertje zich verplaatst heeft bij
het op de zijstandaard zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan