TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Een van de dingen die ik erg mis is het uit kunnen zetten van autoberekenen. Bij Garmin is dit een vuistregel: NOOIT LATEN HERBEREKENEN! TT claimt dat dit geen probleem is maar ik zie dit toch anders.<knip>
In het voorbeeld staat er een vaste route in beeld: Als ik die route zou starten bij het rooie kruis dan gaat de navigatie niet naar het begin punt maar slaat deze over

Zoals Mr M al aangeeft: bij de TT is de noodzaak van uitschakelen van herbereken niet aanwezig.

Als je rijdt op basis van een track MOET je bij de Zumo herberekenen uitzetten omdat hij op dat moment zou gaan herberekenen direct naar het eindpunt, van de route blijft dan niets over.

De Rider is wat dat betreft slimmer en zal je terugbrengen naar het dichtstbijzijnde punt van de route. Dat punt wordt, naarmate de afwijking langer duurt, gaandeweg aangepast.

Het probleem dat jij noemt is een kwestie van je toestel leren kennen. Je kunt namelijk bij het activeren van een track ook kiezen voor 'breng me naar het beginpunt'.
 
[afbeelding]

In het voorbeeld staat er een vaste route in beeld: Als ik die route zou starten bij het rooie kruis dan gaat de navigatie niet naar het begin punt maar slaat deze over, door direct linksaf de A2 op te gaan.

Dit zou betekenen dat de TT dit ook midden in een route zou kunnen doen en daardoor dus een POI of belangrijk pauzepunt zou kunnen missen.
Hoe moet ik hier mee omgaan met de TT software, is daar iets voor?

Ook het in de route verwerken van 'harde' waypoints lijkt niet heel makkelijk. Als ik een pauzepunt in mijn route verwerk dan wordt daar wel naartoe genavigeerd, maar hij laat je een rondje rijden op de parkeerplaats en de route wordt weer vervolgd.
Hoe laat ik de TT software een melding tonen in het scherm om aan te geven dat er even gestopt moet worden??

Je kan de Rider dwingen om de route bij het startpunt te starten. De Rider navigeert dan eerst naar het startpunt en start dan automatisch de route. De standaard instelling is het dichtsbijzijnde punt op de route.

Het is sterk aanbevolen om een track te gebruiken i.p.v van (ITN)routes. Dit geeft je minder geklier onderweg. Nadeel is dat er geen punten zijn op de route dus een POI of lunchpunt kan je niet aangeven in de route. Wanneer je de route maakt in MyDrive zijn hier wel wat mogelijkheden voor maar ze worden niet letterlijk in route opgenomen. Meer er over heen gelegd. Ik heb daar overigens geen ervaring mee.

Zoals Hans al aangaf moet je even wennen aan de TomTom filosofie. Heb ik ook moeten doen (heb ook 2 Zumo gebruikt) en dan merk je dat het niet kunnen uitschakelen van herberekenen absoluut geen gemis is. De Rider kan de mist in gaan als er in korte tijd te veel herberekeningen op elkaar gestapeld worden. Dat is meestal het geval als jij het beter weet dan de Rider.

Je kan de Rider geen melding laten geven dat er gestopt moet gaan worden. Het is (zo ver ik weet) alleen maar zichtbaar in het scherm en nog niet eens in de rechterzijbalk.

TomTom ontwikkelt de software nog steeds. Daar komen leuke dingen uit voort maar tegelijkertijd lijkt er niet echt naar de eindgebruiker geluisterd te worden. Dat is helaas met enige regelmaat wel wrang.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wat raars meegemaakt met TT400 up to date. Track geladen en route naar beginpunt laten berekenen. Op de snelweg tijdens route naar track was ineens de informatie in de zijbalk verdwenen, er stond alleen "route naar track berekenen" oid. De route-aanwijzingen bleven gewoon komen. Even een P aangedaan. Ik dacht ik annuleer de huidige route en begin opnieuw. Maar de "huidige route/track" was grijs. Dus de gewenste route geselecteerd en het ging zoals het zou moeten. Er was echter nog wel wat raars. Het laatste wegdeel voordat de track begon was er volgens de TT een vertraging van 5 minuten maar die vertraging was er in werkelijkheid dus niet.
 
Data toevallig weggevallen?
Ik heb hetzelfde ook wel eens meegemaakt. Gelukkig komt het amper voor waardoor eigenlijk geen issue is. Niets is perfect.
 
Je kan de Rider dwingen om de route bij het startpunt te starten. De Rider navigeert dan eerst naar het startpunt en start dan automatisch de route. De standaard instelling is het dichtsbijzijnde punt op de route.
Ah! Dat is dus een instelling die niet in de TT Go zit.

Het is sterk aanbevolen om een track te gebruiken i.p.v van (ITN)routes. Dit geeft je minder geklier onderweg. Nadeel is dat er geen punten zijn op de route dus een POI of lunchpunt kan je niet aangeven in de route. Wanneer je de route maakt in MyDrive zijn hier wel wat mogelijkheden voor maar ze worden niet letterlijk in route opgenomen. Meer er over heen gelegd. Ik heb daar overigens geen ervaring mee.
Je kan inderdaad locaties toevoegen aan 'My places', maar er komt (in de TT go) dan geen label aan te hangen dus je weet eigenlijk niet wat er toe doen onder je opgeslagen punt. Je zou er eerst op moeten klikken alvorens een label te kunnen zien. Ook zijn die opgeslagen locaties altijd te zien, in alle routes die je start.

...
TomTom ontwikkelt de software nog steeds. Daar komen leuke dingen uit voort maar tegelijkertijd lijkt er niet echt naar de eindgebruiker geluisterd te worden. Dat is helaas met enige regelmaat wel wrang.
Hmm, helaas ben ik dat van Garmin wel gewent. Helaas is dat dus gemeengoed in het navi wereldje...

Bedankt voor je reactie iig!
Het gaat een moeilijke keus worden voor mij. :/
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wat raars meegemaakt met TT400 up to date. Track geladen en route naar beginpunt laten berekenen. Op de snelweg tijdens route naar track was ineens de informatie in de zijbalk verdwenen, er stond alleen "route naar track berekenen" oid. De route-aanwijzingen bleven gewoon komen. Even een P aangedaan. Ik dacht ik annuleer de huidige route en begin opnieuw. Maar de "huidige route/track" was grijs. Dus de gewenste route geselecteerd en het ging zoals het zou moeten. Er was echter nog wel wat raars. Het laatste wegdeel voordat de track begon was er volgens de TT een vertraging van 5 minuten maar die vertraging was er in werkelijkheid dus niet.

Dat heb ik laats ook gehad,foutje in de software.... KLIK
 
Dat probleem heb ik ook een tijdje gehad met mijn 450. Daarna een volledige reset gedaan en hem sindsdien niet meer kunnen betrappen op het scherm dat zwart gaat tijdens het rijden.

Het is al vaker gezegd: advies: schakel de schermvergrendeling in. De bewegingssensor lijkt de boosdoener; dat verklaart ook dat de één er wel en de ander geen last van heeft (andere trillingen op de motor, andere montagepositie, andere rijstijl).
 
Dat kan inderdaad heel leuke effecten opleveren, maar vraagt ook om wat aandacht. Moest vorige week bijvoorbeeld vanuit Twente naar Brabant en ging met deze methode dwars door Arnhem en Kleve. Kwestie van een paar viapunten toevoegn om de steden te vermijden, maar met alle tussenliggende rivieren wordt het op het kleine scherm dan toch wat onoverzichtelijk.

Als ik tevoren weet dat ik een dag ga rijden zal ik toch meestal toch even tevoren achter de computer kruipen en de route in Mydrive of MRA plannen. De 'spannende route' gebruik ik vooral voor de 'avondritjes' (en dat levert vaak een grote glimlach op...).

Maarrr: het is persoonlijk. Ik zou in ieder geval iedereen aanraden alle methodes een keer te proberen en van daar uit bepalen wat voor jou de beste werkwijze is.
 
Hi,
Iemand een idee mbt het volgende. Als ik een route maak in de app van tomtom my drive en vervolgens verbinding maak met het apparaat vindt er geen synchronisatie plaats. Als ik dan op de website inlog en het schuifje, zoals op de foto, aanzet dan lukt het wel. Dit schuifje zit niet in de app. Hoe krijg ik het voor elkaar om de routes vanuit de app direct te synchroniseren met mijn apparaat, als ik die verbind met MyDrive?

full
 
Het schuifje zit er wel maar op een andere plek:

Probeer eens het volgende:

- selecteer een route uit je routelijst
- druk op het pijltje rechtsonder (rechts van de tijdsduur)
- in het volgende scherm kun je ync aan of uitzetten.
 
Het schuifje zit er wel maar op een andere plek:

Probeer eens het volgende:

- selecteer een route uit je routelijst
- druk op het pijltje rechtsonder (rechts van de tijdsduur)
- in het volgende scherm kun je ync aan of uitzetten.

De schuifjes staan aan. Bij 1 route krijg ik dan een knop met ‘verzend naar systeem’. En hup dan staat hij op mijn TomTom. Bij andere routes zegt ik het schuifje aan en krijg ik geen knop om hem ‘te verzenden naar het systeem’. :?
 
De schuifjes staan aan. Bij 1 route krijg ik dan een knop met ‘verzend naar systeem’. En hup dan staat hij op mijn TomTom. Bij andere routes zegt ik het schuifje aan en krijg ik geen knop om hem ‘te verzenden naar het systeem’. :?

Aanvulling, het staat toch op de TomTom, dit keer werd het alleen niet gemeld door het apparaat, het wordt nog wel eens wat met mij :+

Thnx, Hans *O*
 
Ik zit wel met een vraag:

Als ik mijn Sena SMH5 koppel via Bluetooth met mijn 450 dan gaat het prima. Op het moment dat ik intercom inschakel om te praten met een ander dan verbreekt hij de verbinding met mijn 450. Best wel vaag issue, is dit bekend of hoort het gewoon te werken?

Verder vroeg ik mij af hoe ik het beste zowel mijn telefoon als mijn Tomtom kan koppelen met mijn Sena SMH5. Je hebt multipoint pairing maar moet ik dit elke keer doen als ik ze beide opstart of is dit een eenmalig iets?
 
Ik zit wel met een vraag:

Als ik mijn Sena SMH5 koppel via Bluetooth met mijn 450 dan gaat het prima. Op het moment dat ik intercom inschakel om te praten met een ander dan verbreekt hij de verbinding met mijn 450. Best wel vaag issue, is dit bekend of hoort het gewoon te werken?

Verder vroeg ik mij af hoe ik het beste zowel mijn telefoon als mijn Tomtom kan koppelen met mijn Sena SMH5. Je hebt multipoint pairing maar moet ik dit elke keer doen als ik ze beide opstart of is dit een eenmalig iets?
Even de handleiding lezen, die Sena's hebben voor zo ver ik weet verschillende "profielen" voor de verschillende toestellen (gsm/GPS/...). Als je een verkeerd profiel gebruikt om te pairen dan krijg je dit soort problemen.
 
Ik heb ook een probleem met de tomtom 550, als ik mijn tomtom koppel met mijn SMH5 werkt dit. Echter de koppeling van mijn headset met mijn samsung s8 werkt niet goed. Alleen media kan worden verbonden en oproepgeluid niet, iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? De firmware is up to date. Met mijn oude tomtom 420 werkte dit wel altijd prima. Maar als ik nu met de tomtom 550 bel dan wordt het geluid niet naar de headset gestuurd maar na de speaker van de telefoon, media dus het afspelen van nummers functioneert wel gewoon...
 
Ik heb ook een probleem met de tomtom 550, als ik mijn tomtom koppel met mijn SMH5 werkt dit. Echter de koppeling van mijn headset met mijn samsung s8 werkt niet goed. Alleen media kan worden verbonden en oproepgeluid niet, iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? De firmware is up to date. Met mijn oude tomtom 420 werkte dit wel altijd prima. Maar als ik nu met de tomtom 550 bel dan wordt het geluid niet naar de headset gestuurd maar na de speaker van de telefoon, media dus het afspelen van nummers functioneert wel gewoon...

SMH5 kan je alleen koppelen met je telefoon of met je Tomtom. Je kan ze beide koppelen via Multipoint pairing maar is niet nodig. Gewoon SMh5 koppelen met de tomtom en dan je toestel koppelen met je Tomtom. Je inkomende oproepen zie je op je tomtom scherm en praten gaat via je SMH5.
 
SMH5 kan je alleen koppelen met je telefoon of met je Tomtom. Je kan ze beide koppelen via Multipoint pairing maar is niet nodig. Gewoon SMh5 koppelen met de tomtom en dan je toestel koppelen met je Tomtom. Je inkomende oproepen zie je op je tomtom scherm en praten gaat via je SMH5.

Bovenstaande is van toepassing op de Rider 450 en voorgangers. Niet op de Rider 550. Daar moet je dus wel je Sena zowel koppelen aan de Rider 550 als aan de telefoon. Inderdaad via de Multipoint pairing.
De Rider 550 doet zelf verder niets met telefoongesprekken, behalve de melding geven dat je gebeld wordt en moet opnemen met je headset.
 
Even de handleiding lezen, die Sena's hebben voor zo ver ik weet verschillende "profielen" voor de verschillende toestellen (gsm/GPS/...). Als je een verkeerd profiel gebruikt om te pairen dan krijg je dit soort problemen.

Inderdaad. De Rider is waarschijnlijk niet als Gps gekoppeld en dan kan je met intercom problemen krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan