Motor-Forum

Select Forum

Vastgeroeste & afgesleten uitlaatmoer verwijderen

Reg. datum:
03 sep. 2016
Helaas heeft niet iedereen een goed uitgeruste garage. Ik woon bij het centrum van Amsterdam op 4 hoog, zonder tuin, schuur of garage. Ik heb geen lasapparaat, waardoor de bovengenoemde methode al afvalt. Dan blijft over voor honderden euro's aan gereedschap kopen, of toch een andere methode proberen, of het ergens laten doen. In het laatste geval was ik (een paar) honderd euro lichter geweest, en was ik het euforische gevoel misgelopen toen ik dat klote tapeinde er eindelijk uit had. Dat is ook wat waard.

Maar we dwalen af, alles is gelukt en ik heb weer wat geleerd dankzij de reacties hier. :t
Motor-Timothy wijzigde dit bericht op zaterdag 03 februari 2018 21:53 (7%)

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
Motor-Timothy schreef op 03 februari 2018 @ 21:50:
Helaas heeft niet iedereen een goed uitgeruste garage. Ik woon bij het centrum van Amsterdam op 4 hoog, zonder tuin, schuur of garage. Ik heb geen lasapparaat, waardoor de bovengenoemde methode al afvalt. Dan blijft over voor honderden euro's aan gereedschap kopen, of toch een andere methode proberen, of het ergens laten doen. In het laatste geval was ik (een paar) honderd euro lichter geweest, en was ik het euforische gevoel misgelopen toen ik dat klote tapeinde er eindelijk uit had. Dat is ook wat waard.

Maar we dwalen af, alles is gelukt en ik heb weer wat geleerd dankzij de reacties hier. :t

Lasapparaat kost tientjes, moertje op laten lassen nog minder.
Yellow Snakes MC

Reg. datum:
19 nov. 2011
quote:

Dat kan inderdaad ook :Y

Zelf begin ik, indien mogelijk altijd met een moer op lassen. Dat werkt het snelst en eigenlijk altijd bij de eerste poging succes.

Als lassen om een of andere reden niet mogelijk is, pak ik de griptang.

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
Kijk, je hebt nou je spullen en dan kun je het zaakje weer netjes in mekaar steken.
Denk je nou ik wil het toch ff aan een deskundige laten zien en het zou niet afdoende zijn dan is het zaakje nog eens gauw losgemaakt en kun je het dan evt. aanpassen.
Maar als ik zo begrijp dat je al dat gekloot met dat tapeind toch maar gefixt heb met dan mss minimale middelen denk ik dat je dit wel tot een goed eind brengt.
😉👌🏼
Kzieditnoupas.

Reg. datum:
11 apr. 2015
En als je het spul weer monteert, gebruik je dan moeren van messing? Zitten op de betere klassieke automotoren als de Jaguar XK en de Citroen DS en die krijg je altijd weer zonder moeite los.

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Han S schreef op 04 februari 2018 @ 00:32:
En als je het spul weer monteert, gebruik je dan moeren van messing? Zitten op de betere klassieke automotoren als de Jaguar XK en de Citroen DS en die krijg je altijd weer zonder moeite los.

Das van de vorige eeuw. Waren dommies :+
Kawasaki Z750 2008

if it runs, you can race it !

Reg. datum:
04 feb. 2005
quote:
texoot schreef op 03 februari 2018 @ 17:59:
IK zet er altijd tapeinden van rvs in,heb je geen omkijken meer naar.Gewoon van een rvs a4 voldraadbout de kop afslijpen en op lengte maken.
Rvs moer erop,klaar.

tot die RVS eens goed naar de kloten is en je die er moet uitboren ...
dan gebruik ik nog liever brol bouten (op zo'n plaats).
Bicylindricus Parrallelus Bitacticus

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Motor-Timothy schreef op 03 februari 2018 @ 18:14:
Kan alleen mijn ervaring melden, tapeinde zat zo vast dat het onderste moertje na eerst wel weerstand te geven op een gegeven moment begon te draaien. De moertjes strakker tegen elkaar aan zetten ging vervolgens ook niet meer, ze draaiden gewoon eindeloos door.
Met hoe strak ik de griptang op het tapeind had ingesteld (had een andere tang nodig om hem weer te ontgrendelen) betwijfel ik of daar minder kracht op kan dan 2 moertjes.

Ik wil het niet beter weten want ik heb het nooit echt zo slim bij de hakken gehad met een uitlaat.

Maar ik denk dat je zelf al het goeie antwoord geeft :

quote:

Geplaatst op zaterdag 03 februari 2018 17:41CiteerFavoriet

Nog niet, moest wachten op nieuwe tapeinden. Zijn net bezorgd dus ga het morgen doen (mits droog).

Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.

Een brander is al diverse keren genoemd.
Volgende keer eerst 2 dikkere moeren erop, met beleid een gasbrander erop tot het draadeind kersenrood is, tijdje af laten koelen en dan met een afgeslepen/afgedraaide dop of gewoon een sleutel erop.

Elk geval is een gevalletje apart, een vast stappenplan is er niet.
Gewoon ter plekke beslissen, alleen in gedachten houden dat het de eerste keer gelijk goed moet, anders kom je daarna oneindig aan het kloten. Je valt van het ene probleem in het andere.
Geen goed gereedschap, kappen en eerst het goeie spul regelen of wegbrengen naar een motorzaak.
Dat is mijn tip voor de volgende keer :? :o :+

Het is ook allemaal niet erg, iederéén is in het begin zo op de bek gegaan, ik ook.
Boevie wijzigde dit bericht op zondag 04 februari 2018 02:56 (3%)
Kawasaki Z750 2008

Need 4 Speed, Food 4 Thought!

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Martell schreef op 03 februari 2018 @ 21:00:

[...]

Maar goed.

Tapeind dat vastzit:

Alles schoonmaken.
Dikke moer op tapeind lassen.
afkoelen
Inweken met kruipolie
Losdraaien

Haal jij bij electrisch lassen niet de ECU uit de motor voordat je gaat lassen?
www.motorbanden.eu

Need 4 Speed, Food 4 Thought!

Reg. datum:
21 jun. 2004
quote:
Motor-Timothy schreef op 03 februari 2018 @ 17:41:
Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.

En toen je handen verbranden omdat je griptang ook heet was geworden? :+
www.motorbanden.eu

toink toink..

Reg. datum:
10 nov. 2003
https://www.google.nl/sea...&biw=1904&bih=955

Reg. datum:
21 sep. 2010
quote:
Martell schreef op 03 februari 2018 @ 22:12:

[...]

Lasapparaat kost tientjes, moertje op laten lassen nog minder.

Waar koop je een bruikbaar lasapparaat voor tientjes?

Ik zoek al tijden maar vind ze alleen voor 150 euro of meer. En dan wil ik ook nog plaatmateriaal doen en dus nog duurder.
Ik doe ook maar wat.

Tax Free

Reg. datum:
31 okt. 2005
https://www.lidl.de/de/pa...geraet-pfds-33-b2/p249425

Voor als je eens een keer zoiets nodig hebt,
Kzieditnoupas.

Reg. datum:
21 sep. 2010
quote:

Da's 5x een paar tientjes ;)
Koop dan voor 120 euro een Gys inverter.

Maar goed ik stel wellicht ook te veel eisen, wil ook plaatwerk / uitlaten kunnen doen.
Ik doe ook maar wat.

Reg. datum:
22 mei. 2013
quote:
Super Blackbird schreef op 04 februari 2018 @ 12:05:

[...]

Minpool afkoppelen is afdoende

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
sanscorp schreef op 04 februari 2018 @ 15:26:

[...]

Waar koop je een bruikbaar lasapparaat voor tientjes?

Ik zoek al tijden maar vind ze alleen voor 150 euro of meer. En dan wil ik ook nog plaatmateriaal doen en dus nog duurder.

Marktplaats bijvoorbeeld.
Yellow Snakes MC

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
Super Blackbird schreef op 04 februari 2018 @ 12:05:

[...]

Accu er uit. Dat wel.
Yellow Snakes MC

soepkip

Lekkerrrrrrr

Reg. datum:
03 apr. 2004
Functie:
soepkip
Theoretisch beide niet nodig..
Accu is je buffer. Zou wat zijn... 50 ecu los halen bij een auto als je schade herstelt. Min is idd genoeg. En zelfs dat kan je opvangen met een simpele condensator die je over de accu zet.wordt verkocht als een speciale puekspannunbuffer....
Suzuki RG500 met 127 pk en 82 Nm bij 146.5 kg...EN HIJ IS TE KOOP!!!

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.