Motor-Forum

Select Forum

Risico op (uit)breken bij verwijderen tapeinden uitlaat?

CBR600 F4i (PC35) en 1098

Reg. datum:
13 mrt. 2011
Hoi,

Waarschijnlijk is dit onderwerp al honderden keren behandeld, dus ik begin er nog maar eens over maar dan n een iets andere vorm *D :

Ik overweeg de aanschaf van een 30 jaar oude motor waarvan zeker is dat de uitlaatpartij eraf moet.
Het betreft een Honda CB1 (kleine 4-cilinder).

De fiets heeft jaren op straat gestaan en het blok is behoorlijk gecorrodeerd.
Ik ga ervan uit dat de er sowieso een of meer tapeinden en/of moeren problemen gaan geven.

Nou vraag k me af of ik het risico loop dat bij het demonteren het blok zelf zal kunnen scheuren en/of breken rondom de plaats waar de tapeinden in het blk zitten.

Wie heeft ervaring met deze materie?
Als er methodes zijn om met grote zekerheid succesvol de boel te Demonteren, is de drempel om de motor te kopen al weer wat lager.

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring.

:t
The dandy highwayman

dlcbrvfrxllc4

Reg. datum:
06 apr. 2003
De uitlaat zelf is nog wel goed? Voor een CB1 wordt de spoeling qua uitlaten dun.

Verder is hitte je vriend.
tisniedevalmaardelanding

Reg. datum:
13 mrt. 2011
Nee de uitlaat is niet okee.
Er is nog wel aan te komen wat ik zo zie.

En hitte? Met een gasvlam eerst heetstoken en dan pas de moeren losdraaien?

En zijn er gevallen bekend dat het blok kan uitbreken rond de plaats van de tapeinden. Heel veel vlees zit er niet als ik het me goed herinner
duc of prunes wijzigde dit bericht op dinsdag 13 februari 2018 21:59 (32%)
The dandy highwayman

Reg. datum:
04 feb. 2011
kruipolie.
brandertje

rins repeat.

soms is vast ook echt vast. probeer niet teveel kracht te zetten met los halen. liever 4x verhitten en kruipolie ze werk laten doen dan uitboren ect.
kruipolie ook even de tijd gunnen. nachtje laten staan met alles ingesmeerd ect.

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
duc of prunes schreef op 13 februari 2018 @ 21:56:
Nee de uitlaat is niet okee.
Er is nog wel aan te komen wat ik zo zie.

En hitte? Met een gasvlam eerst heetstoken en dan pas de moeren losdraaien?

Zie daarvoor de topics over uitlaat los krijgen, of tapeinden verwijderen.
Kruipolie, hitte, koude, schrikken, goed gereedschap.
Nee, blok zal niet barsten. Wel wil je graag eea op die plek normaal los kunnen draaien, ipv bout resten uit een kop moeten boren...

In de UK kun je volledig systeem kopen voor CB1.

Maar maak je meer zorgen over de kleppendekselpakking. Die is namelijk niet meer te krijgen.

Veer andere onderdelen zijn uitwisselbaar met CB400.
Yellow Snakes MC

Reg. datum:
13 mrt. 2011
Okee. Dus eerst nachtje kruipolie laten inwerken

Koude, schrikken?
Bedoel je eerst heetstoken, dan plens koud water erover om weer af te koelen tot min of meer normale temperatuur en direct daarna losdraaien?
The dandy highwayman

Reg. datum:
12 mrt. 2008
moeren splijter gebruiken en dan de tapeinde goed schoonmaken

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
duc of prunes schreef op 13 februari 2018 @ 22:16:
Okee. Dus eerst nachtje kruipolie laten inwerken

Koude, schrikken?
Bedoel je eerst heetstoken, dan plens koud water erover om weer af te koelen tot min of meer normale temperatuur en direct daarna losdraaien?

Schrikken kun je op twee manieren doen:

Impact klappen, zoals een slagmoersleutel
Temperatuur verschillen.

Mi is het laatste het meest effectief en veilig.

Je kunt dingen verhitten, of sterk afkoelen.

Het eerste zou ik doen met een lasapparaat, het tweede met speciale kruipolie in spuitbus, die tot -40 afkoelt (volgens de spuitbus :') )

Dan kan los van elkaar (niet spuiten met spuitbus op net gelast spul!!! ), maar kijk wat haalbaar en praktisch is.

Nachtje inweken is normaal, voor kruipolie. Meer nachtjes ook.

En hoe meer en beter je er in krijgt, hoe makkelijker het losgaat (hangen de tapeinden naar beneden, bijvoorbeeld? )
Yellow Snakes MC

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
shopjan schreef op 13 februari 2018 @ 22:19:
moeren splijter gebruiken en dan de tapeinde goed schoonmaken

Ivm risico op schade door splijten, zou ik gaan voor de grondige voorbereiding, en proberen eea op de reguliere manier los te draaien.
Yellow Snakes MC

Reg. datum:
11 jan. 2012
quote:
Martell schreef op 13 februari 2018 @ 22:00:

[...]

Maar maak je meer zorgen over de kleppendekselpakking. Die is namelijk niet meer te krijgen.

Veer andere onderdelen zijn uitwisselbaar met CB400.

https://m.ebay.com/sch/i....1313&_nkw=Nc27+gasket klepdekselpakkingen genoeg lijkt me. Ook zijn veel onderdelen uitwisselbaar met de CBR600f, bijvoorbeeld de koppeling is precies hetzelfde.
Binnenkort meer nieuws

Verdrijvingsvlakken pakken!

Reg. datum:
14 sep. 2008
Paar dagen van tevoren met een staalborstel de ergste roest eraf en in de kruipolie zetten. Na een paar dagen autogeenbrander erbij, roodgloeiend stoken, en losdraaien. Als de moet danwel compleete tapeind een paar slagen losgaat en zich dan weer vastvreet: stoppen, kruipolie erop en aan een ander tapeind verder werken. Zodra je weer bij het tapeind terugbent, opnieuw roodgloeien stoken en bovenstaande herhalen.

Goed gereedschap en gevoel in je klauwen zijn hier nogal belangrijk.
MasterTommy wijzigde dit bericht op woensdag 14 februari 2018 01:50 (33%)
Aan bovenstaand bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
F800S 2010 - S1000RR 2012 - S1000RR 2014 - RSV4 Factory 2014
RSV4RF #65 2015
- RSV4RF 2017
Öhlins - Brembo - Akrapovič

Paarse techneut

de botte romanticus

Reg. datum:
28 mei. 2002
Functie:
Paarse techneut
quote:
MasterTommy schreef op 14 februari 2018 @ 00:10:
Paar dagen van tevoren met een staalborstel de ergste roest eraf en in de kruipolie zetten. Na een paar dagen autogeenbrander erbij, roodgloeiend stoken, en losdraaien. Als de moet danwel compleete tapeind een paar slagen losgaat en zich dan weer vastvreet: stoppen, kruipolie erop en aan een ander tapeind verder werken. Zodra je weer bij het tapeind terugbent, opnieuw roodgloeien stoken en bovenstaande herhalen.

Goed gereedschap en gevoel in je klauwen zijn hier nogal belangrijk.

ik doe bijna hetzelfde, alleen die kruipolie gebruik ik niet. Die zooi gaat alleen maar in de fik als je gaat stoken.
motorzaak utrecht

tevreden? reageer hier

ontevreden? bel me:)

Reg. datum:
13 mrt. 2011
Jongens, superbedankt voor de reacties tot dusverre. Daarmee krijg ik een stuk meer vertrouwen in een eventuele "operatie". Top!
The dandy highwayman

Reg. datum:
03 jun. 2009
Niet voor de eerste de beste hobbyist, maar evengoed de über oplossing:

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/autogereedschap/image/cache/full/b518d64a50ece8c3b8bc559bdbb18d71bdaa0380.jpg

Inductie *D
I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

Master of Torque

Reg. datum:
29 apr. 2004
De kwaliteit van zo,n Honda CB1 is verrassend goed. Wie weet valt het allemaal erg mee.

Reg. datum:
03 jun. 2009
quote:
IJzervreter schreef op 14 februari 2018 @ 15:42:
De kwaliteit van zo,n Honda CB1 is verrassend goed. Wie weet valt het allemaal erg mee.

De keren dat ik er helemaal klaar voor stond met een halve metaal werkplaats, schroeft alles zo los. De keren dat je alleen een koepeltentje en een tang hebt, jawel hoor.... |(
I strive to understand the inner-workings of my machine, from the most basic to the most complex. I will learn everything I can about my machine, so that I am reliant upon no one but myself for its health and wellbeing.

Master of Torque

Reg. datum:
29 apr. 2004
quote:
Mechanism schreef op 14 februari 2018 @ 15:43:

[...]

De keren dat ik er helemaal klaar voor stond met een halve metaal werkplaats, schroeft alles zo los. De keren dat je alleen een koepeltentje en een tang hebt, jawel hoor.... |(

Ik ben een optimist, zelfs mijn organen willen ze hebben na mijn dood. _O- ;)

2010 S1000RR

Reg. datum:
30 jun. 2015
En waarom de tapeinden niet laten zitten? Moeren doorslijpen met dremel, tapeinden schoonmaken en nieuwe uitlaat monteren op oude tapeinden. Je hebt ook grote kans dat je tapeinden breken namelijk, dan moet je gaan uitboren.

Reg. datum:
14 aug. 2007
Kan ik je niet warm maken voor een dertig jaar oude VFR400? Uitlaat drie jaar terug vervangen?

Reg. datum:
13 mrt. 2011
VFR 400 is ook heel leuk, maar volgens mij is die veel sportiever dan een CB1 toch?
Momenteel heb ik al twee 'supersports', en ben eigenljk wel geïnteresseerd in een klen, licht jankertje met 'normaal' zadel, ook voor de passagier.
The dandy highwayman

Reg. datum:
13 mrt. 2011
quote:
daan944 schreef op 14 februari 2018 @ 16:33:
En waarom de tapeinden niet laten zitten? Moeren doorslijpen met dremel, tapeinden schoonmaken en nieuwe uitlaat monteren op oude tapeinden. Je hebt ook grote kans dat je tapeinden breken namelijk, dan moet je gaan uitboren.

Vraagje: hoe voorkom ik dat de daad van het tapeind beschadigt bij het doorslijpen van de moer?
Het ljkt me nog best lastig in te schatten tot hoe diep je precies kunt slijpen...
The dandy highwayman

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
Mechanism schreef op 14 februari 2018 @ 13:22:
Niet voor de eerste de beste hobbyist, maar evengoed de über oplossing:

[afbeelding]

Inductie *D

Daar moet ik er nog eens 1 van hebben :Y
Yellow Snakes MC

Moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
Moderator
quote:
duc of prunes schreef op 14 februari 2018 @ 20:28:

[...]

Vraagje: hoe voorkom ik dat de daad van het tapeind beschadigt bij het doorslijpen van de moer?
Het ljkt me nog best lastig in te schatten tot hoe diep je precies kunt slijpen...

Je kunt een heel eind gaan, en het restje breken.

Dan heb je minste risico op schade aan tapeind.
Die opzuiveren (tap), en hergebruiken.

Soms kom je echter heeeeel erg slecht bij de uitlaatbevestiging.
Yellow Snakes MC

Reg. datum:
11 jan. 2012
quote:
duc of prunes schreef op 14 februari 2018 @ 20:28:

[...]

Je moet dat natuurlijk ook niet met zoiets proberen :+

https://www.boels.nl/assets/modules/products/doorslijper_300_mm_benzine_big_1.jpg

Met een Dremel zou dat toch best aardig moeten lukken lijkt mij. Laatste beetje niet doorslijpen, maar breken of wrikken.
Binnenkort meer nieuws

Paarse techneut

de botte romanticus

Reg. datum:
28 mei. 2002
Functie:
Paarse techneut
heerlijk een honda m6 uitlaat moer los dremelen. Waar gaat dit over?

http://www.davidsilverspares.co.uk/graphics/parts/90304438000_large.jpg
motorzaak utrecht

tevreden? reageer hier

ontevreden? bel me:)

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.