Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

@ bulldozer, ja zeker tevreden over de diensten van mivv en dealer,
motorblok olie is opgevangen geweest en terug gebruikt, aangezien deze amper 50 km oud was....
dealer vond het zonde om deze te vervangen

betreft de mhr, er word een witte drukveer bijgeleverd, ik lees hier en daar van eigenaars
die ze wel plaatsen en die niet plaatsen die drukveer , vraag is ; moet ze er bij of niet ?
of is het testwerk en zien hoe het loopt met drukveer en vergelijken met de originele ?

volgende week zeer grote update voor de sh300 op komst ;-)
als het klaar is komen er foto's ;-) maar zal nog weekje of 2 duren tegen dat alles klaar en geplaatst is
maar niks technisch , gaat 100% over de looks ;-)

grt Nico
 
Hi,
tijdje geleden Sh300i gekocht van 2008 met nog geen 7000km en verleden week nieuw rubber voor en achter , zaten ook nog de eerste van 2008 onder en ze waren nog quasi nieuw maar hard .
Nu is mij bedenking, is de rubber aandrijfriem binnenin ook zo aan ouderdom onderhevig of niet , nu 5 maand later 10500 km dus al 3500 km er mee gedaan zonder problemen.
Greetz.,
 
Laatst bewerkt:
betreft de mhr, er word een witte drukveer bijgeleverd, ik lees hier en daar van eigenaars
die ze wel plaatsen en die niet plaatsen die drukveer , vraag is ; moet ze er bij of niet ?
of is het testwerk en zien hoe het loopt met drukveer en vergelijken met de originele.
grt Nico

Ik zou de witte veer zeker plaatsen, hij is wat stugger dan de originele veer, waardoor de evt. dip bij optrekken wordt verminderd. De vario is ontworpen icm de witte veer. Deze verminderd ook het klapperen van de riem.
Hangt daardoor ook beter op het gas. Nog beter wordt het met de rode Malossi drukveer, hangt dan echt sportief aan het gas. Nadeel is dat er meer wrijving verliezen zijn met rode drukveer. Mensen die de witte veer niet plaatsen zijn te lui, hebben het gereedschap niet, of vinden het moeilijk om deze te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Hi,
tijdje geleden Sh300i gekocht van 2008 met nog geen 7000km en verleden week nieuw rubber voor en achter , zaten ook nog de eerste van 2008 onder en ze waren nog quasi nieuw maar hard .
Nu is mij bedenking, is de rubber aandrijfriem binnenin ook zo aan ouderdom onderhevig of niet , nu 5 maand later 10500 km dus al 3500 km er mee gedaan zonder problemen.
Greetz.,

Mooie km stand voor een 2008 model! Het is idd goed plan de banden vv te hebben. Met de riem is dit net zo. Het rubber in de riem wordt stugger na verloop van jaren, waardoor bij buigen de koordlagen/bewapening intern kunnen breken. Regelmatig de riem controleren, of beter nieuwe erin, geeft ook meer grip in de vario. Wss zijn je voorvorkpoot rubbers ook ingedroogd?
 
Laatst bewerkt:
@kojak58
ik had hetzelfde probleem, sh gekocht van 2009 met 2600km op de klok,
deze week nieuwe banden geplaatst, ik had ook lichte trillingen in het stuur,
die zijn nu weg ;-)
had het idee dat de banden ook niet meer perfect rond waren,
en ook iets veiliger met nieuwe rubber op de sh300 ;-)

@bulldozer ; als de mhr toekomt ga ik eens de riem controleren,
dit zal ook nog de originele zijn,
ik weet niet of de malossi riem ok is ,of beter oem gaan of zit er niet zoveel
verschil in,

grt Nico
 
Laatst bewerkt:
Ik had die bij CMSNL wel gezien, maar twijfel of dat een originele Honda riem is. ER staat bij 'passend op Honda SH30'. Maar als dat hem is, dan bestel ik hem daar wel, met wat andere parts die ik ook nog moet hebben voor een andere Honda. De verzendkosten zijn pittig bij CMSnl...
Thanks!
 
Ja, cmsnl is org. Honda. Bij motoport betaal je dacht ik meer dan €120,- Is Makina incl. verzenden het goedkoopst.
 
Edho's "oude" riem was nog in beste conditie, bleek na een inspectie vandaag. Er staat zelfs een Honda-opdruk op. Over een jaar opnieuw bekijken of vervanging nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi edho, voorlopig geen zorgen dus. Kan je rustig intussen goedkopere org. riem uitzoeken. :]
 
Laatst bewerkt:
Ja, Kees heeft mij goed geholpen en mij veel geleerd over de aandrijving. Volgende keer durf ik het zelf wel open te halen voor inspectie.
Nog superbedankt Kees!!
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum, maar lees al vele maanden met veel plezier mee! Mijn naam is Niels, 38 jaar uit Amsterdam. Ik heb een uit Engeland afkomstige SH300i uit uit 2009 met 8000KM op de teller. De afgelopen dagen heb ik groot onderhoud uitgevoerd met: olie+filter, bougie, luchtfilters, riem en segmenten van achterkoppeling. De Bando riem heb ik overigens voor 69 euro gekocht op motointercom.eu
 
Gefeliciteerd met je aankoop. Veel rijplezier ermee. Gelijk een vraagje, heb je hem zelf ingevoerd uit Engeland? En waarom?
 
scooter is afgelopen vrijdag opgehaald.
ik hoop dat de nieuwe eigenaar het euvel snel verholpen heeft en er nog lang plezier van heeft.

onlangs privé al 3 motoren weggedaan, 1 cb450s word hier op MF hersteld , en de rest is al lopend gemaakt. toch leuker als iemand anders er genoeg tijd en enthousiasme in kan stoppen en er zo nog wat aan heeft.

iedereen hier nog nog veel plezier van hun SH300.

Groeten , SanderV

De nieuwe eigenaar van deze scooter meldt zich :W De SH rijdt inmiddels weer. Het blok had schade aan de achterste vario en een deel van het carter (boven de vario) was weggeslagen.
Het viel me ook op dat bij draaien van het achterwiel er een tik in de eindtransmissie leek te zitten. Dus voor de zekerheid opengehaald en er bleek een tand van de ingaande as beschadigd. Omdat Sander deze al vervangen had vertrouwde ik het niet meer. Misschien heeft dit ook de schade aan de vario veroorzaakt?

Al met al leek me het makkelijker, goedkoper en vooral beter om het blok te vervangen. Een ander blok met wat minder km's was snel gevonden in Italie maar wilde alleen niet lopen na montage. Hij plofte alleen, alsof de timing van de ontsteking compleet verkeerd stond.
Na lang proberen en van alles testen en doormeten toch maar het rechter carterdeksel eraf gehaald om de krukassensor van dichtbij te bekijken, en wat bleek... de nokjes op het vliegwiel zaten op een andere positie dan bij het originele blok. Terwijl het wel een 2011 blok zou zijn, net als de scooter zelf. De motornummers zijn ook bijna gelijk. Dus blijkbaar zijn er verschillende vliegwielen met bijbehorende ECU's toegepast, handig om te weten mocht iemand nog eens een blokwissel willen doen.

Maar dus het vliegwiel omgewisseld en het blok liep meteen perfect. Opgelost :)

Maar wat een funbike! Lekker makkelijk door de stad crossen, en rap bij de stoplichten weg.
"Echte" motorrijders kunnen er slecht tegen dat een kleine scoot zo vlot is, dus er wordt af en toe flink gas gegeven naast mij _O-

En mocht er hier nog iemand motordelen nodig hebben dan heb ik dus nog wel een donorblok liggen. Blok liep goed, alleen dus geen vario en een beschadigde eindtransmissie.
 
Rhodi, mijn vriendin is Engels. Zij heeft de Honda indertijd gekocht voor woon-werk verkeer in London. (Dat was te merken aan de remblokken die al bij 7000KM versleten waren)

Nadat de scooter enkele jaren stil heeft gestaan in een garage in Southampton, heb ik deze naar Nederland gehaald. Al met al was dat nog een aardige klus, maar het was het meer dan waard.

Zaken die nog op mn lijstje staan: 19gr variogewichten vervangen door 18gr, nieuwe voorband, wellicht Malossi MHR vario, wellicht een andere uitlaat.
 
Hoi , wat doet het gewicht van de rolletjes ? Zou graag hebben dat hij op hogere snelheid minder toeren doet , loopt nu een 150km/u en dan slaat de begrenzer aan , zou de topsnelheid dan oplopen of nog altijd op 150km/u aanslaan en zal waarschijnlijk ook minder optrekken dan ? . Misschien ook minder verbruiken en hogere km stand met een volle bak benzine , zou het overwegen van Malossi vario,rolletjes en riem te steken , Greetz.,
 
Laatst bewerkt:
@Kojak58, door lichtere gewichten in de vario te stoppen maakt de scooter meer toeren. In de posts op dit forum is uitgebreid getest met het optimale gewicht icm de standaard vario en de Malossi MHR vario.

Het is een aanname, maar ik vermoed dat zwaardere gewichten (>19gr in stndrd vario) niet leidt tot een hogere top snelheid, omdat de diameter van de vario immers niet toenneemt. De scooter zal echter wel langzamer optrekken, omdat de vario sneller naar buiten komt.
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum, maar lees al vele maanden met veel plezier mee! Mijn naam is Niels, 38 jaar uit Amsterdam. Ik heb een uit Engeland afkomstige SH300i uit uit 2009 met 8000KM op de teller. De afgelopen dagen heb ik groot onderhoud uitgevoerd met: olie+filter, bougie, luchtfilters, riem en segmenten van achterkoppeling. De Bando riem heb ik overigens voor 69 euro gekocht op motointercom.eu

Welkom in het SH300 topic en leuke km’s toegewenst! Goed bezig! Je weet wss niet wat de vorige eigenaar aan onderhoud heeft gedaan. Dank voor de link! :]
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe eigenaar van deze scooter meldt zich :W De SH rijdt inmiddels weer. Het blok had schade aan de achterste vario en een deel van het carter (boven de vario) was weggeslagen.
Het viel me ook op dat bij draaien van het achterwiel er een tik in de eindtransmissie leek te zitten. Dus voor de zekerheid opengehaald en er bleek een tand van de ingaande as beschadigd. Omdat Sander deze al vervangen had vertrouwde ik het niet meer. Misschien heeft dit ook de schade aan de vario veroorzaakt?

Al met al leek me het makkelijker, goedkoper en vooral beter om het blok te vervangen. Een ander blok met wat minder km's was snel gevonden in Italie maar wilde alleen niet lopen na montage. Hij plofte alleen, alsof de timing van de ontsteking compleet verkeerd stond.
Na lang proberen en van alles testen en doormeten toch maar het rechter carterdeksel eraf gehaald om de krukassensor van dichtbij te bekijken, en wat bleek... de nokjes op het vliegwiel zaten op een andere positie dan bij het originele blok. Terwijl het wel een 2011 blok zou zijn, net als de scooter zelf. De motornummers zijn ook bijna gelijk. Dus blijkbaar zijn er verschillende vliegwielen met bijbehorende ECU's toegepast, handig om te weten mocht iemand nog eens een blokwissel willen doen.

Maar dus het vliegwiel omgewisseld en het blok liep meteen perfect. Opgelost :)

Maar wat een funbike! Lekker makkelijk door de stad crossen, en rap bij de stoplichten weg.
"Echte" motorrijders kunnen er slecht tegen dat een kleine scoot zo vlot is, dus er wordt af en toe flink gas gegeven naast mij _O-

En mocht er hier nog iemand motordelen nodig hebben dan heb ik dus nog wel een donorblok liggen. Blok liep goed, alleen dus geen vario en een beschadigde eindtransmissie.

Mooi werk IceMan78! En leuk te lezen wat er van de scoot van LePensZeur geworden is! Dat het toch goedkoper en makkelijker was het blok te vervangen. Er zijn dus verschillende vliegwielen, handig om te weten omdat ik laatst goedkoop een ecu kon kopen. Opletten dus welk jaar/type je neemt.

Een funbike is het zeker wel! Zeker als je er een MHR vario in zet, dan is het helemaal grappig aan het stoplicht. _O- :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi , wat doet het gewicht van de rolletjes ? Zou graag hebben dat hij op hogere snelheid minder toeren doet , loopt nu een 150km/u en dan slaat de begrenzer aan , zou de topsnelheid dan oplopen of nog altijd op 150km/u aanslaan en zal waarschijnlijk ook minder optrekken dan ? . Misschien ook minder verbruiken en hogere km stand met een volle bak benzine , zou het overwegen van Malossi vario,rolletjes en riem te steken , Greetz.,

De hoogte van de riem wordt begrenst door de max ruimte tussen de schijven in de vario. Dus als je zwaardere rollen monteerd veranderd wel het karakter maar niet de topsnelheid. Alleen bij erg lichte rollen komt de riem niet meer op maximum hoogte, evenals bij slijtage aan schijven en riem. Jouw 150km/u is een prima snelheid waarbij de motor in de begrenzer gaat. Meer zit er dus ook niet in met zwaardere rollen. Wel is je acceleratie minder met zwaardere rollen. Ik zou voor de standaard vario 17gram nemen en voor in een MHR 11-12gram, met zwaardere witte drukveer. Vind je de MHR te hoogtoerig, neem dan 13-14gram rollen.
 
Mooi werk IceMan78! En leuk te lezen wat er van de scoot van LePensZeur geworden is! Dat het toch goedkoper en makkelijker was het blok te vervangen. Er zijn dus verschillende vliegwielen, handig om te weten omdat ik laatst goedkoop een ecu kon kopen. Opletten dus welk jaar/type je neemt.

Een funbike is het zeker wel! Zeker als je er een MHR vario in zet, dan is het helemaal grappig aan het stoplicht. _O- :W

In het originele blok zat een vliegwiel van Italiaanse makelij (Mabuchi oid?) en in het vervangende blok zat een Japans (Denso) vliegwiel. Ik heb niet naar het merk van de ECU gekeken, maar misschien zijn deze van dezelfde merken en daarmee herkenbaar?

De hoogte van de riem wordt begrenst door de max ruimte tussen de schijven in de vario. Dus als je zwaardere rollen monteerd veranderd wel het karakter maar niet de topsnelheid. Alleen bij erg lichte rollen komt de riem niet meer op maximum hoogte, evenals bij slijtage aan schijven en riem. Jouw 150km/u is een prima snelheid waarbij de motor in de begrenzer gaat. Meer zit er dus ook niet in met zwaardere rollen. Wel is je acceleratie minder met zwaardere rollen. Ik zou voor de standaard vario 17gram nemen en voor in een MHR 11-12gram, met zwaardere witte drukveer. Vind je de MHR te hoogtoerig, neem dan 13-14gram rollen.

Handige informatie. Mijn SH loopt nu bij 135kmh op de teller in de begrenzer, een nieuwe riem en setje originele rollen heb ik al liggen dus ben benieuwd hoe hij dan loopt.
Het viel me ook op dat bij constant 50-60kmh het blok vrij veel toeren draait. Dit kan natuurlijk ook door een versleten riem komen (waarschijnlijk zit de originele er nog op). Hoe loopt de MHR bij dat soort snelheden tov origineel?

En zou je ipv zwaardere rollen in de MHR ook een lichtere veer (bv originele) kunnen plaatsen? Het gaat toch om de balans tussen rollen en veer? Een lichtere veer zou minder wrijving moeten geven. Of heeft dit nog andere effecten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan