Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Antwoord dik gedrukt:

In het originele blok zat een vliegwiel van Italiaanse makelij (Mabuchi oid?) en in het vervangende blok zat een Japans (Denso) vliegwiel. Ik heb niet naar het merk van de ECU gekeken, maar misschien zijn deze van dezelfde merken en daarmee herkenbaar?

Volgens mij zit er een Keihin ecu in.Handige informatie. Mijn SH loopt nu bij 135kmh op de teller in de begrenzer, een nieuwe riem en setje originele rollen heb ik al liggen dus ben benieuwd hoe hij dan loopt.

Dan wordt het wss tijd voor een nieuwe vario/riem, hij kan 15km sneller.

Het viel me ook op dat bij constant 50-60kmh het blok vrij veel toeren draait. Dit kan natuurlijk ook door een versleten riem komen (waarschijnlijk zit de originele er nog op). Hoe loopt de MHR bij dat soort snelheden tov origineel?

Normaal orgineel is bij 50km/u constant: 4300-4600rpm, en bij 100km/u: 6000rpm. MHR vario zit daar ongeveer 500rpm boven. Is de vario ingesleten, dan zakt de riem, en klopt de bedoelde curve waarmee de rollen in de geleidebanen worden gedrukt ook niet meer. Riem doet hier natuurlijk ook aan mee.

En zou je ipv zwaardere rollen in de MHR ook een lichtere veer (bv originele) kunnen plaatsen? Het gaat toch om de balans tussen rollen en veer? Een lichtere veer zou minder wrijving moeten geven. Of heeft dit nog andere effecten?

Nadeel van te lichte rollen en/of te lichte drukveer is dat de riem gaat kauwen/opstropen in de voorste vario tijdens optrekken.
Dat verhoogt de weerstand en veroorzaakt slijtage. Dus bij de lichtere rollen in de MHR vario is iets zwaardere veer welkom.
Maar zwaardere veer is zwaardere rollen plaatsen, het is een kwestie van balans tussen drukveer en rollen icm toerental. En wat je zelf een prettig motor karakter vind natuurlijk. Jou SH300 zal zeker opknappen van een mhr vario icm nieuwe riem, lagers invetten, koppeling schoonmaken en 80w90 hypo gl in de eindtransmissie, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zijdeksel afgenomen voordat ik het blok ging monteren. De vario oppervlakken zagen er netjes uit, maar de riem heb ik niet kunnen opmeten. Maar gezien de beperkte topsnelheid verwacht ik wel dat die een stuk smaller is dan origineel. Er zat trouwens niet veel stof in de kast.
Een nieuwe originele riem heb ik al liggen, samen met een set rollen en die plastic geleidedingetjes. De eindtransmissie heeft nieuwe olie volgens de specs in de manual. Speciaal vet heb ik ook klaar liggen. Maar ik wilde eerst testen of het blok überhaupt goed zou lopen.

Ik ben erg benieuwd naar het gedrag met de nieuwe onderdelen, en wil vanuit daar kijken of ik een MHR ga plaatsen. Goed om te weten dat een iets hoger toerental is te verwachten met de MHR tov origineel.
 
Verschil in breedte van een nieuwe riem en één die op zijn eind loopt is 0,5mm max. in midden van het loopvlak. Op het breedste punt vd riem is weinig verschil tussen versleten riem en nieuwe. Soms zelfs even breed!
Verder is de conditie vd voor vario en ventilatiedeel te meten door er vanuit het midden vd schijf naar de buitenkant een vlak stuk metaal te leggen (rij/schuifmaat) tegen het licht in is nu de ‘gap’ te zien. Meet met een voelermaatje op de plaats waar de gap maximaal is. Versleten (kan nog langer aan, zie wel 0,6mm slijtage per deel) is hij bij meer dan 0,4mm. Dus is vario + riem versleten heb je dus 1,5mm minder tussen de schijven, daarbij opgeteld de slijtage aan de rollen + loopvlak daarvan. Dan kan het zomaar 2mm worden totaal, en dat merk je in traag oppakken, lage top.

Aanvulling:

Zelfde geld voor achter vario (driven face). Ook de drukveer wordt slapper na jaren of 25k, waardoor toerental inzakt, en je dus vermogen mis loopt. Sh300 levert maximum trekkracht tussen de 6500-8500rpm. Zaak dus hem daar tussen te tunen. Bij de MHR vario+witte drukveer is dit het geval. Standaard is laagtoerig en alleen topvermogen bij hogere snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, ik ga dit opmeten.

Traag oppakken heeft hij naar mijn idee geen last van. Zeker tot ~80kmh voelt de SH erg rap aan.
Hoge toeren is wel duidelijk met de 135kmh top.
 
Het kan zijn dat je door de slijtage een soort race verzet hebt gekregen. Of de vario heeft alleen snelweg km’s gehad, dan zakt alleen de top snelheid niet de aceleratie. Ach, je kan aan een Malossi MHR vario geen miskoop hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de witte veer zeker plaatsen, hij is wat stugger dan de originele veer, waardoor de evt. dip bij optrekken wordt verminderd. De vario is ontworpen icm de witte veer. Deze verminderd ook het klapperen van de riem.
Hangt daardoor ook beter op het gas. Nog beter wordt het met de rode Malossi drukveer, hangt dan echt sportief aan het gas. Nadeel is dat er meer wrijving verliezen zijn met rode drukveer. Mensen die de witte veer niet plaatsen zijn te lui, hebben het gereedschap niet, of vinden het moeilijk om deze te vervangen.


Goed dat je dit zegt!

Heb Malossi vario gemonteerd maar had niet zo'n grote sleutel voor die koppeling.
Ik zal zo'n ding s bestellen en alsnog die witte veer erop doen.
 
Laatste tijd veel geschrijf over snaren, koppelingen en pulleys. Bij Edho's scooter zit er allemaal standaard spul in en hij is er tevreden mee. Ook ik ben tevreden over de standaard uitrusting. Wel zit er verschil in onze scooters, die beide uit 2009 komen. Die van hem rijdt soepeler weg. Pakt wat eerder aan op laag toerental.

De uitdaging om het ding als dragster in te zetten komt niet in me op. Dus geen belang bij een Malossivario of ander merk. Waarschijnlijk omdat ik niet beter weet. Omdat ik geen stoplichtsprintjes trek. Snap wel dat sommige mensen daar veel meer waarde aan hechten dan de gemiddelde gebruiker van de SH300. Die scooter is er voor ontworpen om zuinige ritjes over relatief korte afstanden mee te rijden. Ieder is vrij om dit voor zichzelf anders in te vullen. Vind het zelf belangrijk dat ie braaf in de file mee kan rijden in druk verkeer. Dat ie altijd start en betrouwbaar van A naar B gaat.

Sinds een maand heeft mijn scooter een ander leven. Van hobbymatige ritten in het weekend naar bepakte woon-werkverkeerezel, die twee maal daags een ritje van 22 km aflegt. Stukje snelweg met 100km per uur en daarvoor of daarna, afhankelijk van heen- of terugweg, een 15 kilometers 80 km-weg. Het bevalt mij best. Veel beter dan 's middags in de volle drukte in de auto er heen te moeten. 'S morgens vroeg de weg vrij, 's nachts de weg zo goed als vrij.
Inderdaad: ik werk in tweeploegendienst. Ben heel blij met mijn "grijze muis". Heb hem bijna 4 jaar en komt nu goed van pas.
 
Laatst bewerkt:
Laatste tijd veel geschrijf over snaren, koppelingen en pulleys. Bij Edho's scooter zit er allemaal standaard spul in en hij is er tevreden mee. Ook ik ben tevreden over de standaard uitrusting. Wel zit er verschil in onze scooters, die beide uit 2009 komen. Die van hem rijdt soepeler weg. Pakt wat eerder aan op laag toerental.

De uitdaging om het ding als dragster in te zetten komt niet in me op. Dus geen belang bij een Malossivario of ander merk. Waarschijnlijk omdat ik niet beter weet. Omdat ik geen stoplichtsprintjes trek. Snap wel dat sommige mensen daar veel meer waarde aan hechten dan de gemiddelde gebruiker van de SH300. Die scooter is er voor ontworpen om zuinige ritjes over relatief korte afstanden mee te rijden. Ieder is vrij om dit voor zichzelf anders in te vullen. Vind het zelf belangrijk dat ie braaf in de file mee kan rijden in druk verkeer. Dat ie altijd start en betrouwbaar van A naar B gaat.

Sinds een maand heeft mijn scooter een ander leven. Van hobbymatige ritten in het weekend naar bepakte woon-werkverkeerezel, die twee maal daags een ritje van 22 km aflegt. Stukje snelweg met 100km per uur en daarvoor of daarna, afhankelijk van heen- of terugweg, een 15 kilometers 80 km-weg. Het bevalt mij best. Veel beter dan 's middags in de volle drukte in de auto er heen te moeten. 'S morgens vroeg de weg vrij, 's nachts de weg zo goed als vrij.
Inderdaad: ik werk in tweeploegendienst. Ben heel blij met mijn "grijze muis". Heb hem bijna 4 jaar en komt nu goed van pas.

Ben het hier helemaal mee eens, ik heb ook geen dure onderdelen nodig om sneller te gaan, als ik nu bij een stoplicht vooraan ga staan kijken ze me soms boos aan en staan te gassen, als het licht dan op groen gaat en ik kijk een paar seconden later in mijn spiegels dan zie ik in de verte e.o.a. doos op wielen achter mij verdwijnen.
Mijn SH is van 2008 heeft 41.000 km op de teller staan en is zo ver ik weet helemaal standaard en ik weeg 105 kg.
Beste koop die ik ooit gedaan heb na een Kymco 150 en daarna een Kymco 300.
Gebruik hem voor woon werk verkeer en bootschappen en voor waar hij maar handig voor is, geen toerritten want daar kan mijn rug niet meer tegen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik mijn Garmin houder vastzetten op de bol die ik gemonteerd heb op mijn stuur. Bij stilstand heeft hij genoeg weerstand, maar als ik over de Belgische wegen rij zakt die steeds naar onder. Foto heb ik nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat je door de slijtage een soort race verzet hebt gekregen. Of de vario heeft alleen snelweg km’s gehad, dan zakt alleen de top snelheid niet de aceleratie. Ach, je kan aan een Malossi MHR vario geen miskoop hebben.
Vandaag de riem en rollen vervangen. De rollen waren flink vierkant, de riem amper in dikte afgenomen maar had wel beginnende droogtescheurtjes.
Maar vooral de koppelingsschoentjes waren flink versleten, tot op het metaal aan toe. Ook de koppelings 'kom' (hoe heet zoiets, in de manual heet ie clutch outer) was ingesleten. Ik had nog een goede set van het vorige blok liggen dus ik heb die erop gezet.
De vlakken waar de riem op loopt zagen er goed uit, wel iets hol ingesleten, maar max 0,15 ongeveer.

Maar wat een wereld van verschil! Ik denk dat het vooral door de rolletjes komt. De scooter loopt nu minder toeren, en schakelt veel sneller op bij gas lossen. Hierdoor rijdt ie een stuk rustiger. Hij voelt minder agressief in optrekken, maar wel soepeler.
Deze originele setup bevalt me voorlopig wel denk ik. Ik zou nu geen aanpassing willen doen die hogere toeren oplevert.

Ik heb de topsnelheid nog niet kunnen testen, maar hij draait bij 140kmh nog niet in de begrenzer (zit er voor mijn gevoel nog wel een stuk vanaf), waar dat eerst bij 135kmh al gebeurde.
Ik heb nog niet sneller getest (ook niet zo belangrijk) omdat de scooter begon te slingeren. Is de SH daar gevoelig voor? Het zou misschien door het windscherm kunnen komen, er zit een Givi Airflow op (in ongeveer middelste stand).
 
Droogtescheurtjes, nou dan zou ik die snel vervangen.

Oh ja joh?

Een droogtescheurtje kan niet zo gauw kwaad. Dat dacht ik tot eergisteren. Daarvoor nooit dramaproblemen gehad met slangen, banden, kabels of wat dan ook aan rubberproducten.
Mijn SH reed braaf zijn ritjes en ineens viel me 's nachts (lekker stil op de weg) op dat er een rammeltje achter uit de riemkast kwam. Op de middenbok gezet, flink gasgeven en niks aan verontrustende geluiden te horen. "Het zal allemaal wel", waren mijn gedachten. Misschien een moer los aan het gaan?
Doorgereden naar huis zonder iets verder te merken. Volgende dag naar het werk en ineens vanuit het niks geen aandrijving meer. Kudtttt!!! Dit komt slecht uit om er nu mee te stoppen. De motor liep braaf stationair. Gasgeven bracht geen reactie. Weg trekkracht!! Daar sta je dan. Ben naar een caravan bedrijf gelopen om te vragen of ik 'm dar neer mocht zetten. Een paar honderd zware meters, duwend onder een brandende zon.
Was toen een kilometer of tien van huis. Vrouw gebeld, die bracht me met de auto heen en weer. Volgende dag op de fiets naar de scooter gereden, opengemaakt om te kijken wat was losgelopen. Niks los, de riem was compleet aan brokken.
Eigenlijk veel geluk gehad. Dat is achteraf het gevoel. Vorige week deed ik een verkeerd ingeschatte inhaalmanoeuvre. Volgas haalde ik het net. Was de riem op dat moment gebroken, had ik dit waarschijnlijk niet op kunnen schrijven.....
 
De riem is vijf jaar oud geworden. Bijna 18.000 km zijn werk gedaan. Was net aan het oriënteren waar prijstechnisch gezien een nieuwe gunstig te koop zou zijn.
Dat ie net voortijdig is gebroken, komt waarschijnlijk omdat ik 'm er voor de winter een keer af heb gehad voor inspectie van de hele variotoestand, toen vergeten ben naar de draairichting te kijken. Andersom draaien vinden ze niet prettig. Bij Edho's scooter is er wel een pijl op de riem gezet na verwijdering. Volgens mij hoeft hij zich nu niet onrustig te gaan voelen.

540.jpg
 
@Kees Vetje: Is het toch geen grapje van Honda, dat ze adviseren de riem na 18k of 1,5 jaar te vervangen. Dan is 5 jaar te oud en dus risico nemen. Weet je zeker dat de riem wel bij 18k is vervangen? De riem ziet er dan nog goed uit, maar heeft wel zijn tijd gehad.
 
Ik kocht de scooter in augustus 2014 met ruim 20.000 km op de klok. Bij de aankoop zat een bon uit 2013 van een dealer waar ik geen positieve dingen over kan schrijven, met vermelding van alle standaard zaken die bij 18.00 km vervangen horen te worden. Inclusief de Hoop achterband was het bedrag iets meer dan €800. Best pittig veel, lijkt mij. De kilometerstand is nu op een paar na 36.000. Tijd voor een tweede wissel. Van die termijn van 1,5 jaar wist ik niets. Vind dat best kort. In het bijbehorende instructieboekje staat niets over een houdbaarheidsdatum. Ook niet voor de o zo belangrijke remvloeistof. Alleen kilometerstanden.
 
Laatst bewerkt:
Goede dag allemaal, ik ben nieuw op het forum. Erwin 53 jaar en sinds gisteren eigenaar van een 300 uit 2010 met 31000 op de teller.
zou Graag wat informatie willen krijgen omtrent snelheid en trekkracht.
lees hier snelheden van rond de 135 waar de mijne net 125 met moeite aantikt met wind in de rug.
ben ik niet toe aan een nieuw zuigertje na 31000 km ? Doe ik erg goed aan om de vario te ver vangen voor een polini kitje? ik zie jullie meningen graag te gemoed. mvg Erwin
 
Welkom. 31.000 km is niet erg veel. Tenzij de eerste kilometers van elke rit te bruusk verlopen. Verstook je veel olie? Topsnelheid is een beetje laag. Dat wel.
 
Goede dag allemaal, ik ben nieuw op het forum. Erwin 53 jaar en sinds gisteren eigenaar van een 300 uit 2010 met 31000 op de teller.
zou Graag wat informatie willen krijgen omtrent snelheid en trekkracht.
lees hier snelheden van rond de 135 waar de mijne net 125 met moeite aantikt met wind in de rug.
ben ik niet toe aan een nieuw zuigertje na 31000 km ? Doe ik erg goed aan om de vario te ver vangen voor een polini kitje? ik zie jullie meningen graag te gemoed. mvg Erwin

Welkom! Veel plezierige km’s toegewenst! :] Veel info is terug te lezen in dit topic. Ik raad je aan deel 3&4 te lezen.
Normaal met verse onderdelen en goed onderhoud, rijd de standaard SH300 145km/u op de teller en gaat in 10,5sec naar de 100km/u. Ik vermoed dat jouw SH300 wel wat onderhoud kan gebruiken want 125km/u wind mee is niet erg vlot.
Vermoed dat je vario+rolletjes versleten zijn, of luchtfilter vol vuil, koppeling vol stof, lagers in achtervario droog, dat soort zaken veroorzaken vermogensverlies. Denk niet dat je zuiger af is. Het is een viertakt, en die gaat makkelijk 75k mee.
Vario zou ik niet vervangen door Polini, mijn ervaring is dat het snel slijt en niet optimaal werkt. De Malossi MHR vario daartegen presteert wel goed op alle vlakken. Ga je max 150km/u en in 7,6sec naar 100km/u. Gebruik verder originele onderdelen want meeste b merk onderdelen werken slecht is mijn ervaring.

Gebruik de zoek functie in dit topic op: mhr of vario, dan kom je veel te weten. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik kocht de scooter in augustus 2014 met ruim 20.000 km op de klok. Bij de aankoop zat een bon uit 2013 van een dealer waar ik geen positieve dingen over kan schrijven, met vermelding van alle standaard zaken die bij 18.00 km vervangen horen te worden. Inclusief de Hoop achterband was het bedrag iets meer dan €800. Best pittig veel, lijkt mij. De kilometerstand is nu op een paar na 36.000. Tijd voor een tweede wissel. Van die termijn van 1,5 jaar wist ik niets. Vind dat best kort. In het bijbehorende instructieboekje staat niets over een houdbaarheidsdatum. Ook niet voor de o zo belangrijke remvloeistof. Alleen kilometerstanden.

Vraag me af of de riem dan wel bij 18k is vervangen bij jouw SH300. :?
Volgens mij staat het wel in het onderhoudsboekje. Zelfde schema hier uit het service manual:

full
 
Vandaag de riem en rollen vervangen. De rollen waren flink vierkant, de riem amper in dikte afgenomen maar had wel beginnende droogtescheurtjes.
De vlakken waar de riem op loopt zagen er goed uit, wel iets hol ingesleten, maar max 0,15 ongeveer.

Ik heb de topsnelheid nog niet kunnen testen, maar hij draait bij 140kmh nog niet in de begrenzer (zit er voor mijn gevoel nog wel een stuk vanaf), waar dat eerst bij 135kmh al gebeurde.
Ik heb nog niet sneller getest (ook niet zo belangrijk) omdat de scooter begon te slingeren. Is de SH daar gevoelig voor? Het zou misschien door het windscherm kunnen komen, er zit een Givi Airflow op (in ongeveer middelste stand).

Onbekende levensduur + droogtescheurtjes = toch maar vervangen.

Het slingeren komt voornamelijk door de banden, die veroorzaken high speed wobble. Bij diverse merken banden last van gehad behalve met Metzeler feelfree, en Michellin citygrip (eerste 10k niet). Hoge ruit kan ook problemen geven, lage ruit geeft juis meer stabiliteit (bv 30cm hoog malossi sport ruitje). Goede band + goed uitbalanceren = geen high speed wobble.
Waar bijna iedere sh300 last van heeft is een trilling in het stuur bij rijden met losse handen, bij +/-70km/u.
 
@bulldozer, die trilling bij 70km heb ik ook, maar wel heel erg aanwezig. Ik kan mijn stuur zeker niet los laten. Mijn werd gezegd dat het komt omdat er een hoogte slag in de voorvelg zit.
Denk je dat het dezelfde trilling is?
 
@Susanna: Bij jou gaat het over trilling bij lagere snelheid, heeft bijna iedere SH300. Ik haal ook niet graag mn handen van het stuur bij 70km/u. Je merkt het vooral als je vanaf 100km/u de scooter laat uitrollen, als je dan je handen losjes aan het stuur houd merk je dat het stuur gaat schudden bij 75-60km/u. Ligt ook beetje aan de banden, of hoge ruit. Ik heb het wel eens stevig gehad met de Pirelli speeddeamon banden.

Maar goed met handen aan het stuur hoort er geen trilling te zijn. :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan