Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Onbekende levensduur + droogtescheurtjes = toch maar vervangen.

Het slingeren komt voornamelijk door de banden, die veroorzaken high speed wobble. Bij diverse merken banden last van gehad behalve met Metzeler feelfree, en Michellin citygrip (eerste 10k niet). Hoge ruit kan ook problemen geven, lage ruit geeft juis meer stabiliteit (bv 30cm hoog malossi sport ruitje). Goede band + goed uitbalanceren = geen high speed wobble.
Waar bijna iedere sh300 last van heeft is een trilling in het stuur bij rijden met losse handen, bij +/-70km/u.

Heb de riem dus ook vervangen, schreef slechts hoe de oude riem eruit zag.

Er zitten Michelin Citygrips onder, ruit stond in middelste stand maar ik bedacht me later dat het in een flauwe bocht gebeurde, waar ook een hobbel in de weg zit vanwege een brug over een B-weg. Dat heeft de scooter waarschijnlijk uit balans gebracht. Ik heb dat nooit eerder zo met een motor meegemaakt, maar de gemiddelde motor heeft natuurlijk ook een stuk stijver frame/voorvork/achterbrug constructie.

Het trillen bij ~70kmh herken ik zo niet, al heb ik nog niet bewust met losse handen gereden. Zal daar eens op letten.

Maar verder geen klachten hoor, wat een heerlijk apparaat. Helemaal fantastisch om mee door de stad te rollen, en ook daar buiten dikke pret :]
 
Vd week nieuwe Metzeler feelfree wintec radiaal banden onder de SH300, meteen remklauwen gereviseerd, nieuwe remblokken, alles weer schoon en in het vet. *O* Lekker bezig totdat ik merkte dat de Akrapovic nu aan de voorkant bijna compleet rond eraf is ingescheurd. :( Dus rijd nu rond met de originele uitlaat, ook wel relaxed! Akra nog maar een keer oplappen. 3x flink defect in 1,5 jaar is wel veel voor zo’n B merk.
 
Hallo allemaal,

Zoals gezegd heb ik 50-75km geleden de achtervario segmenten en de riem vervangen.

Ik heb hierna obv de posts van Bulldozer de standaard 19gr variogewichten vervangen door 18gr (icm standaard vario en standaard uitlaat) en ben heel positief over het resultaat. Aanrader!

Vraag:

Na het vervangen van de achtersegmenten en de riem hoor ik tijdens het rijden een hoog zingend geluid vanachter de carterdeksel, dat varieert met de toeren van de scooter.

Opvallend is dat als ik naar de scooter sta en gas geef het geluid niet hoor. Het lijkt dus vooral met belasting te zijn.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bando riem, segmenten, carterdeksellager, andere ervaringen/suggesties?

Groetjes Niels
 
Laatst bewerkt:
@ncm1980: Goed bezig! Nu heb ik het geluid niet gehoord, maar kan nieuwe riem zijn, of lagertje mss. Zie het nog 100km aan, dan open halen en controleren. Heb je ook de ‘open’ lagers achter in vario gesmeerd? Op zich fluit een vario altijd wel wat als hij draait.

17gram rollen zijn het optimum bij originele vario.
 
Hoi allemaal, kees Vetje zegt dan wel dat ik mij geen zorgen hoef te maken, maar dat kan ik toch niet helemaal negeren. Mijn riem is 9 jaar oud en heeft 14.000 gelopen en heeft aan de binnenkant tussen de ribbels droogtescheurtjes. Dat is niet zo gek als Honda zegt dat je hem na 1,5 jaar al moet vervangen. Na de vakantie krijgt hij een beurt en een verse snaar. Ik denk dat ik de spullen maar vast ga bestellen, je kunt het maar in huis hebben.
Wat een pech Kees! Jammer hoor, maar wel goed dat er geen verdere narigheid is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Dan is 9 jaar erg oud. Eigenlijk net zo behandelen als banden. Ik zou ook niet durven rondrijden met banden van 9 jaar oud. Te hard geworden, minder grip, droogtescheurtjes. Door het harder wordende rubber scheuren de koordlagen in de riem bij het buigen in de vario. Normaal vangt het verse rubber deze buiging op.
 
Beste lezers. De pech is gelukkig maar tijdelijk. Het is wel even een gedoe om de scooter thuis te krijgen, zelf heen en weer naar het werk te gaan terwijl de vrouw met onze enige auto weg is. Fietsen kost te veel tijd. Aanhanger geleend, ophalen bij een kennis, pech mee gehad, reparatie volgde, scooter vervoerd en daarna de aanhanger terug gebracht. Beetje omslachtig gegaan. Nu lid van de ANWB geworden. Bellen en kom maar halen. Gelukkig had ik nog een Heinkelscooter staan. Traag maar betrouwbaar. Mooi als tijdelijke vervanger. De SH is gerepareerd. Er zit een Gates-snaar om. Gekocht bij een motorzaak die een dorp verderop zit. Dit maakt veel verschil met rijden. Pakt eerder aan, terwijl ik altijd dacht dat dit aan de koppeling lag. Trillinkjes in de voetplaat tijdens gas geven zijn verdwenen. Die voel je als een andere soort minieme vibraties tijdens afremmen op de motor. Ik heb vluchtig een telefoonfilmpje gemaakt net na montage toen het deksel er nog niet opzat. Lieve help, wat fladdert de snaar aan de onder- en bovenkant tijdens stationair draaien. Aan de zijkant van de snaar tekent zich snel een smal spoortje af. Je ziet dat ie dus op een kleine opppervlakte de kracht over moet brengen.
 
Laatst bewerkt:
Vervelend Kees Vetje! Pech is vaak een opstappeling van problemen. Gelukkig heb je weer vers rubber in je vario.
Ik heb laatst ook vario + riem vervangen, resultaat: minder trillingen en weer zijdezacht oppakken.
 
Soms val je van het één in het ander. Tijd voor een eigen aanhanger!
Of huren. Dan heb je niet met onderhoud en parkeerruimte te maken. Ik maak af en toe gebruik van een motoraanhanger van Boedelbak, prima dingen. Zijn op veel plaatsen beschikbaar. Voor die paar tientjes af en toe ga ik er niet eentje aanschaffen. Als je wekelijks eentje nodig hebt ligt het anders natuurlijk.
 
Vervelend Kees Vetje! Pech is vaak een opstappeling van problemen. Gelukkig heb je weer vers rubber in je vario.
Ik heb laatst ook vario + riem vervangen, resultaat: minder trillingen en weer zijdezacht oppakken.
Heb jij een vooruitziende blik? Vandaag (de 12e) een aanrijding met een jeugdige fietser die zonder te kijken een uitrit uitkwam. Een snorscooter die pal voor hem reed stopte wel. Precies in een haakse linkerbocht kwam hij de weg op. Ben op de rechterkant gevallen. Rara? Te hard geremd! Het is dat zijn fiets krom was, want hij probeerde er meteen vandoor te gaan, daardoor lukte het niet. Iemand van de getuigen hield hem tegen en een ander belde meteen de politie. Hopelijk komt het goed.
 
Laatst bewerkt:
@Kees Vetje: Dat is echt pech, zoiets kan je vaak niet echt voorkomen. Alles goed met jezelf? Wat is de schade? Greep de abs nog in? Volgens de kansberekening krijg je nu als het goed is voorlopig geen aanrijding meer.. ;) Ga je zelf de SH herstellen?
Sterkte met de afhandeling!
 
Laatst bewerkt:
Met mijzelf gaat het goed. Mag er niet over mopperen. Paar blauwe plekken hier en daar. Stijve nek. Zelfs een "blàhwwe poot" ondanks het dragen van veiligheidsschoenen. Ik had gelukkig alles aan. Die jongen een pijnlijke arm en been. Hij had meer moeite met een beschadiging aan zijn blingbling gympen die €500 hebben gekost. €500!!! Één van de getuigen viel bijna om toen hij die prijs noemde. Ik eigenlijk ook.

ABS heeft mijn scooter niet, er stond geen zichtbaar remspoor op het wegdek. Maarja, toch tegen de vlakte. Schaafschade aan de zwarte onderplaat, de uitlaatbescherming, duovoetsteun, stuurdop en het grijze lakwerk onder de voorste richtingaanwijzer. Helm net de grond geraakt en natuurlijk een schaafplek op mijn jas. Dat is allemaal het ergste niet. Ik kon met wat de hulp de scooter oprapen en verder rijden.

We gaan beleven hoe de zaak wordt afgehandeld. Mijn verzekeraar weet er intussen van. Vraag me af of de tegenpartij verzekerd is, want hij vroeg meteen naar een bedrag. Ach ja.
 
Laatst bewerkt:
Hou je nu even op met die narigheid Kees, het wordt tijd voor een tijdje onbezorgd rijden en genieten van je Scoot!
Je pak heeft je een goede dienst geleverd, je bent zelf nog heel. Hulde aan de man die de moeite neemt om het elke keer toch maar weer aan te trekken!
 
Aiii, fiets is zwakke verkeersdeelnemer. Op grond van artikel 185 WvW ben je zelf voor minimaal 50% aansprakelijk. Overmacht is doorgaans niet te bewijzen, dan had je stil moeten staan. Je mag misschien nog mee betalen voor de blingbling schoenen ☹️
 
Dat zou ongelooflijk zijn. Je kan dus blind de weg op fietsen en dan ervaren hoe het uitpakt. Hij begon eerst te mekkeren dat ik hem raakte maar toen de vrouw, die in een auto zat en alles als tegenligger heeft zien gebeuren, hem op zijn onverantwoordelijkheid wees door zo te fietsen, dat hij bij een ander onder een auto zou hebben gelegen. Toen werd het ineens verdacht stil. Net als legitimeren. Een groot probleem. Daarom kwam de politie erbij. Het gaat een staartje krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan